Quartal-но разрастване
С над 1 млн. евро свеж капитал от нови съдружници и банков заем паркът за храна се превръща във верига с четири нови локации
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
- Quartal Food Park започва франчайз модел с бензиностанциите "Петрол".
- През април компанията ще има мобилно приложение за поръчка на храна.
Осем месеца след откриването на първия открит парк за храна Quartal Food Park основателите вече работят върху четири нови локации. Те ще бъдат поетапно отваряни през следващата година, като целта им е да предложат на посетителите повече от място за хранене. Затова новите паркове ще включват още фитнес зона, магазини и детски кът. За първи път Quartal ще предоставя концепцията за улична кулинария в метални транспортни контейнери на франчайз принцип, а първите им партньори са веригата бензиностанции "Петрол".
300 хил. души по-късно
Първият парк от предстоящата вече верига Quartal заработи в средата на 2020 г. на бул. "Черни връх". На площ от 3200 кв.м той помещава близо 20 контейнера, 14 от които различни брандове за храни и напитки, около които има близо 250 седящи места. Проектът се движи от Слави Христов и Цветан Тодоров, собственици на дружеството "Проджект Си груп", през което управляват парка. И двамата имат опит в ресторантьорския бизнес, но няколко месеца след основаването на Quartal определят бизнес идеята си като най-успешната.
"За последните седем месеца през парка минаха около 300 хил. души", коментира пред "Капитал" Христов. През летните месеци мястото са посетили средно 45-50 хил. души на месец, а зимата около 30 хил. Въпреки локдауна в края на ноември в Quartal са отворени нови тематични коледни павилиони и успяват да привлекат посетители, които взимат храна за вкъщи или си поръчват. За ресторантите паркът се превръща и в нова локация за изпълнение на доставки, които значително се увеличават.
От откриването на Quartal до момента повечето брандове за храни и напитки остават непроменени. Разместване има в три контейнера - Messo by Boykowski, ROIS и Da Massimo & Fabio. "Паркът не се оказа правилното място за предложенията на тези брандове, което затрудняваше разрастването на бизнеса им", казва Слави Христов. На тяхно място влизат ресторантите Edo Sushi, STIX, Lolly Sweet Bar и Ribs Brothers.
Бизнес моделът на Quartal към момента също остава непроменен. Контейнерите се отдават под наем от по 2 хил. евро на месец, в който влиза още цялостната поддръжка на комплекса, охрана и популяризирането на мястото. Брандовете от своя страна трябва да инвестират в оборудване и да покриват разходите за ток и вода на контейнера.
Интересът към Quartal и постигнатите за по-малко от година резултати провокират Слави Христов и Цветан Тодоров да мислят в посока разрастване на бизнеса. За целта обаче имат нужда от инвеститор, който бързо намират в лицето на компанията за инвестиции в недвижими имоти в Лондон и Дубай "Понтoс партнерс", собственост на Емил Манчев и Джаханзеб Пунджани. Те влагат 620 хил. евро срещу 35% от бизнеса, което оценява компанията на близо 2 млн. евро. Предишните инвеститори Александър Щерев и Никола Николов излизат от фирмата. Дружеството зад Quartal Food Park "Проджект Си груп" получава и инвестиционен банков кредит от 400 хил. евро. Така към началото на 2021 г. основателите разполагат с общо над 1 млн. евро свеж капитал.
Нови локации в София
Основателите вече имат и конкретен план за инвестирането им - откриване на две нови локации в София. Вторият Quartal се намира в близост до Пирогов и ще отвори през август или септември. От компанията все още не могат да обявяват конкретното място, защото са в процес на подписване на договор с наемодателя на земята. "Ще бъде 1100 кв.м, където ще бъдат позиционирани 7-8 заведения и няколко малки оператора за кафе и сладолед", казва Христов. Целта на основателите е да предложат на клиентите си различни и нови брандове за хранене, а по думите им повечето от контейнерите в новия парк вече са отдадени под наем.
Третият и най-голям до момента комплекс ще бъде факт през първото тримесечие на 2022 г. В него ще се помещават над 20 оператора и още 4-5 малки контейнера на площ от 5000 кв.м. Паркингът пък ще побира 80 автомобила. По думите на основателите комплексът ще се намира на голям рингов булевард в столицата. "Искаме този парк да е с фокус екзотична храна и ще предлагаме виетнамска, тайландска, индийска, ливанска, перуанска и корейска кухня. Вече имаме лист с над 30 бранда, които чакат да влязат в парка", разказва Цветан Тодоров. Плановете на основателите на Quartal са да не се ограничават само в брандове за храни и да разширят гамата от възможни активности в парка. Това включва фитнес контейнер, в който гостите могат да тренират, както и голям детски кът. "Мислим да отделим място за нетипични за подобен парк услуги като бръснарско студио, студио за татуировки или магазини на нестандартни модни брандове", казва още Тодоров.
И в бензиностанции
От тази година Quartal започва да предлага концепцията за парка на открито и на франчайз. Намират първия си партньор в лицето на веригата "Петрол", които строят две нови бензиностанции. През май ще отвори първият обект на 162 км от автомагистрала "Тракия", а в началото на 2022 г. и този на 20 км от магистрала "Струма". Именно там ще присъстват и другите два нови комплекса на Quartal. "Така успяваме да покрием двата изхода от София към Гърция и към морето", коментира Христов. На всяка от локациите ще има 4-5 обекта, като контейнерите ще са разположени на два етажа и освен брандове за храни ще помещават и споделено работно пространство.
Този път основателите залагат на различен бизнес модел. Те правят дизайна на парка в бензиностанциите и управляват микса от заведения, които да присъстват в него. Наемодателите пък се грижат за оборудването на контейнерите. Така например, ако има бранд за пица, от "Петрол" инвестират в закупуването и инсталирането на кухня, а операторът директно се нанася в контейнера и започва работа.
При франчайз модела наемателите няма да плащат твърд месечен наем, а подоходен такъв в размер на 15% от оборота им. В случая тези пари отиват към "Петрол". "Ние получаваме 10% под формата на роялти до момента, в който от "Петрол" си възвърнат инвестицията. След това става 20%", обяснява Христов. В случай че даден бранд не представя достатъчно добри бизнес резултати, основателите на Quartal като мениджъри на микса от храни могат да го сменят с друг.
Увеличаването на локациите на парка предполага и по-добро организиране на поръчките и клиентското преживяване. Затова от Quartal разработват мобилно приложение Quartal App, което ще е факт през април и е в партньорство с Mastercard. През него клиентите ще могат да поръчват храна на място във всеки комплекс или да направят поръчка, която да вземат в посочен от тях час. "Ако успеем да изпълним плана си с всички нови локации и прогнозите ни за развитието на бизнеса се изпълнят, в началото на 2022 г. ще сме готови за следващ инвестиционен рунд в размер на 5 млн. евро", казва в заключение Слави Христов.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.