НА ЖИВО от 09:00 ч.:
Среща на бизнеса от Черноморието

Продажбите на лекарството за отслабване Ozempic на Novo Nordisk поставят рекорди

През първите девет месеца от годината ръстът при тази група продукти е 36%

Главният изпълнителен директор Ларс Фруергаард Йоргенсен заяви, че компанията се е съсредоточила върху опитите да гарантира, че пациентите, които започват да приемат лекарства като Wegovy, могат да продължат да имат достъп до тях.
Главният изпълнителен директор Ларс Фруергаард Йоргенсен заяви, че компанията се е съсредоточила върху опитите да гарантира, че пациентите, които започват да приемат лекарства като Wegovy, могат да продължат да имат достъп до тях.
Главният изпълнителен директор Ларс Фруергаард Йоргенсен заяви, че компанията се е съсредоточила върху опитите да гарантира, че пациентите, които започват да приемат лекарства като Wegovy, могат да продължат да имат достъп до тях.    ©  Reuters
Главният изпълнителен директор Ларс Фруергаард Йоргенсен заяви, че компанията се е съсредоточила върху опитите да гарантира, че пациентите, които започват да приемат лекарства като Wegovy, могат да продължат да имат достъп до тях.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Датската фармацевтична компания Novo Nordisk очаква търсенето на лекарствата й за отслабване да продължи да надвишава предлагането въпреки разширяването на производствения капацитет, тъй като новите данни от изпитванията подкрепят тезата, че лечението на затлъстяването има по-широки ползи за здравето. Продажбите на лекарствата за затлъстяване и диабет на фармацевтична група се повишиха с 36% до почти 22 млрд. долара през първите девет месеца на годината, тъй като пациентите се насочиха към лечението, което предлага по-значително намаляване на теглото в сравнение с предишните лекарства.

Главният изпълнителен директор Ларс Фруергаард Йоргенсен заяви, че компанията се е съсредоточила върху опитите да гарантира, че пациентите, които започват да приемат лекарства като Wegovy, могат да продължат да имат достъп до тях, съобщава Financial Times.

Той обясни, че компанията "постепенно" разширява производството си и очаква през следващата година да бъдат налични още продукти. "Въпреки този растеж, ние все още виждаме, че търсенето изпреварва това, което можем да предложим", каза той по време на разговор с медиите.

Първоначалните данни от изпитването, публикувани през август, показват, че Wegovy намалява риска от сериозни сърдечни заболявания, като инфаркт или инсулт, с 20%.

Бумът на лекарствата за отслабване

Ozempic, лекарство за диабет тип две предлагано от Novo Nordisk, е главният двигател на пазара за медикаменти за отслабване. Една от ключовите му съставки е семаглутид, която имитира хормон регулиращ апетита на пациента и води до отслабване при продължително приемане. Повече от двама от пет възрастни и едно от пет деца в САЩ са затлъстели, според данни на Националното изследване на здравето и храненето.

В края на последните три месеца от 2022 г., бяха изписани близо 9 млн. рецепти за Ozempic, Wegovy и други медикаменти за затлъстяване и диабет, според анализ на фирмата Trilliant Health. Общо 65% от рецептите са били на Ozempic.

Ozempic не е одобрен като медикамент за отслабване от Агенцията за контрол на храните и лекарствата на САЩ, докато Wegovy е създаден специално с тази цел. Wegovy е покрито от застрахователи за около 50 млн. американци и Йоргенсен очаква този брой само да расте.

Според анализатори ако компанията получи регулаторно одобрение да се разшири употребата на медикамента за пациенти със сърдечни усложнения, повече застрахователи ще плащат за лекарството.

Цената на акциите в Novo Nordisk се увеличи повече от четири пъти за последните пет години, главно заради нарастващата популярност на Ozempic и Wegovy.

Общите продажби на датската компания достигнаха 166 млрд. датски крони, което е ръст от 29% на годишна база. Тя очаква годишният ръст да е от 32% до 38%, над предишната си прогноза от 27% до 33%. Групата предвижда оперативната печалба [EBITDA] да се увеличи с 40% до 46%, надминавайки предишното очакване за 31% до 37%.

Novo Nordisk е лидерът на пазара за лекарства за диабет и затлъстяване, които използват така наречения GLP-1 механизъм и имат 54.3% дял от световния пазар. В САЩ пазарният им дял леко се сви, докато се увеличи в други международни пазари, след като групата започна да предлага Wegovy в пет европейски държави, сред които и Германия и Великобритания.

Очаква се Eli Lilly да се превърне в още по-голям конкурент на Novo Nordisk, ако лекарството й Mounjar за диабет бъде одобрено и за третиране на затлъстяване. Тестови резултати, които невинаги могат директно да се сравняват, показват, че медикаментът Mounjar води до още по-драстично отслабване отколкото Wegovy.

Йоргенсен каза, че двете компании ще се съревновават помежду си за 100 години напред в сферата на диабета. "Ако имаш конкурент, фокусиран върху иновацията, това води до развиващ се пазар и държи и двете компании в напрежение. Затова мисля, че това е много, много позитивна ситуация", каза той.