Седмични новини за маркетинг и реклама (12 декември)

Интервю с Noble Graphics, Годишният доклад за комуникационната индустрия на ICCO; X с нова рекламна стратегия за привличане на малки и средни рекламодатели; Кой е Цветът на 2024 г. според Pantone и "Човек на годината" според Time

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Иска ни се пазарът повече да прегръща смелите идеи

За четвърта поредна година Noble Graphics спечели наградата "Най-ефективна агенция на годината" в конкурса "Effie България". Разговаряме с трима от ключовите за агенцията специалисти - Желез Атанасов, директор "Стратегическо планиране", Самуил Петков, New Business Director, и Пенко Котов, творчески директор за стратегията на Noble Graphics да развива творческия си бизнес, предизвикателствата пред индустрията и любимите им кампании на конкуренти агенции. Най-възрастният и най-младият служител в агенцията - графичният дизайнер Мира Найденова, и предпечатният специалист Борил Гуринов, пък разказват за това какво ги вълнува в рекламния бизнес.

Директорът PR и комуникации в Банка ДСК Гергана Бендурска разказва за дългосрочното партньорство с Noble Graphics и проектите, които на пръв поглед изглеждат рискови, но се превръщат в смели и работещи решения. Тази година банката спечели отличието "Най-ефективен рекламодател".

Всички интервюта с победителите може да прочетете тук

Прогнози за PR бизнеса според годишния доклад на ICCO

PR агенциите очакват бизнесите им да пораснат през следващата година, макар темпът на ръст на глобалния пазар да се забавя. Като основни предизвикателства те посочват икономическата обстановка и бюджетите на клиентите. Това сочи докладът на International Communications Consultancy Organization (ICCO), който се изготвя на база проучване сред международни комуникационни специалисти и цели да анализира изминалата година и да очертае прогнозите за бизнеса през 2024 г.

Секторите, които ще допринесат за разрастване на бизнесите на агенциите през повече и по-скъпи проекти, са IT индустрията, финансовите услуги и здравеопазването. ESG комуникациите ще бъдат сред най-търсените следващата година и ще донесат повече приходи на агенциите.

Фокус на изследването е изкуственият интелект, като PR специалистите се обединяват около мнението, че умението за боравене с AI инструменти в работата ще бъде сред най-ценните за агенциите.

Целия доклад може да свалите от тук

Николай Тинков е новият маркетинг директор в "Кока-Кола ХБК България"

Той поема позицията от Христина Георгиева, която продължава развитието си в компанията в нова роля, фокусирана върху развитието на брандове като Schweppes, Kinley и Lurisia за всички 29 пазара в групата, пише "Кариери".

Николай Тинков ще отговаря за маркетинг развитието на безалкохолния бизнес на "Кока-Кола ХБК България", работейки в тясно сътрудничество с The Coca Cola Company и Monster Energy Company. Той се присъединява към екипа на "Кока-Кола ХБК България" в началото на 2021 г. като ръководител "Търговски маркетинг".

Николай Тинков има над 15 години опит в бързооборотните стоки, придобит от различни функции в продажбите, търговския маркетинг и маркетинга в компании като Heineken и Diageo.

Повече за новото назначение може да прочетете тук

Президентството подаде сигнал за фалшива реклама с образа и гласа на Румен Радев

Президентската институция е информирала компетентните органи за разпространяван в социалните мрежи клип, който злоупотребява с образа и гласа на държавния глава Румен Радев, пише "Дневник". От прессекретариата на президентството уточняват, че във видеото се прави мнима реклама на "Лукойл", а клипът имитира репортаж на "Нова телевизия". Малко по-късно през деня Главната дирекция "Борба с организираната престъпност" (ГДБОП) обяви, че е свалила от интернет фалшивото видео. От там уточниха, че ще бъдат безкомпромисни към авторите на подобни видеа.

Дигитален бизнес

X набира скорост с нова рекламна стратегия след тирадата на Илон Мъск

Социалната мрежа X залага на нова рекламна стратегия с цел да привлече като рекламодатели малки и средни компании, които да подсилят разклатения бизнес на платформата. Това е резултат от гневните нападки на Илон Мъск към големите брандове, които бойкотират социалната мрежа. "Малките и средните бизнеси са много съществен двигател, който сме подценявали дълго време", казва компанията пред Financial Times. "Те винаги са били част от плана, сега ще отидем още по-надалеч с тях."

Още този месец X започна партньорства с трети страни, сред които американския маркетингов стартъп JumpCrew, който има за цел да привлече още малки и средно големи бизнеси. Тази стратегия ще бъде ускорена заедно с плановете на компанията да развие още абонаменти и услуги за лицензиране на данни.

Повече по темата може да прочетете тук

Испанска група медии завежда дело срещу Meta за 600 млн. долара

Група, представляваща 83 испански медийни компании, е подала молба за съдебен процес на стойност 600 млн. долара срещу платформата Meta, собственик на Facebook. Твърдението на групата е случай на нечестна конкуренция в рекламния пазар, който може да бъде повторен в Европейския съюз.

Медийната асоциация AMI казва в свое изявление, че искът за съдебен процес е подаден колективно от търговските вестници на 1 декември. В него Meta е обвинена, че е нарушила правилата на ЕС за защита на личните данни между 2018 и 2023 г.

Повече за делото може да прочетете тук

Рекламен бизнес

Pantone обяви Цвета на 2024 г.

Pantone Color Institute обяви цвета на прасковения мъх (Peach Fuzz) - топъл нюанс между розовото и оранжевото, описван като "нежен, топъл и уютен, едва доловимо чувствен и сърдечен", изразяващ "нуждата ни от състрадание и човешка връзка през следващата година" - за Цвят на 2024 г., пише "Дневник".

Експертът в областта на цветовите палитри обрисува нюанса на новата година като "кадифен прасковен тон", който олицетворява "нашето желание да подхранваме себе си и другите" и "чийто всеобхватен дух обогатява ума, тялото и душата".

Традиционно цветът на годината на Pantone се разглежда и налага като предпочитан и популярен през годината, като преобладава в цветовите решения в най-различни индустрии - от интериорни и екстериорни бои, през висша мода и конфекция, до мебели, козметични продукти и палитри в рекламния бранш.

Повече за Цвета на годината може да прочетете в текста на "Дневник" тук

Списание Time избра Тейлър Суифт за "Човек на годината"

Тейлър Суифт беше избрана за "Човек на годината" от сп. Time през 2023 г. "Постиженията на Суифт като творец - културно, критично и комерсиално - са толкова много, че да ги разказваме изглежда почти безсмислено", пише списанието.

Тейлър Суифт реализира рекордните 1 млрд. долара от продажби на билети за турнето си Eras Tour в САЩ. Разбира се, това е брутен приход по оценки на Forbes. От него обаче Суифт е раздала 55 млн. долара под формата на бонуси за екипа си - от лични асистенти през сценографи и танцьори до шофьорите на камиони. Последните са получили еднократно по 100 хил. долара бонус над заплатите си, а всеки е получил писмо с лично послание от певицата.

Повече по темата може да прочетете тук

Нир Заваро и значението на разказването на истории в бизнеса

Нир Заваро е предприемач, автор и лектор. Неговата компания Streetwise е агенция за креативни продажби, която специализира в подобряването на маркетинговите и търговските процеси на бизнеси. Партньор и инвеститор е в няколко компании, ментор в различни акселератори и лектор по брандинг, продажби и маркетинг. Най-новата му книга - F#ck the Slides, предоставя методология за завладяващо разказване на истории. Членува в Entrepreneurs Organization, която има клон в България. "Капитал" разговаря с него за професията "предприемач" и може ли разказването на истории да се научи.

Цялото интервю може да прочетете тук