🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Plan A за спасяване на планетата

Софтуерната компания на Любомила Йорданова и Нейтън Бонисо проследява отпечатъка на бизнеси върху околната среда

Любомила Йорданова и Нейтън Бонисо се свързват през Facebook и започват заедно да развиват компанията през 2017 г.
Любомила Йорданова и Нейтън Бонисо се свързват през Facebook и започват заедно да развиват компанията през 2017 г.
Любомила Йорданова и Нейтън Бонисо се свързват през Facebook и започват заедно да развиват компанията през 2017 г.
Любомила Йорданова и Нейтън Бонисо се свързват през Facebook и започват заедно да развиват компанията през 2017 г.
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Софтуерното решение дава конкретни препоръки на компаниите как да подобрят въздействието си.
  • През март Plan A получи инвестиция от 3 млн. долара, увеличи екипа си до 50 души и планира да открие офиси с Лондон, Париж и САЩ.

Климатичните промени и отпечатъкът на населението върху околната среда са теми, които все по-често намират място в ежедневието на хората и компаниите. За да има реална промяна обаче, има нужда не просто от разговори, а от реални действия. За целта всеки човек и бизнес първо трябва да е наясно какви следи оставя и как влияят те на околната среда. Преди над шест години тези въпроси си задава и Любомила Йорданова, а преди пет започва да намира отговорите им и поставя основите на компанията Plan A. Заедно със съоснователя Нейтън Бонисо и екип от вече над 50 души те разработват софтуер, който измерва вредните емисии на различни бизнеси и следата им върху околната среда. Нещо повече - решението на компанията дава и последващи препоръки как този отпечатък да бъде намален.

Любомила Йорданова ще бъде сред лекторите на тазгодишната технологична конференция DigitalK, организирана от "Капитал" в партньорство с LAUNCHub Ventures, която ще се проведе на 27 и 28 май. В първия ден от събитието Йорданова ще разкаже пред публиката за това как технологиите могат да помогнат за устойчивото бъдеще на човечеството.

От корпорация към активизъм

След като завършва Немската гимназия в София, Любомила Йорданова, подобно на много свои съученици избира да продължи образованието си в чужбина. Заминава за Лондон, където учи международен бизнес, а в процеса на обучение кара стажове в различни германски и австрийски компании. Продължава с магистърска степен в London School of Economics, където се профилира в банковия и инвестиционния сектор. Корпоративният ѝ опит минава през City Bank, фонд в Тайланд и британската финтех компания iwoca. "Там работих директно с изпълнителния директор на фирмата и развихме бизнеса от 15 до 250 души екип", разказва Йорданова пред "Капитал".

Фокусът ѝ във финансовия сектор изглежда предопределен до момента, в който не заминава на сърф екскурзия в Мароко. "Изведнъж, вместо да карам сърф, започнах да чистя плажовете от множеството пластмаса на тях. Така си дадох сметка колко малко знаем за въздействието на хората върху планетата", спомня си тя. Затова през 2016 г. Любомила Йорданова напуска корпоративния свят и започва да търси информация и да се образова в сферата на климатичните промени. Говори с приятели, специалисти, научни работници и стига до прозрението, че бизнесите са дистанцирани от решенията на проблема, въпреки че от това зависи както тяхното бъдеще, така и на целия свят.

Освен че напуска работата си, Йорданова решава да смени и местожителството си. Оставя корпоративния Лондон и заминава за Берлин. "Исках да отида на място, където има по-голям фокус върху темата за климатичните промени, което през 2016 г. не беше Лондон. В Берлин винаги е имало елемент на активизъм и знание, че в света има много проблеми, които трябва да се решат", разказва още тя.

Идея с много лица

Същата година Любомила Йорданова регистрира в Берлин компанията Plan A. За новата си професионална посока разказва във Facebook, където с нея се свързва Нейтън Бонисо. Той ѝ споделя, че е вдъхновен от борбата с климатичните промени, и през 2017 г. също се премества да живее в Берлин. Идеите на двамата млади предприемачи са сходни и така започват заедно да развиват компанията Plan A.

В началото те разработват платформа, в която, от една страна, хората могат да научат за конкретни проблеми, които застрашават околната среда и планетата, а от друга, да дарят средства за различни каузи, които се борят с решаването им. "Събрахме около 1 млн. евро, но се оказа много труден процес, защото всеки човек изискваше индивидуално внимание, за да може да вземе решение дали да дари пари. Много от хората, които все пак се включваха в каузата, пък питаха как може да въвлекат в нея свои приятели или колеги от фирмата, където работят ", спомня си Йорданова. Именно това ги насочва към идеята да работят само с бизнеси, а идеята развиват от платформа в софтуерно решение, което дава информация за отпечатъка върху природата на всеки бизнес.

Сред клиентите на Plan A са BMW Foundation, редица стартиращи компании, международни банки като Société Générale, университети, модни компании, дори футболният отбор "Вердер" (Бремен).

Софтуерът на Plan A работи в четири стъпки. Първо събира подробни данни за конкретния бизнес, сред които: потребление на електричество, вода, пластмаса, придвижване на служителите, командировки и производствен процес, ако има такъв. На тяхна база във втория етап софтуерът им предоставя подробна информация за техния отпечатък върху природата и отделени въглеродни емисии. "На третата стъпка компаниите получават конкретни предложения за това как да редуцират и подобрят емисиите си. Данните са разбити дотолкова, че могат да видят всяко тяхно действие как намалява отпечатъка им, колко пари им спестява и как се отразява на хората като цяло", обяснява съоснователката на Plan A. В допълнение клиентите могат да проследяват отпечатъка си за различни периоди във времето. Накрая компанията издава на всеки бизнес сертификат, с който да докаже участието си в борбата с климатичните промени.

Бизнес с кауза

В годините бизнесът на Plan A се разраства, а с него и портфолиото им от клиенти. Сред тях са BMW Foundation, редица стартиращи компании, международни банки като Société Générale, университети, модни компании, дори футболният отбор "Вердер" (Бремен).

За успешен пример Любомила Йорданова дава датския моден бранд GANNI. "Те са си поставили стратегическа цел за нулев отпечатък върху околната среда. Напът са в близките години да постигнат 40% намаляване на емисиите."

Компанията предлага софтуера си на база годишен абонамент, който варира между 10 и 150 хил. евро. "Цената зависи от големината на компанията, бизнеса ѝ и комплексността на продукта, който им е необходим", уточнява Йорданова.

По думите ѝ прогнозните приходи на Plan A през 2021 г. могат да достигнат 1-2 млн. евро. От основаването ѝ младата компания е получила два пъти финансиране. През 2018 г. бизнес ангел е вложил свеж капитал. Най-голямата инвестиция обаче софтуерната фирма получава през март тази година в размер на 3 млн. долара. Тя е осигурена от френски, германски и американски фондове - Demeter, Coparion и Softbank. Свежият капитал помага за разрастването на екипа на Plan A. Така компанията започва годината с 10 души и само за няколко месеца стават вече 50. Основателите планират до края на годината да открият офиси още в Лондон, Париж и САЩ. "Базирани сме в Берлин, но активно ще търсим и българи, които да се включат в екипа ни", казва Йорданова. По думите ѝ с темпа на растеж на бизнеса до края на годината е възможно Plan A да премине през т.нар. Series А рунд на финансиране, с който да набере още по-голям капитал.

Академия за опазване на околната среда

В рамките на Plan A екипът създава и т.нар. онлайн академия. Тя представлява платформа, където регулярно публикуват новини, доклади и истории с фокус климатичните промени и устойчивост. Целта на Plan A Academy е да се превърне в източник на информация за различни бизнеси и хора, които искат да научат повече за околната среда и въздействието върху нея.

Специалните епизоди на подкаста на DigitalK можете да чуете тук>>

Тази година технологичната конференция DigitalK ще се излъчва от виртуалното студио Кривина Хъб. В края на втория ден лектори и партньори на събитието ще се съберат за нетуъркинг на живо между 17.30 часа и 20.30 часа в Университетска ботаническа градина. Срещата на живо ще бъде достъпна и за първите 100 участници, които си купят хибриден билет.

Повече информация за програмата можете да намерите на digitalk.bg и facebook.com/digitalkcon. Ако искате да получавате информация за най-важните акценти от събитието, може да се абонирате за бюлетина на английски език, като попълните формата в сайта на digitalk.bg.

Все още няма коментари
Нов коментар