НА ЖИВО от 09:00 ч.:
Среща на бизнеса от Черноморието

Роботи + LEGO = успешен модел

Кирил Митов създава училището по роботика Robopartans през 2010 и оттогава обучените деца са 6000

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

"Чрез учебните роботи даваме на учениците умения за цял живот" - в това са убедени Кирил Митов, създател на училището по роботика Robopartans, и неговият съдружник Александър Павлов. В него вече десет години се преподава роботика с LEGO за деца и ученици по собствена и уникална учебна програма. Тя е изградена върху всичко, което съчетава роботиката - програмиране, конструиране, механика, моделиране, математика, електроника. В началото идеята е нова, но през годините се появяват и конкуренти.

Robopartans опитва да отговаря с по-структурирана програма и... размах. Екипът създава, по собствени оценки, една от най-големите платформи за обучение в сферата на техническите науки - www.fllcasts.com, която се използва от преподаватели, ученици и родители в над 70 държави по света.

От 60 хил. лева до 6000 деца

Началото е поставено през 2010 г. Софтуерният инженер Кирил Митов, който тогава е на 25 години, и Екатерина Аначкова представят проекта си за училище по роботика в конкурса за "изключителни млади предприемачи" на фондация Empower. Robopartans се класира на второ място и получава 60 хил. лева награда. Това е и първоначалната инвестиция в "приключението", което продължава вече десет години и през което са минали над 6000 деца.

Първите занятия са в София. Ентусиазмът е голям, интересът към роботиката за деца и ученици расте. С времето училището се разраства и в други градове на страната по схема, близка до франчайза.

Не всички опити са успешни. През 2012 г. академията по роботика в Димитровград например става факт по инициатива на тогавашния кмет, като общината спонсорира част от таксата за участие на учениците. Година по-късно обаче общината има нов кмет, таксите не се субсидират и академията е закрита. "Тогава взехме решение да изключим всякакви зависимости от държавни или общински структури при развитието на Robopartans", спомня си Кирил Митов.

Дава и друг пример за фалстарт. Собственичка на хотел станала бизнес партньор на училището и финансирала създаването на академия в своя град, която обаче просъществувала едва четири месеца. "Само желание не стига. Този, който учредява академията, трябва да е въвлечен в дейността, да е ангажиран не просто с бизнес частта, но и с преподаването, за да пали искрата и в учениците", обобщава досегашния опит Митов.

Година след старта екипът на Robopartans поема и организацията на националните състезания по роботика, които изпращат победители на финалите в чужбина.
Преподаването в училището върви успоредно със създаване и разработване на учебното съдържание. Кирил Митов структурира натрупаното ноу-хау в международна платформа за електронно обучение по технически науки с използване на роботи - www.fllcasts.com. Създаването й е качествен скок в развитието на Robopartans, защото платформата дава достъп и на учители, и на ученици до уроците и програмата. Това позволява на децата да идват предварително подготвени и увеличава интереса и участието им в заниманията.

В годините инвестициите в разработка на съдържание и в софтуер продължават стъпка по стъпка, последователно и целенасочено. Днес fllcasts.com се ползва от преподаватели в 74 държави срещу годишен абонамент от 144 долара. "Над 80% от клиентите са в САЩ, явно там са хората, които са готови да плащат за съдържание. В България извън участниците в Robopartans се е абонирал само един човек", прави равносметка Кирил Митов. След десет години работа сега той се е оттеглил от оперативното ръководство на Robopartans и предал щафетата на Павлов.

Между забавното и полезното

Местните академии по роботика днес са в осем града в страната - София, Варна, Бургас, Русе, Велико Търново, Пловдив, Благоевград, Карлово. Обучението в училището по роботика е подходящо за деца и ученици на възраст 8-9 и 10 - 16 години, включително и гимназисти. Заниманията са в събота или неделя и траят два до три астрономически часа. Нивата са 12, или 6 учебни срока. Всяко ниво се състои от 7 урока.

Учениците се обучават с LEGO роботи, трупат познания по програмиране, конструиране, дизайн. Освен това в Robopartans може да се изучава и един от най-използваните езици за програмиране, Python, а също и 3D моделиране, 3D анимации и 3D принтиране. В академиите се организират занимания и през лятото за "робоприключенци". Родителите получават периодично обратна връзка за напредъка, а децата - сертификат след всеки модул. "Общият стремеж е на учениците да им е забавно и интересно и да искат да се справят със задачата, за да видят какво ще стане, а не за да получат оценка. Даваме им възможност да мислят, да грешат, да създават и да бъдат оригинални", казва Кирил Митов.

"Не преподаваме единствено технически умения, а четене с разбиране, така че учениците да могат да обработват информация, да разбират и интерпретират текста. Чрез онлайн платформата те се готвят самостоятелно и предварително вкъщи, където могат да разучават урока със собствено темпо. После имат практически занимания в академията, където опитват всичко научено и го прилагат с роботите. На практика се учат да не се отказват по добрия начин - с упорство, с проба и грешка. Целта е да създадем бъдещи инженери, програмисти, дизайнери, познаващи езика на компютрите, който е език на бъдещето", обобщава Александър Павлов.

Верига академии

Филиалите на училището по роботика (местните академии) работят на принципа на франчайза. За създаването им не се изисква първоначална такса, но е нужна начална инвестиция от около 10 хил. лв., необходими за обучение, подходящи зали, комплекти по роботика, компютри. "Обикновено възвращаемостта е след година", изчислява Александър Павлов, но прави уговорката, че това все пак зависи от "размаха на академията".

Таксите, които плащат учениците, започват от 240 лв. за един модул за два астрономически часа на седмица и растат според спецификата на града. За три астрономически часа цената е с 30% по-висока. Бизнес партньорите плащат за достъп до учебната програма чрез платформата за всеки ученик и за всяко ниво. Освен това плащат и за учебник (26 лв.), но и по двете пера има отстъпки за количество.

Преподавателите в академиите работят на граждански договор. "Това са мотивирани хора, които имат познания по технологии и желание да работят с деца. Всички те преминават през 2-месечен курс на обучение по ноу-хау на Robopartans, за който заплаща бизнес партньорът, управляващ местната академия. Обучаваме дистанционно и преподаватели от САЩ", обяснява Александър Павлов.

"В годините училището по роботика е оперирало през около 15 фирми в зависимост от броя на академиите. Годишните приходи на отделните филиали се движат между 20 и 70 хил. лева", уточнява Кирил Митов.

Сега усилията на екипа са съсредоточени в изграждане на силен маркетингов отдел, както и в откриване на три нови академии по роботика. "Мечтаем за партньорство между организациите по роботика в страната и бизнеса. Искаме да имаме занятия, вдъхновени от реална компания, резултатите да се използват на конкретно работно място, а учениците да стажуват в конкретна фирма", чертае бъдещето Александър Павлов.

Q&A

Кое е най-голямото ви удовлетворение?

Кирил Митов: Robopartans започна, когато никой не смееше да преподава технически науки, роботика и програмиране на ученици от 2-и, 3-и и 4-и клас. С годините и други повярваха, че могат да го направят. Един от основните ни успехи е, че успяхме да изградим общност от училища по роботика от нулата и направихме това с множество състезания, участия и отбори.

Александър Павлов: Най-голямото удовлетворение е, че затворихме цикъла. Учениците през 2011 в момента са наши колеги - те са преподаватели в училището по роботика, разработват роботи за учебната дейност, администратори на различни процеси във фирмата. Ние работим с приятели.

Кое определяте като най-голям успех във вашата дейност?

Александър Павлов: Развитието на учебните материали и на цялата образователна роботика в България.

Кирил Митов: Отне ни много време, за да докажем, че има нужда от обучение по роботика. За да може през 2020 г. правителството да каже, че създава национална програма за изграждане на STEM (Science,Technology, Engineering, Mathematics) среда. Сега телефоните ни са загрети от директори, които искат да си партнират с нас.
Все още няма коментари
Нов коментар