Павол Салай, "Репортери без граници": Има сериозен глад за качествена журналистика

Директорът на бюрото на международната организация за Балканите в интервю за състоянието на обществените медии у нас

Павол Салай
Павол Салай
Павол Салай    ©  Личен архив
Павол Салай    ©  Личен архив
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Този текст е част от поредица, която разглежда ролята на обществените медии в България по повод назначението на нов генерален директор на БНР. Поредицата включва още анализ по темата и интервю с бившия директор на радиото Андон Балтаков.

Визитка

Павол Салай завежда бюрото на "Репортери без граници" за Балканите и Европейския съюз. Има дългогодишен редакторски и консултантски опит в сферата на енергетиката и климатичните промени. Притежава магистратура по "Бизнес, икономика и европейски въпроси" от парижкия кампус на Sciences Po, както и бакалавър по политология от университета "Комений" в Братислава.

Каква е ролята на обществените медии, особено в държава като България, в която свободата на словото е ограничена?

Живеем в епоха на информационен хаос. Фалшивите новини се разпространяват няколко пъти по-бързо в дигиталното пространство от достоверната информация, която невинаги е комерсиално привлекателна. В този контекст ролята на обществените медии е да предоставят достоверна информация по теми от обществен интерес. Тази роля е ключова в контекста на пандемията от коронавирус и предизборната ситуация. Това важи с пълна сила за България, в която пространството за достоверна информация и независими медии е много ограничено, докато дезинформацията процъфтява и нивата на ваксинация срещу коронавируса са особено ниски. Обществените медии могат да изпълнят своя ангажимент само при положение че са редакционно и финансово независими от държавата, че не са подлагани на политическо влияние. В България тази независимост невинаги е осигурена.

Как изглеждат обществените медии в България, погледнати отвън?

Докато БНР като цяло има професионален подход и спазва законите, при управлението на Емил Кошлуков БНТ е поела в притеснителна посока. Обществената телевизия се раздели с редица професионални журналисти и не отразяваше безпристрастно изборния процес в страната. Българските обществени медии като цяло са податливи на политически натиск и прекалено зависими от ръководството си в борбата срещу този натиск. (Oще по темата тук.)

Какво могат да направят обществените медии в България, за да подобрят положението си?

По време на посещението си в България миналия месец призовах властите и политическите партии, които ще вземат участие в предстоящите избори, да подкрепят план за изход от кризата в свободата на словото, базиран на препоръките, които публикувахме през март. От март насам незначителна част от тези препоръки е изпълнена. (Още по темата тук).

По време на срещата си със СЕМ през септември изложих следните препоръки, особено по отношение на БНТ:

  • Законово да уточнят мандата на обществените медии и да гарантират прозрачност при финансирането.
  • Да подсилят финансовата независимост и да подсигурят прозрачност на харчовете (особено що се отнася до наемането на външни подизпълнители, които в някои случаи са заподозрени в кражба на публични средства).
  • Да гарантират, че бюджетът на обществените медии се одобрява от независим орган с прозрачна методология, без възможност държавата да пренасочва средства, като по този начин се ликвидира политическото влияние над управителните органи на обществените медии.
  • Да преработят процедурата и критериите за избор на мениджъри, за да гарантират, че те са професионалисти в медийния сектор с морален интегритет и без политически обвързаности.
  • Да гарантират, че проявата на критика от страна на журналистите спрямо ръководните органи няма да се разглежда като акт на нелоялност и да води до административни санкции, както се казва в закона.

(Още по темата тук.)

Какви са възможностите за развитие на обществените медии?

Преживяваме исторически момент, в който журналистиката преминава през няколко кризи едновременно, а дезинформацията е в златен период. В същото време именно поради тази причина много хора са гладни за достоверна информация и висококачествена журналистика. Това със сигурност е възможност, от която обществените медии могат да се възползват.

Интервюто взеха Веселин Нанов и Кристияна Христова

Все още няма коментари
Нов коментар