🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Неуспелият инвеститор в България Next.e.GO фалира

Германският стартъп планираше да направи завод за електромобили в Ловеч, след това се насочи към Северна Македония

Очакванията, че електрическите коли на Next.e.GO ще се произвеждат в България, не се оправдаха
Очакванията, че електрическите коли на Next.e.GO ще се произвеждат в България, не се оправдаха
Очакванията, че електрическите коли на Next.e.GO ще се произвеждат в България, не се оправдаха    ©  Capital weekly
Очакванията, че електрическите коли на Next.e.GO ще се произвеждат в България, не се оправдаха    ©  Capital weekly
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Германският стартъп Next.e.GO, който преди три години обяви планове да изгради завод за електромобили в Ловеч и подписа меморандум с правителството за държавна помощ, поиска да бъде обявен в несъстоятелност. Молбата е подадена от Next.e.GO Mobile SE в съда в Аахен, където е регистрирано дружеството. От своя страна то е 100% собственост на Next.e.GO N.V., чиито акции бяха качени за търговия на Nasdaq преди няколко месеца. Официално от компанията обясняват решението си с трудностите в сектора на електрическата мобилност, които засягат и други играчи в индустрията. Запознати обаче смятат, че проблемите пред германския стартъп са чисто финансови, а фалитът е резултат от лошо управление.

Неблагоприятна пазарна среда

Решението за откриване на процедура по несъстоятелност идва на фона на негативните развития и предизвикателствата пред индустрията на електрическата мобилност и волатилността на капиталовите пазари, която беше допълнително влошена от скорошните проблеми на други играчи в сектора, посочват от Next.e.GO в съобщение до борсата. "Като се има предвид неблагоприятната пазарна среда, финансовите инструменти на компанията не могат да се представят според очакванията", казват от Next.e.GO и добавят, че пазарните условия и несигурността в сектора допълнително намаляват възможностите за осигуряване на алтернативно финансиране. Това е причината управляващите директори да вземат "трудното решение" да започнат процедура по несъстоятелност. Такива процедури ще бъдат открити и за другите свързани дружества, включително компанията майка, в кратки срокове, посочват от там.

Българският проект

Името на компанията, която е създадена през 2015 г., стана известно в България през 2021 г., когато беше подписан меморандум за разбирателство с правителството. Това беше обявено от тогавашния служебен министър на икономиката Кирил Петков, който съобщи, че Next.e.GО планира да инвестира 140 млн. евро в производство на електрически коли в Ловеч, а заетите може да достигнат 1000 души. Проектът трябваше да бъде изпълнен на терена на бившия завод "Балкан", който е собственост на братя Домусчиеви. Това беше и първият проект, за който се предвиждаше кешово плащане в размер на около 34 млн. евро като държавна субсидия за приоритетен инвеститор. Самите средства обаче трябваше да бъдат отпускани на порции при завършване на отделните етапи на завода, което в крайна сметка не стана.

Още същата година беше регистрирано местно дружество - "Некст.е.ГО България", в което 50% плюс 1 акция държи Next.e.GO Mobile, а малко под половината акции са собственост на "Адванс пропъртис" на братя Домусчиеви. През 2022 г. дружеството увеличи капитала си на 2 млн. лв. и купи 174 дка парцел от "Балкан" в Ловеч, като според източник на "Капитал" това е станало със заем от българския партньор. Практически "Некст.е.ГО България" няма други задължения и финансови проблеми, твърди източникът. От българското дружество отказаха коментар за "Капитал".

Смяна на локацията

Скоро след това обаче германският стартъп реши да смени локацията и да се насочи към Северна Македония. От Next.e.GO тогава не коментираха дали се отказват от българския проект, който освен това дойде, след като първоначално компанията разглеждаше Гърция като вариант. През лятото на 2022 г. македонското правителство обяви, че Next.e.GO планира да изгради завод за електрически автомобили в Тетово, срещу което ще получи държавна помощ в размер на 130 млн. евро. Инвестицията не беше обявена официално, но според публикации в местните медии тя трябваше да достигне 720 млн. евро и да създаде 900 работни места. Строителството трябваше да бъде завършено през тази година и да започне пробно производство. Решението за откриване на процедура по фалит слага край и на тези планове. Междувременно властите в Северна Македония обявиха, че прекратяват споразумението за държавна помощ заради подаденото искане за несъстоятелност, а от ръководството на индустриалните зони (TIRZ) уточниха, че субсидии досега не са изплащани.

Лоши сигнали

Гърция, България и Северна Македония не бяха единствените държави, които германският стартъп обявяваше като потенциални локации за производство. Покрай листването на борсата в края на миналата година от Next.e.GO съобщиха, че имат интерес и към САЩ, където могат да се възползват от субсидии по Закона за намаляване на инфлацията. Тези чести промени в плановете на германската компания не правят добро впечатление на инвеститорите и ги разколебават, смята източникът на "Капитал". Според него сигнали за проблеми с финансирането има от около година, а надеждите, че листването на борсата ще ги реши, не са се оправдали.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 2
    • + 4

    От над 10 години България е в черния списък на всички посолства като държава, в която частната собственост не е защитена от рекет и изнудване. Пепи Еврото и Марто Нотариусо са върхът на айсберга. Надолу има по-дребни изнудвачи по общини и "регулатори". Когато сериозен бизнес не идва, се хващаме като удавник за сламка за всякакви авантюристи и остап-бендеровци. Последните добре знаят къде ще ги посрещнат с червени килими, защото кьорав инвеститор не са виждали от години.

    Нередност?
  • 2
    qgb06646880 avatar :-|
    qgb06646880
    • - 3
    • + 5

    Както фалира и фабриката за лъжи на Кирчо и Кокорчо.

    Нередност?
  • 3
    gql411179348 avatar :-|
    Johnnie Glupavia
    • - 3
    • + 4

    Лъжец ли е Киро Парапета или не? Подписал ли е поне мумурандум?

    Нередност?
  • 4
    knh021185507 avatar :-|
    knh021185507
    • - 3
    • + 4

    Всъщност казусът е относително прост. Преди почти 3 години, когато се съставяше първият служебен кабинет след изборите, по неведоми пътища Кирцата кацна в министерство на икономиката.

    Когато Кирцата се озова в това министерство се захвана с това да прави единственото, което може - да вдига шум около персоната си. Било то с уволнения в ефир, притоплени скандали, било то със състезания на търговските аташета(да, имаше и такава игра) и естествено с гръмки обявления за инвестиции като тази. Това, че ставаше дума за фактически стартъп с минимална валидация, никакви съществуващи съществени мощности, които наскоро вече беше излезнал от една несъстоятелност, не беше от значение.

    Това, което беше от значение, беше целта да се генерира имидж за Кирцата. Какъв по-подходящ начин като освен скандалите, не се демонстрира и нещо в посока отколешната ни мечта за автопроизводство?

    Бум. A Star is Born. Ако тази звезда имаше и някакви базисни наченки на необходимите умения за упраление на нещо сериозно щеше да е добре. Нямаше ги. Е, ако беше извървяла пътя до властта по по-дълъг път, а не за 6-7 месеца, можеше и да придобие поне някакво усещане за сложността на управлението, но не би.

    Но и ние сами сме си виновни като народ, че позволихме на група дечица с бяло около устата да получат ключовете от държавата за 6-7 месеца след като се появиха на политическата сцена.

    Нередност?
  • 6
    scuby avatar :-(
    scuby
    • + 1

    До коментар [#4] от "knh021185507":

    Не сме виновни само ние, че позволихме на тази измамници, шаралатани, манипулатори и явно некадърници да докопат власт. Има чужди сили със спонсори милиардери, които са превзели слаба Европа. Държат националните медии, държат съдебните системи, НПО организации, имат си по някой университет, манипулират определени групи от обществото като уж им се борят за интересите и си поставят марионетки на власт. Къде по-честно и демократично, къде с изборни манипулации и фалшификации. Но като цяло при сегашната американска администрация в Европа няма демокрация и свободен избор на масите. Ако народът не избере правилната партия, лидер следват протести, цветни и кървави революции, военни преврати. Това се случва и в момента в Словакия - след избори започват протести и дестабилизиране на държавата!

    Нередност?
  • 7
    qww16540242261124140 avatar :-|
    Нико

    Че Кирил Петков се оказа поредният политически предприемач, каквито са всички олигоефендита в парламента и подстъпите му, е повече от ясно. Но нима няма и доста по-успели(в това да ни вбесят) от него. Например ГЕРБавата банкянска Тиква и черпещият с мазни турски кафета Делян ефенди. А какво да кажем за Копейкиния Костя или за Лилипут Тошко и за вся остальная сволочь.

    Нередност?
  • 8
    ekp351157130 avatar :-|
    ekp351157130

    До коментар [#1] от "cinik":

    българските стартъпи като получат добро чуждо финансиране го получават само с пререгистрация в Лондон например. Инвеститорите не искат да си губят парите.

    Нередност?
  • 9
    ekp351157130 avatar :-|
    ekp351157130

    В момента времената за производителите на електрички хич не са добри. Нормата на печалба на Тесла непрекъснато намалява. Китайците BYD вече са най-големият износител в света на електрички. Скоро ще имат и завод в Мексико, с който при Тръмп да заобикалят митата. Китайците произвеждат на по-ниска себестойност, въпреки че Тесла и тя произвежда в Китай. Няма да останат много фирми, които произвеждат само електрички (то BYD реално имат и хибриди, и ДВГ).

    Нередност?
Нов коментар