Половината от големите IPO-та през тази година се търгуват под началната им цена

Лошото представяне на някои компании буди подозрение, че оценките на частните компании са прекалено завишени

Високите оценки, с които компаниите излизат на пазара, водят до по-голям риск за инвеститорите
Високите оценки, с които компаниите излизат на пазара, водят до по-голям риск за инвеститорите
Високите оценки, с които компаниите излизат на пазара, водят до по-голям риск за инвеститорите    ©  Shutterstock
Високите оценки, с които компаниите излизат на пазара, водят до по-голям риск за инвеститорите    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Акциите на почти половината от всички компании, които са набрали 1 млрд. долара или повече чрез IPO през тази година, към настоящ момент се търгуват на по-ниска цена от първоначалната. Данните са на Dealogic, цитирани от Financial Times. Според някои анализатори това е индикация, че оценките на частните компании са по-скоро раздути, отколкото реални.

Голяма капитализация, малка възвръщаемост

Глобалните пазари на акции достигнаха нови рекорди през годината. Стойността на американския бенчмарк S&P 500 например се e покачила с около 20% от началото на 2021 г. На фона на очакванията за бързо възстановяване и покачването на фондовите пазари вълна от нови компании заля пазара. Според данни на Dealogic около 1800 компании са набрали над 400 млрд. долара от инвеститорите. Страхотното представяне на пазарите и притокът от нови компании за търговия би трябвало да означават, че новите участници на пазара са имали добра година. Е, помислете отново:

Данните от Dealogic показват, че 49% от 43 първични публични предлагания през 2021 г., които са набрали 1 млрд. долара или повече, се търгуват под цената на емитирането им в сравнение с 33% през 2019 г. и 27% миналата година. Някои от най-големите IPO-та се оказаха най-губещи: приложението за доставка на храна Deliveroo (привидно създадено за времена на пандемия) падна с 26% в първия си ден на търговия. Акциите на британската компания все още не са се възстановили. Китайското приложение за споделени пътувания Didi Chuxing е загубило около 40% от дебюта до сега. Индийският финтех гигант Paytm също се срина с над 40% през първите си два дни на търговия.

Висока цена за плащане

Фирмите често търсят високи оценки, за да повишат своя профил и да привлекат повече пари, но това невинаги се получава. Според Financial Times публичното предлагане на индийския стартъп за разплащания Paytm се е състояло поради настояването на ръководството компанията да постави рекорд за IPO в Индия. След публичното предлагане поради високата цена някои по-консервативни инвеститори се отказаха да инвестират и в резултат, хедж фондовете се оказаха с повече разпределени акции от очакваното. Фондовете разпродадоха излишните си дялове още на другия ден, с което цената на Paytm се срина.

"В момента има много емоции на пазара", споделя Рагу Нараин, мениджър в инвестиционната компания, Natixis, пред Financial Times. Според Нараин банкерите обикновено съветват компаниите да избягват определянето на твърде висока начална цена, за да избегнат неприятен спад още на първия ден от търговията, но "често емитентите искат да излязат (на пазара) с голям фурор".

Американската банка Goldman Sachs е консултант на 13 публични предлагания през 2021 г., които са набрали над 1 млрд. долара тази, но девет са на червено, включително Didi и Robinhood. Основния съперник на Goldman Sachs, Morgan Stanley, основния посредник на IPO-то на Paytm, е консултирала процеса на 14 публични компании с над 1 млрд. долара набрани средства, като 6 от тези компании в момента са в негативна територия.

Все още няма коментари
Нов коментар