🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмични новини за маркетинг и реклама (9 май)

Държавното тото ще изхарчи 6.7 млн. лв. за реклама; България се изкачи в класирането на "Репортери без граници"; Победителите в IAB Mixx Awards; NEXT-DC ще обслужва PUMA и още комуникационни новини от България и света

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Държавното тото ще изхарчи 6.7 млн. лв. за реклама за две години

В средата на март "Български спортен тотализатор" (БСТ) обяви обществена поръчка за медийно и рекламно обслужване през следващите две години. Бюджетът на държавното дружество за периода е 6.7 млн. лв. без ДДС, който включва комуникация в различни канали, проучвания и организиране на събития. За обслужване на тотото кандидатстваха две агенции - XL Media и APRA Porter Novelli, като изборът на партньор ще бъде на база най-ниска предложена цена.

Макар пряката реклама на хазарт по закон да е забранена, браншът всяка година увеличава рекламното си присъствие във всички канали. БСТ е петият най-голям рекламодател в телевизия от хазартния сектор за 2022 г.

Повече за плановете на агенциите и подробности за обществената поръчка може да прочетете тук

България се изкачи в класирането на "Репортери без граници", но не се подобри

За втора поредна година България се изкачва в класацията на "Репортери без граници" (RSF) за свобода на медиите. Според обявения на 3 май, Международния ден на свободата на медиите, индекс от международната неправителствена организация страната заема 71-о място, или 20 места по-нагоре от мястото, на което беше класирана през 2022 г. В продължение на години България беше "черната овца" в Европейския съюз по отношение на свободата на медиите.

"Въпреки че България се е повишила с 20 места, резултатът се е подобрил много по-малко. Трябва също така да се вземе предвид, че България е в диапазон на резултатите с много малки разлики между държавите, който поради тази причина е зона, склонна към колебания", обясни Павол Шалай, ръководител на Бюрото на Европейския съюз и Балканите на RSF.

Повече за медийната класация може да прочетете тук

Без качествени медии обществото е незащитено

Медиите не са индустрия като всички други, от тях зависи качеството на демокрацията. Голямото предизвикателство днес е в това, че качествената журналистика, подчиняваща се на установени стандарти, постепенно губи ролята си на задължителен посредник между хората и света. Не намира достатъчно добър отговор проблемът с незаконното съдържание в платформите. Задълбочават се и различията от гледна точка на достъп до качествени медии, заговори се за т.нар. новинарски пустини.

Вълната от дезинформация заварва нашето общество силно уязвимо. Не са малко медиите, които замърсяват информационната среда: част от тях го правят поради небрежност и ниска медийна грамотност, друга - напълно преднамерено, като оръжие в хибридната война, която цели да дезориентира, обърка, отклони хората от демократичните ценности. Струва ми се, че българската журналистика все още не помага достатъчно ефективно на хората да правят информиран избор.

Целия анализ за медийната среда в България на проф. Нали Огнянова може да прочетете тук

Студенти и преподаватели ще имат специален достъп до "Капитал"

"Капитал" обявява нова програма, насочена към студентите и университетските преподаватели, които ще получат преференциален достъп до ресурсите на медиата - актуалните публикации и натрупаните през последните три десетилетия статии, анализи, интервюта и данни.

Академичната програма ще има три компонента - заедно с достъпа до съдържанието участниците в нея ще получават специален академичен email бюлетин, както и покани за онлайн срещи с предприемачи и експерти.

Включването в програмата "Академичен достъп" ще става чрез регистрация с имейл, използващ домейна на съответното учебно заведение. Регистриралите се ще могат да избират между месечен и годишен план (на силно намалени цени - около 75% отстъпка от стандартния абонамент за "Капитал").

Повече за включването в програмата може да прочетете тук

Телевизията на БСП засега няма да има излъчвания

Партийната телевизия на БСП, наречена "Българска свободна телевизия" (БСТВ), временно спира излъчванията, съобщи пресслужбата на партията. Като причина се посочва преместване на студиата и техниката в друга сграда, а в периода, в който медията не работи, журналистите ѝ ще бъдат в платен отпуск.

Според информация на "Дневник" студиата се преместват от сегашната локация на БСТВ на ул. "Индустриална" 11 в централата на БСП на ул. "Позитано" 20.

Повече по темата може да прочетете тук

Агенцията together& спечели най-много награди в конкурса за дигитална реклама IAB Mixx Awards

За осма поредна година бяха отличени най-значимите дигитални кампании в страната в рамките на рекламния конкурс IAB MIXX AWARDS, традиционно организиран от браншовата организация "IAB България". В тазгодишното издание международното жури присъди най-много награди на агенцията together&. След нея по брой отличия се нареждат Noble Graphics и McCann Sofia.

В тазгодишното издание на конкурса бяха подадени общо 70 заявки, което е два пъти по-малко спрямо 2022 г. Общо 12 агенции с над 40 заявки се състезаваха на финала на надпреварата в 16 различни категории.

Повече за конкурса и списък с всички отличени агенции и кампании може да видите тук

Агенцията NEXT-DC спечели PUMA България за свой клиент

Българската агенция NEXT-DC поема обслужването на спортния бранд PUMA в страната след спечелен конкурс. Двете компании си партнират от април, като агенцията управлява и създава съдържание за новите локални дигитални канали и социални мрежи на бранда. "Стартирането на локални Facebook и Instagram канали е голяма стъпка за PUMA на местния пазар. Това ще ни позволи да се доближим и да говорим директно на следващото поколение потребители на марката у нас", коментира за медиите Елена Миланова, бранд мениджър на PUMA за България. Фокус на бранда е младата аудитория, а за достигането й си партнира с инфлуенсъри. Лице на PUMA на глобално ниво е певицата Риана, а в България отскоро брандът работи с певицата Дара.

Представиха проектите за нова визуална идентичност на ФАРА

Близо 17 години след създаването на последното лого на най-големия рекламен конкурс в страната ФАРА, организаторите от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) обявиха конкурс за нов прочит на досегашния символ на събитието. В него можеха да участват индивидуални специалисти, които са служители или сътрудници на агенции, членове на БАКА. Миналата седмица асоциацията представи всички 17 анонимни проекта, които ще се състезават в конкурса.

Те ще се оценяват от жури в състав: Борил Караиванов, творчески директор, графичен дизайнер и типограф, Велина Мавродинова, творчески директор на агенция "Ентусиазъм", Иван Попов-Заека, съосновател на Robo Lab, доц. д-р Илия Кожухаров, преподавател в Нов български университет, Кирил Златков, художник, графичен дизайнер, типограф, автор на шрифтове, Костадин Кокаланов, арт директор и партньор в Studio Frank, доц. д-р Светлин Балездров, преподавател в Национална художествена академия, Филип Бояджиев, графичен дизайнер, художник и преподавател, и Чавдар Кенаров председател на БАКА и основател и творчески директор на Noble Graphics. Победителят ще бъде обявен в рамките на фестивала ФАРА през юни.

Всички предложения може да видите тук

All Channels и НБУ организират хакатон за AI маркетинг

Комуникационната група All Channels Group в партньорство с Нов български университет (НБУ) организират AI Marketing Hackasprint. В рамките на състезанието участниците ще се използват възможностите на изкуствения интелект в изготвянето на комуникационни кампании. Надпреварата ще се състои на 26 и 27 май, като в нея могат да се включат младежи до 24-годишна възраст с опит в комуникациите. Те могат да участват индивидуално или в екип до четирима души. Победителят от хакатона ще получи парична награда от 1000 лв.

Повече информация за състезанието и кандидатстването може да видите тук

Young Lions Bulgaria в категория Digital печелят млади рекламисти от Wunderman Thompson Sofia и Noble Graphics

Екипът на Валентин Томов, копирайтър в Noble Graphics, и творческият директор в Wunderman Thompson Sofia Христа Георгиева спечели локаното състезание на Young Lions Bulgaria сред общо 31 екипа кандидати. Те са отличени за втора поредна година в надпреварата, организирана от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), официален представител на Cannes Lions International Festival of Creativity за България. Екипът представи предложение за дигитална кампания, която да промотира мобилното приложение на Fashion Days с цел да генерира свалянето и използването му сред различни възрастови групи. Победителите ще участват на финала на конкурса Global Young Lions 2023 в категория Digital и ще представят България в голямата надпревара с млади рекламисти от цял свят. Състезанието е в рамките на Cannes Lions 2023 и ще се проведена живо в периода 19 юни - 23 юни 2023.

На второто място се класира екипът на Севдалина Андреева и Виктор Манчев, част от All Channels Communication. Tретото място зае екипът на Нели Кирова и Мартин Господинов от агенция Human.

Илияна Грудева ще участва в програмата на Roger Hatchuel Academy, част от фестивала Cannes Lions

Студентката в специалност "Реклама" в Нов български университет (НБУ) Илияна Грудева е победителят в конкурса, организиран от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), за безплатно участие в академията за млади рекламисти Roger Hatchuel Academy 2023, част от най-големия рекламен фестивал Cannes Lions. Тя ще представя България в програмата, в която участват общо 37 студенти от 29 различни държави. В рамките на Roger Hatchuel Academy участниците ще преминат през интензивни комуникационни обучения с цел да развият професионалните си умения от областта.

Студиото &play лансира кампания за новата спортна колекция на adidas

Kонтент студиото &play, част от комуникационната група на Ogilvy в България, лансира нова кампания на спортния бранд adidas за колекцията им Label Sportswear. Тя стъпва на идеята за това, че човек няма нужда да излиза от комфортната си зона, за да постига успехи. В клипа, наречен The Comfort Zone участват български инфлуенсъри, а от агенцията посочват, че част от кадрите са генерирани с помощта на изкуствен интелект. Търговска кампания ще се излъчва онлайн през каналите на спортната верига Sport Depot, които са партньори на бранда. Тенденцията през последните години е модните брандове да залагат на комуникация с потребителите през социални теми.

Иван Янакиев е преизбран за председател на БДВО и през 2024 г.

На общо събрание по предложение на Управителния съвет Иван Янакиев остава на поста председател на Българско дружество за връзки с обществеността (БДВО) и през 2024 г. Янакиев е собственик и основател на Propaganda Group и има дългогодишен опит в областта на корпоративните комуникации, маркетинга и връзките с обществеността. Преди да основе агенцията си, той беше управляващ директор на Аll Channels.

Досегашните членове на УС на БДВО Жанета Дядовска, Гергана Иванова и Десислава Еленкова запазват позициите си. Към тях се присъединяват Мариана Петкова, Кремена Георгиева и Мая Костадинова, на мястото на Анита Бедин, Диляна Йорданова и Елена Спирина.

По време на общото събрание беше избран и нов състав на Комисията по професионална етика, в която, с двегодишен мандат влизат доц. Яна Събева, председател на комисията, Ивайло Велков и доц. Димитрина Стефанова.

Контролният съвет на БДВО за следващия мандат ще е в състав Силвия Костова, която ще бъде председател на съвета, Росица Вартоник и Диляна Йорданова.

Дигитален бизнес

Как TikTok разби социалните мрежи

Съдбата на TikTok виси на косъм. Но това, което вече е ясно, е, че приложението промени социалните мрежи завинаги - и то по начин, който ще направи живота по-труден за съществуващите приложения. За по-малко от шест години TikTok отучи света от старомодните социални мрежи и го пристрасти към алгоритмично подбрани кратки видеоклипове. Потребителите го харесват. Проблемът за платформите е, че новият модел изкарва по-малко пари от стария и може би винаги ще бъде така.

Повече за промяната в бизнес модела на социалните мрежи може да прочетете в текста на The Economist

Медиен бизнес

Пролетно почистване в лисичата дупка

В петък разбиваш световните конспирации в праймтайма на най-гледаната американска телевизия, в понеделник се оказваш безработен. Труден е животът на Тъкър Карлсън, съвсем доскоро най-популярният водещ на канала Fox News, който сам се определя като консервативно насочен. Изненадата бе за всички, включително и за самия Карлсън, който според редица американски медии не е бил наясно, че ще бъде уволнен.

По всяка вероятност голямата причина за уволнението на Карлсън се крие в споразумението между Fox News и производителя на машини за гласуване Dominion, на стойност 787 млн. долара.

От CNN също толкова изненадващо си тръгна и Дон Лемън - толкова дразнещ за републиканците в страната, колкото и Карлсън за демократите. За последно името на Лемън се чу през февруари, когато надълго и нашироко обясни в ефир тезата си, че жените стигат пика си през 20-те и 30-те си години, след което загниват.

Повече за промените може да прочетете тук

Рекламен бизнес

"Всяко дете да види себе си в куклата": вече има Барби и със Синдром на Даун

Закръглено лице, бадемовидни очи, плосък нос и по-малки уши - така изглежда първата Барби (Barbie) със Синдром на Даун, пише "Дневник".

Компанията "Мател" (Mattel) представи първата по рода си кукла, която излиза на пазара в опит известната серия играчки да отразява все по-голямата част от живота. "Нашата цел е да дадем възможност на всички деца да видят себе си в Барби, като същевременно ги насърчаваме да си играят с кукли, които не приличат на самите тях", каза изпълнителният вицепрезидент на Barbie & Dolls в "Мател" Лиза Макнайт, цитирана от "Ройтерс".

Все още няма коментари
Нов коментар