🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (14 юни)

Победителите на ФАРА 2022 и проблемите на гилдията; Победителите на Saatchi Circle; Нов Art Director в d:istinkt; Disney+ стартира в България и Netflix официално обяви втория сезон на Squid Game; Paramount+ като конкурент на Netflix и Disney

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

ФАРА 2022: Гилдията на раздора

В края на миналата седмица бяха раздадени тазгодишните награди на рекламния фестивал ФАРА, организиран от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). На галацеремония в петък творческа агенция Noble Graphics грабна статуетката за "Медийна агенция на годината", а в събота с най-много точки (122) журито отличи агенция proof. като "Творческа агенция на годината". Брандът за онлайн търговия Fashion days си извоюва статуетката "Рекламодател на годината", партниращ си с агенция Human.

Тази година събитието премина под мотото "Гилдия", а целта зад него беше участниците в рекламната индустрия да се обединят в името на развитието и подобряването й. Първите дни на ФАРА оставиха впечатление, че макар все още да не предприемат конкретни действия, специалистите на пазара поне започват открити разговори в тази посока. Без изненади, именно общите проблеми бяха тези, които обединиха рекламните агенции и рекламодателите на пазара.

Полемиките обаче след края на церемонията за това заслужена ли е победата на агенцията на годината се оказаха лъжицата катран в кацата с мед на индустрията. Това разруши мостовете между участниците в бранша, градени в предходните дни. В крайна сметка отново се стига до алегории с героя на Алеко Константинов Бай Ганьо, който вероятно би заключил за рекламната индустрия: "Гилдия сме, ама не все дотам". Още за годишните награди на ФАРА тук>>>

Талантите от отбор "СветоФара" са победителите на Saatchi Circle ФАРА 2022

По време на ФАРА 2022 се проведе и деветото издание на академията за таланти Saatchi Circle FARA, организирано от творческата агенция Saatchi & Saatchi Sofia, част от "Publicis Groupe България", което цели да даде практически опит в рекламата на млади ентусиасти. До участие в академията бяха допуснати деветима младежи, разделени в три отбора. Във всеки екип участниците трябваше да си разпределят задачите на копирайтър, дизайнер или акаунт. Заедно с четиримата си ментори Владимир Димитров, Creative Lead в Saatchi & Saatchi, Александър Братимиров, Creative Director в We Are Human, Иван Тотев, Creative Director във Wunderman Thompson Sofia, и Силвия Григорова, Creative Lead в Saatchi & Saatchi, всеки отбор разработи задание от клиент, което в края на формата презентира пред журито на ФАРА.

Екипите трябваше да открият идея, с която да се върне на 25-35 годишните безгрижието на тяхното си ретро, по бриф на бирения бранд "Загорка Ретро". След тридневна работа журито избра за победител отбор "СветоФара" с членове Виктория Нешева, Даниела Маринова и Елица Тахтакова. Екипът разработи кампанията "Новото ретро", насочена към по-младото поколение, което не свързва ретрото със социализма, а с 90-те години на миналия век.

Другите два отбора - DeFrEs (в състав Венелина Петкова, Йоана Пеева и Рая Панайотова) и Hat Trick (Бетина Спасова, Добрил Кижев и Теодор Цанов), също представиха оригиналните си идеи пред журито на ФАРА. В историята на академията голяма част от участниците си намират стаж след формата и бързо след това навлизат в рекламната индустрия.

Tavex избра United Partners за свой официален комуникационен партньор

Финансова компания Tavex, оперираща със злато и валута, избра United Partners за свой комуникационен партньор в България, Румъния и Сърбия. Решението на компанията идва след реализирано пазарно проучване и маркетингова стратегия за трите пазара. С отношенията си с рекламната агенция от Tavex затвърждават амбициите си да разширят комуникационната си дейност на трите пазара, като София ще остане стратегически хъб за бизнеса на чейндж бюрата на Балканите, коментира Макс Баклаян, главен изпълнителен директор на Tavex за България, Румъния и Сърбия.

Николай Сердаров е новият Art Director на d:istinkt

Николай Сердаров е новият Art Director на комуникационна агенция d:istinkt. В новата си роля той ще управлява екипите, свързани със създаването на творческите предложения и концепции за клиентите на компанията. Сердаров се присъединява към d:istinkt през 2020 г. в ролята на старши графичен дизайнер, като кариерата му започва преди осем години в комуникационната група All Channels. Професионалният му път минава и през агенцията A Team.

През годините е бил част от екипи, създавали продукти за брандове като Lidl, Telenor (Yettel), Европейски парламент, Европейска комисия, dm, ЕКО, OMV, Discovery, bTV, National Geographic, Samsung, The Mall, Klett и др.

Стрийминг услугата Disney+ стартира в България

Стрийминг услугата на The Walt Disney Company от вчера стартира дейността си и в България. Освен у нас от платформата възнамеряват да навлязат на още 42 пазара до края на това лято, сред които Република Южна Африка, Турция, Полша и Обединените арабски емирства. Цената за българския пазар ще е 7.99 евро на месец или 79.90 евро за годишен абонамент. На платформата ще може да бъде открито ексклузивно оригинално съдържание и редица познати сериали и филми на Disney, Pixar, Marvel, Star Wars и National Geographic.

Disney+ ще предложи почти 2 хил. заглавия още при старта на услугата си у нас. Потребителите ще получат достъп до висококачествено преживяване и ще имат възможност за едновременно гледане на до четири устройства, неограничено изтегляне на съдържание на до 10 устройства и добавяне на до седем различни профила.

Дигитален бизнес

Следващият продукт на Apple - очила за виртуална и разширена реалност

Apple придоби Vrvana, компания, която разработва комплекти за очила с добавена реалност, за 30 млн. долара през 2017 г. - една от дузината покупки в областта на виртуалната и разширената реалност, които производителят на iPhone направи през последните шест години. Очаква се продуктът, който създаде компанията, да оформи най-значимият нов продукт на компанията след iPhone.

Малко се знае за новия продукт на Apple, но се очаква "преходната" видеосистема на Vrvana да бъде негова ключова характеристика. Идеята е устройството да позволи на потребителите да виждат физическия свят около себе си, насложен с цифрови изображения от виртуалната реалност. Пробив като този загатва, че Apple може отново да пусне устройство, което да трансформира технологичната, медийната и развлекателната индустрия, както направи преди с iPod, iPhone и iPad.

Кои се предимствата на Apple и кои ще са най-големите му конкуренти, може да прочетете тук>>>

Paramount+ като конкурент на Netflix и Disney

Бързото нарастване на стрийминг услугите промени медийната индустрия за няколко години. Компаниите бяха подложени на натиск да харчат милиарди за нови телевизионни предавания и филми, за да се конкурират с гигантите в индустрията. Не и Paramaunt. Откакто компанията е създадена при сливането на Viacom и CBS преди три години, тя не е търсила друга голяма сделка. Вместо това Paramount се опитва да изгради свой стрийминг бизнес, преди потокът от пари от традиционната телевизия, основният й източник на пари, да намалее.

Някои експерти смятат, че стратегията на Paramount е добра. Брет Фелдман, анализатор на Goldman Sachs, коментира, че глобалният пазар за абонати за стрийминг е много по-голям от аудиторията на платена кабелна телевизия. Paramount+ добави 6.8 млн. абонати през първото тримесечие на 2022 г. Berkshire Hathaway скоро заяви, че е натрупала акции за 2.6 млрд. долара в Paramount. Компанията отказа да даде обяснение, но новината накара акциите на Paramount да скочат с 15%.

Пълният анализ от сайта на "Капитал">>>

Медиен бизнес

United Media стана мажоритарен собственик на черногорската медийна група Vijesti

Собственикът на "Нова броудкастинг груп" United Media стана мажоритарен собственик на Vijesti в Черна гора. United Media оперира в осем държави и е част от портфолиото на медийната група United Group. След одобрението на регулаторните органи компанията получи разрешение да придобие 51% от Vijesti, компания, чието портфолио включва сайт, телевизия и печатно издание. Портфолиото на United Media включва 55 телевизионни канала, включително N1 и Nova TV, всекидневници като Danas и Nova, както и много сайтове и радиостанции.

Netflix официално обяви втория сезон на Squid Game

Култовият южнокорейски сериал Squid Game официално се завръща по Netflix с втори сезон. Информацията беше публикувана в Twitter от платформата за видео стрийминг, съобщават от "Дневник". "Отне ни 12 години, за да дадем живот на първия сезон на Squid Game миналата година и едва 12 дни, за да се превърне в най-популярния сериал на Netflix някога", пише в профила си в Twitter режисьорът Хуанг Донг-хюк. Още миналата година един от изпълнителните директори на стрийминг компанията Тед Сарандос обяви, че "вселената на Squid Game едва започва" и беше ясно за всички, че предстои втори сезон на сериала.

Все още не е ясно кога точно новите серии ще се появят на платформата и дали въобще вече са завършени. В интервю за "Венити Феър" Хуанг беше споделил, че предвижда следващ сезон на Squid Game до края на 2023 или 2024 г., както и че той ще включва още повече дяволски игри.

Повече по темата от сайта на "Дневник">>>

"Уикипедия" обжалва нареждането на Москва да свали информация за войната в Украйна

Фондация "Уикимедия", собственик на електронната енциклопедия "Уикипедия", подаде жалба срещу решение на московски съд, нареждащ й да премахне информация, свързана с руската инвазия в Украйна, с аргумента, че хората имат право да знаят фактите от войната, пише сайтът на "Дневник".

Московски съд глоби фондация "Уикимедия" с 5 млн. рубли (88 хил. долара) за отказа й да премахне информацията от рускоезични статии в "Уикипедия" за войната, включително "Руската инвазия в Украйна", "Военни престъпления по време на руската инвазия в Украйна" и "Клането в Буча". "Уикипедия" е един от малкото останали основни рускоезични източници на информация за руснаците след репресиите срещу независимите медии в Москва.

Повече по темата тук>>>
Свободни позиции

Тази седмица има повече свободни позиции, в случай че след ФАРА има желаещи да сменят работното си място. Кризата за акаунти изглежда най-сериозна за бранша. От "Publicis Groupe България" обявиха вакантна позиция за Account Manager, а Account Manager - абонаменти "Капитал" се търси в "Икономедиа". За по-младите в сектора, Philip Morris стартира стажантска програма, в която могат да вземат участие кандидати за секторите Marketing and Digital и Commercial Operations. Euro Games Technology са обявили свободна позиция за Web Designer, Advent Group Sofia приемат кандидатури за Global Marketing Research Analyst.