Първото десетилетие на "Скапто" бургерите

Ангел Иванов и Георги Георгиев развиват веригата от 10 заведения, като оборотът вече достига 4 млн. лв.

Ангел Иванов (вляво) и Георги Георгиев развиват веригата от 10 заведения "Скапто"
Ангел Иванов (вляво) и Георги Георгиев развиват веригата от 10 заведения "Скапто"
Ангел Иванов (вляво) и Георги Георгиев развиват веригата от 10 заведения "Скапто"    ©  Цветелина Белутова
Ангел Иванов (вляво) и Георги Георгиев развиват веригата от 10 заведения "Скапто"    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Създателите на "Скапто" бургерите Ангел Иванов и Георги Георгиев започват бизнеса си след познанство от Американския университет в България.
  • Днес компанията има 10 заведения и оборот около 4 млн. лв.
  • Веригата гледа към още заведения в страната, а и в Румъния.

Историята на Благоевград е свързана с предание за стария град Скаптопара и неговите минерални извори. "Скаптопара" 1, 2 и 3 се наричат общежитията на Американския университет в България, който се намира в Благоевград. Ангел Иванов, Георги Георгиев, Атанас Атанасов - възпитаници на университета - използват играта на думи и по името на древното тракийско селище наричат своята фирма "Скаптобара". Създадена през 2013 г., днес компанията има 10 обекта "Скапто", в които само през 2022 г. са продадени близо 200 хил. бургера, очакваният оборот е около 4 млн. лв., а заетите са 65.

Стартът

Идеята да се намери място в София, в което да се събират възпитаници на Американския университет, се ражда през есента на 2013. През ноември Ангел Иванов, Георги Георгиев, Атанас Атанасов отварят първото заведение "Скаптобара" на ъгъла на столичните улици "Искър" и "Бачо Киро". Началната инвестиция е 13 500 лв., като всеки от тримата дава по 4500, а един от тях дори тегли кредит за сумата.

Заведението предлага преди всичко напитки, но и храна. Наети на работа са две сервитьорки и един готвач, който подготвя свое меню. На откриването идват много завършили Американския университет, които събират около 3000 лв. дарения за "Скаптобара". В замяна получават брандирани чаши, тениски, възможност да изберат името на един коктейл.

Всяка вечер и през почивните дни съдружниците, които по това време имат друга постоянна работа, се редуват да работят зад бара. Първата година храната се приготвя с непрофесионална скара, а всички съдове и чаши се мият на ръка. Когато тримата все пак събират пари за първата миялна машина, тя също е за домашна употреба, а един неин цикъл трае над два часа.

"Това че нямахме нищо общо с ресторантьорския бранш, се оказа плюс. Хора - професионалисти в кухнята, не биха започнали по този начин, защото ще се фокусират върху оборудването - дали хладилникът е най-новият модел, дали миялната е професионална, дали скарата е най-добрата. Чак като започнаха да разпознават бранда, събрахме пари за професионална скара и миялна", спомня си Георги Георгиев.

Първата година не е лека. Създателите си спомнят за един ден през август 2014 например, когато до късен следобед оборотът е само 7.60 лв. В заведението се сменят няколко готвачи. Всеки от тях предлага свое меню, и в случай че не дойде на работа, обектът не може да отвори.

Не са рядкост и проблеми с полицията. В петък и събота "Скапто" работи до късно, 70% от оборота идва от напитките. Тези сбирки и събития понякога завършват със съставяне на актове за шум, за неспазване на работното време. "Полицаите ни бяха харесали. Това заедно с честата смяна на готвачи доведе до форсиране на нов бизнес модел, в който акцент е храната. Днес 80% от оборота идва от храната", разказва Ангел Иванов.

2013 приключва с 9 хил. лева приходи и 11 хил. лв. загуба. Година след отварянето Атанас Атанасов се оттегля от съдружието и се отдава на бързо развиващата си професионална кариера в корпоративния свят, а Георги Георгиев и Ангел Иванов сменят бизнес посоката на "Скаптобара".

Бургерите

"Нямахме за цел влизане в ресторантьорския бизнес. Идеята беше да се създаде място за общуване на това общество, което се създава в Американския университет - това са приятели и колеги, които са все заедно - в общежитието, на лекции, спортуват заедно, учат заедно, празнуват заедно. Искахме да има място, където нашите бивши състуденти да се събират и това да е по-скоро приятелски клуб. В един момент обаче установихме, че аудиторията е страхотна, но не е достатъчна за самоиздържане на заведението. Като се прибави зависимостта от готвачите и проблемите с полицията заради шума, стана ясно, че е нужен нов бизнес модел", обобщава Ангел Иванов.

Съдружниците променят менюто и залагат на бургери, които могат самите те да приготвят. За измислянето на рецептите използват "откраднатото" от опита си по време на студентските бригади в САЩ и Англия. Избират доставчици на висококачествени продукти и не променят този принцип в годините, а с някои от партньорите продължават да работят до днес.

Правят подобрения не само в менюто, но и в интериора и оборудването, част от което е на лизинг. През март 2015 отварят второ заведение - този път на столичната улица "Шишман". Влагат 60 хил. лева, минават през цялата административна процедура за разрешителни и одобрение, назначават четирима на постоянна работа.

Заведението на "Шишман" дава тласък на бизнеса. Още докато чистят и подреждат помещението, в него надничат нетърпеливи и любопитни минувачи, потенциални клиенти. "Това беше голям контраст в сравнение с първото заведение на "Искър" - което си остава любимо, но е на по-скрита локация. С откриването на "Шишман" популярността на бранда нарасна, което повлия и на оборотите в заведението на "Искър". Вторият обект беше доказателство за това, че имаме намерение да правим сериозен, а не еднодневен бизнес", разказва Георги Георгиев. През лятото на 2016 той напуска работата си в телекомуникационна компания и се отдава само на начинанието "Скаптобара". За 2016 г. компанията отчита 413 хил. лева приходи.

Новият стил

В "Скапто" има няколко правила, които създателите спазват от създаването на фирмата до днес. "Наложихме нов стил на обслужване - да се говори на клиента като на стар познат, като на редовен посетител. Атмосферата е много приятелска. Ако не си доволен от храната и обслужването - не плащаш. Дори да е доставка до дома - връщаме парите на недоволните", казва Ангел Иванов.

Друг неизменен принцип е отстъпката от 10% за възпитаници на Американския университет, ако покажат студентската си карта. Безплатен бургер за всеки рожденик също е неизменна практика в заведенията.

"Отзивите на клиентите винаги са били много важни за нас. Следим ги изкъсо във всички възможни социални мрежи, освен това хората ни звънят или ни пишат. От 2017 призоваваме посетителите за честно мнение в Tripadvisor например. Целта е да подобрим продукта и обслужването, а и споделеното да достига до хората в обектите, които получават бонуси при добра оценка", коментира Георги Георгиев.

Разрастване

През ноември 2017 компанията отваря заведение в мол "София". Инвестицията е 40 хил. лева, с нея са открити шест нови работни места.

"Бяхме предпазливи за мола, защото сме наясно, че там най-важното е храната да се приготвя бързо, а в нашия обект храната нито е с ниско качество, нито става бързо. Но разбрахме, че хората оценяват разнообразието, че моделът е устойчив и е подходящ не само за ресторант със седящи места", обобщава Ангел Иванов. В резултат годишните обороти достигат 990 хил. лева.

През март 2018 следва нова посока на развитие - съдружниците отварят ресторант в Пловдив. Бизнесът от разстояние носи риск, по това време в Града под тепетата липсва заведение с подобна концепция. Доставчиците, суровините и бизнес моделът не се променят, а логистиката оскъпява начинанието. Цените в заведението, които са над средните, остават същите като в София. Ремонтът на помещението е тежък, инвестицията набъбва до 100 хил. лева, заетите са десетина.

В края на лятото съдружниците предприемат още една стъпка - купуват готова оборудвана мобилна кухня, която регистрират в Агенцията по храните. Подвижният обект е разположен на столичния булевард "Черни връх" и осигурява работа на четирима.

"Законодателството в България не е развито за мобилни обекти. В чужбина те могат всеки ден да бъдат разположени на различно място. Тук за всяка различна локация трябва да се повтори цялата процедура и документация по регистрация на обекта", коментира Ангел Иванов. Подвижният "Скапто" обаче присъства на различни събития, като фестивали например, където издаването на разрешително за определен срок е грижа на организаторите. Така бургерите достигат до нова публика, включително и извън София. Точно мобилната кухня води до решение на младоженци "Скапто" да осигури храната за предстоящата им сватба през септември тази година, която няма да е в столицата.

Мрежата Endeavor

2018 носи поредна новост за съдружниците. Ангел Иванов и Георги Георгиев са избрани за участие в глобалната мрежа Endeavor, търсеща предприемачи, които искат да развиват бизнеса си на световно ниво. Процесът по подбора е тежък, преминава през няколко рунда след поредица от интервюта с бизнес лидери от български и международни компании. Сред тях са светила като Крис Зук, сочен от The Times като един от 50-те най-добри бизнес мислители в света. Той се застъпва за създателите на "Скапто", но те получават градивна, но и груба критика от дама, собственик на огромен бранд за козметика, аксесоари и дрехи в Близкия изток. Тя заявила, че бизнесът на "Скапто" е "пропит с мъжка енергия" и че тя не би консумирала техни продукти. "Това изявление ни помогна да се отворим за по-широк кръг клиенти. Заложихме детско меню, направихме по-леки предложения за храна, подходящи за жени, увеличихме разнообразието от вина", обобщава Георги Георгиев.

Endeavor осигурява на съдружниците достъп до успешни предприемачи от цял свят, които отделят от времето си за отговори на всякакви въпроси. Така създателите на "Скапто" се допитват до собственик на бизнес в Испания, който притежава 80 ресторанта за гурме бургери, до притежател на 1000 заведения за улична храна в Далечния изток, до бизнесмена, който държи правата за Domino's Pizza в Близкия изток, и много други. Всички те отговарят искрено на всички въпроси, споделят своя опит и благодарение на тази обратна връзка Иванов и Георгиев решават, че няма да правят бизнес на франчайз например.

"Скаптобара" приключва 2018 г. с 2.25 млн. лева приходи и 499 хил. лева печалба.

Пандемия

През март 2020 компанията отваря обект в Бизнес парка в София. Сградата е нова, помещението е без ток, ремонтът започва от нулата, инвестицията надхвърля 100 хил. лева. Откриването обаче съвпада с националния локдаун заради пандемията от коронавирус. Заведението се пренастройва за доставки единствено по домовете. Продажбите далеч не са очакваните, в същото време дейностите по ремонта, мебелите и оборудването са платени само 30% авансово, а останалата част е отложена за след влизане на обекта в действие.

Поредицата от локдауни се стоварва и върху следващия "Скапто" - на ул. "Сан Стефано" в София, открит през март 2021, в който собствениците инвестират 40 хил. лева.

"Годините на пандемия бяха много трудни, много изтощаващи. Осемдесет процента от оборота идваше от продажби на място, в заведенията. Сред като затвориха всичко в държавата, с останалите 20% от доставки трябваше да плащаме заплати, счетоводство, осветление, наеми. Получихме отстъпка за наемите по време на първия локдаун, но търпението на собствениците на помещенията, където са нашите заведения, започна да се изчерпва. Наложиха се извънредни разходи за маски, дезинфектанти, ръкавици, при които се сблъскахме не само с високи цени, но и с липси и безобразна спекула", спомня си Георги Георгиев.

Предприемачи от Италия от мрежата на Endever разбили повсеместното по това време разбиране, че локдаунът ще трае една седмица. Обяснили им, че не става въпрос за дни и дори за седмици и ги посъветвали да си направят план за тотално преструктуриране на бизнеса. Оказали се прави.

"Фокусирахме се върху доставките на място в цяла София, а не само в радиуса около заведенията. Организирахме и собствени доставки освен доставките с партньори. Дадохме възможност за поръчки през фирмения уебсайт. Започна рязане на разходи, на добавки за служители - например на картата за фитнес. Направихме компромиси с всичко, което не беше критично за качеството на продукта. Не сме съкращавали хора", разказва Георги Георгиев.

Компанията приключва 2020 г. с 2.3 млн. лв. приходи, а 2021 - с 3.3 млн. лв.

Днес

От януари 2022 вече има "Скапто" и в мол "България", а от септември 2022 - и в The Mall в столицата. През февруари тази година фирмата отговаря изцяло за кухнята в крафт бирен бар Vitamin B.

Заедно с отварянето на нови обекти създателите развиват и управленски състав - оперативен мениджър, маркетинг мениджър, мениджър "Човешки ресурси". Оперативният мениджър например е първият служител, назначен в компанията като барман, който толкова харесал бизнеса, че завършил подходящ университет в Амстердам и стажувал в големи хотели и ресторанти в чужбина, преди да се върне в България.

Съдружниците твърдят, че се издържат с този бизнес, но не са разпределяли дивиденти, а използват всичко спечелено, за да развиват "Скапто". Тази година компанията е получила за първи път външно дългово финансиране от ББР. Максимумът на кредита е 1 млн. лв., срокът за усвояване е една година, а за връщане - седем години.

"Целта е да открием до седем нови заведения. В София има потенциал за още две, планираме през април да открием едно в Студентски град. В Пловдив има възможност за още едно, за Бургас и Варна обмисляме отваряне на сезонни обекти. Обмисляме и откриване на заведение в Букурещ", казва Ангел Иванов.

Според статистика в САЩ 90% от бизнесите в ресторантьорския бранш фалират в рамките на една година от отварянето. Ние сме вече 10 години на пазара, значи 10-кратно сме изненадали статистиката, казват създателите на "Скапто".

Q&A

Какво отличава "Скапто" от конкуренцията?

Ангел Иванов: Основните съставки на бургерите при нас са български и пресни, никога не са били замразявани. Използваме наш микс от подправки, не слагаме натриев глутамат. От две години предлагаме детски менюта, а от една година те са и с играчка. Инфлацията не спада, всеки месец цените на всяка суровина се покачват. От една година не сме променяли цените в заведенията, те са по-ниски от тези на конкуренцията. Правим всичко възможно да не повишаваме цени, но не ни остава много избор.

Какво отчитате като успех в бизнеса?

Георги Георгиев: Няма период, в който да е било лесно. Ако не бяхме променили бизнес модела, досега щяхме да сме фалирали. Растежът е труден, наясно сме, че много семейства зависят от нас. Текучеството на кадри е по-ниско при нас. През 2013-2014 от безплатните обяви за сервитьорки получавахме по 230 кандидатури. Десет години по-късно рекламираме само с платени обяви и срещаме само по 10 - 15 кандидати. Наистина "България търси талант".

Ангел Иванов: Рядко изпитваме удовлетворение, прекалено много са всекидневните проблеми. Но подкрепата на различни каузи определено смятаме за успех. Подкрепяме инициативи в Американския университет. Наши бургери често пътуват като дарение за Благоевград за организирани в университета събития. Правим отчисления от продажби, част от приходите отиват за стипендии в университета. Организираме събития с гостуващи хора от Американския университет. Университетът ни даде увереността, че дори да не знаеш нещо - можеш да го научиш.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    spalding avatar :-(
    spalding
    • + 6

    Темповете, с които качеството пада е по-голямо от това, с което се увеличават обектите. Изумих се от това, което ми доставиха при последната ми поръчка от тях - малък и студен бургер, с изсъхнали и безвкусни картофи. Не, благодаря, срещу парите си искам качество и подходящ продукт!

    Нередност?
Нов коментар