ФАРА 2022: Гилдията на раздора
Агенциите proof. и Noble Graphics и брандът Fashion Days бяха отличени в рекламния фестивал. Решението на журито предизвика полемики в бранша
Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа
Рекламата има за цел да извади на преден план положителните качества на даден продукт или услуга и да ги направи атрактивни за конкретна аудитория. Така недостатъците, ако има такива, често остават скрити. Но това не може да трае дълго. В случая на най-големия рекламен фестивал в страната ФАРА красивата опаковка издържа точно четири дни. Тази година събитието премина под мотото "Гилдия", а целта зад него беше участниците в рекламната индустрия да се обединят в името на развитието и подобряването й.
Първите дни на ФАРА оставиха впечатление, че макар все още да не предприемат конкретни действия, специалистите на пазара поне започват открити разговори в тази посока. Без изненади, именно общите проблеми бяха тези, които обединиха рекламните агенции и рекламодателите на пазара. Паралелно на дискусиите по темата за гилдията и лекциите на локални и международни специалисти се провеждаше гласуването на заявките в конкурса, който цели да отличи най-добрите реклами през годината. И именно това се оказа лъжицата катран в кацата с мед на индустрията. Заключителната церемония по награждаването на творческа агенция и рекламодател на годината беше моментът, когато гилдията се разцепи за това кой трябва да бъде победител.
Пирова победа
В две поредни вечери бяха раздадени тазгодишните награди на ФАРА 2022, традиционно организирана от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). На гала церемония в петък бяха връчени призовете в медийния фестивал. Големият победител на вечерта беше агенцията Noble Graphics, която, макар в основите си да е творческа агенция, грабна статуетката за "Медийна агенция на годината". Така Noble Graphics спечели своеобразния голям шлем на индустрията, като в края на 2020 г. беше обявена за творческа агенция на годината, а малко преди това и за най-ефективна агенция в конкурса "Effie България".
На второ място в медийния конкурс на ФАРА тази година се класира също агенция с фокус творчески услуги - proof., следвана от All Channels Advertising, които единствено имат отделно медийно звено в групата си.
В събота се проведе церемонията от творческия конкурс и бяха раздадени останалите награди. С най-много точки (122) журито отличи агенция proof., която се превърна и в "Творческа агенция на годината". На второ място със 109 точки се класира агенция Human, следвана от NEXT-DC с 50 точки. Така тази година на първите места бяха класирани млади агенции, които не са част от международни комуникационни групи. (Пълния списък с наградени може да видите в карето.)
Брандът за онлайн търговия Fashion days си извоюва статуетката "Рекламодател на годината", като си партнират за кампании с агенция Human. На второ място завърши биреният бранд Carlsberg, а на трето веригата за бургери Skapto.
За Guilty-ята*
"Всичко е добре, когато приключва добре", са известните думи на Шекспир. Но той просто не е имал възможността да присъства на ФАРА. След всички все пак положителни емоции, че фестивалът се състоя в Пловдив при нормални условия и успя да събере на едно място много агенции и рекламодатели, горчивият вкус се появи именно след края на събитието. Непосредствено след церемонията добре познати специалисти на пазара публикуваха във Facebook мнения, че наградата е незаслужено спечелена от агенцията на годината. Няколко часа по-късно гилдията вече беше изцяло разединена в защита или опровержение на тези твърдения. И така след пълната зала с комуникационни специалисти, полемиката се пренесе в статуси и коментари в социалните мрежи.
Победителите на ФАРА обаче се определят от журито, което гласува всяка кампания и след това дискутира резултата при необходимост. Именно по отношение на журито тази година бяха предприети промени, като за целта бяха сформирани и работни групи. Сред тях беше увеличаване на броя на членовете на журито, възможност за предлагане на независими експерти от бранша и избора на председател в лицето на Александър Калчев, главен творчески директор на DDB Париж. За промените през април Велина Мавродинова, която беше част работната група към БАКА и основател на агенцията Enthusiasm, коментира пред "Капитал": "Правим голяма стъпка на промяна, като целта е фестивалът да стане не просто по-представителен, но и по-задълбочен в оценка и резултати".
Всяка година организаторите се опитват да превърнат ФАРА в проводник между комуникационните агенции и рекламодателите, работодателите и младите специалисти - бъдещето на индустрията. В крайна сметка обаче отново се стига до алегории с героя на Алеко Константинов Бай Ганьо, който вероятно би заключил за рекламната индустрия: "Гилдия сме, ама не все дотам".
*От английски guilty - виновен. По време на дискусия Светослав Тодоров от McCann Sofia използва играта на думи, за да опише гилдията.
Медиен фестивал - победители
МЕДИЙНА КАМПАНИЯ
СТОКИ
ЗЛАТОВагон за отдих "Пиринско"
Рекламодател: Carlsberg България
Агенция: Noble Graphics
БРОНЗ
Стъпка по стъпка към устойчив живот. Заедно.
Рекламодател: ИКЕА
Агенция: Ogilvy Group
МЕДИЙНА КАМПАНИЯ
УСЛУГИ
СРЕБРО#unseetheprejudice
Рекламодател: TELUS International Bulgaria
Агенция: proof.
МЕДИЙНА КАМПАНИЯ
НПО / БЛАГОТВОРИТЕЛНОСТ / ПОЛИТИЧЕСКА КАМПАНИЯСРЕБРО
Бар за здраве
Рекламодател: Фондация "Три жени"
Агенция: McCann Sofia
КАНАЛИ - ТВОРЧЕСКИ ПОДХОДИ И ИНОВАЦИИ В КОНКРЕТЕН КАНАЛ
ИЗПОЛЗВАНЕ НА АУДИО ПЛАТФОРМИ
СРЕБРОТопли приказки за лека нощ
Рекламодател: Тирбул ЕАД
Агенция: Noble Graphics
ИЗПОЛЗВАНЕ НА AMBIENT
ЗЛАТОПиринско на три планини
Рекламодател: Carlsberg България
Агенция: Noble Graphics
ИЗПОЛЗВАНЕ НА ДИГИТАЛНИ ПЛАТФОРМИ И МОБИЛНИ ТЕХНОЛОГИИ
ЗЛАТОPhilips One Blade - Avatar Style Awards
Рекламодател: Philips България
Агенция: All Channels Advertising
ИЗПОЛЗВАНЕ НА СОЦИАЛНИ ПЛАТФОРМИ
СРЕБРО#unseetheprejudice
Рекламодател: TELUS International Bulgaria
Агенция: proof.
СРЕБРО
Невинаги съм перфектна
Рекламодател: Мармот
Агенция: together&
БРАНДИРАНО СЪДЪРЖАНИЕ И РАЗВЛЕКАТЕЛНИ ПРОГРАМИ
СРЕБРО"Един за друг" в ИКЕА
Рекламодател: ИКЕА
Агенция: Ogilvy Group
БРОНЗ
Philips One Blade - Avatar Style Awards
Рекламодател: Philips България
Агенция: All Channels Advertising
Творчески фестивал - победители в секция Tactics.
КАТЕГОРИЯ DIGITAL
УЕБСАЙТОВЕ И МОБИЛНИ ПРИЛОЖЕНИЯ
БРОНЗhighway delivery
Рекламодател: Skapto
Агенция: proof.
ОНЛАЙН РЕКЛАМА
БРОНЗОББ - Битката за сметката
Рекламодател: Обединена българска банка
Агенция: guts&brainsDDB
СОЦИАЛНИ МЕДИИ
БРОНЗInfluencer Blackout
Рекламодател: EVN България
Агенция: guts&brainsDDB
БРОНЗ
#unseetheprejudice
Рекламодател: TELUS International Bulgaria
Агенция: proof.
ИНФЛУЕНСЪР МАРКЕТИНГ
СРЕБРОInfluencer Blackout
Рекламодател: EVN България
Агенция: guts&brains DDB
СРЕБРО
#unseetheprejudice
Рекламодател: TELUS International Bulgaria
Агенция: proof.
БРОНЗ
Philips One Blade - Avatar Style Awards
Рекламодател: Philips България
Агенция: All Channels Advertising
ENGAGEMENT
ЗЛАТО#soundOFF
Рекламодател: Four Paws
Агенция: proof.
СРЕБРО
#choosetovote
Рекламодател: Skapto
Агенция: proof.
БРОНЗ
day out
Рекламодател: мол Пловдив
Агенция: proof.
DIGITAL CRAFT
ЗЛАТОMelba - Sofia Design Festival 2021
Рекламодател: Студио Комплект
Агенция: NEXT-DC
ДРУГИ АУДИО ФОРМИ НА РЕКЛАМА
СРЕБРОthe way we eat
Рекламодател: Skapto
Агенция: proof.
КАТЕГОРИЯ КРЕАТИВНО ИЗПОЛЗВАНЕ НА МЕДИА
КРЕАТИВНО ИЗПОЛЗВАНЕ НА СЪЩЕСТВУВАЩИ ФОРМАТИ
БРОНЗв този линк има оферта
Рекламодател: proof.
Агенция: proof.
БРАНДИРАНО СЪДЪРЖАНИЕ В МЕДИИТЕ
БРОНЗИнтервю с изкуствен интелект
Рекламодател: Mastercard
Агенция: McCann Sofia
КАТЕГОРИЯ TOPICAL AND REAL TIME MARKETING
ЗЛАТО#choosetovote
Рекламодател: Skapto
Агенция: proof.
СРЕБРО
#soundOFF
Рекламодател: Four Paws
Агенция: proof.
БРОНЗ
highway delivery
Рекламодател: Skapto
Агенция: proof.
ИДЕНТИЧНОСТ
Art Direction
СРЕБРОСтудио Комплект
Melba
NEXT-DC
ЗЛАТО
Справедливо
Klear
proof.
Типография
БРОНЗcota1110
ПРОФИ ТЛХ
FourPlus Studio
Бранд Идентичност
БРОНЗBest You
Best You
proof.
БРОНЗ
Melba
Студио Комплект
NEXT-DC
СРЕБРО
cota1110
ПРОФИ ТЛХ
FourPlus Studio
Ребрандинг
БРОНЗСпетема
Балкан Груп
Noble Graphics
ЗЛАТО
Район Лозенец
FourPlus Stuido
Бранд материали
БРОНЗБудни за нарколепсията
БАПН
FourPlus Studio
Дизайн на опаковки
БРОНЗCohones Black to the Bones
All Channels
БРОНЗ
Осем
Вивекта
Nitram
СРЕБРО
Спетема
Балкан Груп
Noble Graphics
CRAFT
Илюстрация
БРОНЗОт приятел за приятел
Фондация три жени
McCan Sofia
БРОНЗ
WPX илюстрации
K media tech
FourPlus Studio
СРЕБРО
Когато порасна мога да бъда всичко каквото си поискам
Ние децата
together&
СРЕБРО
Eterna Partners Rebrand Illustrations
Eterna Partners
NEXT-DC
ЗЛАТО
Детски отделения Пирогов
Пирогов
FourPlus Studio
Фотография
ЗЛАТОСправедливо
Klear
proof.
Анимация
БРОНЗKaufland
Noble Graphics
Принт
БРОНЗThe headlights
Lidl
proof.
БРОНЗ
Създадени един за друг
Mexon
McCan Sofia
Пространствен дизайн
СРЕБРОE-tron Q4
Porche
Energy Brands
ЗЛАТО
Distributed 2020 The Path to Reconnection
Miro
NEXT-DC
Storytelling
Film & Audio
Радио
БРОНЗВагон за отдих
Carlsberg
Noble Graphics
ТВ реклама и кинореклама - Стоки
БРОНЗПчелички
Sopharma
Nitram
БРОНЗ
Супер селска метавселена
Rostar
Nitram
ТВ реклама и кинореклама - Услуги
БРОНЗ5G Launch
Yettel
guts&brains DDB
БРОНЗ
Идеалният банков клиент
банка ДСК
Noble Graphics
БРОНЗ
Lovemyself
Fashion Days
Human
СРЕБРО
Hate song
Fashion Days
Human
Други филмови форми
БРОНЗОББ битката за сметката
ОББ
guts&brainsDDB
БРОНЗ
Отново избори
Fashion Days
Human
ЗЛАТО
Unfollowmyex
Fashion Days
Human
ТВ реклама, кинореклама и други филмови форми - социална, медийна, политическа
БРОНЗSofia International Film Festival
SIFF
guts&braindsDDB
Storytelling
Film & Craft
Copywriting & Storytelling
БРОНЗПчеличките
Sopharma
Nitram
БРОНЗ
Unfollowmyex
Fashion Days
Human
СРЕБРО
Hate Song
Fashion Days
Human
Музика и Sound Design
ЗЛАТО
Hate Song
Fashion Days
Human
Кинематография
БРОНЗLovemyself
Fashion Days
Human
БРОНЗ
Hate Song
Fashion Days
Human
СРЕБРО
5G Launch
Yettel
guts&brains DDB
STORYTELLING
Brand Activation
Live
БРОНЗЧерен петък
ДЗИ
guts&brainsDDB
Direct
СРЕБРОЕдно картофче
fryday
Human
Ambient & Guerilla Marketing
Бранд Адаптивност
БРОНЗCarlsberg
Noble Graphics
Кампания - стоки
Вагон за отдихCarlsberg
Noble Graphics
Кампания - услуги
БРОНЗОтново изборите
Fashion Days
Human
БРОНЗ
Приказки за бъдещето
Icard
Human
БРОНЗ
Unfollowmyex
Fashion Days
Human
ЗЛАТО
Сбогом хейтъри
Fashion Days
Human
Кампания - социална, медийна, политическа
БРОНЗБар за здраве
Фондация три жени
McCan Sofia
БРОНЗ
Sound off
Four paws
proof.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.