🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Batteryland.com продава батерии за лаптопи в над 20 държави

Асен Георгиев започва бизнеса като странична дейност, за 2022 г. онлайн магазинът отчита над 450 хил. лева приходи

Асен Георгиев: Растежът на Batteryland е органичен, без външно финансиране
Асен Георгиев: Растежът на Batteryland е органичен, без външно финансиране
Асен Георгиев: Растежът на Batteryland е органичен, без външно финансиране    ©  Надежда Чипева
Асен Георгиев: Растежът на Batteryland е органичен, без външно финансиране    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Асен Георгиев започва бизнеса с онлайн продажби на батерии като странична дейност
  • За 2022 г. batteryland.com отчита над 450 хил. лева приходи
  • Компанията продава над 2000 продукта в над 20 държави

В началото е една повредена батерия за лаптоп и една поръчка за доставка на нова от eВay. После поръчките се умножават и дават тласък на нов онлайн бизнес. Днес електронният магазин Batteryland (www.batteryland.com) на Асен Георгиев продава батерии в над 20 държави и за 2022 г. отчита над 450 хил. лева приходи.

Идеята възниква през 2012 г. неочаквано. По това време Асен Георгиев е журналист в отдел "Технологии" на "Капитал". Завършил е "Българска филология" и магистратура по "Стратегическо управление" в СУ "Св. Кл. Охридски". И образованието, и работата му са далеч от търговията, но среща с "неволята" обръща посоката на професионалното му развитие.

"Развали ми се батерията на лаптопа. Започнах да търся откъде да си купя и разбрах, че оригиналната нова е много скъпа, а за доставката й се чака дълго. Купих от eВay заместител на оригиналната батерия и споделих с приятели", разказва той.

След "признанието" всеки, който има нужда от батерия за лаптоп, моли Асен Георгиев да му поръча. Приятели споделят с приятели и така "от уста на уста" заявките нарастват. "Стана ми ясно, че има ниша и реших да пробвам ново бизнес начинание с възможно най-малко средства", спомня си Асен Георгиев.

Начало с 3000 лв.

Първоначалната инвестиция е 3000 лева от кредитната карта на автора на идеята - за домейн (batteryland.bg, който е заменен с batteryland.com през 2020 г. заради стартирането на международни продажби) и за първа версия на онлайн магазина. Сайтът е пуснат в действие през лятото на 2012 година, без да има стоки в наличност. Асен Георгиев обаче е готов с предварителен анализ на пазара, с яснота за най-продаваните лаптопи в България и с прогноза за това какво би се търсило.

На третия ден от отварянето на онлайн магазина нетърпеливи клиенти вече звънят, питат и поръчват. По това време батериите за лаптопи продължават да пристигат от eВay за пет дни, след което се доставят до българския поръчител. Тестването на пазара е успешно и месец след началото Асен Георгиев прави първата поръчка директно от производител в Китай. Заявката е малка - около стотина бройки, затова пък перипетиите около освобождаването на пратката в митницата са големи.

Бизнесът потръгва стъпка по стъпка. Фирмата няма офис, Асен Георгиев все още работи като журналист в "Капитал". Складира първите батерии в жилището си, после - в офис на приятел. Но Batteryland вече е факт и има претенция да e един от първите в страната специализирани онлайн магазини за батерии за лаптопи. Конкурира се основно със сервизи и магазини, които продават този продукти заедно с всички останали артикули и услуги.

В края на 2012 г. са направени първите подобрения на сайта, а продажбите достигат ниво, което позволява на Георгиев да се раздели с журналистиката и да се съсредоточи върху своя стартиращ бизнес. Следващата 2013-а е първата цяла година за онлайн магазина. Това е времето, в което сайтът все още си търси мястото, лута се между това дали да е фокусиран върху работа с дилъри и сервизи или предимно към физически лица, дали да предлага единствено батерии за лаптопи или да прибави и други продукти. Тестването по метода на пробата и грешката продължава, но продажбите растат, макар и с малки стъпки. Фирмата завършва годината с 80 хил. лева приходи.

Първият фирмен склад става реалност през 2013-2014, той е под наем и се дели с приятели. А една от първите по-големи поръчки е направена със заем от 15 000 лв. от физическо лице.

Над 2000 продукта за 50 хил. устройства

"От самото начало моделът е печеливш и не се е налагало да инвестираме, за да покриваме загуби. Растежът е органичен, без външно финансиране", обобщава Асен Георгиев.

Засега онлайн магазинът предлага над 2000 продукта, обособени в осем категории, които са подходящи за над 50 хил. устройства. Сред тях са батерии за лаптопи, за прахосмукачки, за преносими тонколони, за дронове, за таблети, за инструменти за дома, както и зарядни за мобилни устройства.

От 2014 г. компанията си сътрудничи с един основен производител от Китай, но работи и с още няколко фабрики. "Подборът на партньори е направен след тестване, изборът е рисков и продължителен процес. Случвало се е да поръчаме стока с едни параметри, а тя идва с други. Или на етикета пише едно, но реалността е друга", разказва Асен Георгиев.

Batteryland продава основно заместители, но и малка част оригинални батерии и зарядни. Най-масовите модели започват от 35-40 лева до 90-100 лв. Оригиналните са намират по-трудно и са от два до пет пъти по-скъпи. Най-търсени са батериите за лаптопи, повишава се интересът и към батерии за прахосмукачки, отчитат от компанията.

"Продажбите са предизвикателство. За мнозина е объркващо как да намерят търсената батерия, тъй като тя е съвместима с N на брой устройства и в някои случаи може да се намери само по продуктов номер. Затова екипът ни дава консултации по телефона или на мейл. Ако търсената стока не е в наличност на сайта, насочваме питащия къде да я открие", обяснява Асен Георгиев.

По време на локдауна заради ковид пандемията поръчките на батерии за лаптопи се увеличават, а доставките от Китай се бавят. "Това беше най-тежкият период от гледна точка на планиране. Средното време за доставка бе три месеца, после станаха седем-осем. Взехме кредит, за да поръчаме допълнителна стока, докато вече потвърдените ни и платени поръчки се бавеха в блокираните китайски пристанища", спомня си Асен Георгиев. Затова сега фирмата държи продукти на склад за минимум три месеца напред.

Зад граница

Идеята за продажби в чужбина се ражда още през 2014, но логистичните услуги по това време не са така добре развити за задгранични доставки, при това на разумни цени. Освен това е в сила и забрана за транспорт на литиево-йонни батерии със самолет, спомня си Асен Георгиев. През следващите три години той се занимава не само със сайта, но и с различни други доброволчески и бизнес начинания. Въпреки разфокусирането бизнесът расте стъпка по стъпка. "Стигнах до точката, когато трябваше да реша дали ще развивам проекта или ще се опитам да го продам. Поставях си конкретни цели и в зависимост от изпълнението им, трябваше да последва или раздяла с batteryland.com, или по-амбициозното му развитие", разказва Асен Георгиев.

В крайна сметка през 2019-а той се фокусира върху онлайн магазина и започва да го развива по-целенасочено. Сайтът претърпява редизайн с подобрена функционалност, а през 2020 г. продажбите в чужбина стават възможни. От 2021-а компанията е със самостоятелен офис със склад, отново под наем.

Асен Георгиев започва да подготвя излизането на Batteryland зад граница. Следва превод на сайта на 14 езика и партньорство с две куриерски компании.

"Принципът на излизане в чужбина бе обратен на това, което обикновено съветват бизнес консултантите. Те казват: "Ако влизате на нов пазар, отделете си бюджет за 6 месеца, вижте как се развива бизнесът и чак след това настъпвайте към други пазари". В нашия случай стана точно обратното - преведохме сайта на възможно най-много езици, позволихме на възможно най-много хора в различни държави да поръчват и на база на реалния интерес решаваме къде да се фокусираме и инвестираме допълнително. Убеден съм, че ако една фирма продава само в България, ще бъде неконкурентна. Въпросът е дали излизането в чужбина ще стане след една или след пет години", коментира Асен Георгиев.

Днес той и екипът му от двама служители на трудов договор продават в над 20 държави, като засега в топ 3 са пазарите в Гърция, Румъния и Хърватия. Планирано е и увеличение на екипа с още двама служители - администратор на продажби и администратор на нови продукти.

Над 30 хиляди клиенти

Клиентите на онлайн магазина от създаването му досега надхвърлят 30 хиляди. За 2022 сайтът отчита 50% ръст на органичния трафик, над 450 хил. лева приходи и около 60 хил. лева печалба.

"Като брой продажби растем с около 30%. Около 7% от приходите са в чужбина. През 2023 този процент ще се покачи до 22-25%, а през 2025 очаквам повече от половината ни продажби да са зад граница", казва създателят на Batteryland.

Той обобщава, че в годините развитието на онлайн магазина е било по-бавно заради заниманията му с различни други проекти. Но сега е доволен, защото най-накрая частите в пъзела са подредени, а посоката на развитие е ясна. "Много хора нямаше да са достатъчно търпеливи и вероятно щяха да се откажат. Сега нямам колебания. Основният въпрос е дали да продължим да се развиваме органично или да търсим външни инвеститори, с които да ускорим растежа", прави равносметка Асен Георгиев.

В следващите месеци предстои и разширение на продуктовото портфолио - екипът вече е идентифицирал 50 възможни категории. С времето те се увеличават, тъй като все повече потребителски устройства работят и на батерии.

"Искаме в следващите пет години да бъдем един от основните магазини за батерии и зарядни в Европа", казва Асен Георгиев.

Q&A

Какво ви помогна да развиете бизнес, различен от образованието и опита ви?

- Примерът на родителите ми, които имаха счетоводна къща. Виждах колко е натоварено, но в същото време собственият бизнес ти дава известна свобода, както и възможност да взимаш решения за себе си и за семейството си. Работата в "Капитал" също ми помогна, защото ми позволи да се срещна с хора с интересни бизнеси, които разказват от първо лице за тях. Помогна ми и участието в програма SEP (Summer Entrepreneurship Program - SEP) в САЩ през 2012 г., която затвърди желанието и интереса ми към предприемачеството и собствения бизнес.

Какви са предимства на Batteryland?

- Сайтът е фокусиран върху крайния клиент и предоставя бърз достъп до търсените продукти, а след това - лесно поръчване, бърза доставка, адекватна цена. Основните ни конкуренти или са сервизи, или работят със сервизи, и има буфер между тях, а ние работим директно с клиента. Стараем се също така да предлагаме услуга на високо ниво - ако батерията по една или друга причина не му върши работа, клиентът може да ни я върне и ние ще му възстановим парите.

Какво отчитате като най-голям успех в бизнеса?

- Това, че не се отказах. И успях през цялото време да търся и намирам баланс между работата и страничните си занимания и проекти. Правил съм неща, които са ми интересни, например стартирането на първата програма за индивидуално менторсто в България - ABLE Mentor (www.ablementor.bg), на която съм съосновател, или преминаването по най-дългия маркиран пешеходен туристически маршрут в България "Ком-Емине".

Как си намирате кадри и какви качества търсите у служителите?

- Трудно, обикновено чрез познати или като стажанти. От 2020 г. сме обявили стажантска програма, а аз съм гост-лектор в Стопанския факултет на СУ "Св. Климен Охридски" и общувам със студенти. Търсим хора, които искат да се развиват в сферата на онлайн търговията, които са отговорни, демонстрират желание и искат да се учат.
Все още няма коментари
Нов коментар