Финтехът за разплащания "Пейсера България" ще търси 2 млн. лева през борсата

Компанията планира да предложи 163 хил. акции на beam, или около 17.5% дял, на цена от 12.2 лв.

Филип Мутафис, основател и мажоритарен собственик на "Пейсера България",
Филип Мутафис, основател и мажоритарен собственик на "Пейсера България",
Филип Мутафис, основател и мажоритарен собственик на "Пейсера България",    ©  Цветелина Белутова
Филип Мутафис, основател и мажоритарен собственик на "Пейсера България",    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • "Пейсера България" ще се опита да вземе лиценз за електронни пари от БНБ.
  • За целта компанията има нужда от допълнителен капитал, който ще опита да набере през борсата.
  • Българското дружество има договор с фирмата от Литва, която разработва и притежава продукта.

В последно време на глобалната борсова сцена финтех IPO-тата попресъхнаха. След края на епохата на отрицателните лихви и изобилната ликвидност интересът към компании, които дълго горят капитал, преди (евентуално) да излязат на печалба, определено се свива. А с това и оценките им.

На този фон на Българската фондова борса се наблюдава любопитно микрооживление. След като продавачът на застраховки онлайн "Болерон" през февруари набра 3.1 млн. лева през пазара за растеж beam, през март се готви и още един представител на сектора. "Пейсера България" ще опита да събере 2 млн. лева чрез 163 хил. нови акции на цена от 12.2 лв. При пълно записване това ще се равнява на малко над 17.5% дял и ще оцени компанията на над 11.3 млн. лв. А основната цел е по-скоро регулаторна - капиталово подплатяване, така че да може да се получи лиценз за електронни пари от БНБ.

Paysera е приложение, което позволява откриването на разплащателни сметки в различни държави и валути. Продуктът е собственост на основаната през 2004 г. в Литва Paysera LT. В България бизнесът стъпва през април 2016 г. с "Пейсера България" ООД. През 2020 г. компанията се преобразува в акционерно дружество, разширява капитала си с инвестиция от литовското дружество и кандидатства за лиценз, но получава отказ.

"Пейсера България" обаче не е собственост на Paysera LT. "Ние сме нещо като франчайз", казва Филип Мутафис, който е основен акционер и изпълнителен директор на компанията. "Ние вършим част от работата и взимаме част от приходите. Те вършат част от работата и прибират част от приходите", обяснява Мутафис, който е и в борда на директорите на българската финтех асоциация. Към настоящия момент отношенията между "Пейсера България" и Paysera LT се базират на договор между двете фирми, според който постъпленията на българското дружество се разпределят 55 на 45 в ползва на балтийското.

Цената на лиценза

Българските клиенти на Paysera са около 10 хил. "Но е разтегливо понятие това с броя", казва Мутафис. Регистрираните физически лица са около 50 хил., но не всички активно ползват услугите. Някои само са се регистрирали. Други не са преминали верификация. Трети са ползвали, но в един момент са се отказали. "10 хил. са компаниите, които са се регистрирали и са получили IBAN", обяснява той. Данните от отчета показват, че към края на 2022 г. потребителите са 45 хил., а фирмите 7 хил.

Клиентите на "Пейсера България" всъщност стъпват върху лиценз от централната банка на Литва, като получаването на такъв от БНБ ще даде повече автономност на компанията. "В момента, в който вземем лиценз, тези клиенти, които са български физически лица и български компании, които в момента на практика са в договорни отношения с литовското дружество, ще станат клиенти на българското дружество", обяснява Мутафис, без да се ангажира с точен срок кога може да стане.

За да получи лиценз, "Пейсера България" трябва да има капитал, който да покрива около 2% от клиентските средства. "В момента те са 70 млн. лева", посочва Мутафис. Според него, докато компанията се сдобие с лиценз, ще станат 100 милиона. Към настоящия момент капиталът на компанията е разпределен в 767 хил. акции с номинал от 1 лев. между Борислав Герасимов (3%), Цветомир Досков (7%), Виктор Павлов (12%), Георги Сечков (14%), Мартин Богданов (14%) и Филип Мутафис (50%).

"Искаме да имаме отсега необходимия капитал, който в момента за текущите нужди е около милион и половина. И съответно ние тези два милиона, които ги търсим, по-голямата част от тях де факто ще ги държим кеш по сметка за удовлетворяване на капиталовите изисквания на регулатора", обяснява Мутафис.

Зависими от еврото

За 2022 г. "Пейсера" декларира 1 млн. лв. приходи и 26 хил. лв. нетна печалба. "Тя е, колкото да си платим лизингите по колите", шегува се предприемачът. През 2023 г. приходите се увеличават до 4 млн. лева, но компанията е на загуба. Според Мутафис целта не е рентабилност, а разрастване. Приходите обаче може да се понижат рязко, когато България влезе в еврозоната. Според отчета за 2022 г. над една трета от постъпленията идват от превалутиране между лева и еврото. "Да, предвидено е в нашия план. В момента, в който вземем лиценз, приходната част ще се увеличи в две направления", посочва директорът.

От една страна, вземането на лиценз ще увеличи съотношението в полза на българското дружество, което ще може да задържа 88% от приходите. Освен това съхранението на клиентските пари ще позволи да се печели от лихви. "Ние сме длъжни по закон да съхраняваме клиентските пари в банкова сметка", обяснява Филип Мутафис. В някои държави е позволено също средствата да се инвестират във високоликвидни, нискорискови активи като държавни ценни книжа. В България фирмите нямат тази привилегия, могат да съхраняват на практика само на депозит в банка. "Този депозит допреди година беше с отрицателна лихва, но в момента вече лихвите са положителни и при депозит в размер на 70 млн. лева в момента може да се постигнат лихвени нива 2-3%", пресмята бизнесменът.

База за работа

Към края на януари "Пейсера България" има 53 служители, с десет повече в сравнение с година по-рано. Част от тях работят по глобалния продукт на пазара, а останалите обслужват пазара в България. "По-голямата част от увеличението е свързано с хора, които работят по глобалния продукт. Групата от компании си е създала един такъв нетуърк, който позволява, ако на мен ми е по-евтино да си наема обслужване и поддръжка в Македония, да си наема в Македония и македонският партньор, като наеме служителите, и аз да им плащам разходите", обяснява Мутафис.

Освен българския бизнес в "Пейсера България" влиза и Paysera RO, румънско дъщерно дружество. "България и Румъния са в пъти по-големи от Литва", посочва Мутафис. Според отчета за 2022 г. българската фирма притежава 95% от румънския бизнес и е инвестирала 111 хил. лева в него до този момент. Компанията планира да използва част от средствата и в разрастване на бизнеса в северната съседка. Според Мутафис 500 хил. лева ще бъдат заделени за регулаторни изисквания във връзка с лиценза, 400 хил. лева ще бъдат инвестирани в платформа за масово инвестиране в имоти, а останалите средства ще бъдат разделени между българския и румънския бизнес.

Пазарният фактор

"Пейсера България" все още няма потвърден от БФБ документ за допускане (облекченият beam аналог на проспект, който не се нуждае от одобрение от КФН). Той се изготвя от "Мейн Кепитъл", а инвестиционен посредник е "София интернешънъл секюритис", и след като получи зелена светлина, това ще бъде 18-ата компания, която прави опит да набере средства от пазара за малки и средни предприятия за три години, като досега имаше само един неуспех. Тук обаче не е предвиден минимален праг за записване, така че и при минимален интерес акциите на "Пейсера" ще бъдат качени за търговия. А ако той е по-солиден и всички акции бъдат записани, тя може да получи оценка от 11.3 млн. лв.

Q/A с Филип Мутафис, основател на "Пейсера България"



Защо не приемете инвестиция от някой фонд?

Там основният проблем е, че те с малък процент се опитват да контролират изцяло дружеството. С 10 или 15% от дружеството де факто контролират дружеството, и то не само по отношение на оперативната дейност, но и по отношение на стратегически решения от типа на продажба на стратегически инвеститор.

Повечето фондове задават един и същ въпрос. Каква е вашата екзит стратегия? Ние нямаме план за екзит, ние сме тук, за да останем. Не сме тук, за да направим екзит след три или пет години и съответно това е едно от нещата, които фондовете не харесват. Другото нещо, което не харесват, е, че нашата визия е ограничена в България и Румъния. Ние няма да станем никога, или поне на този етап, глобална компания, която да оперира в целия свят - и в Китай, и в Америка. Мисля, че България и Румъния са достатъчно голямо поприще.

По-скоро, ако нещо допълнително развиваме, това няма да е териториално развитие, а ще е интеграция на допълнителни продукти, които са в разширената сфера на финансовите услуги, примерно търговия с акции. Застраховки. Краудфъндинг.

Казахте, че до 2021 г. някъде 40% от "Пейсера България" са били на литовското дружество?

Да, първоначално бяха. Първоначално бяхме в текущия състав, а после имахме намерение да кандидатстваме пред БНБ за лиценз през 2021 г. Но понеже нямахме необходимия капитал, увеличихме капитала с помощта на литовците. И тогава получихме индикации, че точно това всъщност е бил един от основните проблеми, заради които бе отказан лиценз.
Статията е редактирана на 21 март в 18:15 ч. Компанията кандидаства за лизенз за електронни пари, а не за платежен оператор.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 3
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Успех!

    Нередност?
Нов коментар