🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмични новини за маркетинг и реклама (23 май)

За какво ни е "Ергенът"; Започна записването за Saatchi Circle; Защо фалира Vice и още новини от комуникационния сектор

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

За какво ни е "Ергенът": It's complicated

Българският вариант на шоуто се появи през 2022 г., 20 години след първото издание на "Ергенът" в САЩ. През втория му сезон 25 жени се впускат в надпревара за сърцето на класическия пианист Евгени Генчев, изолирани в красиво имение в Бодрум.

Наблюдатели смятат формата за сексистки, защото поставя жените в подчинено положение и ги прави зависими от одобрението на мъжа. В същото време вторият сезон на предаването показва и по-нестандартни героини, които използват ефира, за да разбиват стереотипи и да защитават каузи - макар и между коктейлите и романтичните срещи.

Дали обаче риалити като "Ергенът" може да бъде платформа за промяна на културната матрица и предразсъдъците, или "чалгата и простотията" - както казва финалистката Елена - "винаги ще са над нас"?

Повече по темата за "Ергенът" може да прочетете тук

Събитието за млади таланти в рекламата Saatchi Circle с десето издание на фестивала ФАРА

Творческа агенция Saatchi & Saatchi Sofia, част от "Publicis Groupe България", и най-големият рекламен фестивал в страната ФАРА започват десетото издание на инициативата за търсене на млади таланти Saatchi Circle. Партньор на изданието ще бъде "А1 България". Инициативата дава възможност на млади специалисти, които искат да бъдат част от рекламната индустрия, да работят по реален казус и да намерят първия си стаж или работа в сферата.

Кандидатите могат са се включват в състезанието индивидуално или в отбор от двама души, като заявят желание на [email protected] до 28 май. Участниците ще работят по реален бриф, а най-добрите три решения ще се състезават в рамките на фестивала от 8 до 10 юни в Бургас. По време на Saatchi Circle младите таланти ще имат възможност да се учат от професионалисти, които ще им помогнат в развиването и структурирането на идеите и ще ги подготвят за презентация пред жури на живо. Най-доброто решение може да бъде реализирано от "А1 България".

Наградиха победителите в конкурса на БДВО "PR Приз"

Общо 66 проекта на агенции, медии и компании от публичния и частния сектор се състезаваха в тазгодишното 23-о издание на конкурса "PR приз 2021", организиран от Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО). Той цели да отличи най-добрите PR постижения през изминалата година, които бяха оценявани в общо 14 категории чрез публично представяне на заявките. Мотото на тазгодишното издание на конкурса беше "PRовокатори на PRомени", което беше и темата на дискусионните панели, състояли се непосредствено преди церемонията по награждаване.

Целия списък с наградени кампании може да видите тук

Студенти и преподаватели ще имат специален достъп до "Капитал"

"Kапитал" обявява нова програма, насочена към студентите и университетските преподаватели, които ще получат преференциален достъп до ресурсите на медиата - актуалните публикации и натрупаните през последните три десетилетия статии, анализи, интервюта и данни.

Академичната програма ще има три компонента - заедно с достъпа до съдържанието участниците в нея ще

получават специален академичен email бюлетин, както и покани за онлайн срещи с предприемачи и експерти.

Повече за програмата може да прочетете тук

"Капитал" разказва историите зад емблематичните си корици в изложба

През 2023 г. "Капитал" става на 30 години и това е поводът да създадем изложбата "Историята зад кориците: 30 години "Капитал", която може да посетите от 17 май. Целта й е да припомни някои от най-важните моменти от тези три десетилетия, да проследи как се промениха средата и "Капитал" за това време. 30-те корици на вестника припомнят сюжети, герои и явления, които оставят следа и до настоящето и се откроиха във времето.

Повече за целите на изложбата и дните за посещение може да прочетете тук

Дигитален бизнес

Meta подари изкуствения си интелект на света и притесни конкурентите

Технологичният гигант Meta е решил да подари разработката си в изкуствения интелект LLaMA безплатно на света, за да може с нея всеки да може да изгради собствен чатбот, пише "Дневник".

Безплатният достъп до "перлата в короната" на Meta, след публикуването на кода на системата и одобряване поотделно на всеки желаещ, дал имейла си на компанията, обаче крие рискове според някои експерти, а и конкуренти.

На практика Meta "дава технологията си с изкуствен интелект като софтуер с отворен код, който може да бъде копиран, променен и използван повторно, безплатно, предоставяйки на външни хора всичко, което им трябва, за да създадат чатботове сами".

Повече по темата може да прочетете тук

Монтана става първият американски щат, забраняващ TikTok

Губернаторът на американския щат Монтана Грег Джанфорте подписа законопроект за забрана на дейността в щата на китайската компания TikTok, пише "Дневник". Така Монтана официално стана първият американски щат, забранил популярната платформа за споделяне на кратки видеоклипове.

Монтана въвежда законова забрана за магазините за приложения на компаниите Google и Apple да предлагат приложението TikTok на територията на щата. Ограничителната мярка влиза в сила от 1 януари догодина.

Повече по темата може да прочетете тук

Google започва да трие неактивни профили от декември

Google обяви, че започва да трие профили, останали неизползвани в продължение на две години от декември, в опит да предотврати заплахи за сигурността, включително хакерски атаки.

Ако профил в Google не е бил ползван или в него не е влизано две или повече години, компанията може да изтрие и самия профил, и съдържанието в Google Workspace, пише "Дневник". Само лични профили ще бъдат засегнати, не и такива на училища или фирми.

Повече по темата може да прочетете тук

ChatGPT ще може да търси в интернет, но само за някои потребители

Чатботът ChatGPT ще разполага с достъп до търсене в интернет - повратна точка след критиките, че често не предоставя точна информация заради начина, по който е захранен с данни.

Тази стъпка, част от пакет с нови функционалности, които добавя създателят му OpenAI, като начало ще е достъпна само за потребители на ChatGPT Plus, платената версия на чатбота, използваща обновена негова версия, пише "Дневник".

Повече по темата може да прочетете тук

Медиен бизнес

Провокацията като порок, или защо фалира Vice

Американската компания Vice Media се кани да обяви банкрут. Новината трудно може да бъде наречена изненадваща. Медийната група, която през 2017 г. беше оценена на 5.7 млрд. долара, обмисляше обявяването на фалит още преди години, след като срещна сериозни затруднения да намери купувач.

Скорошният фалит на Vice Media е съвсем закономерен резултат от сериозните финансови проблеми, които групата изпитваше от години, и драстичните съкращения на персонал в медиите, които се опитват да оцелеят в условията на нестабилна икономика и слаб рекламен пазар.

Според някои изчисления Vice Media притежава активи от порядъка на 500 млн. - 1 млрд. долара. Сред брандовете на групата са Vice News, Vice TV, Vice Studios, Pulse Films, Virtue, Refinery29 и i-D. Очаква се продажбата да приключи след около два до три месеца.

Цялата история на изданието Vice може да прочетете тук

Рекламен бизнес

Италианският футбол търси над 7 млрд. евро за телевизионните си права

Телевизионните оператори в Италия, които искат да си осигурят права за излъчване на Серия А, ще трябва да платят около 7.2 млрд. евро за следващия петгодишен период. Това съобщиха пред медиите шефовете на италианския футбол, пише "Дневник". Главният изпълнителен директор на лигата Луиджи Де Сиерво е убеден, че първенството е способно да се конкурира с останалите шампионати.

Настоящият договор изтича през юни 2024 г., като тригодишният цикъл генерира 2.8 млрд. евро от сделката с DAZN и Sky Italia.

Повече по темата може да прочетете тук