Битката за трилион долара за отслабване

Novo Nordisk и Eli Lilly произвеждат хитови лекарства. Могат ли да запазят лидерството си?

За производството на лекарствата са необходими два основни компонента - активна съставка и "тънки писалки", с които пациентите ги инжектират.
За производството на лекарствата са необходими два основни компонента - активна съставка и "тънки писалки", с които пациентите ги инжектират.
За производството на лекарствата са необходими два основни компонента - активна съставка и "тънки писалки", с които пациентите ги инжектират.    ©  Shutterstock
За производството на лекарствата са необходими два основни компонента - активна съставка и "тънки писалки", с които пациентите ги инжектират.    ©  Shutterstock
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Лекарства за отслабване, наречени GLP-1 агонисти, помагат на потребителите да се отърват от мазнините, а заедно с това и от негативните ефекти на затлъстяването върху здравето. Това може да промени живота на хората, които ги приемат. Все повече засяга и корпоративната социална отговорност. От юни 2021 г., когато Wegovy, първата GLP-1 инжекция за отслабване, беше пусната в Америка, пазарната стойност на WW (бившия Weight Watchers) се срина с 90%. На 28 февруари Опра Уинфри обяви, че ще напусне управителния съвет на диетичната компания и ще продаде всичките си акции, за да избегне конфликт на интереси заради това, че употребява GLP-1. Хранителните гиганти като Nestlé вече се подготвят за бъдеще, в което лекарствата намаляват търсенето на сладки лакомства. Шефовете на фирмите за потребителски стоки са споменавали лекарствата за отслабване два пъти по-често в последния пълен набор от тримесечни отчети в края на 2023 г., отколкото в предишния.

Най-голямото въздействие на лекарствата досега е обаче е било върху техните създатели. Продажбите на Wegovy, разработено от датската фирма Novo Nordisk, нараснаха от 876 млн. долара през 2022 г. до 4.5 млрд. долара през 2023 г. Компанията очаква тази година те да се удвоят. Zepbound, пуснато в Америка през ноември от Eli Lilly, американски фармацевтичен гигант, се очаква да генерира продажби за 2.9 млрд. долара през първата пълна година. Bloomberg прогнозира, че до 2030 г. годишните продажби на лекарства за отслабване ще достигнат зашеметяващите 80 млрд. долара, което ще ги постави сред най-големите класове лекарства в историята. Очаква се Eli Lilly и Novo Nordisk да формират повече от 90% от пазара.

Апетитът на инвеститорите

Апетитът на инвеститорите за акциите на дуопола е бил също толкова ненаситен, като този на хората, спазващи диети, за продуктите им. През последните три години пазарната капитализация на Novo Nordisk нарасна повече от три пъти до 560 млрд. долара, превръщайки я в най-ценната компания в Европа. Eli Lilly струва 740 млрд. долара - над два пъти повече, отколкото в началото на 2023 г. В момента те са двете най-големи фармацевтични компании в света по пазарна оценка. Говори се развълнувано за първата компания в бранша на стойност трилион долара - и за втората. За да оправдаят тези високи очаквания обаче, Eli Lilly и Novo Nordisk трябва да произведат достатъчно от лекарството, за да задоволят търсенето, да разширят кръга от пациенти и да се противопоставят на редица претенденти.

GLP-1 агонистите са удивително ефективни и сравнително безопасни. Първоначално създадени, за да помогнат на пациенти с диабет, стимулирайки производството на инсулин, те регулират реакцията на организма към храненето и създават усещане за засищане, което потиска апетита. Пациентите, които ги приемат, свалят повече килограми от хората, използващи други планове за контрол на теглото. При клинични изпитания ползващите Wegovy губят средно около 15% от теглото си. Приемащите Zepbound са свалили около 20%.

Предвид че според Световна федерация по затлъстяване 2.7 млрд. души, или 38% от хората над 5 години, страдат от затлъстяване или наднормено тегло, лекарствата също са силно търсени. Тъй като инжекциите трябва да се поставят всяка седмица, а не само веднъж, колкото повече хора започнат лечение, толкова по-бързо ще нараства общото търсене. И то вече расте толкова бързо, че Eli Lilly и Novo Nordisk се затрудняват да го задоволят.

За производството на лекарствата са необходими два основни компонента - активна съставка и "тънки писалки", с които пациентите ги инжектират. В момента и двете се намират трудно. Нито датската фирма, нито американският ѝ конкурент са обяснили защо не могат да се сдобият с повече от необходимите химикали, но това очевидно е проблем. Недостигът на семаглутид, който дава на Wegovy неговата сила, принуди Novo Nordisk да отложи пускането на версията на таблетки на Wegovy, която действа също толкова добре колкото инжекцията, по-лесна е за производство и по-малко неприятна за прилагане, но се нуждае от 20 пъти по-голямо количество от активната съставка.

Производството на достатъчно количество от тънките писалки за Wegovy и Zepbound също е предизвикателство. Тези устройства се произвеждат в специализирани фабрики за "пълнене и завършване". Както Eli Lilly, така и Novo Nordisk вливат милиарди долари, за да увеличат доставките, като си партнират с производителите или изграждат собствен капацитет. През ноември американската фирма обяви плановете си да похарчи 2.5 млрд. долара, за да изгради нова фабрика в Германия. Същия месец Novo Nordisk заяви, че ще инвестира 6 млрд. долара в разширяване на капацитета на датския си завод. През февруари компанията - майка на Novo Nordisk, се съгласи да плати 16.5 млрд. долара за Catalent, голям американски производител, за да увеличи производството за огромния американски пазар. Въпреки тези инвестиции анализаторите очакват търсенето да надхвърли предлагането за поне няколко години.

Повече ползи за здравето

Ограниченият производствен капацитет е помогнал на компаниите по един начин - като е прикрил друг проблем. Засега само половината от 110-те млн. американци, страдащи от затлъстяване, имат достъп до лекарствата чрез здравната си застраховка. За да постигнат оптимистичните прогнози, Eli Lilly и Novo Nordisk трябва да направят своите лекарства достъпни за по-широк кръг пациенти. На Medicare, правителствена програма за здравни грижи за възрастни хора, е забранено със закон да покрива лекарствата за отслабване. Частните здравни застрахователи са отблъснати от цената на лекарствата. Въпреки че с отстъпките те обикновено плащат около 60% от каталожната цена на Wegovy в Америка, която е около 16 хил. долара годишно, много застрахователи не са склонни да покриват скъпо лекарство, което трябва да се приема непрекъснато.

За да привлекат застрахователите, двете компании провеждат изпитания, за да докажат, че GLP-1 не просто помага на хората да отслабнат. Изпитание на Novo Nordisk установи, че Wegovy намалява риска от сериозни сърдечни проблеми с 20%. Eli Lilly провежда гигантско проучване с 15 хил. участници, което трябва да приключи през 2027 г. То проучва ефекта на тирзепатид, активната съставка в Zepbound и Mounjaro, сродно лекарство за диабет, върху цялостното здраве и продължителността на живот на възрастни със затлъстяване. Съществуват доказателства, че GLP-1 помага и със състояния като сънна апнея, хронични бъбречни заболявания, болест на Алцхаймер и мастна чернодробна болест. Употребата на GLP-1 за лечение на тези заболявания все още не е одобрена от регулаторите. Но Дейвид Райзингер от инвестиционната банка Leerink Partners вярва, че с появата на повече ползи за здравето ще стане трудно за застрахователите да отказват покритие.

Eli Lilly и Novo Nordisk могат с времето да се справят с проблемите с капацитета и покритието. Остава третото предизвикателство - конкуренцията. Процъфтяващият пазар отприщи поток от претенденти - от големи фармацевтични компании до биотехнологични стартъпи. По оценка на Bloomberg близо 100 кандидата за лекарства за отслабване са в различен етап на разработка. Повечето имитатори усъвършенстват GLP-1 подхода, за да създадат лекарства, които превъзхождат съществуващите, като предоставят по-голяма загуба на тегло или по-лесна употреба.

Конкурентите

Една идея за повишаване на ефикасността е да се комбинира GLP-1 с други агонисти. Zepbound вече използва един, наречен GIP, заедно с GLP-1, за да увеличи изразходването на енергия, да намали натрупването на мазнини и да намали гаденето. Viking Therapeutics, американска биотех фирма, използва подобен коктейл. На 27 февруари тя сподели данни от изпитания, които показват, че нейното лекарство против затлъстяване помага на пациентите да отслабнат дори повече от Zepbound. Цената на акциите на Viking се увеличи повече от два пъти. Лекарство, разработвано от германската фармацевтична компания Boehringer Ingelheim и Zealand Pharma, датска биотехнологична фирма, използва друг агонист, наречен Glucagon, в комбинация с GLP-1, за да постигне загуба на тегло и да се бори с чернодробни заболявания.

Други конкуренти като американския фармацевтичен гигант Pfizer и биотехнологичната компания Carmot Therapeutics, която през декември беше придобита от швейцарския гигант Roche за 2.7 млрд. долара, съсредоточават усилията си върху премахването на иглите. Освен че са по-евтини за производство и по-лесни за приемане, пероралните лекарства не се нуждаят от охлаждане като много инжекции. Това ги прави по-подходящи от инжекциите за пациенти в по-бедните страни, много от които също са изправени пред криза със затлъстяването, но нямат стабилна логистика на "хладилната верига". Рей Стивънс, главен изпълнителен директор на Structure Therapeutics, друга биотех компания, занимаваща се с перорални лекарства, вярва, че все още е "в началото". Ще мине време, преди да се определят фармацевтичните победители в отслабването, казва той.

Двата пионера обаче имат имат преднина. Патентите за Wegovy и Zepbound изтичат съответно през 2032 г. и 2036 г. Няма конкурентен продукт, който да се пусне в продажба. Разработката на ново лекарство отнема средно девет години, така че дори тези, които в момента провеждат начални изпитания, едва ли ще бъдат достъпни преди 2027 г. По-важното е, че перспективата за дългогодишни високи печалби не е отпуснала нито Novo Nordisk, нито Eli Lilly. Точно обратното, двете компании яростно въвеждат иновации, за да запазят предимството си пред потенциалните конкуренти - и за да се изпреварят една друга.

Eli Lilly вече е преодоляла ранната преднина на Novo Nordisk благодарение на по-голямата ефикасност на Zepbound. Цената на акциите на американския фармацевтичен производител спрямо прогнозните печалби през следващата година е почти двойно по-висока от тази на датския му конкурент. Състоянието на Novo Nordisk е много по-тясно свързано с GLP-1, отколкото това на Eli Lilly, която също има печеливши продукти за лечение на рак и имунология. Novo Nordisk се надява, че нейното хапче и седем други свързани лекарства в различни етапи на изпитания ще ѝ помогнат да си върне лидерството. От своя страна Eli Lilly разработва шест лекарства, включително обещаващо хапче в краен етап на изпитания, което, ако всичко върви добре, може да се появи в аптеките до 2026 г. Само една от тях може да бъде първата, която ще достигне трилион долара. Но докато те се състезават, милиони пациенти ще бъдат истинските победители.

2024, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved