🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Стартиращите компании на 2021 г.

Десет от най-иновативните млади фирми от цял свят

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Стартъпите се славят с гъвкавост и адаптивност към променящата се бизнес среда. Пандемията от коронавирус обаче се оказа истинско предизвикателство за прохождащите млади компании. Набирането на капитал стана по-трудно, потреблението намаля и производителността се забави. А при новите начинания всеки изгубен месец може да бъде пагубен за бизнеса им. Както често се случва, от кризите има и печеливши, които намират нови ниши, и бизнесът им расте.

За поредна година "Капитал" представя десет от най-перспективните млади фирми по света. Този път те са разделени в две групи - такива, които имат потенциал да пораснат през следващата година, и стартъпи, вече превърнали се в бизнеси за милиарди. Част от компаниите в списъка участват в класации на международни медии за иновативни бизнеси. Подборът им се базира на интересна бизнес идея, разнообразни сектори, софтуерни, но и хардуерни решения, които имат потенциал за развитие в променящия се свят.

Прохождащи на пазара

Airalo

Страна: Сингапур

Набран капитал: 1.9 млн. долара

През 2020 г. пътуванията зад граница бяха ограничени, но по всяка вероятност тази година това ще се промени. Тогава туристите ще се сблъскат с познатите проблеми на пътуванията до далечни дестинации, а именно закупуването на SIM карта за достъп до интернет. На помощ идва основаната през 2019 г. стартираща компания Airalo. Тя предлага мобилни планове за т.нар. eSIM карти, които са вградени в почти всички нови смартфони. През мобилното приложение на Airalo потребителите могат да купят онлайн временен план за мобилни данни към локална мрежа на избрана от тях държава. В момента списъкът е с пакети за над 190 страни. В сайта на стартиращата компания потребителите могат да проверят дали устройството им поддържа функцията за eSIM карти. За близо две години от създаването си Airalo е преминала през два инвестиционни рунда, първият малък, последният - в размер на 1.8 млн. долара. Сред инвеститорите са базираните в Сингапур фондове Surge и Antler.

LifeWeb 360

Страна: САЩ

Набран капитал: грант от 450 хил. долара

Дигиталната среда и социалните мрежи са предназначени за споделяне на приятни преживявания. От компанията LifeWeb 360 обаче решават да създадат онлайн пространство, където да се споделят спомени за починали хора и така те да бъдат почетени след смъртта им. В платформата членове на семейството, приятели и колеги на починалия могат да оформят страница със снимки, видеа или писма, която да бъде споделена с повече хора през социалните мрежи или по мейл. Създаването на подобна страница в LifeWeb 360 е безплатно, но след три месеца тестов период потребителите трябва да платят за абонаментен план, ако искат да продължат да събират спомени за починалия. Цените започват от 35 долара на година. Съдържанието от страницата в платформата може да бъде оформено и в книга със спомени на цена от 100 долара. Основаният през 2019 г. стартъп получи грант от 450 хил. долара от Google през есента, като част от програмата им за подпомагане на стартиращи компании с чернокожи основатели.

Rise Gardens

Страна: САЩ

Набран капитал: 2.8 млн. долара

Заради прекарването на повече време по домовете през 2020 г. градинарството се превърна в едно от най-разпространените хобита. Не всички обаче имат градини или подходящи условия за отглеждане на растения. Затова американската Rise Gardens създава умна система за отглеждане на плодове и зеленчуци в домашни условия. Тя е базирана на IoT решения за напояване, осветление, наподобяващо слънчева светлина, и осигуряване на необходимите хранителни вещества в почвата. Според основателите растенията се развиват с 20% по-бързо, отколкото ако се отглеждат навън. Една зелена салата например става достатъчно голяма и готова за консумация за 25 дни. Цените започват от 279 долара за малка система на едно ниво и достига до 950 долара за три нива. В комбинация клиентите имат достъп до мобилното приложение на Rise Gardens, което напомня кога да се полива или подхранва продукцията. Те могат да се абонират и за месечна доставка на семена за различни плодове и зеленчуци. От основаването си през 2017 г. компанията е преминала през три рунда на финансиране, последният от които е осигурен от Amazon Alexa Fund. Сумата обаче не е публично обявена.

Karakuri

Страна: Великобритания

Набран капитал: 13.5 млн. паунда

За малко повече от две години екипът на британската стартираща компания Karakuri е разработил два робота, насочени към ресторантьорската индустрия. Те помагат за бързото приготвяне на различни видове ястия според хранителния режим на клиента. Роботът DK-One разполага с множество контейнери, в които се поставят различни видове топла и студена храна. В началото компанията развива робота за приготвянето на закуски на основата на йогурт, плодове и зърнени култури. Целта им обаче е да развият технологията за широко използване в ресторанти, бюфети, хотели и супермаркети. Машината DK-One може да приготви стотици ястия в рамките на един час, пишат в сайта си от Karakuri. От приемането на поръчката до издаването й минават под две минути, което значително би намалило и времето за доставка по домовете. Храната може да бъде приготвена според предпочитанията на клиентите, които могат да зададат грамаж, видове продукти и калорични стойности. Това би спомогнало за намаляване на разхищението на храна, защото ще бъде произведена точно толкова, колкото потребителите могат да изядат. Вторият робот на британския стартъп - Marley, представлява опростена и по-евтина версия, като основната разлика е в по-малкия брой контейнери и използването на средно до четири съставки за приготвяне на храната. Това намалява съответно и разнообразието от ястия. От създаването си Karakuri е преминала през два рунда финансиране, последният от които е през декември 2020 г. на стойност 6.5 млн. паунда, а сред инвеститорите са Firstminute Capital и Hoxton Ventures.

Payflow

Страна: Испания

Набран капитал: 1.6 млн. евро

Стартиращата компания Payflow започва работа в началото на 2020 г., а в разгара на коронавирус кризата през пролетта привлича първото си финансиране от германския фонд Rocket Internet. Целта й е да промени модела на възнаграждение на служителите. През платформата на Payflow те имат достъп до заплатата си на база изработени дни от месеца. Така, ако са работили например 15 дни, те разполагат с натрупаната сума за този период според предварително договореното им месечно възнаграждение. Сумите се превеждат в профила на потребителите в Payflow. Според основателите на компанията решението дава по-голям стимул за работа на служителите и по-добра производителност. От друга страна, те разполагат с пари във всеки момент от месеца и имат по-голяма яснота относно финансовото си състояние. Към момента решението на Payflow се предлага само в Испания, а за няколко месеца вече се използва от над 30 компании. През 2021 г. екипът цели да разрасне бизнеса си и на други пазари.

Пораснали стартъпи

CoachHub

Страна: Великобритания

Набран капитал: 20.7 млн. долара

Добавянето на нови умения на служители по време на пандемия е сложен процес. От една страна, служителите имат много свободно време (поне на теория), както и достъп до огромен брой възможности да научат нещо ново. От друга, ученето онлайн все пак не е "истинското нещо", а и е трудно да се мотивираш да учиш нови неща, докато целият ти социален живот е на пауза. 2021 г. може да донесе със себе си отваряне и на социалния живот, и на икономиката, но основните тенденции в обученията ще се запазят. Една от добре позиционираните компании в сектора е германската CoachHub, която предлага холистичен подход на компаниите, които искат да специализират допълнително своите служители. Големият плюс на CoachHub е гъвкавостта и възможностите за избор. Въпросът към служителите е само дали искат да станат още по-добри в нещо, в което вече ги бива, или искат да запълнят слабостите си. Сесиите в платформата са по 45 минути, след което "учениците" преминават през серия от предизвикателства, свързани с личния и работния им живот. И ако сметнем инвеститорския интерес, изглежда, моделът работи.

Fabric

Страна: Великобритания

Набран капитал: 136 млн. долара

Fabric е компания, която има една-единствена цел: да създава устойчиви вериги за доставки за търговци на дребно, чийто бизнес има нужда от управление на растежа. През тази година компанията се възползва от бума на пазаруване от онлайн супермаркети, но освен това предлага и услуги в сферата на други продукти или дори отношения между различни бизнеси (B2B). 2020 г. роди много тенденции, не всички от които ще се окажат устойчиви. Масовото пазаруване дори на хранителни продукти онлайн обаче със сигурност ще задържи ръста си, а е възможно и да го надгради. Fabric използва роботи и изкуствен интелект, така че всяка нова поръчка да преминава по възможно най-оптималния и кратък път, като междувременно всички продукти са в правилния температурен диапозон. През 2020 г. Fabric добави внушителните 110 млн. долара към финансирането си, при това в само един рунд. През 2021 г. вероятно следва (поне) още един, предвид че преминаването на бизнеса с автоматизации към мащаб обичайно гори много пари.

Lilium

Страна: Германия

Набран капитал: 376.4 млн. долара

Lilium е, меко казано, футуристичен стартъп. Компанията разработва изцяло електрически самолет, който да промени регионалната мобилност. Прототипът на самолета на Lilium показва, че целта е възможна, въпросът е само в какъв мащаб. Дали през 2021 г. най-накрая хората ще започнат да летят масово над вкъщи? Едва ли. Но интерес към технологията има и шансовете тя да бъде използвана в определени ниши през следващите години е висок. Според основателите на компанията Lilium Jet е създаден, за да реши проблемите при пътуването в близкия регион, като самолетът може да поеме в себе си до петима души, както и багаж, като същевременно се движи достатъчно бързо, така че да го предпочитате пред кола. По-важното обаче си остава липсата на трафик. Целта на компанията е да пусне самолета на пазара през 2025 г., след което да разшири производството си значително. За тази цел ще бъдат нужни пари - дори повече от набраните до момента почти 400 млн. долара. И в крайна сметка, дори идеята да ви се струва нереалистична, трябва да признаем, че продуктът е наистина красив.

BlaBlaCar

Страна: Франция

Набран капитал: 448.5 млн. долара

Пътувахте ли някъде през 2020 г.? Ако да - поздравления, вие сте част от малцинството. Мнозинството за сметка на това вече няма търпение за 2021 г. и масовото ваксиниране, което ще позволи отново пътуването без страх. Без значение наблизо или надалеч, споделените пътувания със сигурност ще се окажат най-удобният вариант за много хора. Френският стартъп BlaBlaCar работи по много прост начин: напишете къде отивате и вижте кой може да ви качи - или кого вие можете да качите с вас. BlaBlaCar не е набирала капитал от над две години, като една от причините за това е, че предишните три рунда (на обща стойност над 330 млн. долара) вероятно са напълно достатъчни за финансирането на компанията в рамките на няколко години. Без значение дали през 2021 г. BlaBlaCar ще реши отново да търси външно финансиране, компанията по всяка вероятност ще срещне много повече интерес към продукта си, отколкото през 2020 г. По разбираеми причини.

Robinhood

Страна: САЩ

Набран капитал: 2.2 млрд. долара

Robinhood е вече толкова позната компания във финансовите среди, че е трудно да я наречем стартъп. Основана от българина Влад Тенев и съдружника му Байджу Бат, Robinhood е в този списък не защото очакваме да расте - което е сигурен залог - а защото е възможно да излезе на борсата. Компанията вече се оценява на над 11 млрд. долара и със сигурност изпълнява мисията си да позволи "инвестиране за всички". Всъщност, нещо повече: възможността всеки да търгува на борсата, при това и с частично закупуване на акции (т.е., вместо да си купите цяла акция на Apple, можете да си купите половин или колкото пожелаете), се превърна в истински феномен през 2020 г. Не всички са доволни: дребните инвеститори вече имат силата да движат пазара и да правят огромни вълнения в цената на акциите на компании с по-малък обем на търговия. Това си пролича най-силно в първата половина на 2020 г., когато фалиращи компании изведнъж се оказваха най-бързо растящите фирми на борсата. Форуми като WallStreetBets в Reddit се появиха дори на корица на Bloomberg. Традиционните инвеститори едва ли са доволни от новата ситуация, но предвид името на компанията, екипът на Robinhood вероятно не се интересува толкова от тяхното недоволство.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар