🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Китай се опитва да се справи с проблемите на пазара на EV

Очакванията са през 2024 г. автомобилните производители да пуснат на вътрешния пазар 110 модела електромобили и хибридни автомобили, много от които на изложението в Пекин, което започна в четвъртък

Анализаторите са единодушни, че китайският пазар на електромобили, който е най-големият в света, е изправен пред потенциално разклащане
Анализаторите са единодушни, че китайският пазар на електромобили, който е най-големият в света, е изправен пред потенциално разклащане
Анализаторите са единодушни, че китайският пазар на електромобили, който е най-големият в света, е изправен пред потенциално разклащане    ©  Reuters
Анализаторите са единодушни, че китайският пазар на електромобили, който е най-големият в света, е изправен пред потенциално разклащане    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Водещите китайски производители на електромобили са намерили начини да съкратят времето за разработване на превозните средства.
  • Анализатори, доставчици и мениджъри твърдят, че свръхкапацитетът на Китай крие опасности, но също така и стимулира голяма конкуренция.
  • На пазара навлизат и нови играчи, включително производителите на смартфони Huawei и Xiaomi, които сключиха партньорства с утвърдени производители на автомобили със свободен капацитет.

Пазарът на електрически автомобили в Китай изглежда, че достигна точката на насищане. В опит да запазят позициите си компаниите намаляват цените за сметка на печалбата. Този процес дори може да се задълбочи, след като очакванията са през 2024 г. автомобилните производители да пуснат на пазара 110 електромобила и хибридни автомобили, много от които на автомобилното изложение в Пекин, което започва в четвъртък. Тези нови предложения, доминирани от китайски марки, ще се присъединят към почти 400-те модела "нова енергия", които вече са в китайските шоурумове, според данни на индустрията. За сравнение - през миналата година в САЩ са се продавали малко над 50 модела електрически превозни средства.

Опасностите от свръхкапацитета на Китай

Анализатори, доставчици и мениджъри твърдят, че свръхкапацитетът на Китай крие опасности, но също така и стимулира голяма конкуренция. Водещите китайски производители на електромобили са намерили начини да съкратят времето за разработване на превозните средства, съчетавайки скоростта на пускане на пазара с нови характеристики и ценово предимство, с което конкурентите им в чужбина не могат да се сравнят, отбелязва Reuters.

"Това е технологична революция, казва пред агенцията Уан Сюн, основател и председател на базираната в Шанхай фирма за автомобилен дизайн и проектиране Launch Design. И в тази революция китайските марки са в челните редици."

Фотогалерия: Над 100 автомобилни премиери на автосалона в Пекин

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Цялата галерия

Анализаторите са единодушни, че китайският пазар на електромобили, който е най-големият в света, е изправен пред потенциално разклащане. Десетте най-продавани EV - списък, в който доминират BYD и Tesla, досега са реализирали над половината от продажбите в Китай през тази година. При наличието на капацитет за производство на повече превозни средства с батерии, отколкото пазарът може да поддържа, цените в страната падат, а износът се увеличава.

BYD, водещият китайски производител на електрически превозни средства, намали цените на три водещи модела на вътрешния пазар с повече от 9% през тази година.

Но навлизат и нови конкуренти, включително производителите на смартфони Huawei и Xiaomi, които сключиха партньорства с утвърдени производители на автомобили със свободен капацитет. Подкрепяните от държавата компании също пускат нови електрически автомобили в подкрепа на правителственото решение Китай да има водеща позиция в областта на мрежовите автомобили.

"В Китай нещата стават все по-евтини", казва Дейвид Ли, главен изпълнителен директор на Hesai, водещ доставчик на технология за дистанционно наблюдение LIDAR за функции за самоуправление. "Това не е защото Китай е евтин. Защото Китай е бърз."

Hesai пуска на пазара устройство LIDAR, което е на около половината от цената на най-популярния му модел, използван сега от Li Auto и Xiaomi. Като съкращават разработката на автомобили до 18 месеца от три или повече години, китайските производители на електромобили се възползват от падащите цени на подобни технологии, казва Ли.

"Това е по-евтин продукт благодарение на скоростта и иновациите", твърди Ли пред агенцията.

Нездравословен или революционен

През последните седмици Huawei и Xiaomi пуснаха на пазара електромобили с голяма реклама само месеци след като Apple прекрати десетилетните си усилия да създаде свой EV.

Xiaomi създаде онлайн сензация с пускането на SU7 - електромобил, който толкова много прилича на Porsche, че предизвика появата на прозвището Baoshimi, съчетание от имената на двете марки на китайски език. Xiaomi планира 100 хил. продажби през тази година, което е голям дебют за нов участник на пазара.

Dongfeng, един от трите големи държавни автомобилни производителя в Китай и компания, която досега не е успяла да открие свой собствен хит в областта на електромобилите, рекламира своя нов eπ-007 в реклами на главната железопътна гара в Пекин. Електрическият седан, който прилича на Tesla Model 3, струва почти 10 хил. долара по-малко.

В маркетингова изява, подобна на тази на Илън Мъск, Dongfeng твърди, че батерията на 007 е издържала девет изстрела от АК-47 и е работила под вода в продължение на цял ден при лабораторни тестове. До март компанията е продала по-малко от 4000 от новите автомобили в Китай. Според компанията износът предстои.

Xiaomi очаква да загуби пари от SU7. Повечето от нейните конкуренти на пазара също залагат, че могат да понесат загуби сега и да си пробият път към рентабилността.

"В момента се харчат пари на пазара, без да има възможност те да бъдат възстановени", заяви шефът на Volkswagen в Китай Ралф Брандщайтер, който нарече ситуацията "нездравословна".

Но Уанг от Launch залага на още по-активни действия - използвайки стандарта за цена и бързина на китайския пазар, да отвори вратата на все още несъществуващи автомобилни марки. Launch, която проектира и прави инженеринга за повечето марки електрически превозни средства в Китай, е разработила своя собствена платформа - Launch EV One. Тя предлага прототипа на кросоувъра на потенциални партньори, включително на развиващите се пазари, които искат бързо да пуснат на пазара електрически автомобил без първоначални разходи, които достигат милиарди.

"Работим, за да намалим максимално бариерата за навлизане на пазара, каза Уанг. Когато това стане, ще предизвикаме друг вид революция в тази индустрия."

Компанията Launch, която е подала заявление за първично публично предлагане в Шънджън, е готова да персонализира електромобил за чуждестранна марка, да извърши проектирането, снабдяването и тестовете за безопасност и дори да произведе новия автомобил в завода си в Дзянси, Южен Китай. В момента се водят преговори с потенциални клиенти.

"Марките, които са оцелели, пускат нови автомобили на пазара по-бързо от другите, казва Уанг. Искаме да яхнем тази вълна, а не да бъдем потопени от нея."

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар