Седмични новини за маркетинг и реклама (4 април)

ФАРА 2023 приема заявки до 20 април; Отговорността на медиите; Интервю с Виктория Боклаг от United Group; "Капитал" във Viber; Meta обмисля забраната на политическите реклами в Европа и др.

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

ФАРА 2023 приема заявки до 20 април

23-ото издание на най-големия рекламен фестивал в страната ФАРА, който отличава творческите постижения на агенциите, променя локацията си. Той ще се проведе за първи път в Бургас от 7 до 10 юни. Желаещите да се включат могат да подадат заявки онлайн най-късно до 20 април. В конкурсната програма могат да вземат участие кампании, реализирани, публикувани и излъчени в периода между 1 януари 2022 и 20 април 2023 г.

И тази година организаторите от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) обособяват под шапката на ФАРА два отделни фестивала - творчески и медиен, предвид спецификата на кандидатурите. Във всеки от тях има нововъведения.

В категория "Кампания", част от творческия фестивал, се добавя нова подкатегория "Положителна промяна", а в категория Digital - подкатегориите "Уебсайтове и микросайтове" и "Онлайн реклама" се обединяват в новосъздадената "Уебсайтове, мобилни приложения и онлайн реклама".

В медийния фестивал разширяват категорията "Кампании за НПО, благотворителност / Политическа реклама и обществени услуги / Положителна промяна - търговски марки" в раздел "Медийна кампания", с цел в нея да участват кампании, които насърчават доброто. Друго нововъвдение е, че изискването за видеопрезентация до три минути ще важи само за категория "Медийна кампания".

Български представител в журито на WARC

Самуил Петков от рекламната агенция Noble Graphics е част от журито на тазгодишните международни награди за ефективност WARC. Той ще оценява заявките в две от общо 11 категории, това са "Културно въздействие" и "Клиентско преживяване". Церемонията по награждаване на победителите ще се проведе в рамките на най-големия рекламен фесивал Cannes Lions. Самуил Петков е New Business Director в Noble Graphics. Миналата година той беше избран да се включи в академиите Media Academy и Roger Hatchuel Academy, също част от Cannes Lions.

Мълчанието на знаещите

Социалните мрежи често биват обвинявани за епидемията от всеобщо недоверие и не без основание. Битките за качество в социалните и традиционните медии са доста различни обаче. Почти няма сериозен експерт, който да смята, че модерирането на съдържанието е успешна стратегия за подобряване на социалните мрежи. Промяната в социалните мрежи трябва да бъде свързана с това какво се поощрява като поведение сред участниците в тях.

В "традиционните" медии проблемът е друг. Там по дефиниция има куратори на съдържанието - журналисти, редактори, продуценти. Тяхна е отговорността да отсеят кой има и кой няма нужните квалификации, за да подредят света за читателите и зрителите си.

Затова опираме до отговорността на традиционните медии, която може да се случи само когато пък техните финансови и професионални стимули са правилно ориентирани. Няма как да очакваме коректност към истината от медия, където рейтингът не се определя от достоверността на казването, а единствено от силата на провикването.

Повече за отговорността на медиите може да прочетете в текста на Христофор Караджов тук

Виктория Боклаг, United Group: Ще вложим още 600 млн. евро в България за три години

United Group е сред най-големите медийни и телеком инвеститори в България, а и в региона. Компанията е собственик на телекома "Виваком", "Нова телевизия", "Нет инфо", вестници и радиостанции. През последните години купи регионалните доставчици на телевизия и интернет - софийския "Нет 1" и пловдивския N3, а в края на 2022 г. стана ясно, че е финансирала придобиването на "Булсатком" от Спас Русев, като срещу него е получила фиксираната и мобилната инфраструктура на оператора. Какви резултати показват до момента бизнесите на групата в страната и какви са плановете за развитие на българския пазар може да прочетете в интервюто тук.

Чета "Капитал" вече и във Viber

"Да започваме." С това кратко съобщение във Viber може да се абонирате за първия чатбот на "Капитал", с който ще имате достъп до най-важните новини и анализи по избрани от вас теми. Целта ни остава същата - качествено и задълбочено съдържание за политиката, икономиката и бизнеса в България и по света. Разширяваме вариантите, чрез които то да достига до вас - в удобно време на телефона ви през приложението на Viber. И защото вярваме, че понякога на сериозните теми трябва да се поглежда с намигване и усмивка, направихме и първия стикер пакет "Личен Капитал", който може да използвате в комуникацията си с приятели, близки и колеги.

Повече за новата услуга може да прочетете тук

Дигитален бизнес

Meta обмисля забраната на политическите реклами в Европа

Ръководството на Meta обсъжда цялостна забрана на политическите реклами в Европа поради опасения, че социалните мрежи на компанията - Facebook и Instagram, няма да могат да се съобразят с предстоящите регулации на ЕС, насочени срещу онлайн кампаниите. Компанията се опасява, че дефиницията на политическа реклама, заложена в предложението, ще е прекалено широка, поради което ще е по-лесно да се откажат всички платени политически кампании в сайтовете на компанията. Те добавят, че този ход се обмисля сериозно, тъй като потребителите до голяма степен не се интересуват от това съдържание и рекламните приходи, генерирани от него, са малки.

Повече по темата може да прочетете тук

Мъск и технологични експерти искат "пауза" в развитието на AI

Над хиляда технологични експерти, сред които и милиардерът Илън Мъск, подписаха общо писмо, което призовава за пауза в развитието на по-мощни от Chat GPT-4 системи, които работят с изкуствен интелект (AI). Според тях подобни програми може да представляват риск за обществото и е нужен по-голям регулативен контрол.

Писмото е изпратено от нестопанската организация Future of Life Institute, която е финансирана главно именно от основателя на Tesla. Писмото идва само две седмици след като OpenAI обяви GPT-4, още по-мощна версия на технологията, която е в основата на популярния AI chatbot инструмент, ChatGPT. В ранните тестове и демонстрацията на компанията беше показано, че технологията съставя съдебни дела, полага стандартизирани изпити и създава работещ уебсайт от ръчно нарисувана скица.

Повече по темата може да прочетете тук

Microsoft планира собствен магазин за мобилни игри, с който да се конкурира с Apple и Google

Microsoft се подготвя да пусне собствен магазин за игри за iPhone и устройства с Android още през следващата година, ако регулаторните органи одобрят обявеното в началото на миналата година придобиване на Activision Blizzard, заяви ръководителят на Microsoft Gaming Фил Спенсър.

Макар да признава, че е трудно да се предвиди кога точно компанията ще може да стартира своя магазин, Спенсър обяснява, че за Microsoft ще бъде "доста лесно" да адаптира своите приложения Xbox и Game Pass, за да продава игри и абонаменти на мобилни устройства.

Повече по темата може да прочетете тук

Държави от Източна Европа (без България) призовават Facebook да се бори с дезинформацията

Правителства от Източна Европа призоваваха технологичните фирми да се борят с дезинформацията, включително създаваната чрез изкуствен интелект. Сред тях не е българското правителство, като не е известно дали е била отправена покана към София да се присъедини, пише "Дневник".

Държавите в инициативата са Украйна, Молдова, Полша, Чехия, Словакия, Естония, Латвия и Литва. В отворено писмо, подписано от съответните им министър-председатели, страните казаха, че технологичните платформи, като Facebook на Meta, трябва да предприемат конкретни стъпки като отхвърляне на плащания от санкционирани лица и промяна на алгоритмите за насърчаване на точността, а не толкова ангажираността на потребителите.

Повече по темата може да прочетете тук

Meta пуска инструменти за разделяне на реклами от вредно съдържание

Meta обяви, че пуска отдавна обещана система за рекламодателите, за да определят къде да се показват техните реклами. Това е в отговор на исканията им да се дистанцират в маркетирането си от спорни публикации във Facebook и Instagram, пише "Дневник".

Системата предлага на рекламодателите три нива на риск, които те могат да изберат за рекламното разположение, като най-консервативната опция изключва разположения над или под публикации с чувствително съдържание като изображения на оръжия, сексуални намеци и политически дебати.

Meta също така ще предостави отчет чрез фирмата за измерване на реклами Zefr, показващ на рекламодателите във Facebook точното съдържание, което се е появило до техните реклами, и как е категоризирано.

Повече по темата може да прочетете тук

Медиен бизнес

Австрия разследва бившия канцлер Курц за подкупване на медии

Разследването за мащабна корупция в Австрия беше разширено с проверка дали бившият канцлер Себастиан Курц е подкупвал собствениците на най-многотиражния вестник в страната за това да пишат за него положителни неща, пише "Дневник".

Полицията обискира обекти във Виена, включително на издателите на таблоида "Кронен цайтунг" и безплатния вестник "Днес". Проверката е за потенциална злоупотреба с обществени средства и подкупи в медийната индустрия.

Повече по темата може да прочетете тук

Рекламен бизнес

Знаменитости бяха обвинени в незаконна реклама на криптовалута

Осем знаменитости, включително актрисата Линдзи Лоуън и професионалният боксьор Джейк Пол, бяха обвинени от американските регулатори за участие в незаконна криптосхема. Твърди се, че звездите са използвали своите социални платформи, за да стимулират два криптотокена, без да разкриват, че им е било платено, за да ги рекламират, пише "Дневник".

Другите обвинени знаменитости са музикантите Soulja Boy и Ne-Yo, певците Остин Махоун и Алиаюн Тиам, порно актрисата Кендра Лъст и рапърът Lil Yachty. Групата е обвинена в незаконно популяризиране на TRX и BTT криптоактиви, "без да разкрива, че са били компенсирани за това и размера на компенсацията им", се казва в съобщение на Комисията за ценните книжа и борсите.

Повече по темата може да прочетете тук

Рисувате с изкуствен интелект, но на кого е авторското право за "произведението"

Във време, когато новите AI програми като ChatGPT, Midjourney и Stable Diffusion изглеждат готови да трансформират това как хора изразяват себе си - и чупят рекорди за растеж на потребителите - правната система все още не е разбрала кой притежава резултата - потребителите, собствениците на програми или може би никой.

Много творци и компании, които притежават артистично съдържание, яростно се противопоставят на предоставянето на авторски права на собственици или потребители на AI, пише "Дневник". Те твърдят, че тъй като новите алгоритми работят, като се обучават на базата на огромни количества материали в отворената мрежа, някои от които са защитени с авторски права, AI системите поглъщат без разрешение законно защитени материали.

Доставчикът на бази данни със снимки Getty Images, група визуални художници и собственици на компютърен код отделно заведоха дела срещу собствениците на AI програми, включително Midjourney, Stability AI и разработчика на ChatGPT OpenAI за нарушаване на авторски права, което компаниите отричат.

Повече по темата може да прочетете тук