🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (8 септември)

Сделката между "Нова" и "Канал 3"; Петр Келнер на финала към придобиването на bTV; Над 19% спад в рекламните инвестиции за полугодието в САЩ и др.

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

От Пеевски, та на Домусчиев

Концентрацията на медийна собственост е предимно лост за влияние и упражняване на натиск. В българските условия това се случва още по-видимо и не само, че не пречи на властта, а, напротив - случва се с нейна подкрепа и често изпълнява именно нейните поръчки.

Най-новата сделка в сектора изглежда като поредното проявление на това правило. Под ръководството на братята Кирил и Георги Домусчиеви "Нова броудкастинг груп" заяви желание да увеличи медийните си активи, придобивайки пакет от телевизии и радиа, свързвани с депутата от ДПС Делян Пеевски. Ако сделката бъде одобрена от КЗК, портфолиото ще включва още "Канал 3", музикалните телевизии The Voice TV и Magic TV, както и радиата The Voice Radio, "Радио Веселина", Magic FM и "Радио Витоша".

Повече за бизнес логиката на концентрацията и история на медийното влияние може да прочетете тук>>

Петр Келнер прави финална крачка към придобиването на bTV

PPF Group, собственост на чешкия милиардер Петр Келнер, е подала документи към Европейската комисия за завършване на сделката по придобиването на Central European Media Entertainment (CME), медийната компания, в която влиза и групата на bTV. Освен българската "Би Ти Ви Медия Груп", ако ЕК даде финално разрешение, PPF ще стане собственик на още три телевизии съответно в Чехия, Румъния, Словения и Словакия. Сделката е на стойност 2.1 млрд. долара и беше обявена през октомври миналата година. Поставеният срок за приключването й от страна на PPF Group е 27 октомври.

Повече по темата може да прочетете тук>>

Дигитален бизнес

Facebook няма да приема нови политически реклами в дните преди изборите в САЩ

Facebook ще спре да приема нови политически реклами в седмицата преди президентските избори в САЩ. Това е част от плана на социалната мрежа да намали разпространението на дезинформация и да ограничи намесата в изборите.

Миналата година Twitter забрани политическите реклами, а Google ограничи възможността на рекламодателите да микротаргетират избиратели с такова съдържание.

Повече по темата може да прочетете тук>>

Медиен бизнес

Служителите на BBC не бива да споделят политическите си възгледи, смята новият ѝ шеф

Новият шеф на BBC Тим Дейви каза на служителите, че не би трябвало да изразяват политическите си възгледи в социалните медии, защото заплашват да навредят на репутацията на безпристрастност на британската радио-телевизионна корпорация. Той заяви още, че доста голяма част от аудиторията на медийната компания смята, че тя представя събитията от "конкретна перспектива".

Повече по темата може да прочетете тук>>

Рекламен бизнес

Над 19% спад в рекламните инвестиции за полугодието в САЩ

Рекламните инвестиции в САЩ са намалели с 19.1% до 64.2 млрд. долара през първите шест месеца на 2020 г. в сравнение със същия период година по-рано. Това показват данни на агенцията за проучвания Kantar, по информация на AdAge. Това се дължи на значително по-слабото второ тримесечие на годината, когато се отчита спад от 32% в рекламните вложения, достигайки 27.8 млрд. долара. За сравнение през 2019 г. те са се равнявали на 40.9 млрд. долара. Най-тежкият месец за индустрията е бил април с 34.1% спад, след което инвестициите бавно започват да се покачват. Без изненада рекламодателите в САЩ, намалили с над 50% рекламните си вложения, са авиокомпании, хотели и други туристически услуги.

Повече тук>>

Логото на Олимпийските игри 2028 г.

Макар 2028 г. да изглежда все по-далечна и несигурна, домакините на Олимпийските игри работят усилено върху кампанията за промотирането им. В началото на септември Лос Анджелис представи официалното лого на игрите през 2028 г. и един от рекламите им клипове, като чрез тях домакините целят да представят креативния и динамичен облик на американския град. Затова и логото е динамично, като представя над 10 варианта, изработени от различни спортисти и артисти. Видеото към кампанията пък освен олимпийските спортове представя и града, в който "Всеки може да бъде себе си". "Въпреки че таргетираме всеки, който се определя като фен на Олимпийските игри, искахме също да изградим по-дълбока връзка с публиката, която ще бъде на 20 и 30 години, когато се провеждат игрите", казва пред AdAge творческият директор на LA28, Ейми Глийсън.

Създай LEGO свят

В търсене на идеи за сценарии на тв предавания, видеа и строителни комплекти, датската компания за играчки LEGO създаде нова интерактивна платформа Lego World Builder. В нея потребителите могат да създават свои прототипи на герои, места и сцени. Компанията е отделила бюджет от 500 хил. долара на година, за следващите три години, които ще раздава за осъществяване на най-добрите идеи. Предложенията, които LEGO започне да разглежда и тества ще получат по 10 хил. долара. Тези, които компанията реши да купи, за да развие, ще получат 50 хил. долара, пише WSJ.