🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмични новини за маркетинг и реклама (9 януари)

Новият телевизионен канал ВНТ; След AI революцията маркетингът ще бъде напълно различен; Гейминг турнир за комуникационни агенции; Google започна поетапно премахване на бисквитките и др.

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Нов телевизионен канал дава трибуна на гражданската журналистика

"Видимо и невидимо ТВ" (ВНТ) се казва новият информационно-аналитичен канал, който ще се фокусира върху т.нар. гражданска журналистика. Нейните лица не са професионални журналисти, а анализатори и лидери на общественото мнение, част от които вече имат свои медийни продукти в интернет пространството, пише "Дневник". Сред тях са водещите на "Контракоментар" Асен Генов и на подкаста "Свръхчовекът" Георги Ненов.

Съдържанието на ВНТ е насочено както към актуални теми от дневния ред на обществото, така и към анализ на обществено-политическите процеси. Интерактивна и политематична, ВНТ се създава от компания, базирана в САЩ, така че каналът остава извън обхвата на българските медийни регулатори.

Програмата на телевизия ВНТ вече се излъчва в мрежите на Neterra.tv, Elemenal Tv, "Кабел САТ-запад" и независими столични разпространители. Достига до над 100 000 абонати.

Повече за новия канал може да прочетете в текста на "Дневник" тук

Александър Варов оглавява международния екип за дигитална реклама на United Media

Изпълнителният директор на "Нет инфо", компанията, която работи по развитието на екосистемата от дигитални продукти на "Нова броудкастинг груп", поема паралелно нова позиция на ниво международно ниво. От тази година Александър Варов вече оглавява и новосформирания екип за дигитална реклама и продажби на United Media - медийното звено на собствениците на "Нова" United Group. Работата на екипа ще покрива пазарите от Югоизточна Европа, като целта им ще бъде да разшири дигиталния бизнеса на United Media в региона. Дейността ще обхване 40 сайта, част от групата. "Ще разработваме и прилагаме иновативни стратегии за продажби, като гарантираме безупречна координация на различните пазари. Подходът ни винаги ще се ръководи от количествено измерими резултати и ние се ангажираме да разчитаме на числени показатели за оценка и вземане на решения", коментира Варов за медиите.

Албена Колячева е новият маркетинг мениджър в "Макдоналдс България"

Тя има повече от 15 години местен и международен опит в областта на маркетинга и комуникациите на потребителски стоки. Албена Колячева ще отговаря за развитието на устойчивата позиция на бранда, който през 2024 г. отбелязва 30 години на българския пазар.

Новият маркетинг мениджър има бакалавърска степен по маркетинг и магистърска степен по стопанско управление от Университета за национално и световно стопанство, както и бизнес квалификации от London Business School.

Повече може да прочетете тук

Подкаст | След AI революцията маркетингът ще бъде напълно различен

Възможностите с изкуствен интелект да се създава съдържание, както и да се автоматизира дистрибуцията му в различни канали ще напише изцяло нови стратегии в корпоративната комуникация. Това създава големи опасности за сегашните големи играчи в маркетинга и огромни възможности за нови.

През ноември 2023 г. "Капитал" организира мастърклас за различни практични приложения на AI и един от лекторите - Зоран Арсовски, говори точно за промените, които предстоят в маркетинга. В този епизод от "Гласът на "Капитал" го поканихме да разкаже още повече по темата, като фокусът беше не само върху бъдещите възможности, а за това какво реално може да се прави в момента и предстои през близките месеци.

Целия подкаст може да чуете тук

Гейминг турнир за комуникационни агенции

Освен на полето на комуникационните награди българските агенции могат да премерят сили и в някои от най-популярните видеоигри. Гейминг състезанието Good Game, организирано от TDB Play, ще се проведе между 28 и 31 януари, като всяка агенция, желаеща да се включи, може да участва с един отбор от трима души. От списък с общо девет игри, сред които League of Legends, Counter Strike, FC 24 и Mortal Kombat, всеки отбор има право да избера конкретна такава, в която иска да се състезава във всеки кръг от надпреварата и да забрани три други. Според организаторите турнирът е подходящ както за напреднали геймъри, така и за неопитни любители. Таксата за участие е в размер на 1000 лв., които ще бъдат дарени за благотворителна кауза. Турнирът ще се излъчва на живо, а отборите, завършили в топ 4, ще получат съответно инфлуенсърски услуги от геймъри на стойност 5 хил. лв., 3 хил. лв. и 1000 лв.

Повече за състезанието и регистрацията може да прочетете тук

Дигитален бизнес

Google започна поетапно премахване на бисквитките

Четири години след като Google за първи път обяви, че ще спре бисквитките (cookies) в най-големия уеб браузър Chrome, началните стъпки по премахването им вече са факт. От началото на годината интернет гигантът спря индивидуалното проследяване на 1% от потребителите, или около 300 млн. души, като се очаква през четвъртото тримесечие това вече да засяга всички ползватели на Chrome.

На тяхно място Google представи инициативата Privacy Sandbox. Фокусът на индустрията е върху новата функция за насочване на потребителите към т.нар. Ad Topics, която ще играе ролята на заместител на бисквитките. Така според типа съдържание, което разглежда даден човек, той ще попада в група на хора със сходни интереси и поведение, която агенциите след това ще могат да използват за таргетиране.

Повече по темата може да прочетете тук

Добре дошли в интернет без реклами

Все повече потребители с достатъчно дълбоки джобове получават шанса да избягат от онлайн рекламодателите. Миналия месец Meta, собственикът на Facebook, започна да предлага на потребителите в Европа абонаменти без реклами за Facebook и Instagram за 9.99 евро (10.85 долара) на месец. През октомври X (бившата Twitter) пусна опция без реклами. През същия месец TikTok, бързо развиващото се китайско видеоприложение, обяви, че тества абонамент без реклами. Snapchat, друг конкурент сред социалните мрежи, каза, че прави същото.

Все пак рекламодателите са уверени, че имат алтернативни начини за достигане до ценните потребители. Може би най-голямата нова възможност за рекламиране е в области, които никога досега не са показвали реклами. Нови алтернативи се представят от Uber, Marriott и United Airlines.

Повече по темата може да прочетете в текста на The Economist тук

Почти половината тийнейджъри усещат, че са пристрастени към социалните мрежи

Това показва анализ на изследователи от Кеймбриджкия университет. Сред отговорилите, че са пристрастени, по-голям е делът на момичета (57%) в сравнение с момчетата (37%), пише "Дневник".

"Не твърдим, че хората, които казват, че се чувстват пристрастени, са пристрастени. Но не е приятно да усещаш, че нямаш власт над собственото си поведение, и е поразително, че толкова много хора се чувстват така", казва дипломантката от Кеймбриджкия университет Джорджия Търнър, която ръководи анализа.

Повече за изследването може да прочетете тук

Медиен бизнес

Сделка между Axel Springer и OpenAI поставя нов модел в отношенията между медии и AI

Германският издател Axel Springer и компанията за изкуствен интелект OpenAI, която разработва езиковия модел ChatGPT, стигнаха до сделка за лицензиране на съдържание. Споразумението бележи пробив в усилията на медийната индустрия да подсигури търговското си бъдеще. Споразумението, възлизащо на стойност десетки милиони евро на година, ще позволи на създателя на ChatGPT да използва съдържание от медии като Politico, Bild и Business Insider.

Медийният анализатор Иън Уитакър описва сделката като "модел за всички останали - фиксирана такса за историческата информация плюс допълнителна годишна такса".

Повече по темата може да прочетете тук

Snoop Dogg става част от екипа на NBC за олимпийските игри в Париж

Американският рапър и актьор Snoop Dogg ще влезе отново в ролята на специален кореспондент на олимпийските игри. Той ще отразява шампионата в Париж като част от екипа на американската медия NBC, пише "Дневник". По време на игрите рапърът ще разговаря с водещия от NBC Майк Тирико, ще присъства на състезания, ще посещава спортисти и техните приятели и семейства и ще разгледа забележителностите на френската столица. Неговите репортажи ще бъдат излъчени в праймтайма на NBC. Snoop Dogg направи олимпийския си дебют през 2021 г.

Повече по темата може да прочетете тук

Може ли да има истинска демокрация без общ набор от факти

Анализ на 600 000 материала в писмената и телевизионната журналистика показва, че езикът в традиционните американски медии се е оттеглил от политическия център в посока предпочитаните от Демократическата партия термини и теми. Това може да подкопае доверието в медиите сред консерваторите.

За разлика от десните медии традиционните не прибягват до фалшиви новини или до конспиративни теории. Но техните пристрастия подкопават способността им да се придържат към фактите. Те бяха като най-добрите обществени медии в другите западни демокрации и задаваха границите на дебата, но днес вече не е така.

Повече за разделението в медиите може да прочетете в анализа на The Economist тук

Свободни позиции:

"Кауфланд България" обяви вакантна позиция за старши специалист "Лоялна програма" в маркетинг отдела.