🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

ФАРА 2022: Гилдията на раздора

Агенциите proof. и Noble Graphics и брандът Fashion Days бяха отличени в рекламния фестивал. Решението на журито предизвика полемики в бранша

Екипът на proof. спечели приза "Творческа агенция на годината" на тазгодишното издание на ФАРА
Екипът на proof. спечели приза "Творческа агенция на годината" на тазгодишното издание на ФАРА
Екипът на proof. спечели приза "Творческа агенция на годината" на тазгодишното издание на ФАРА
Екипът на proof. спечели приза "Творческа агенция на годината" на тазгодишното издание на ФАРА
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Рекламата има за цел да извади на преден план положителните качества на даден продукт или услуга и да ги направи атрактивни за конкретна аудитория. Така недостатъците, ако има такива, често остават скрити. Но това не може да трае дълго. В случая на най-големия рекламен фестивал в страната ФАРА красивата опаковка издържа точно четири дни. Тази година събитието премина под мотото "Гилдия", а целта зад него беше участниците в рекламната индустрия да се обединят в името на развитието и подобряването й.

Първите дни на ФАРА оставиха впечатление, че макар все още да не предприемат конкретни действия, специалистите на пазара поне започват открити разговори в тази посока. Без изненади, именно общите проблеми бяха тези, които обединиха рекламните агенции и рекламодателите на пазара. Паралелно на дискусиите по темата за гилдията и лекциите на локални и международни специалисти се провеждаше гласуването на заявките в конкурса, който цели да отличи най-добрите реклами през годината. И именно това се оказа лъжицата катран в кацата с мед на индустрията. Заключителната церемония по награждаването на творческа агенция и рекламодател на годината беше моментът, когато гилдията се разцепи за това кой трябва да бъде победител.

Пирова победа

В две поредни вечери бяха раздадени тазгодишните награди на ФАРА 2022, традиционно организирана от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). На гала церемония в петък бяха връчени призовете в медийния фестивал. Големият победител на вечерта беше агенцията Noble Graphics, която, макар в основите си да е творческа агенция, грабна статуетката за "Медийна агенция на годината". Така Noble Graphics спечели своеобразния голям шлем на индустрията, като в края на 2020 г. беше обявена за творческа агенция на годината, а малко преди това и за най-ефективна агенция в конкурса "Effie България".

На второ място в медийния конкурс на ФАРА тази година се класира също агенция с фокус творчески услуги - proof., следвана от All Channels Advertising, които единствено имат отделно медийно звено в групата си.

В събота се проведе церемонията от творческия конкурс и бяха раздадени останалите награди. С най-много точки (122) журито отличи агенция proof., която се превърна и в "Творческа агенция на годината". На второ място със 109 точки се класира агенция Human, следвана от NEXT-DC с 50 точки. Така тази година на първите места бяха класирани млади агенции, които не са част от международни комуникационни групи. (Пълния списък с наградени може да видите в карето.)

Брандът за онлайн търговия Fashion days си извоюва статуетката "Рекламодател на годината", като си партнират за кампании с агенция Human. На второ място завърши биреният бранд Carlsberg, а на трето веригата за бургери Skapto.

За Guilty-ята*

"Всичко е добре, когато приключва добре", са известните думи на Шекспир. Но той просто не е имал възможността да присъства на ФАРА. След всички все пак положителни емоции, че фестивалът се състоя в Пловдив при нормални условия и успя да събере на едно място много агенции и рекламодатели, горчивият вкус се появи именно след края на събитието. Непосредствено след церемонията добре познати специалисти на пазара публикуваха във Facebook мнения, че наградата е незаслужено спечелена от агенцията на годината. Няколко часа по-късно гилдията вече беше изцяло разединена в защита или опровержение на тези твърдения. И така след пълната зала с комуникационни специалисти, полемиката се пренесе в статуси и коментари в социалните мрежи.

Победителите на ФАРА обаче се определят от журито, което гласува всяка кампания и след това дискутира резултата при необходимост. Именно по отношение на журито тази година бяха предприети промени, като за целта бяха сформирани и работни групи. Сред тях беше увеличаване на броя на членовете на журито, възможност за предлагане на независими експерти от бранша и избора на председател в лицето на Александър Калчев, главен творчески директор на DDB Париж. За промените през април Велина Мавродинова, която беше част работната група към БАКА и основател на агенцията Enthusiasm, коментира пред "Капитал": "Правим голяма стъпка на промяна, като целта е фестивалът да стане не просто по-представителен, но и по-задълбочен в оценка и резултати".

Всяка година организаторите се опитват да превърнат ФАРА в проводник между комуникационните агенции и рекламодателите, работодателите и младите специалисти - бъдещето на индустрията. В крайна сметка обаче отново се стига до алегории с героя на Алеко Константинов Бай Ганьо, който вероятно би заключил за рекламната индустрия: "Гилдия сме, ама не все дотам".

*От английски guilty - виновен. По време на дискусия Светослав Тодоров от McCann Sofia използва играта на думи, за да опише гилдията.

Медиен фестивал - победители

МЕДИЙНА КАМПАНИЯ

СТОКИ

ЗЛАТО

Вагон за отдих "Пиринско"

Рекламодател: Carlsberg България

Агенция: Noble Graphics

БРОНЗ

Стъпка по стъпка към устойчив живот. Заедно.

Рекламодател: ИКЕА

Агенция: Ogilvy Group

МЕДИЙНА КАМПАНИЯ

УСЛУГИ

СРЕБРО

#unseetheprejudice

Рекламодател: TELUS International Bulgaria

Агенция: proof.

МЕДИЙНА КАМПАНИЯ

НПО / БЛАГОТВОРИТЕЛНОСТ / ПОЛИТИЧЕСКА КАМПАНИЯ

СРЕБРО

Бар за здраве

Рекламодател: Фондация "Три жени"

Агенция: McCann Sofia

КАНАЛИ - ТВОРЧЕСКИ ПОДХОДИ И ИНОВАЦИИ В КОНКРЕТЕН КАНАЛ

ИЗПОЛЗВАНЕ НА АУДИО ПЛАТФОРМИ

СРЕБРО

Топли приказки за лека нощ

Рекламодател: Тирбул ЕАД

Агенция: Noble Graphics

ИЗПОЛЗВАНЕ НА AMBIENT

ЗЛАТО

Пиринско на три планини

Рекламодател: Carlsberg България

Агенция: Noble Graphics

ИЗПОЛЗВАНЕ НА ДИГИТАЛНИ ПЛАТФОРМИ И МОБИЛНИ ТЕХНОЛОГИИ

ЗЛАТО

Philips One Blade - Avatar Style Awards

Рекламодател: Philips България

Агенция: All Channels Advertising

ИЗПОЛЗВАНЕ НА СОЦИАЛНИ ПЛАТФОРМИ

СРЕБРО

#unseetheprejudice

Рекламодател: TELUS International Bulgaria

Агенция: proof.

СРЕБРО

Невинаги съм перфектна

Рекламодател: Мармот

Агенция: together&

БРАНДИРАНО СЪДЪРЖАНИЕ И РАЗВЛЕКАТЕЛНИ ПРОГРАМИ

СРЕБРО

"Един за друг" в ИКЕА

Рекламодател: ИКЕА

Агенция: Ogilvy Group

БРОНЗ

Philips One Blade - Avatar Style Awards

Рекламодател: Philips България

Агенция: All Channels Advertising

Творчески фестивал - победители в секция Tactics.

КАТЕГОРИЯ DIGITAL

УЕБСАЙТОВЕ И МОБИЛНИ ПРИЛОЖЕНИЯ

БРОНЗ

highway delivery

Рекламодател: Skapto

Агенция: proof.

ОНЛАЙН РЕКЛАМА

БРОНЗ

ОББ - Битката за сметката

Рекламодател: Обединена българска банка

Агенция: guts&brainsDDB

СОЦИАЛНИ МЕДИИ

БРОНЗ

Influencer Blackout

Рекламодател: EVN България

Агенция: guts&brainsDDB

БРОНЗ

#unseetheprejudice

Рекламодател: TELUS International Bulgaria

Агенция: proof.

ИНФЛУЕНСЪР МАРКЕТИНГ

СРЕБРО

Influencer Blackout

Рекламодател: EVN България

Агенция: guts&brains DDB

СРЕБРО

#unseetheprejudice

Рекламодател: TELUS International Bulgaria

Агенция: proof.

БРОНЗ

Philips One Blade - Avatar Style Awards

Рекламодател: Philips България

Агенция: All Channels Advertising

ENGAGEMENT

ЗЛАТО

#soundOFF

Рекламодател: Four Paws

Агенция: proof.

СРЕБРО

#choosetovote

Рекламодател: Skapto

Агенция: proof.

БРОНЗ

day out

Рекламодател: мол Пловдив

Агенция: proof.

DIGITAL CRAFT

ЗЛАТО

Melba - Sofia Design Festival 2021

Рекламодател: Студио Комплект

Агенция: NEXT-DC

ДРУГИ АУДИО ФОРМИ НА РЕКЛАМА

СРЕБРО

the way we eat

Рекламодател: Skapto

Агенция: proof.

КАТЕГОРИЯ КРЕАТИВНО ИЗПОЛЗВАНЕ НА МЕДИА

КРЕАТИВНО ИЗПОЛЗВАНЕ НА СЪЩЕСТВУВАЩИ ФОРМАТИ

БРОНЗ

в този линк има оферта

Рекламодател: proof.

Агенция: proof.

БРАНДИРАНО СЪДЪРЖАНИЕ В МЕДИИТЕ

БРОНЗ

Интервю с изкуствен интелект

Рекламодател: Mastercard

Агенция: McCann Sofia

КАТЕГОРИЯ TOPICAL AND REAL TIME MARKETING

ЗЛАТО

#choosetovote

Рекламодател: Skapto

Агенция: proof.

СРЕБРО

#soundOFF

Рекламодател: Four Paws

Агенция: proof.

БРОНЗ

highway delivery

Рекламодател: Skapto

Агенция: proof.

ИДЕНТИЧНОСТ

Art Direction

СРЕБРО

Студио Комплект

Melba

NEXT-DC

ЗЛАТО

Справедливо

Klear

proof.

Типография

БРОНЗ

cota1110

ПРОФИ ТЛХ

FourPlus Studio

Бранд Идентичност

БРОНЗ

Best You

Best You

proof.

БРОНЗ

Melba

Студио Комплект

NEXT-DC

СРЕБРО

cota1110

ПРОФИ ТЛХ

FourPlus Studio

Ребрандинг

БРОНЗ

Спетема

Балкан Груп

Noble Graphics

ЗЛАТО

Район Лозенец

FourPlus Stuido

Бранд материали

БРОНЗ

Будни за нарколепсията

БАПН

FourPlus Studio

Дизайн на опаковки

БРОНЗ

Cohones Black to the Bones

All Channels

БРОНЗ

Осем

Вивекта

Nitram

СРЕБРО

Спетема

Балкан Груп

Noble Graphics

CRAFT

Илюстрация

БРОНЗ

От приятел за приятел

Фондация три жени

McCan Sofia

БРОНЗ

WPX илюстрации

K media tech

FourPlus Studio

СРЕБРО

Когато порасна мога да бъда всичко каквото си поискам

Ние децата

together&

СРЕБРО

Eterna Partners Rebrand Illustrations

Eterna Partners

NEXT-DC

ЗЛАТО

Детски отделения Пирогов

Пирогов

FourPlus Studio

Фотография

ЗЛАТО

Справедливо

Klear

proof.

Анимация

БРОНЗ

Kaufland

Noble Graphics

Принт

БРОНЗ

The headlights

Lidl

proof.

БРОНЗ

Създадени един за друг

Mexon

McCan Sofia

Пространствен дизайн

СРЕБРО

E-tron Q4

Porche

Energy Brands

ЗЛАТО

Distributed 2020 The Path to Reconnection

Miro

NEXT-DC

Storytelling

Film & Audio

Радио

БРОНЗ

Вагон за отдих

Carlsberg

Noble Graphics

ТВ реклама и кинореклама - Стоки

БРОНЗ

Пчелички

Sopharma

Nitram

БРОНЗ

Супер селска метавселена

Rostar

Nitram

ТВ реклама и кинореклама - Услуги

БРОНЗ

5G Launch

Yettel

guts&brains DDB

БРОНЗ

Идеалният банков клиент

банка ДСК

Noble Graphics

БРОНЗ

Lovemyself

Fashion Days

Human

СРЕБРО

Hate song

Fashion Days

Human

Други филмови форми

БРОНЗ

ОББ битката за сметката

ОББ

guts&brainsDDB

БРОНЗ

Отново избори

Fashion Days

Human

ЗЛАТО

Unfollowmyex

Fashion Days

Human

ТВ реклама, кинореклама и други филмови форми - социална, медийна, политическа

БРОНЗ

Sofia International Film Festival

SIFF

guts&braindsDDB

Storytelling

Film & Craft

Copywriting & Storytelling

БРОНЗ

Пчеличките

Sopharma

Nitram

БРОНЗ

Unfollowmyex

Fashion Days

Human

СРЕБРО

Hate Song

Fashion Days

Human

Музика и Sound Design

ЗЛАТО

Hate Song

Fashion Days

Human

Кинематография

БРОНЗ

Lovemyself

Fashion Days

Human

БРОНЗ

Hate Song

Fashion Days

Human

СРЕБРО

5G Launch

Yettel

guts&brains DDB

STORYTELLING

Brand Activation

Live

БРОНЗ

Черен петък

ДЗИ

guts&brainsDDB

Direct

СРЕБРО

Едно картофче

fryday

Human

Ambient & Guerilla Marketing

Бранд Адаптивност

БРОНЗ

Carlsberg

Noble Graphics

Кампания - стоки

Вагон за отдих

Carlsberg

Noble Graphics

Кампания - услуги

БРОНЗ

Отново изборите

Fashion Days

Human

БРОНЗ

Приказки за бъдещето

Icard

Human

БРОНЗ

Unfollowmyex

Fashion Days

Human

ЗЛАТО

Сбогом хейтъри

Fashion Days

Human

Кампания - социална, медийна, политическа

БРОНЗ

Бар за здраве

Фондация три жени

McCan Sofia

БРОНЗ

Sound off

Four paws

proof.
Все още няма коментари
Нов коментар