🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

DEMOBAZA: Българските дрехи на Бионсе

Бизнесът на Теодора Александрова и Димитър Сулев е базиран в България, но генерира дрехи за най-големите звезди в Холивуд

Дрехите на марката се носят предимно от артисти в продукции
Дрехите на марката се носят предимно от артисти в продукции
Дрехите на марката се носят предимно от артисти в продукции    ©  DEMOBAZA
Дрехите на марката се носят предимно от артисти в продукции    ©  DEMOBAZA
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • През 2007 г. Димитър Сулев и Теодора Александрова основават модна къща DEMOBAZA. Последно оборотът надхвърля 15 млн. лв.
  • Още с първата си завършена колекция през 2011 г. навлизат в популярни бутици в Европа и САЩ.
  • Днес колекциите на DEMOBAZA се носят от Джъстин Бийбър, Мила Йовович и често се срещат в холивудски продукции.

Съвсем естествен ход за много български компании е да търсят развитие извън страната, където пазарът е голям и носи повече възможности. Експанзията обаче носи риск - глобалният бизнес идва с наситена конкуренция. И все пак има успешни истории, в които българска компания не просто се издържа, а расте главоломно. Такъв е случаят на модната марка DEMOBAZA, която в Холивуд е добре познато име, което търсят клиенти като Джанет Джаксън и Джерард Бътлър, но и използват в продукциите си гиганти като Netflix, HBO и Warner Brothers. А приходите на софийското дружество "Демобаза" надскачат 15 млн. лв.

Демо и Тоно

DEMOBAZA се появява на пазара през 2007 г., но идеята хрумва на Димитър Сулев и Теодора Александрова (Демо и Тоно) две години по-рано, когато се запознават и творчеството им се сблъсква. Двамата имат опит в индустрията - Демо го натрупва в производството за обувки и дрехи на семейството си, а Тоно от години експериментира с материи и кройки, изкуство и фотография.

"Творчеството ни е продукт на сблъсък между стила ни", разказват двамата за началото, докато подготвят поредна колекция на бранда за есен-зима 2024. "Демо с неговия по-суров и реконструиран стил среща силно футуристичната и минималистична визия на Тоно. Всяка колекция развива историята и допълва нови гледни точки в едно творческо пътешествие, което и до днес върви по своя собствен път и експериментира в различни полета на визуалното изкуство", добавят те.

Дрехи от бъдещето

Дрехите на DEMOBAZA са като костюми от адаптация на художествена фантастика, което вероятно е и причината дизайнерите на филма "Дюн" да ги изберат за снимките на поредицата. "Стилът, най-общо казано, може да се опише като луксозна ъндърграунд реконструирана футуристична униформа", разказва Демо. Затова и клиентите на марката са хора от креативната индустрия, които търсят нестандартни визии. "Това са личности, които са провокативни най-вече към самите себе си - артисти, музиканти, любители на изкуството, хора които държат вътрешния им свят да има подобаващо материално изражение", добавя дизайнерът.

Това е целта на марката от самото начало и присъства във всяка колекция досега.

"DEMOBAZA минава през непрекъснати промени и трансформации, но същевременно остава верен на основната си визия и посока - силен, ярък, детайлен, неочакван, пробуждащ и експериментален с конструкцията, една нова архитектура на дрехата с идеята, че дрехите обличат не само тялото, ами и душата", обяснява Тоно за продуктите.

Марката излиза с 4 колекции годишно - лято и зима в мъжка и дамска линия, като всеки сезон включва между 200 и 400 модела. Цeните започват от около 300 - 400 долара, като продуктите с повече детайли и сложна конструкция стигат до 1000 долара.

Еднопосочен билет за Холивуд

Стилът на DEMOBAZA предполага марката да се продава на пазари, в които има креативни клиенти и продукции. Затова и от самото начало Демо и Тоно се ориентират навън. "Още с първата ни завършена колекция в тайминга на световните седмици на модата лято 2012 през 2011 г. влязохме в селекция от много добри и известни бутици и онлайн ритейлъри като LuisaViaRoma, с помощта на които марката придоби някаква популярност в Европа и Америка. След това много години представяхме всеки сезон колекциите си в Париж", разказват за излизането си извън България двамата дизайнери, които делят равен процент в дружеството "Демобаза".

Днес основните пазари на DEMOBAZA са САЩ и Европа, като има процент клиенти и от други места. Преобладаваща част от поръчките са през онлайн магазина на марката, като за клиенти на едро и специални поръчки се правят запитвания. "Клиентите ни са всякакви, но най-вече хора, които ни носят в ежедневието си и това е стилът им на обличане, както и разбира се, продукции и бизнес клиенти, но те са много по-малка част от крайните ни клиенти", обясняват двамата дизайнери.

Да обличаш Бионсе

В България марката не е позната за много, но в Холивуд DEMOBAZA е сред търсените брандове от артисти и продуцентски къщи. "Наши дрехи са обличали много известни хора като Джъстин Бийбър, Пинк, Мила Йовович, Граймс, Малума и други, както и корпоративни клиенти в индустрията, сред които Netflix, HBO Max, Warner Brothers, Marvel, Legendary и много от филмите, произведени от тях. Една от най-популярните звезди, която е носила наши дрехи, е Beyonce", разказва Демо.

По време на турнето си през 2023 г. Бионсе публикуваше снимка на всеки свой сценичен тоалет, като няколко пъти дрехите ѝ бяха именно от българската марка, която тогава набра още по-голяма популярност. "Проектът с нея ни направи една много малка част от най-голямата продукция в историята до този момент наред с най-големите и известни брандове в света. За нас това е голямо признание, а тя е единствената звезда, за която сме правили специални дрехи по поръчка", разказва Тоно, като отдава това на факта, че продуктите на марката са достатъчно интересни и оригинални и досега са били нужни малки адаптации на дизайни за дадени поръчки.

За Бионсе DEMOBAZA изработва изцяло нови продукти. "От скицирането до изпълнението, членове на екипа ни летяха за спешни мостри по целия свят за най-добрия подбор на материи, сроковете както винаги бяха изключително кратки. Целият екип работи денонощно в продължение на няколко седмици, защото и дрехите за танцьорите бяха изготвени по мярка, а пък самата Бионсе ни беше предоставена заснета с 3D камера. Наложи се да я принтираме на 3D принтер в реален размер, за да направим най-точните дрехи за нея и още куп други задачи. В крайна сметка сме едни от много малкото дизайнери с два аутфита, стигнали до сцена", разказват дизайнерите за работата с певицата.

Направено в България

Въпреки че обслужва клиенти основно в САЩ, екипът на DEMOBAZA е изцяло базиран в България. "В момента сме около 30 човека без партньорите и агенциите, като основната структура е от нас с Тоно като дизайнери и собственици, а след това ядрото на екипа ни начело с нашия управител Милена Стойнова, главен технолог Ростислав Максимов и мениджър на онлайн магазина Александра Александрова", разказва Демо за бизнеса, като допълва, че компанията си партнира с агенти в основните си пазари.

Производството също е базирано тук. "С изключение на слънчевите ни очила, които произвеждаме в Италия, всеки продукт е изработен в България от големи, средни и малки производства, специализирани в различни отрасли на текстилната индустрия от трико и плетива до деним и обувки", обясняват разделението на производството двамата. В София марката има шоурум в комплекс "Бел вали", където се съхраняват архивни и настоящи колекции.

В последните пет години дружеството се развива плавно, като любопитно е, че по време на пандемия продажбите не спадат, а напротив. "Обикновено световните кризи при нас водят до подем, но го отдаваме на факта, че все още сме малка компания с нов и иновативен продукт", смятат двамата собственици. През предпандемичната 2019 г. "Демобаза" отчита приходи 3.5 млн. лв. и печалба 257 хил. лв., а когато през 2020 г. всички продукции се отлагат, приходите все пак растат, а печалбата е двойна - продажбите достигат 3.1 млн. лв., а печалбата - 539 хил. лв. Рекордната година, изглежда, е 2022 г., когато приходите се изстрелват до 15.4 млн. лв., а печалбата е почти 700 хил.

За 2023 г. двамата твърдят, че финансовите резултати съвпадат със средния годишен ръст, "който поддържаме от създаването на DEMOBAZA, нямаме амбиции и поставени цели, а по-скоро естествено вървим по пътя си", казват двамата.

Завръщане в бъдещето

"Бъдещето на DEMOBAZA е в ръцете на Бог, всичко друго е творчески потенциал и добре свършена работа", смята Демо, който заедно с бизнес партньора си Тоно в момента работи по предстоящата зимна колекция за 2024. "Предстоят ни много снимки за нея и за идващото лято, работим в начални стадии по няколко интересни музикални и филмови проекти, които за момента все още са конфиденциални", добавя той за краткосрочните планове на бранда.

Дългосрочни планове нямат, но и досега марката се развива добре без поставени големи цели за печалба и растеж. "Не можем да предвиждаме каквото и да е в днешните нестабилни времена, можем само да гарантираме все по-интересни и предизвикателни колекции и много вълнуващи творчески проекти", завършва Тоно.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 3
    tiger avatar :-|
    tiger

    До коментар [#2] от "plamenss":

    Не ги разбираш много нещата. Това е доста сериозен бизнес със съответна клиентела.

    Нередност?
Нов коментар