Милен Райков
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Честата смяна на данъчните закони пречи на бизнеса, но когато има значително разминаване с европейското право, редакцията е повече от задължителна. Това вече няколко пъти се случи със Закона за ДДС и вероятно отново ще се повтори тази година. Този път промяната е заради облагането в туризма.
Промяната
Единственото изключение от стандартната 20% ставка на ДДС в България е 7% за настаняване, когато е част от организирано пътуване. Това условие ограничава облекчението само до пакети, предоставени чрез туроператор. Така в неравностойно положение са поставени както туристи, които сами организират почивките си, така и хотелиерите. Именно такова е основното съображение на Европейския съд в решение от 1996. Според съда забраната за приложение на облекчения за туроператори и туристически агенти по отношение на същите услуги, предоставени от други лица, би представлявало нарушение на свободната конкуренция. Следователно водещ следва да е видът на услугата, а не качеството на този, който я предоставя.
Оттук в предложените от Министерството на финансите промени отпада условието настаняването да е част от организирано туристическо пътуване, което разширява приложението на по-ниския ДДС по отношение на настаняването.
Тъй като това би довело до загуба на приходи за хазната, е предложено единната ставка да е 14%, но от управляващите се чуха и нива от 9%. Това увеличи дебата в общественото пространство и някои видяха в промяната чисто фискални съображения.
Как биха усетили промяната основните заинтересовани?
Потребителите
При приемане на предложения вариант в мненията си потребителите на туристически услуги ще бъдат разделени на две основни групи – организираните и самостоятелните.
Доколко първите ще са недоволни зависи и от окончателно приетата ставка. Все пак, имайки предвид, че това са основно чуждестранни туристи, за които цените в България не са чак толкова високи, възможно е увеличението да остане незабележимо, за сметка на традиционните проблеми с качеството на предлаганите услуги, сигурността и "екзотични" проблеми като нарушеното електрозахранване.
Вторите вероятно ще спестят от цените на нощувки, евентуално и на хранене и транспорт, а само изобретателността на хотелиери и туроператори ще покаже и още от какво.
Държавата
Безспорно ниската ставка за сектора е пряко свързана с конкурентоспособността на българския туризъм. За сравнение - само четири държави, членки на ЕС, правят изключение и нямат преференциална ставка за бранша.
От историята на българския ДДС, който беше въведен през 1994, може да се види, че едно от малкото оцелели изключения, при това разширило приложението си, е за туризма. Естествено, аргументите "за" това са много. Но в контекста на дълго заеманата позиция на България като един от стожерите на облагането с единна ставка, съществуването му подхранва и аргументите на всички други индустрии, които традиционно се борят за намалено облагане.
От друга страна, намалението е дефинирано разтегливо в закона и създава изкушения за недобросъвестните играчи в бранш, с който администрацията традиционно има проблеми със събираемостта. От тази гледна точка промяната е най-предизвикателна именно за данъчната администрация, която ще трябва да се справи с опитите за приложение на намалената ставка по отношение на несвързани с настаняването стоки и услуги.
Не на последно място е банално известно, че основният проблем на държавата е не ставката, а ниската събираемост на данъци от туризма. По-ниска ставка на ДДС може да има за ефект и така желаното изсветляване на приходите в сектора.
Хотелиерите
За българските хотелиери промяната обещава повече възможности, при това без задължително обвързване на продажбите с туроператорите.
От една страна, те ще станат по-желани сред туристите, които организират пътуванията си самостоятелно. От друга, конкуренцията за свободните туристи ще се засили, от което безспорно по-предприемчивите ще спечелят. Кой ще бъде предпочетен измежду тях зависи от пакетите, които те ще предложат. При дизайна им, от една страна, е важно да се има предвид, че не всички туристически услуги ще могат да се ползват от намалението. Ограничение поставят както местните закони за ДДС и за туризма, така и последователната позиция на Европейския съд за стеснително тълкуване на изключенията в ДДС облагането. От друга страна, разясненията, дадени от същия този съд, дават немалко възможности за планиране.
* Авторът е старши данъчен мениджър в Ernst&Young
12 коментара
Байо кога ще идваш към Варна да се почерпим?
:)
д-р Изо
Това сравнение с другите държави е некоректно и манипулативно.
Хубаво ще е наред с тази иконографика , да дадете по държави и такива за другите сектори с облекчен ДДС в ЕС .
На повечето места не само туризмът се ползва с привилегии. На много места например ДДС за храните е по-ниско.
В Англия например ДДС за книгите 0 %...
С риск да стана банален /надявам се на извинение за което/, ама за пети път - Защо Капитал и Дневник за н-ти път ни "инфромират" за проектните предложения за изменение на данъците, и в същото време не се намери журналист, да попита Б.Б., С. Дянков, Бюджетната комисия в НС - Защо туризма е единствения приоритетен отрасъл по ЗДДС? В няколко форума по този въпрос в "Дневник" имаше десетки мнения. Ето моето за 5-и път:
След като бебешки храни, лекарства, учебници, хляб и мляко, както и всичко останало, са с 20% ДДС, защо туризма трябва да е с по-малка ставка?
Отрасъл, в който има най-много данъчни и осигурителни злоупотреби, най-много строителни злоупотреби и най-много съмнително придобито имущество. Отрасъл, който иска на гърба на данъкоплатеца да му се осигурява национална туристическа реклама /за милиони/, отрасъл, който вербува рояци нископлатени, неквалифицирани хора, чиято най-популярна услуга е евтин секс и пиене, снабдено с туби от "почтени" производители, неплащащи акциз.
Кое точно му е стратегическо на този формат, чии, освен чисто лобистките интереси защитава? И защо редакцията тенденциозно представя нещата в стил "единствено възможните", вместо да повдига въпроси за развитието на туризма в посока печелене от културен туризъм например или нещо различно от изродения масов формат на "тия три работи".
Апелирам редакторите да намерят начин да зададт тези въпроси на който трябва.
До коментар [#3] от "kalin_m":
ето и моят отговор за 6 път, само понеже туризЪма носи около 9% от явният и коло 12-15 % от "сивият" БВП, само по тази причина драги, "ставката" по ДДС е различна......
а "..бебешки храни, лекарства, учебници, хляб и мляко .." ще си купи който му трябва, ако му трябва и ако има парета, сиреч ако има БВП....
До коментар [#4] от "boby1945":
Отново не си убедителен :)
Нищо, простено ти е.
До коментар [#5] от "aussie":никакво желание нямам да убеждавам конете с капаци, просто обяснявам фактите....
"От историята на българския ДДС, който беше въведен през 1994, може да се види, че едно от малкото оцелели изключения, при това разширило приложението си, е за туризма. Естествено, аргументите "за" това са много."
Всъщност няма аргументи "за", поради което такива не са посочени от автора. Пример за чиста манипулация.
Освен това през 1994 година в Закона за ДДС нямаше по-ниска ставка за туризма - тя беше излобирана от бранша на хотелиерите доста по-късно, май по времето на Шулева. Историята не бива а се преиначава. Все пак фактите са си факти.
Ако държавата иска да подкрепя бранша, по-добре да събира 20% ДДС от всички, но да си оправи качеството на инфраструктурата, да поддържа по-добре музеите, парковете и другите обекти, посещавани от туристи, да контролира по-добре бюрата за обмяна на валута и такситата, да регламентира проституцията (че сега се излагаме страшно) и т.н., а не просто да отваря врати за неплащане на ДДС или, както апетитно ги определя старшия данъчен мениджър към края на статията си, "възможности за планиране" (нима при 20% ДДС би се планирало по-трудно?). Всъщност по-ниската ставка по ДДС в туризма е подкрепа най-вече за бизнеса на г-н Райков и сие. Точно затова пише статията си старшият данъчен мениджър.
А "Капитал" да престане с лобизма и скритите реклами на няколко избрани "консултанта", че втръсват вече. Едно време бяхте принципен вестник, а не поръчков. Но явно и това вече е история.
До коментар [#8] от "curious1234": туризмът е златната кокошка на нашата икономика и само екстра ДДС му липсва... както се вижда от статистиката работи си отлично, така че по-малко държава в туризъма (по малко ДДС) по добре......
До коментар [#9] от "boby1945": не предлагам "екстра ДДС", а единна данъчна тавка по ДДС, което ако се събираше от всички, щеше да е 15% за всички. Защо наркоразпространители, прокурори, бивши министри и всякакви други мутри, окупирали природните богатства на страната, да се радват на златните яйца на кокошката туризъм? Кой да плаща данъци - хлебари, обущари, печатари, учители?
Една данъчна ставка, което значи по-малко спорове и административни разходи, а с парите държавата да си върши работата. Това трябва, ама консултант-лобистите заглушават гласа на разума, защото и те само за златни яйца мечтаят и са готови на всичко, за да ги грабнат.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.