🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Лилия Месечкова: През следващите години ще видим иновациите, породени от пандемията

Вицепрезидентът Enterprise Products в Progress и лектор на Digitalk 2021 пред "Капитал"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Лилия Месечкова е вицепрезидент Enterprise Products в софтуерната компания Progress от февруари тази година. Преди това e старши директор "Софтуерно инженерство" в групата. Присъединява се към Progress през 2011 г., като през годините заема различни мениджърски позиции. По време на 16-годишната си кариера и като част от различни международни компании управлява проекти и глобални екипи за разработка на софтуерни приложения. Лилия Месечкова ще бъде един от лекторите на тазгодишното издание на технологичната конференция DigitalK, която ще се състои на 27 и 28 май. Билети и повече информация за нея можете да откриете на digitalk.bg и facebook.com/digitalkcon.

Какво беше отражението на COVID-19 върху бизнеса на Progress?

Като технологична компания с глобални екипи и вече действаща политика за работа от дома с настъпването на пандемията бяхме готови бързо да се адаптираме към новата среда. Основната ни цел беше да запазим колегите и техните семейства здрави, да сведем до минимум въздействието на пандемичната криза върху бизнеса на нашите клиенти и партньори и да подпомогнем нашите общности. Бизнесът ни продължи да работи както обикновено благодарение на отдадеността на всички колеги по целия свят. Дори в този труден момент запазихме екипния си дух и заедно превърнахме предизвикателствата във възможности.

Кои бяха най-големите промени в работния ви процес и R&D дейност?

Подобно на много ИТ организации най-голямата промяна беше около преминаването към изцяло отдалечена работа. И видяхме както ползи, така и компромиси в тази нова реалност. Хората спестяваха време от пътуване и имаха гъвкавостта да работят отвсякъде. Повиши се продуктивността на екипите около планирането на събития, при които технологията спомогна значително за онлайн срещите на хората, разделянето им на екипи и повторните им срещи впоследствие. Това беше далеч по-трудно постижимо физически в офиса.

Едно от най-големите предизвикателства пред нас беше предоставянето на контекст и видимост по ефективен начин. Вече не е добър вариант поставянето на поредната 30-минутна среща в календара. Да ангажирате хората с нови неща, които искате да научат, и после да искате от тях мнение по тези нови неща, изисква по-сериозна предварителна подготовка. Също така е нужна дисциплина по време на дискусиите, за да установите правилните решения и действия. Това беше проблем дори и при работата в офиса, но стана още по-критично при дистанционната работа и за хората, които започнаха да броят времето, прекарано в срещи. Споделянето на знания и съвместното обучение като организация е от решаващо значение за откриването на нови възможности и иновации, в миналото остана твърдението, че един човек може да се справи сам.

Друго, което наистина научихме по време на пандемията, е, че можем да увеличим максимално вътрешното си ноу-хау, като чрез технологиите изградим връзки между различните географски региони и така се възползваме от най-добрите ни специалисти за съответния проблем, който искаме да решим.

Колко трудно беше да правите иновации, когато различните екипи не са заедно?

Беше трудно. Културата в офиса на Progress в София е базирана около идеята хората да са заедно в офиса. Пространството там е много добро за съвместна работа и взаимодействията се случват много спонтанно. Иновациите дойдоха някак естествено, когато хората бяха принудени да работят по различен начин и трябваше да променят мисленето си за това, което правят. Тази нова перспектива даде нови идеи как да организираме ежедневната си работа и да преосмислим работните си отношения. Най-голямото предизвикателство беше да се фокусираме върху това какво следва. Изключително трудно е да предадете посланието къде се намирате към цялата организация, когато имате мащабен контекст с множество движещи части и хора, които не виждат цялостната картина, защото работят от разстояние. Наистина е нужна продължителна комуникация и обратна връзка на всички нива за това как виждаме да се променя светът и как това ни влияе, и как можем да се възползваме от ситуацията. Ключът към успеха е да откриеш скритите връзки между общите ни знания вътре в компанията и трансформацията, която се случва отвън.

Смятате ли, че вече наложилите се промени заради пандемията ще останат?

Мисля, че някои от промените ще останат. Повече от всякога е налице промяна в желанието и очакванията на хората за това какво е цел, автономност и гъвкавост. Те искат да бъдат част от решението на онези проблеми, които имат значително отражение върху нашето общество, и търсят съмишленици, с които да работят. Бизнес лидерите, които успеят да отговорят на тези промени, като предоставят убедителна визия по бърз и ефективен начин, ще могат да привличат и задържат най-добрите таланти.

Другата промяна, която ще остане факт, е очакването на потребителя за безпроблемно дигитално изживяване и самообслужване при всяко взаимодействие с бизнеса и управлението. Едно нещо, което се надявам да се възстанови, когато се върнем към нормалността, е желанието да бъдем по-често заедно, когато е възможно. Емоционалната връзка е ключов фактор за процъфтяването на хората, но също така е от съществено значение и за екипа във време на кризи, което беше и нещото, което ни накара да успеем в тези предизвикателни времена.

Според вас важи ли клишето "всяка криза предоставя нови възможности" и в случая с COVID-19?

Да, абсолютно. И за това всъщност ще говоря по време на DigitalK. Уникалното при кризите е, че създават среда на лимитирана информация, ограничения и спешна нужда от бързи действия. Нямате време да прецените различните възможности - трябва да действате възможно най-бързо. В тази среда умните хора и успешните организации разгръщат креативността си, за да стигнат до нови подходи и да поемат рискове. Кризите са идеалното време за промяна на нагласите и поведението и откриване на нови възможности за растеж. Пандемията ни принуди в много ограничено време да открием начини да поддържаме връзка помежду си, с нашите общности и клиенти, да си сътрудничим и да решаваме невиждани досега предизвикателства. Дигиталната трансформация вече не беше само готин термин, а реалност - единственият начин за оцеляване. През следващите години ще видим иновациите, породени от пандемията. Едно е сигурно - начините, по които хората си взаимодействат и работят, и по които действат организациите, никога няма да бъдат вече същите.

Специалните епизоди на подкаста на DigitalK можете да чуете тук.

Тази година технологичната конференция DigitalK ще се излъчва от виртуалното студио "Кривина хъб". В края на втория ден лектори и партньори на събитието ще се съберат за нетуъркинг на живо между 17.30 часа и 20.30 часа в Университетска ботаническа градина. Срещата на живо ще бъде достъпна и за първите 100 участници, които си купят хибриден билет.

Повече информация за програмата можете да намерите на digitalk.bg и facebook.com/digitalkcon. Ако искате да получавате информация за най-важните акценти от събитието, може да се абонирате за бюлетина на английски език, като попълните формата в сайта на digitalk.bg.

Все още няма коментари
Нов коментар