🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Различни, но равни

ДДС за туристическите фирми

   ©  Анелия Николова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Честата смяна на данъчните закони пречи на бизнеса, но когато има значително разминаване с европейското право, редакцията е повече от задължителна. Това вече няколко пъти се случи със Закона за ДДС и вероятно отново ще се повтори тази година. Този път промяната е заради облагането в туризма.

Промяната 

Единственото изключение от стандартната 20% ставка на ДДС в България е 7% за настаняване, когато е част от организирано пътуване. Това условие ограничава облекчението само до пакети, предоставени чрез туроператор. Така в неравностойно положение са поставени както туристи, които сами организират почивките си, така и хотелиерите. Именно такова е основното съображение на Европейския съд в решение от 1996. Според съда забраната за приложение на облекчения за туроператори и туристически агенти по отношение на същите услуги, предоставени от други лица, би представлявало нарушение на свободната конкуренция. Следователно водещ следва да е видът на услугата, а не качеството на този, който я предоставя.

Оттук в предложените от Министерството на финансите промени отпада условието настаняването да е част от организирано туристическо пътуване, което разширява приложението на по-ниския ДДС по отношение на настаняването. 

Тъй като това би довело до загуба на приходи за хазната, е предложено единната ставка да е 14%, но от управляващите се чуха и нива от 9%. Това увеличи дебата в общественото пространство и някои видяха в промяната чисто фискални съображения.

Как биха усетили промяната основните заинтересовани?

Потребителите

При приемане на предложения вариант в мненията си потребителите на туристически услуги ще бъдат разделени на две основни групи – организираните и самостоятелните.

Доколко първите ще са недоволни зависи и от окончателно приетата ставка. Все пак, имайки предвид, че това са основно чуждестранни туристи, за които цените в България не са чак толкова високи, възможно е увеличението да остане незабележимо, за сметка на традиционните проблеми с качеството на предлаганите услуги, сигурността и "екзотични" проблеми като нарушеното електрозахранване. 

Вторите вероятно ще спестят от цените на нощувки, евентуално и на хранене и транспорт, а само изобретателността на хотелиери и туроператори ще покаже и още от какво.

Държавата

Безспорно ниската ставка за сектора е пряко свързана с конкурентоспособността на българския туризъм. За сравнение - само четири държави, членки на ЕС, правят изключение и нямат преференциална ставка за бранша.

От историята на българския ДДС, който беше въведен през 1994, може да се види, че едно от малкото оцелели изключения, при това разширило приложението си, е за туризма. Естествено, аргументите "за" това са много. Но в контекста на дълго заеманата позиция на България като един от стожерите на облагането с единна ставка, съществуването му подхранва и аргументите на всички други индустрии, които традиционно се борят за намалено облагане.

От друга страна, намалението е дефинирано разтегливо в закона и създава изкушения за недобросъвестните играчи в бранш, с който администрацията традиционно има проблеми със събираемостта. От тази гледна точка промяната е най-предизвикателна именно за данъчната администрация, която ще трябва да се справи с опитите за приложение на намалената ставка по отношение на несвързани с настаняването стоки и услуги. 

Не на последно място е банално известно, че основният проблем на държавата е не ставката, а ниската събираемост на данъци от туризма. По-ниска ставка на ДДС може да има за ефект и така желаното изсветляване на приходите в сектора.

Хотелиерите

За българските хотелиери промяната обещава повече възможности, при това без задължително обвързване на продажбите с туроператорите.

От една страна, те ще станат по-желани сред туристите, които организират пътуванията си самостоятелно. От друга, конкуренцията за свободните туристи ще се засили, от което безспорно по-предприемчивите ще спечелят. Кой ще бъде предпочетен измежду тях зависи от пакетите, които те ще предложат. При дизайна им, от една страна, е важно да се има предвид, че не всички туристически услуги ще могат да се ползват от намалението. Ограничение поставят както местните закони за ДДС и за туризма, така и последователната позиция на Европейския съд за стеснително тълкуване на изключенията в ДДС облагането. От друга страна, разясненията, дадени от същия този съд, дават немалко възможности за планиране.

* Авторът е старши данъчен мениджър в Ernst&Young

12 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    plamenbg avatar :-P
    plamenbg

    Байо кога ще идваш към Варна да се почерпим?
    :)

    д-р Изо

    Нередност?
  • 2
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev
    • + 9

    Това сравнение с другите държави е некоректно и манипулативно.
    Хубаво ще е наред с тази иконографика , да дадете по държави и такива за другите сектори с облекчен ДДС в ЕС .
    На повечето места не само туризмът се ползва с привилегии. На много места например ДДС за храните е по-ниско.
    В Англия например ДДС за книгите 0 %...

    Нередност?
  • 3
    kalin_m avatar :-|
    kalin_m
    • - 1
    • + 13

    С риск да стана банален /надявам се на извинение за което/, ама за пети път - Защо Капитал и Дневник за н-ти път ни "инфромират" за проектните предложения за изменение на данъците, и в същото време не се намери журналист, да попита Б.Б., С. Дянков, Бюджетната комисия в НС - Защо туризма е единствения приоритетен отрасъл по ЗДДС? В няколко форума по този въпрос в "Дневник" имаше десетки мнения. Ето моето за 5-и път:
    След като бебешки храни, лекарства, учебници, хляб и мляко, както и всичко останало, са с 20% ДДС, защо туризма трябва да е с по-малка ставка?
    Отрасъл, в който има най-много данъчни и осигурителни злоупотреби, най-много строителни злоупотреби и най-много съмнително придобито имущество. Отрасъл, който иска на гърба на данъкоплатеца да му се осигурява национална туристическа реклама /за милиони/, отрасъл, който вербува рояци нископлатени, неквалифицирани хора, чиято най-популярна услуга е евтин секс и пиене, снабдено с туби от "почтени" производители, неплащащи акциз.
    Кое точно му е стратегическо на този формат, чии, освен чисто лобистките интереси защитава? И защо редакцията тенденциозно представя нещата в стил "единствено възможните", вместо да повдига въпроси за развитието на туризма в посока печелене от културен туризъм например или нещо различно от изродения масов формат на "тия три работи".
    Апелирам редакторите да намерят начин да зададт тези въпроси на който трябва.

    Нередност?
  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 4
    • + 3

    До коментар [#3] от "kalin_m":
    ето и моят отговор за 6 път, само понеже туризЪма носи около 9% от явният и коло 12-15 % от "сивият" БВП, само по тази причина драги, "ставката" по ДДС е различна......
    а "..бебешки храни, лекарства, учебници, хляб и мляко .." ще си купи който му трябва, ако му трябва и ако има парета, сиреч ако има БВП....

    Нередност?
  • 5
    aussie avatar :-P
    aussie
    • + 4

    До коментар [#4] от "boby1945":

    Отново не си убедителен :)
    Нищо, простено ти е.

    Нередност?
  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 4

    До коментар [#5] от "aussie":никакво желание нямам да убеждавам конете с капаци, просто обяснявам фактите....

    Нередност?
  • 8
    curious1234 avatar :-|
    curious1234
    • + 4

    "От историята на българския ДДС, който беше въведен през 1994, може да се види, че едно от малкото оцелели изключения, при това разширило приложението си, е за туризма. Естествено, аргументите "за" това са много."

    Всъщност няма аргументи "за", поради което такива не са посочени от автора. Пример за чиста манипулация.

    Освен това през 1994 година в Закона за ДДС нямаше по-ниска ставка за туризма - тя беше излобирана от бранша на хотелиерите доста по-късно, май по времето на Шулева. Историята не бива а се преиначава. Все пак фактите са си факти.

    Ако държавата иска да подкрепя бранша, по-добре да събира 20% ДДС от всички, но да си оправи качеството на инфраструктурата, да поддържа по-добре музеите, парковете и другите обекти, посещавани от туристи, да контролира по-добре бюрата за обмяна на валута и такситата, да регламентира проституцията (че сега се излагаме страшно) и т.н., а не просто да отваря врати за неплащане на ДДС или, както апетитно ги определя старшия данъчен мениджър към края на статията си, "възможности за планиране" (нима при 20% ДДС би се планирало по-трудно?). Всъщност по-ниската ставка по ДДС в туризма е подкрепа най-вече за бизнеса на г-н Райков и сие. Точно затова пише статията си старшият данъчен мениджър.

    А "Капитал" да престане с лобизма и скритите реклами на няколко избрани "консултанта", че втръсват вече. Едно време бяхте принципен вестник, а не поръчков. Но явно и това вече е история.

    Нередност?
  • 9
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 5

    До коментар [#8] от "curious1234": туризмът е златната кокошка на нашата икономика и само екстра ДДС му липсва... както се вижда от статистиката работи си отлично, така че по-малко държава в туризъма (по малко ДДС) по добре......

    Нередност?
  • 10
    curious1234 avatar :-|
    curious1234
    • + 1

    До коментар [#9] от "boby1945": не предлагам "екстра ДДС", а единна данъчна тавка по ДДС, което ако се събираше от всички, щеше да е 15% за всички. Защо наркоразпространители, прокурори, бивши министри и всякакви други мутри, окупирали природните богатства на страната, да се радват на златните яйца на кокошката туризъм? Кой да плаща данъци - хлебари, обущари, печатари, учители?

    Една данъчна ставка, което значи по-малко спорове и административни разходи, а с парите държавата да си върши работата. Това трябва, ама консултант-лобистите заглушават гласа на разума, защото и те само за златни яйца мечтаят и са готови на всичко, за да ги грабнат.

    Нередност?
Нов коментар