🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмични новини за маркетинг и реклама (29 август)

Търсят се най-ефективните рекламни кампании през годината в България и Европа; X-периментът на Мъск; Интервю с мениджър от Warner Bros. Discovery за развитието на услугите на българския пазар

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Търсят се най-ефективните рекламни кампании през годината

Организаторите от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) отвориха кандидатстването за агенции и рекламодатели в "Effie България". Те могат да подават заявки с реклами и комуникационни кампании, създадени за и реализирани в България в периода 01.01.2022 - 31.08.2023 г. Този срок се отнася за всички представени елементи на кампанията. Кандидатите ще се състезават в общо 13 секторни и специални категории и подкатегории. Крайният срок за участие е 10 октомври, а при подаване на заявки в рамките на септември участниците могат да се възползват от преференциални такси за участие. Журирането започва в края на октомври, а церемонията по награждаване на победителите ще се състои в края на ноември.

Повече за конкурса може да прочетете тук

Агенции и рекламодатели могат да премерят сили и на международно ниво

Паралелно тече и кандидатстването за конкурса Effie Awards Europe. В него могат да се включат рекламодатели и агенции, които искат да премерят сили с конкурентите си от чужди пазари. Крайният срок за подаване на заявки е 22 септември. През следващия месец международно жури, разделено в пет групи, ще оценява поетапно кампаниите. Победителите ще станат ясни през декември.

Повече за конкурса може да прочетете тук

Съветът за електронни медии ще проверява отразяването на убийството на Алексей Петров

Съветът за електронни медии (СЕМ) ще осъществи фокусиран мониторинг на медийното отразяване на убийството на Алексей Петров. Предложението за мониторинга беше дадено от члена от президентската квота Габриела Наплатанова. Според нея той трябва да обхваща периода от 16 до 20 август, пише "Дневник". Журналистката предлага наблюдаваните медии да бъдат БНТ1, bTV, "Нова телевизия", "България он еър" "България 24", "Алфа тв", СКАТ, "7/8 ТВ", БНР, "Хоризонт", "Дарик радио - България", както и услуги по заявка, вписани в публичния регистър на регулатора.

Предложението беше прието с три гласа "За" - от Наплатанова, Пролет Велкова и Симона Велева. Останалите членове на СЕМ - председателката Соня Момчилова и Галина Георгиева, отсъстваха от заседанието.

Повече може да прочетете в текста на "Дневник" тук

Каталин Халмай: Битката с дезинформацията е трудна, но не трябва да се предаваме

Каталин Халмай е унгарски журналист, кореспондент в Брюксел на един от последните независими вестници в Унгария - "Непсава". През последните четири години Халмай беше председател на Асоциацията на международната преса (API) - най-голямата професионална организация в Брюксел, обединяваща над 800 журналисти, акредитирани към европейските институции.

"Дневник" разговаря с нея за това как пандемията и технологиите променят журналистиката, журналисти ли са блогогърите и ще се върнат ли политиците към отговори на журналистически въпроси. Ще промени ли новото европейско законодателство за правата на медиите състоянието на професията.

Цялото интервю може да прочетете тук

Дигитален бизнес

X-периментът на Мъск

Един месец след смяната на името на социалната мрежа Twitter с X и обещанията на новия собственик Илън Мъск, че платформата ще има изцяло нови функционалности, потребителите продължават да бъдат критични към промените. Ребрандингът, който в действителност прилича по-скоро на емоционално решение без особена бизнес логика, доведе до загуба от между 4 и 20 млрд. долара в оценката на бранда според различни анализатори и агенции. Много маркетинг специалисти определят смяната на името като един от най-глупавите бизнес ходове, правени някога. Други пък наблюдават с интерес бъдещето на социалната мрежа, защото бизнес историята на Мъск показва, че нетрадиционните му ходове често могат да се окажат печеливши.

Какви са първите резултати за имиджа на компанията, реакциите на потребителите и коментара за промените на Велина Мавродинова - съосновател и творчески директор брандинг компанията Enthusiasm - може да прочетете тук

Плановете на Илън Мъск може да попречат на Twitternomics

Презрението на Мъск към Фед не се отразява в отношението на Фед към X. Напротив, изследователите на централната банка по-скоро харесват уебсайта, приемайки го като завладяващ барометър на икономиката.

Настроенията, събрани от туитове, изглеждат полезни за предсказване на краткосрочни движения както в цените на акциите, така и в доходността на облигациите. Втората употреба на туитове е като измерител на икономическите условия. По-специално публикациите за загуба на работа, изглежда, предлагат навременна информация за пазара на труда.

Повече за икономическите ефекти от X може да прочетете в текста на The Economist

Интернет промяната, която се задава с новия дигитален закон на ЕС

Повечето хора виждат Facebook като социална мрежа, а Google като търсачка. Но за технологичните експерти те са "платформи" - големи онлайн пространства, които потребителите обитават. Компаниите, които предлагат тези услуги, досега бяха свободни сами да определят правилата, които важат в тези дигитални места. На 25 август те загубиха голяма част от тази независимост, като причината е влизането в сила на Закона за цифровите услуги (DSA) на Европейския съюз (ЕС). Какво значи това за интернет потребителите, не само тези в Европа, ами и по света?

Може да прочетете в текста на The Economist тук

Ще стават ли Big Tech все по-големи в ерата на AI?

След колебанията покрай локдауните през 2022 г. дигиталните гиганти на Америка се завърнаха по-силни. Миналата седмица Alphabet, Microsoft и Meta съобщиха силни резултати за второто тримесечие, които последваха дори по-силни такива през първата четвърт на годината. Между януари и юни трите компании имат 106 млрд. долара оперативна печалба, значително над 9-те млрд. за същия период на миналата година.

В допълнение инвеститорите очакват технологичните гиганти, които имат изключително дълбоки познания и още по-дълбоки джобове, да се възползват максимално от изкуствения интелект (AI). Цената на акциите на Alphabet, Amazon и Meta се приближават до върховите си стойности от 2021 г. Тези на Microsoft и Apple (които заедно с Amazon обявяват последните си тримесечни печалби на 3 август) са по-високи от всякога.

Повече за финансовите върхове на Big Tech компаниите може да прочетете в текста на The Economist тук

Медиен бизнес

Интервю | Кенечи Белушевич, Warner Bros. Discovery: Българите още ползват платената телевизия

Кенечи Белушевич е вицепрезидент по бизнес развитие и разпространение, отговаряща за бизнеса на Warner Bros. Discovery (WBD) в Югоизточна и Източна Европа, Балтийския регион, ОНД, Средиземноморието и Израел, както и ръководи развитието на спортното съдържание в комбинирания регион. В интервю пред "Капитал" тя разказва за това как се развива пазарът на Warner Bros в България, какво е бъдещето на линейната телевизия, стрийминг платформите и спортното съдържание.

Цялото интервю с Кенечи Белушевич може да прочетете тук

Рекламен бизнес

Реклама в лондонски вестник загатва за нов албум на легендарните "Ролинг стоунс"

Фенове на легендарната група "Ролинг стоунс" заподозряха, че бандата скоро ще издаде нов албум. Ако това наистина се случи, албумът ще бъде първият след почти 20-годишна пауза.

Надеждите идват от реклама в лондонския вестник Hackney Gazette, оцветена в червено, която съобщава за предстоящото откриване на магазин за поправка на стъкла Hackney Diamonds, пише "Дневник". Рекламата гласи, че новият магазин ще отвори врати през септември, а самият бизнес е основан през 1962 - годината, в която е създадена бандата.

За изписването на името на компанията Hackney Diamonds пък е използван същият шрифт като заглавието на албума Some Girls от 1978 г. Според феновете на бандата именно Hackney Diamonds ще е заглавието на евентуалния нов албум на "Ролинг стоунс".