Hype - от ресторанта до софтуера
След дълъг опит в бранша трима приятели създават програма за управление на заведения, която вече има стотици клиенти
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
- След дълъг опит в ресторантьорския бранш трима приятели създават собствена програма за управление на заведения.
- Целта им е продуктът да решава проблеми, с които те са се сблъсквали, и днес вече е основният им бизнес.
- Въпреки трудния старт Hype Software вече има стотици клиенти в страната и чужбина, а продажбите растат.
Трима близки приятели от детството, няколко успешни заведения и постоянен глад за иновации. В един момент именно последното надделява за желанието на Пламен Манев, Цветелин Манев и Георги Господинов да изведат бизнеса си на следващо ниво. След като повече от десет години управляват едно от популярните заведения в Русе - Hype, и развиват веригата като малък франчайз и в други градове, избират пътя на технологичната еволюция. Така създават Hype Software - стартъп, който разработва софтуер за управление на барове и ресторанти от ново поколение. Целта им е да направят процеса лесен и разбираем по интуиция, като разрешат проблемите, с които те самите са се сблъсквали. Идеята им явно работи, като за две години на пазара абонатите им постоянно растат. А вече има клиенти и извън България.
Проблем и решение
От 2012 г. досега предприемачите участват в управлението и изграждането на повече от 10 заведения, като създават малка франчайз верига от кафета - две в Русе и по едно в Шумен и Ботевград, както и барове Hype в крайдунавския град и Велико Търново. Обектите извън Русе са на техни партньори, но предприемачите участват в изграждането от нулата - намиране на помещение, 3D дизайн, контролиране на ремонтна дейност, разрешителни, договори за наем, стандарти за обслужване и подредба, изготвяне на меню, брандинг, договори с доставчици на напитки и храни, обучение на персонала и не на последно място софтуер и хардуер.
Преди около година продават бизнеса със заведенията, но казват, че през този период винаги са имали проблеми със софтуерите, с които са опитвали да работят. Така се ражда и идеята за новото начинание. "През 2018 г. започнахме с подготовката, като искахме да определим как бихме искали да изглежда един интерфейс, за да бъде наистина лесен, бърз и удобен за използване на всяко ниво. Започнахме с нещата, които винаги са ни влудявали в другите софтуери - мнение, което се споделяше от много колеги от бранша, както разбрахме в хода на проучванията ни", разказва Пламен Манев.
До пазара
Отнема малко повече от половин година, за да намерят правилните партньори, и в края на 2018 г. създават първия документ, който описва софтуера в максимален детайл. Наемат български стартъп със солиден опит, който да изработи софтуера по тяхно задание. "След като завършихме с дизайна, който е изцяло собствена разработка, пристъпихме към програмиране. Отне още около година, за да имаме бета-версия, която инсталирахме в нашето заведение в Русе и в още няколко заведения, и продължихме с развитието на софтуера", разказва още Манев.
Притесненията им са много и са свързани до голяма степен с финансирането, защото тогава имат само груба представа колко точно средства ще са необходими за създаването на адекватна версия. "В нас имаше толкова много въпросителни тогава - колко ще струва, за да навлезем на пазара, дали той ще ни приеме добре, колко да струва услугата, дали да е месечен абонамент, или да е еднократна такса, дали да е облачно решение, как ще поддържаме и съдействаме на клиентите, в случай че имат въпрос или проблем, и още много други казуси", добавя Манев. През това време получават ключова подкрепа от партньори, които им помагат да подредят бизнес плана си, както и процесите.
За последните 4 години инвестицията в проекта е малко над 1 млн. лв. Първоначално тя се финансира със собствени средства, а впоследствие предприемачите привличат и бизнес ангел.
Начало в пандемията
Бизнесът им прави пазарния си дебют през 2020 г., която е пълна с премеждия, тъй като пандемията и локдаунът блокират всичко и всички. "На никого не му беше до иновативен софтуер, чувахме доста негативни изказвания по повод нашите намерения. Общо взето, като всяко ново нещо приемането е много трудно", казва Манев.
Те обаче не се отказват и инвестират значителни средства и време в софтуер, работещ тогава в едва 5 заведения. Имат разходи и за обекта си в Русе, който не може да работи заради противоепидемичните мерки. "Губехме ежедневно средства, без да знаем какво се случва, кога ще може да се работи нормално - голям стрес, общо взето, за едни 30-годишни младежи. Понесохме го стоически и продължихме да вярваме в продукта си", разказва Манев.
С управлението в началото се занимават само тримата партньори. "Нямахме кол-център, нито търговци, все още нямахме и силен маркетинг за рекламната дейност - всичко извършвахме сами. Сега работим в 80 населени места в България, увеличаваме обектите с експоненциална скорост и в Малта и Гърция, навлизаме в Румъния, предстои да инсталираме и в ключово заведение в Англия през септември", разказва Манев.
Успехът на стартъпа се вижда и във финансовите резултати на дружеството "Про софт", през което работят. След тежкия старт по време на пандемията през първата си цяла финансова година компанията отчита 700% ръст на оборота до 152 хил. лв. без ДДС, а за първото шестмесечие на тази година продажбите вече достигат 289 хил. лв. без ДДС. "За цялата 2022 г. все още е рано да говорим с конкретни числа, но тъй като имаме огромни заявки за оставащите 4 месеца и имахме особено силно лято, ръстът отново ще бъде в горните стотици проценти", добавя Манев.
Екипът е важен
Бизнес моделът на Hype Software е чрез абонамент - месечна такса, която може да бъде различна според големината на заведението и броя фискални устройства в него. "Издава се уникален лицензионен ключ за всяко заведение. Все още нямаме официални партньори за чужбина, но търсим такива", казва още Манев.
Постепенно компанията набира нови хора, стандартизира процеси, като в момента екипът включва програмисти, специалисти по поддръжка, инсталатори, хора за обучения, администрация, макроуправление и текуща работа по бизнес модела - разпределяне на задачи, следене за тяхното изпълнение, стратегия за набиране на нови клиенти, подобряване на услугата, обмисляне на нови функционалности, проучване на нови пазари и още много други. По данни от АПИС към юни 2022 г. в дружеството работят 11 души.
"Центърът за обслужване на клиенти е изцяло наш и не работим с външни партньори, държим много на прецизната подготовка на служителите ни, за да се справяме експедитивно с предизвикателствата. Само хора, които са били години наред в бранша, могат да знаят колко критично важно е това - трябва да се реагира бързо, точно и адекватно, защото сме изпитвали на свой гръб преди години огромните неприятности и хаоса, които следват при блокирането на софтуера. Именно затова искахме и този проблем да бъде отстранен с нашето решение", обяснява Манев.
Споделен опит
Компанията предоставя демо-версия на софтуера си и на различни професионални гимназии по туризъм в страната, където учениците могат да се упражняват по време на учебния процес. Такива партньорства вече има с училища в Плевен, Добрич, Слънчев бряг и Видин, а също и с Колежа по туризъм във Варна. "Ние обучаваме учителите и правим първоначалното представяне на софтуера пред учениците, като смятаме този метод за полезен, тъй като сме хора от бизнеса и успяваме да привлечем вниманието на по-младите с реални примери. Не на последно място те научават как работи едно заведение, защо софтуерът е неизменна част от него", обяснява Манев.
През 2020 г. тримата издават и книга - "Пътят към успешното заведение", която съдържа полезна информация за хора, които искат да имат заведение, но не знаят откъде да започнат, както и много добри практики и съвети.
Въпреки че продължават да се чувстват ангажирани с развитието на бранша, за момента фокусът на Hype Software е върху софтуера. "Искаме да бъдем най-предпочитаната софтуерна услуга за абсолютно всякакъв тип заведения, без значение дали става дума за закусвалня, кафене, дискотека, ресторант или бар. Ние осъвременяваме ежедневните дейности на нашите клиенти и се стремим да даваме най-доброто решение, защото знаем как функционира един обект и добре разбираме нуждите на ресторантьорите", казва Манев. Затова и развитието на собствено заведение не е част от плановете поне за следващите две години. "Не и докато не изпълним бизнес плана си", добавя той.
1 коментар
Жестоки пичове са тези момчета - аз по-добър софтуер и обслужване в Източна Европа откровено не съм виждал! Силно препоръчваме
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.