🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмични новини за маркетинг и реклама (18 юли)

Бизнес промените в All Channels; Впечатления и тенденции от Cannes Lions; Има ли място рекламата в културните събития и институции; Битката между Twitter и Meta; Свободни позиции и др.

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

All Channels: Международни рекламодатели ще бъдат около 30% от бизнеса ни до 2025 г.

За първи път от създаването й преди 22 години агенцията All Channels спечели голямата награда "Медия агенция на годината" в рекламния фестивал ФАРА. Отличието съвпадна с промени в структурата на управление на All Channels Group, която включва агенциите All Channels PR, All Channels Advertising, BTL агенцията All Channels Activation, медийната Connected и дигиталната Datenwerk Bulgaria.

Групата вече има трима творчески директори - Боян Петров, Мария Харизанова и Виктор Манчев. Бизнес управлението на All Channels Group поемат тримата собственици Александър Дурчев, Николай Бойков и Мария Славова. Разговаряме с тях за тазгодишното издание на ФАРА, предизвикателствата пред рекламния пазар, необходимостта браншът да създава, а не да следва иновациите и какви са бизнес плановете на комуникационната група до 2025 г.

Цялото интервю може да прочетете тук

Подкаст | Рекламните оскари на фестивала Cannes Lions

В извънредния епизод на подкаста "Гласът на "Капитал" си говорим със Самуил Петков, New Business Director в рекламната агенция Noble Graphics. С него правим разбор на някои от рекламните кампании, спечелили големи отличия от световния конкурс, тенденциите от фестивала и цялостната му атмосфера, която има силата да вдъхновява и зарежда рекламните специалисти. В епизода ще чуете още и паралели между международни примери в комуникациите и българската действителност и разбира се, подробности за горещата тема в сектора - използването на AI.

Епизода може да видите тук и да изберете удобна платформа за слушане

Дигитални агенции: Threads няма да промени рекламния пазар, поне засега

По случай пускането на Threads, новата социална мрежа на Meta, "Капитал" се свърза с две агенции за дигитална реклама - Httpool и Xplora, които отговориха на въпроси по отношение на настоящите тенденции на пазара в България и как Threads може да му се отрази сега или в бъдеще.

Интервютата може да прочетете тук

Има ли място рекламата в културните събития и институции

Какво е мястото на корпоративните донори в културните институции? Или с други думи - какво е мястото на рекламата в културните събития и институции? Тези въпроси се превърнаха в тема за дискусия, която се проведе миналата седмица в Дома на киното, пише "Дневник".

През изминалите дни Домът на киното стана повод за множество дискусии, след като в социалните мрежи бяха публикувани снимки, на която се вижда реклама на верига за пици. Тя беше залепена върху лика на Чарли Чаплин, чиято снимка беше върху стълбите, които водят към киносалона и на входната врата.

Какво е решението за позиционирането на спонсори може да прочетете в текста на "Дневник" тук

Ограниченията за журналисти в МФ трябва да отпаднат

Опитът на Министерството на финансите да въведе задължителна акредитация за журналисти получи публичен отпор. Причината е, че условията, които поставиха от ведомството, са странни и могат да бъдат използвани за ограничение на достъпа до информация на медии.

"Капитал" също подкрепя опасенията на колегите си - всеки трябва да има право да задава въпроси, дори и понякога те да са глупави или да се използват за манипулация. Решението за това са адекватни отговори, а не заглушаване на въпросите.

Повече по темата може да прочетете тук

"Труд" и Блъсков са осъдени за преводна руска статия, пропагандираща омраза към гей хората

Върховният административен съд (ВАС) окончателно осъди в. "Труд" и издателя му Петьо Блъсков за публикуването на преводна руска статия, пропагандираща омраза към гей хората.

Делото, образувано по жалба на ЛГБТИ активиста Радослав Стоянов от Българския хелзинкски комитет (БХК), се отнася до преводен материал от РИА "Новости", публикуван от вестника през септември 2019 г. със заглавие "Педерастите в САЩ бият тревога", пише "Днвеник". Статията прави общ обзор на влошаващия се обществен климат спрямо нехетеросексуалните хора в САЩ под управлението на администрацията на бившия американски президент Доналд Тръмп.

Повече за случая може да прочетете в текста на "Дневник" тук

Дигитален бизнес

Боговете на лайковете са сърдити

На 5 юли Meta пусна нова социална мрежа, Threads, която може да бъде описана като копие на Twitter, но с елементи от дизайна на Instagram. Това далеч не е първата социална мрежа, която Зукърбърг копира - в миналото той е взимал ключови елементи от Snapchat и TikTok например, а самата Instagram беше купена в зародиш, за да не може да се превърне в конкуренция на Facebook.

Множеството социални мрежи доведоха до политизиране на мненията в крайности. Дебатите се изостриха и от инструмент за свързването на хора платформите се превърнаха в инструмент за разделянето им. Същевременно, макар социални мрежи да се появяват със скорост няколко на година, повечето от тях вече изглеждат еднакво по отношение на съдържание.

Повече за това как влияят социалните мрежи на обществото може да прочетете тук

Подкаст | Гладиаторският двубой между социалните мрежи

В този епизод на подкаста "Гласът на "Капитал" си говорим с технологичния журналист Йоан Запрянов за множеството социални мрежи, смисъла от тях и поляризират ли те обществото. В подкаста ще чуете още данни за най-популярните платформи в България, регулациите на ЕС и може ли да има такова нещо като "най-добра социална мрежа".

Епизода може да видите тук и да изберете удобна платформа за слушане

Китай е първата голяма страна с регулации за AI

Китай е една от първите страни, която публикува правила за генеративния изкуствен интелект (AI). Мерките са "временни" и влизат в сила от 15 август.

Администрацията на киберпространството на Китай (CAC) обяви новите регулации, като те ще се отнасят за всички компании, които дават достъп на обществото до генеративния AI. Един от акцентите, върху които CAC се фокусира, е разпространението на незаконно съдържание. Технологии, разработени в изследователски институции или предназначени за използване от потребители в чужбина, са освободени от регулации.

Повече по темата може да прочетете тук

САЩ започнаха разследване срещу OpenAI и ChatGPT

Федералната търговска комисия (FTC) на САЩ е започнала разследване срещу компанията OpenAI, собственик на популярния чатбот ChatGPT, дали е нарушила законите за защита на потребителя, като е извличала публични данни и е публикувала невярна информация чрез своята услуга. Агенцията е изпратила дълго 20 страници писмо, публикувано в четвъртък от The Washington Post, в което иска подробна информация относно техните AI технологии, клиенти, продукти и мерки за поверителност и защита на данните.

Повече по темата може да прочетете тук

Конкуренцията в AI нараства - Илън Мъск създаде компанията xAI

Илън обяви създаването на нова компания, фокусирана върху изкуствения интелект, след като месеци наред говореше, че има планове да създаде конкурент на ChatGPT. Компанията, наречена xAI, представи уебсайт и екип от десетина служители. Според уебсайта новата компания ще бъде ръководена от Мъск и "ще работи в тясно сътрудничество с X (Twitter), Tesla и други компании, за да постигнем напредък в изпълнението на нашата мисия". "Целта на xAI е да разберем истинската същност на Вселената", се посочва на уебсайта, което повтаря езика, който Мъск е използвал и преди, за да опише амбициите си в областта на изкуствения интелект.

Повече за новата компания може да прочетете тук

Рекламен бизнес

Бриф към рекламната индустрия по света

Обединението между конкуренти е възможно, особено когато става въпрос за кауза. В рамките на тазгодишния фестивал Cannes Lions международните комуникационни групи Edelman, IPG, Omnicom, Publicis и WPP представиха инициативата The Big C. Тя представлява бриф за кампания, която да спомогне за премахването на стигмите около рака на работното място. В конкурса може да се включи всяка рекламна агенция по света, индивидуални комуникационни специалисти или отбори, които да представят концепцията си най-късно до 15 септември. Жури, съставено от творческите директори на FCB, Leo Burnett, BBDO NA, Edelman и VMLY&R, ще избере най-добрата кампания, като победителят ще бъде обявен в края на октомври. Кампанията ще бъде лансирана на Световния ден за борба с рака през 2024 г. и ще бъде част от глобална кампания с бюджет 100 млн. долара.

Повече за инициативата и как да се включите може да видите тук