🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмични новини за маркетинг и реклама (25 юли)

Twitter става X; Netflix с рекорден брой потребители; Интервю с Шимон Демиркол от Saatchi & Saatchi Полша за AI, много стажантски позиции в сектора

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Медийните пакети - има формации, които са "абонирани"

От въвеждането на медийните пакети през 2014 г. досега те варират от половин до един милион лева за изборен цикъл. Право на такива имат партии и коалиции, които участват в избори на национално ниво, но не получават държавна субсидия. Медийни пакети се полагат и на инициативни комитети. Те са вид държавна помощ, която цели да осигури на по-малки и нови политически проекти (без значителни финансови ресурси) достъп до медиите, за да могат по този начин да предадат посланията си на избирателите. Размерът на пакетите за участниците в изборите варира между 5000 и 40 хил. лв.

В последните 2 години се проведоха 5 парламентарни и едни президентски избори. От финансовите отчети на участниците в тях става ясно, че все по-голяма роля придобива финансирането чрез медийни пакети.

Кои партии в кои медии насочват тези средства може да прочетете в текста от страницата "Отворен парламент", публикуван в "Дневник"

Дигитален бизнес

Microsoft ще въведе месечна такса от 30 долара за услугата за генеративен AI

Microsoft възнамерява да начислява 30 долара месечна такса за функциите на изкуствения интелект (AI) в широко използвания си софтуер Microsoft 365. Цената е по-висока от очакванията, като според мнозина в индустрията това решение ще доведе до силен ръст на приходите. За клиентите, които се абонират за новите функции, средната месечна цена на бизнес версията на Microsoft 365 - софтуерният пакет, известен преди като Office 365, който се използва от стотици милиони служители - ще се увеличи с 53 - 83%.

Повече за промените и бизнес плановете може да прочетете тук

Google разработва изкуствен интелект, който "пише" статии

Google потвърди, че инструмент с изкуствен интелект ще позволи на издателите да създават статии и заглавия.

Продуктът е демонстриран пред директори в "Ню Йорк таймс", "Вашингтон пост" и "Нюз корп", която притежава "Уолстрийт джърнъл". Genesis (вътрешното му име) може да работи с информация за текущи събития и като "личен асистент" на журналисти - да извършва дейности, които могат да се автоматизират и да освободят време за други, пише "Дневник".

Повече за разработката може да прочетете тук

Медиен бизнес

Netflix с рекорден брой потребители през второто тримесечие

Американският стрийминг гигант Netflix би трябвало да отчете рекорден брой плащащи потребители при представянето на финансовите резултати за второто тримесечие на годината. Прогнозата на The Times посочва, че компанията ще съобщи за 234.5 млн. клиенти, като 2.7 млн. от тях са направили профилите си през периода април - юни. Очаква се приходите за периода да възлизат на 8.2 млрд. долара, което би било увеличение с 3.6% на годишна база. Сериозна част от този скок се дължи на новия план, който компанията предлага.

Повече за резултатите на Netflix може да прочетете тук

Рекламен бизнес

Twitter става X

Всичко започна на 23 юли, когато самият Илън Мъск, собственикът на Twitter, започна да туитва за преименуването на Twitter в "X", име, което редовно използва в имената на свои компании и продукти. Мъск обяви, че скоро ще се прости с бранда на Twitter и постепенно ще премахне "всички птици". По-късно втори туит потвърди, че веднъж избрано, логото на "X" ще може влезе в сила още от следващия ден. Мъск даваше мистериозни "подсказки" за промяната, като туитваше "Deus X" и коментира туитове на други потребители, които говорят за ребрандинга.

На какъв етап е ребрандингът и как това ще промени компанията може да прочетете тук

Шимон Демиркол, Saatchi & Saatchi Полша: AI няма да убие рекламните агенции, но има много ползи

Шимон Демиркол е асоцииран творчески директор в рекламната агенция Saatchi & Saatchi - Полша, част от комуникационната група на Publicis. Специализацията и интересите му са насочени към внедряването на нови технологии при създаването на кампании и AI решенията. Тази година той беше един от лекторите на най-големия български рекламен фестивал ФАРА. Срещнахме се с Демиркол и разговаряхме за внедряването на AI технологията в работата на Saatchi & Saatchi Полша, възможните сценарии за бъдещето на индустрията и как изкуственият интелект може да направи работата в агенциите по-интересна за младите рекламисти.

Цялото интервю може да прочетете тук

Всички печелят: какъв ще е ефектът от преминаването на Меси в САЩ

В момента, в който седемкратният носител на "Златната топка" Лионел Меси обяви, че ще продължи кариерата си в САЩ с екипа на "Интер" (Маями), "ефектът Меси" веднага се прояви. Последователите на клуба от Мейджър лийг сокър (МЛС) в социалните мрежи се увеличиха многократно, цените на билетите скочиха до небето, а предстоящите мачове бяха разпродадени, пише "Дневник". Според Sportico договорът с "Интер" (Маями) е за две години и половина на обща стойност до 150 млн. долара от заплатата, бонуса при подписване на договор и дяловото участие в отбора.

Много експерти обръщат по-сериозно внимание на другите ангажименти на аржентинеца. Той ще получава дял от сделките с "Адидас", Apple TV и др.

Повече за "ефекта Меси" може да прочетете в текста на "Дневник"

Рекорден спонсорски интерес към световното първенство по футбол за жени

Два милиарда души се очаква да гледат световното първенство по футбол за жени, което започна миналата седмица в Австралия и Нова Зеландия. Това е деветото издание на турнира, като за първи път в него участие ще вземат 32 отбора, а не 24. Всяко следващо издание се радва на значително по-голям спонсорски интерес. Ръст има и от финансова гледна точка - наградният фонд за плащания към играчи и клубове е утроен до 152 млн. долара, докато общият бюджет, отпуснат за турнира, е увеличен до 395 млн. от 156 млн. през 2019 г. Тези по-добри финансови показатели се дължат главно на спонсорите, които инвестират повече в женската игра от когато и да било преди.

На какво се дължи това може да прочетете тук