🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Комуникационната ФАРА 2023: оптимизъм на хоризонта

Най-голямото рекламно събитие в България отличи най-добрите агенциите на пазара

За седми път от създаването на ФАРА до сега guts&brainsDDB печелят голямата награда "Творческа агенция на годината"
За седми път от създаването на ФАРА до сега guts&brainsDDB печелят голямата награда "Творческа агенция на годината"
За седми път от създаването на ФАРА до сега guts&brainsDDB печелят голямата награда "Творческа агенция на годината"    ©  Милена Янкова / БАКА
За седми път от създаването на ФАРА до сега guts&brainsDDB печелят голямата награда "Творческа агенция на годината"    ©  Милена Янкова / БАКА
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Най-големият рекламен фестивал в България - ФАРА, създаде тридневен оазис на комуникационния бизнес с преместването си на нова локация. От Пловдив събитието тази година за първи път се проведе в Бургас, отдалечавайки се още повече от политическите войни и злободневни теми. Организаторите от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), с почти изцяло обновен управителен съвет, си поставиха за цел да отворят събитието към специалисти от различни сфери, затова и мотото на фестивала тази година беше "Не е реклама, комуникация е". По този начин те поставят началото на една по-мащабна и дългоочаквана промяна за ФАРА.

За седми път от създаването на ФАРА до сега guts&brainsDDB печелят голямата награда "Творческа агенция на годината". Нейни подгласници станаха Human и All Channels Advertising.

Хронология на фестивала

В четвъртък, първия ден от събитието, журито оценяваше публично заявките в категория "Кампания", като този път гласуването беше анонимно и присъстващите можеха да видят дали дадена кампания продължава към финала, но не и кой от членовете как е гласувал. Макар причините за това да бяха технически, в рамките на Q&A сесията в събота журито и организаторите обсъдиха дали това не е по-ефективен метод за гласуване. "Тайният вот работи повече в посока честността, истинността и меродавността на гласуването", коментира Константин Вълков от "Дарик радио". Творческият директор на "Ентусиазъм" и член на журито Велина Мавродинова обясни, че този метод облекчава напрежението при журирането. "Предишни години, когато се виждаше кой как гласува, никой не ме е попитал лично защо съм дала вота си по този начин и не виждам смисъл от този тип публичност", допълни тя.

Тази година в състава на творческото жури от общо 15 души освен познатите рекламни специалисти от местни агенции участваха и трима независими експерти (Ирина Тончева от "БГ Радио", Константин Вълков от "Дарик радио" и режисьорът Явор Гърдев), които вкараха външен поглед върху кампаниите. По думите на дългогодишни представители на журито закритите дискусии при оценяването на заявките тази година са били едни от най-задълбочените и градивни. "За разлика от предишни години сега имахме много повече време да вникнем в кампаниите", коментира по време на Q&A сесията в събота творческият директор на B+RED и част от журито Максим Стоименов.

Каква част от рекламите бяхте гледали като потребители преди журирането и как оценявате нивото на кампаниите?

Ирина Тончева, "БГ Радио": Голяма част от рекламите бях гледала и чувала като един редови потребител на реклама. Нещо повече - една от тях, още когато дойде в радиото, успя да впечатли мен и много от колегите ми. Една от телевизионните реклами пък беше толкова творчески добра, че разпитвах коя е агенцията зад нея, защото в първия етап на журиране не виждахме агенциите. И като човек с опит в рекламата, и като потребител оценявам рекламите като много хубави и вълнуващи.

Константин Вълков,"Дарик радио": Около 30% от рекламите бях гледал и всички заявки на радиореклами бях чувал, особено една, която отбелязва гол още в момента, когато я чуеш. Мислех, че гласуването ще бъде просто тип "харесва ми" и "не ми харесва", но се оказа много по-сложно и беше добър уъркшоп за мен. Това са изключителни хора, които дават много от сърцата си, но и вникват. Тук всичко беше много обосновано. Нивото на хората в индустрията е високо, на заявките също. Разбира се, смелостта е най-важна и някои от участниците успяха да променят правилата на играта.

Явор Гърдев, режисьор: Аз съм свръхрезистентен към рекламите, чистя полето на вниманието си от тях, което според мен беше плюс, защото когато започнах да гледам заявките, това за мен беше чисто нов свят. Не бях гледал абсолютно нито една от тях. Това допринася за един чист поглед, който може да види рекламата по-холистично, а не да я разчленява аналитично на нейните елементи, което правят останалите членове на журито. Когато имаш чист поглед, може да разбереш дали тази реклама работи и доколко тя задържа вниманието ни.

Медийното жури беше в състав от девет медийни експерти от агенции, както и представител на "Нова броудкастинг груп". Трима представители на рекламодателите също участваха в оценяването на кампаниите като част от гранд журито на ФАРА. Това бяха Виктория Станчева от Fashion Days, Елица Иванова от "Загорка" и Илияна Захариева от "А1 България".

Във ФАРА 2023 бяха подадени общо 272 заявки в 13 големи категории. В творческия фестивал сили премериха 25 агенции, което е с четири повече спрямо миналата година, като в конкурса взеха участие и няколко нови по-малки агенции на българския пазар. Заявките обаче бяха с 10% по-малко - общо 253. Това до известна степен се дължи на отсъствието на агенцията - победител от миналата година, proof. и together&, които имат едни и същи собственици. Една пета от всички заявки бяха подадени от агенцията guts&brainsDDB, която традиционно е лидер по брой заявки. "Идеите остават ценното в ерата на AI. Целта е на фестивала е да намерим най-добрите идеи, които наистина се отличават от останалите. Индустрията ни върви много напред. Открихме силни неща тази година. Имаше работа, която цялото жури смята, че е на световно ниво", обясни в рамките на Q&A сесията председателят на журито и творчески директор и партньор в Noble Graphics Марсел Леви.

Броят участващи агенции в медийния конкурс и тази година беше общо седем, но заявките бяха двойно по-малко в сравнение с 2022 г. По думите на Александър Гагов, управляващ директор на агенцията Connected, част от All Channels Group и член на журито, това се дължи, от една страна, на по-малкия ни пазар, а от друга - на отсъствието на няколко агенции, което се отразява директно и на количеството заявки. "Иска ни се да има повече заявки и затова улеснихме процеса по кандидатстване. Вече не е необходимо да имаш видеозаявка, защото не всички медийни агенции имат творчески звена. За следващата година ще се постараем да направим по-голяма тежестта на медийния конкурс", допълни той по време на Q&A сесията. "В контекста на това, че искаме да разширим ФАРА и да направим медийния фестивал атрактивен за медийните агенции, сме решили да ги ангажираме повече в създаването на техния формат фестивал", допълни председателят на БАКА Чавдар Кенаров и творчески партньор в агенцията Noble Graphics.

През петъчния ден от събитието продължи гласуването при закрити врати, а паралелно се провеждаше лекционната програма на ФАРА, която беше и причината по-голямата част от публиката на фестивала да пристигне тогава. В нея се включиха български и международни специалисти от различни сфери на комуникациите - реклама, медии, дизайн. Основна тема в презентациите беше изкуственият интелект и как ще повлияе той на индустрията, като заключението на повечето специалисти беше, че технологията няма да замени добрите идеи, а само ще им помогне.

Съботният ден започна с представянето на младите рекламисти в инициативата Saatchi Circle, организирана от творческа агенция Saatchi & Saatchi Sofia, част от "Publicis Groupe България", в партньорство с "А1 България" (виж карето) и завърши с награждаването на победителите във ФАРА 2023.

Crème de la crème в българската реклама

За седми път от създаването на ФАРА до сега guts&brainsDDB печелят голямата награда "Творческа агенция на годината". С общо 108 точки те събраха най-много отличия от фестивала. Нещо повече - guts&brainsDDB спечелиха и другата голяма награда във фестивала - Grand prix, която се връчва за рекламна идея, отличаваща се на световно ниво. В случая това беше радиорекламата "Има приятелства, които дават светлина" за фондация "Очи на четири лапи", подкрепена от "EVN България" (може да я чуете тук). Grand prix се връчва за пети път от 2013 г. насам.

На второ място се класира агенцията Human с общо 104 точки. Клиентът им Fashion Days пък беше отличен за "Рекламодател на годината" за втора поредна година. Третото място в творческия конкурс спечели агенцията All Channels Advertising със 72. Те взеха и другото голямо отличие във фестивала - "Медия агенция на годината", с общо 28 точки, следвани от guts&brainsDDB (15 точки) и The Smarts (12 точки).

Рекламодателите на годината, класирани на второто и третото място, са EVN, които работят с guts&brainsDDB и мебели "Виденов" - клиент на All Channels Advertising. (всички наградени кампании може да видите тук)

Макар цялостното усещане по време на ФАРА да беше като опипване на почвата и придвижване с малки стъпки към промяна на фестивала, ключовата дума тази година беше "оптимизъм". Някои от нововъведенията като включването на независим експерти в журито и фокуса върху лекционната програма бяха категорично положително приети от бранша. Остана въпросът за големия брой членове на журито, което забавя процеса по гласуване и евентуално връщане на профилирани специалисти да оценяват специфични подкатегории като "Типография" или "Дизайн на опаковки". Едно обаче е сигурно - морето обединява и след седем години градска пауза ФАРА се завръща отново при вълните.

Младите рекламисти в Saatchi Circle

Десетото издание на инициативата за търсене на млади таланти Saatchi Circle се проведе под мотото "Среща със смелите". За първи път в конкурса можеха да се включват както индивидуални участници, така и отбори. "Търсим идеи, не кампании, търсим творчески хора, които искат да влязат в някоя тема и да бъдат креативни", коментира по време на събитието Петър Кесерджиев, творчески директор в Saatchi & Saatchi Sofia.

До финала на Saatchi Circle стигнаха общо три проекта на четири млади дами, създадени по бриф на "А1 България", гласящ "технологията 5G дава скорост". По време на подготовката си участничките работиха с ментори рекламни специалисти.

Йоана представи идеята си за брояч на време, който да изчислява колко минути на ден спестява 5G технологията на потребителите. Вторият индивидуален участник - Виолета, презентира проект по превръщането на къщите на възрастни хора в смарт домове, за да могат да се свързват с близките си и да им помагат от разстояние. Единственият отбор в състезанието, съставен от Лора и Ивана, представи идея за различни реклами формати, които да олицетворяват скоростта, като билборд, който може да се разчете само в движение, или клип, който трябва да се превърти на по-бърза скорост, за да бъде чут.

Тричленното жури в състав Радомир Иванов от Saatchi & Saatchi Sofia, Христо Вълков и Илияна Захариева от "А1 България" избра за победител идеята на Йоана и спестяването на минути благодарение на 5G технологията.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vvf16926860671189831 avatar :-|
    Xenia Ernesta

    the organization of the content https://paperio2.io makes it easy to track progress and focus on specific areas that might need improvement.

    Нередност?
Нов коментар