🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Вкусната биокозметика

Българската "Оренда груп" продава биокозметика с марката Wooden Spoon в над 30 държави по света

Сънувам много от нещата, които създаваме, казва Силвия Павлова
Сънувам много от нещата, които създаваме, казва Силвия Павлова
Сънувам много от нещата, които създаваме, казва Силвия Павлова    ©  Анелия Николова
Сънувам много от нещата, които създаваме, казва Силвия Павлова    ©  Анелия Николова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

"Ако не можеш да изядеш козметичния крем, не го слагай на кожата си." Това е японска поговорка, която създателите на "Оренда груп" обичат да цитират. Компанията е производител на ръчно произведена биокозметика с марката Wooden Spoon (англ. - дървена лъжица), която няколко години след старта си се продава в над 30 държави по света.

Съдружници във фирмата са Силвия Павлова, съпругът й Пламен Павлов и Яни Драгов (виж карето), а брандът е на пазара от 1 декември 2014 г.

Бумът в Швеция

От декември 2016 г. българското дружество произвежда слънцезащитна серия за собствените марки (Private Labels) на шведска компания. В началото искането на чуждестранния партньор е за два продукта. През 2017 г. обаче след посещение в България той не само увеличава поръчките си, но дори се отказва от своята производствена формула и започва да използва предложената от "Оренда груп", след като се уверява, че е по-добра.

Освен продукти по поръчка, през юни миналата година българската фирма навлиза на шведския пазар и с марката си Wooden Spoon. В началото среща административни спънки. Слънцезащитната серия е спряна от продажба за няколко месеца, докато шведската страна й направи допълнителни тестове. В крайна сметка след независимите изследвания всички твърдения за съдържанието и ефективността на биокозметиката на "Оренда груп" са доказани и потвърдени официално. И от средата на март тази година идва бумът на продажбите не само в Швеция. "Миналата година зад граница продадохме 5300 броя слънцезащитни продукти. Само през март тази година и само в Швеция сме продали 17 хил. Очакванията са до края на сезона да продадем 110 хил. бройки в цял свят", отчита Силвия Павлова.

Слънцезащитната серия Wooden Spoon съдържа седем продукта - четири за бебета и деца и три за възрастни. Един от тях е стик в хартиена опаковка, с който се намазват откритите части на тялото, без да се налага втриване с ръце. Според Силвия Павлова това е "революционен продукт", с който фирмата ще кандидатства за награда за иновации.

Да нахраниш клетката

Компанията има претенции за новост и към още една серия - серуми против стареене Super Seeds. "Потърсихме отговор на въпроса как да нахраним клетката на кожата най-добре. Ако използваме само кокосово масло например, то не може да даде нужното разнообразие от нутриенти за кожата. Освен това трябва да втриеш огромни количества от маслото, ако искаш да постигнеш търсения ефект. Затова се допитахме до експерти и решихме, че ще работим със суперхрани. Те се наричат така, защото съдържат определени елементи, в които са лидери. Червената боровинка например съдържа огромни количества омега 7, синята е с висок антиоксидантен ефект, черният кимион е богат на калций, магнезий и цинк, годжи бери съдържа 18 аминокиселини, сусамът изважда токсините и т.н.", обяснява Силвия Павлова. Фирмата инвестира 100 хил. лв. в изследвания и производство, за да получи микс от семена, даващ онази "капка, която най-добре подхранва кожата". Днес 50% от продажбите на "Оренда груп" идват от серумите против стареене и от продуктите за слънцезащита, показва фирмената статистика.

Докато се завърти колелото

Първите 10 вида биопродукти Wooden Spoon - масло за тяло, балсам за устни, олио за тяло, са на пазара от 1 декември 2014. Първата поръчка е по 20 броя от 10-те артикула. "Изпълнихме я за час и двадесет минути. После целия месец седяхме в очакване на нови клиенти", спомня си Силвия Павлова.

Първоначалната инвестиция е 30 хил. лв. собствени спестявания. Съдружниците наемат и ремонтират лаборатория в София, купуват суровини, назначават трима химици на работа. За дизайна на опаковките обявяват международен конкурс с парична награда. Получават над 150 предложения от над 30 държави. Печели проектът на руска авторка, с която работят и до днес.

Началото е трудно - докато "се завърти колелото", докато пристигнат първите постъпления, докато спечелят клиенти. Трудностите продължават и след това, тъй като по правило дистрибуторите работят със забавено плащане. Продажбите растат, нуждата от все повече пари в брой за суровини, материали, опаковки - също. Съдружниците балансират успешно, разчитайки на "хитрия мениджмънт на финансовите потоци".

През миналата година "Оренда груп" инвестира 60 хил. лв. в нова лаборатория и оборудване плюс 50 хил. лв. в разработване на нова серия продукти. Резултатът е четири пъти по-голяма производствена площ, 20 пъти по-голяма производителност и навлизане в нова за компанията продуктова категория - "Измивна козметика за коса" - без изкуствени пенители и аромати, биосертифицирана, с общо 17 продукта - шампоани, балсами, душ гел.

63 продукта в над 30 държави

Днес марката предлага 63 продукта козметика. Wooden Spoon се продава зад граница чрез дистрибутори, вносители или директно в магазини в над 30 държави - в почти цяла Европа, в Русия, САЩ, Япония, Малайзия, Перу, Филипините, Хонгконг, Южна Корея. Съдружниците намират част от партньорите по време на задгранични изложения, а други правят първи крачка към българската компания чрез фирмения й сайт. В страната козметиката може да бъде закупена в биомагазини, аптеки, магазини за здраве в големите градове.

През 2015 г. новорегистрираното дружество "Оренда груп" има трима наети служителя освен съдружниците и 88 хил. лв. оборот. През 2016 г. заетите се увеличават с още двама, продажбите се удвояват (до 187 хил. лв.), а печалбата е 24 хил. лв. Според данните от Търговския регистър приходите на компанията за 2017 г. се увеличават с почти 60%, а печалбата достига 30 хил. лв. Оборотът до юни тази година вече е надхвърлил целия миналогодишен, а заетите са девет, по информация от фирмата.

Сега дружеството възнамерява да пусне в продажба три вида флорални води - от роза, лавандула и лайка. Плановете за тази година включват също обновяване на продуктите, формулите и рецептурите, по-добър дизайн на етикетите, нови опаковки. "Искам до една-две години да имаме собствена фабрика", казва Силвия Павлова.

Началото

Силвия Павлова е завършила международен бизнес в американско бизнес училище в Париж. Пламен Павлов е инженер по компютърни технологии и също е учил в Париж. Яни Драгов е магистър по икономика от университет в Мюнхен и основател на веригата магазини "Зелен" - най-големият дистрибутор на биохрани и напитки в България. Това, което ги обединява, е интересът им към органичните продукти и начина на живот "близо до природата".

В България Силвия Павлова започва работа в голяма компания, където трупа опит в създаване и налагане на марки. Обича да експериментира и в свободното си време приготвяла в домашни условия козметични продукти от естествени съставки. В началото това е само хоби. С времето поръчките се увеличават - за моминско парти, за женско пижама парти, за приятели на приятели. Една вечер, когато семейната кухня отново била задръстена с материали за поредната серия серум против бръчки, последвал съвет от Пламен: "Направи си свой бизнес от това." На въпроса на Силвия "кой ще купува моите продукти" последвал философски отговор: "Всяка жена има скъпо хоби. Това ще е твоето."

Без вода

Всички съставки в Woodеn Spoon, както и крайните продукти, са биосертифицирани. Компанията използва етерични масла от България. Част от суровините - например масла от шеа (известно също като ший или карите), кокос и бадем се внасят от чужбина.

Силвия Павлова обяснява, че в Wooden spoon "няма грам вода", козметичните продукти сдържат изцяло 100% концентрат и са сурови, маслата са механично пресовани и филтрирани. "Разбиваме кремовете, както се бият белтъци за сладкиш, за да бухнат и придадат мекота. Кокосовото масло в нашите продукти е същото, с което готвите. На практика прехвърлихме познанията си от кулинарията в козметиката. Дори мастилото за етикетите на Wooden spoon е ядливо. Важно е не само какви суровини се използват, а и начинът на приготвяне. Ако бъркаш съставките в метален съд, съдържанието се променя, независимо че използваш чисти суровини", казва тя.

Q&A

Какво означава този бизнес за вас?

- Адреналин. Душата ми лети, защото много ми харесва това, което правя. Това е много интелигентен бизнес. Пишат ми много хора, срещам се с много хора, водя вълнуващи разговори. Сънувам много от нещата, които създаваме. Не гоним чужди мечти, нямаме финансов гръб, самоиздържаме се.

Какви хора работят във фирмата и как ги подбирате?

- Химици и биотехнолози. Избирам ги по мотивацията и по пламъчето в очите им. Трябва да има заряд в тях, трябва да вярват, че могат да променят индустрията, себе си, продуктите. Виждам, че хора без опит вършат чудеса, ако са заразени с нашата лудост.

Какво ви отличава?

- Манталитетът ни е различен. Всеки човек във фирмата застава зад това, което прави. Няма компромиси с качество, съдържание, опаковки, дизайн. Когато има проблем с някакъв продукт - например не работи добре помпата на флакончето, ние не произвеждаме помпи, купуваме от доставчици, но въпреки това не просто заменяме продукта, а изпращаме благодарствено писмо на клиента, за това, че ни е сигнализирал за проблем. Много важно е да се работи в среда без стрес. Не следваме правилата. Работим до 16.00 часа, 35 часа на седмица, имаме по 30 дена годишен отпуск. В офиса е нонстоп смях и глъчка. Цялата фирма беше на изложението за биопродукти BIOFACH в Германия. Това е важно, защото човек трябва да усети, че е част от колелото, което завърта, да се докосне до магията на хората в биобранша. На работното място си затворен, но като видиш, че си част от една промяна, от нещо, което те завихря, ти се връщаш и пееш. Така че абсолютно всеки лев, вложен за това изложение, си заслужава.
Все още няма коментари
Нов коментар