🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмични новини за маркетинг и реклама (23 януари)

Видеата на потребителите във Vbox7 вече не могат да се гледат; Започва записването за "Рекламна академия"; Netflix е с най-голям дял от стрийминг пазара в България; По-малко от три седмици до спортното (и рекламно) събитие Super Bowl

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Видеата на потребителите във Vbox7 вече не могат да се гледат

Всички клипове, качени от потребителите в платформата за споделяне на видеоклипове Vbox7 от 2006 г. насам, вече не могат да се гледат. Клиповете могат да се гледат само за лично ползване от качилите ги потребители. Платформата е част от портфолиото на "Нет инфо", собственост на "Нова Броудкастинг Груп".

"В съвременното почти изцяло дигитално общество поддържането на user generated content уебсайт е все по-трудно с оглед множество претенции, касаещи авторството. В тази връзка предприемането на конкретната стъпка е продиктувано от желанието ни съдържанието на сайта да бъде с изцяло уредени авторски права", са посочили от "Нова Броудкастинг Груп" за OFFNews.

Рекламата на туризма - между ол инклузива и посещението на опера

Вечният спор как да се харчат парите за национална туристическа реклама на страната и липсата на мотивиран убедителен отговор продължава в годините без перспектива за постигане на съгласие между всички заинтересовани. Промяната е само в това, че днес сумата е по-голяма отпреди години и че се управлява от министерство, а не от агенция, пише "Дневник". В бюджета за 2024 г. на Министерството на туризма са заложени малко над 20 млн. лв. за национална туристическа реклама.

Съдейки по плановете му за тази година, не може да се очаква нещо много по-различно от вече правеното през последните години. Малък плюс за работата на ведомството е обявеният неотдавна проект за рекламиране на туризма съвместно с морските общини, който включва и туроператори, летища и други бизнеси, ангажирани с отрасъла. В края на изтеклата година се разбра, че са одобрени 21 проекта, като по тях общините ще получат между 5 хил. и 25 хил. лева от годишния бюджет на министерството, за да организират кампании на чужди пазари.

Повече за съветите и нуждите на бранша в посока туристическата реклама на България може да прочетете тук

Започва записването за "Рекламна академия"

Годишният инкубатор за рекламни идеи започна набирането на кандидатури. Събитието, което обединява студенти, рекламодатели и агенции, ще се проведе от 19 до 23 февруари в Нов български университет - един от организаторите на инициативата. "Рекламна академия" традиционно се случва и с партньорството на Българската асоциация на рекламодателите (БАР) и Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Мотото на събитието е "Практиката е най-добрият учител", защото дава възможност на участниците да се доближат максимално до реалния процес по създаване на рекламна кампания, като за целта минават през интензивни теоретични и практически обучения в рамките на пет дни. Участниците се състезават в отбори от по 10 души, като всеки отбор ще работи под менторството на двама представители на комуникационни агенции и представител на рекламодател, който ще бъде в ролята на клиент. Желаещите да се включат трябва да попълнят онлайн формата за регистрация най-късно до 6 февруари.

Последен шанс за участие в Roger Hatchuel Student Academy

Остава един ден до крайния срок за участие в студентската програма, част от най-големия рекламен фестивал Cannes Liones. Обучението е насочено към редовни студенти на възраст между 18 и 25 години, които се обучават в областта на комуникациите, дизайн, бизнес и технологии. До 24 януари кандидатите трябва да изпратят 2-минутно видео на английски език, в което да се представят и да покажат креативността си, така че да впечатлят журито. Студентът, избран да представи България в Roger Hatchuel Student Academy, ще трябва да покрие разходите си за транспорт и настаняване за продължителността на програмата. В рамките на шестдневната международна академия, която ще се проведе между 16 и 21 юни, участниците ще преминат през интензивни комуникационни обучения с цел да развият професионалните си умения от областта. Те ще получат и акредитации за рекламния фестивал Cannes Liones.

Повече за кандидатстването и програмата може да прочетете тук

Netflix е с най-голям дял от стрийминг пазара в България в края на 2023 г.

Стрийминг гигантът Netflix е лидер на българския пазар през последното тримесечие на 2023 г. По данни на JustWatch Netflix държи 35% дял от VOD (Video On Demand) услугите с абонамент или колкото общият дял на конкурентните HBO Max и Prime Video, които са със съответно 18% и 17% на българския пазар в края на миналата година. Стрийминг услугите на Apple TV+ се класират на четвърто място с 9% дял, следвани от Disney+ с 8%. За цялата 2023 г. Netflix и Apple TV+ отчитат постепенно увеличение на дела си на българския пазар, докато този на Prime Video намалява с 1% в рамките на 12 месеца.

Дигитален бизнес

Бизнес стратегът на Facebook Шерил Сандбърг напуска борда на Meta

След като през 2022 г. напусна ръководната си роля на оперативен директор, през май тази година Шерил Сандбърг ще се оттегли и от управителния съвет на компанията собственик на Facebook и Instagram - Meta, пише "Дневник". Обявявайки решението си, Сандбърг определи момента, съвпадащ с изтичането на мандата ѝ, като подходящ, тъй като "бизнесът на Meta е силен и добре позициониран за бъдещето".

Сандбърг беше водещият архитект на бизнес модела на Facebook, подчинен на приходите от реклама. Напускайки борда, тя ще продължи да допринася за развитието на компанията като неин съветник. Сандбърг се оттегли от позицията си на оперативен ръководител след 14 години на този пост. Тя се присъедини към Facebook през 2008 г., идвайки от Google, където беше вицепрезидент по глобалните онлайн продажби и операции.

Повече по темата може да прочетете тук

Медиен бизнес

Los Angeles Times планира "значителни" съкращения, гилдията стачкува

Съкращенията могат да засегнат най-малко 100 журналисти, или около 20% от редакцията на медията, което би ѝ помогнало до намали финансовия натиск, съобщи самото издание, цитирайки хора, запознати с въпроса. Гилдията обяви, че ще проведе протест, пише "Дневник".

Милиардерът Патрик Сун-Шионг - здравен магнат и бивш хирург - купи вестника през 2018 г. от Tribune Publishing за 500 милиона долара, а неговата инвестиционна фирма Nant Capital пое 90 млн. долара пенсионни задължения.

Повече по темата може да прочетете тук

Рекламен бизнес

По-малко от три седмици до спортното (и рекламно) събитие Super Bowl

Феновете на американския футбол и феновете на рекламния блок (да, има и такива) очакват с нетърпение 11 февруари, когато ще се проведе 57-о издание на едно от най-големите спортни събития Super Bowl. Тази година надпреварата ще се проведе в Лас Вегас и ще се излъчва по CBS и Paramount +. Още през ноември 2023 г. стана ясно, че всички рекламни слотове са разпродадени на цена 7 милиона долара за 30-секундна реклама, като цената остана непроменена спрямо миналата година. Досега скок в цената на рекламното време има при всяко издание на Super Bowl. Единствено изключение прави 2021 г., когато спортното събитие беше повлияно от пандемията.

Според експертите видимостта за всеки един бранд не може да се сравни с друго спортно събитие, като според проучвания през 2023 г. Super Bowl е гледан от над 115 млн. зрители. Ключово е и присъствието на спонсора на музикалното шоу в полувремето на надпреварата, който за втора поредна година е Apple Music. През февруари в паузата между 12 и 15 минути на сцената ще излезе R&B изпълнителят Usher. Традиционно музикантите в полувремето не получават хонорар, а видимост пред многомилионната аудитория.

Тайгър Уудс и Nike прекратиха партньорството си след 27 години

Тайгър Уудс съобщи, че се разделя с Nike след партньорство, продължило 27 години. Голфърът носеше екипи на компанията още от 20-годишен, когато стана професионалист, пише "Дневник". Уудс подписа първия си петгодишен договор на стойност 40 млн. долара през 1996 г., а след това няколко пъти го подновяваше. Последната му сделка с Nike беше през 2013 г., като беше за 10 години и на стойност 200 млн. долара.

Раздялата с Уудс беше обявена само няколко дни след като друг бивш №1 в голфа - Джейсън Дей, също прекрати отношенията си с Nike и обяви, че подписва с компанията Malbon.

Повече по темата може да прочетете тук

Свободни позиции:

All Channels обяви вакантна позиция за Account Executive.