🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Не на соята

Девет стандарта определят съдържанието на 20 "чисти" месни продукта

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Собственикът на българска месопреработвателна фирма поканил чуждестранен консултант, за да го посъветва как да свали себестойността на колбасите. След като се запознал с технологичната документация и видял какво влага компанията в продуктите си, експертът възкликнал: "На вас само Дейвид Копърфилд може да ви помогне". Звучи като виц, но е истински случай.

Утвърдените девет нови стандарта за 20 продукта от свинско, говеждо и птиче месо обаче трябва да гарантират, че има колбаси, които са различни от пастет, и предприятия, които не разчитат на фокуси.

Тези стандарти влязоха в сила от 2 август и прилагането им е доброволно. Продуктите, произведени по тях, ще носят наименованието "Стара планина" и ще имат специално отличително лого, което най-вероятно ще съдържа трибагреника.

С месо и с някои Е-та

Новите девет регулации не извървяха почти двегодишната процедура на БДС за киселото мляко, одобрен от Българския институт за стандартизация. За да се пести време, те са утвърдени от генералния директор на Националната ветеринарномедицинска служба (НВМС) д-р Йордан Войнов. "Стандартите обаче не са дело на "някакви чиновници". В изработването им са участвали експерти на Асоциацията на месопреработвателите и представители на около 30 водещи фирми от бранша", уточни д-р Войнов.

"Мярката ще позволи на потребителите да изберат най-висококачествените продукти, произвеждани по специални рецептури, разработени от екип от най-добрите технолози в областта на месопреработката в страната. Лично гарантирам за това, тъй като съм част от този екип", декларира Драгомир Илиев, главен технолог в хранителния холдинг "Белла България".

Регулациите се отнасят за най-масовата и най-търсена група продукти - малотрайните, сред които кайма, кебапчета, кюфтета, карначета, кренвирши, наденици, салам (виж инфографиката). Всички те ще се правят от месо, без консерванти и оцветители. Не се допуска влагане на соя, картофено нишесте, фибри, механично обезкостено месо и др. За сравнение - според задължителните БДС стандарти, действали до 1999 г., в кренвиршите например е било разрешено влагане на от 2.5% до 5% соя, уточниха от НВМС.

Новите "директиви" обаче разрешават използването на някои Е-та, макар и в строго фиксирано количество. Според технолози те са необходими за производството. Става въпрос за натриев ацетат Е262 и натриев цитрат Е331, аскорбинова киселина Е300 (витамин С) и нейните соли (Е301, Е315, Е316), фосфати (Е450, Е451, Е452), нитритна сол (Е249). Фосфатите и нитритната сол обаче не са разрешени за каймата, кюфтетата, кебапчетата, суровата наденица, карначетата "Стара планина", но се влагат при варените и варено-пушените колбаси (кренвирш, наденица, салам).

"Част от тези добавки регулират киселинността на средата и потискат развитието на микроорганизми, влияят върху цвета на продукта и удължават срока на съхранението му. Солта пък е технологично необходима за спойката между месото и водата, фосфатите имат водозадържаща функция, която пак е от значение за спойката. Всички те са се влагали в продуктите, изработени по някогашния БДС, но не са били означавани с Е-та, каквато е сегашната световна практика", обясни Павлина Лилова, главен технолог на Асоциацията на месопреработвателите.

Забравено старо

Предприятията, които искат да произвеждат по утвърдените стандарти, трябва да подадат бланка-заявление до регионалните служби на Държавния ветеринарно-санитарен контрол (ДВСК). Освен това им предстои да направят пробно производство, да изпитат срока на годност и да поръчат етикети с новото наименование "Стара планина", уточнява процедурата Кирил Вътев, председател на асоциацията и съсобственик на фирма "Тандем".

Браншовата структура вече е възложила изготвянето на логото. Предстои да регистрира търговската марка "Стара планина" в Патентното ведомство. Всичко това обяснява защо първите кренвирши по стандарт (и не само те) ще се появят най-рано през септември.

"Това, което е разрушено през последните 20 години, сега ще трябва да възстановим за един месец", отчита съсобственикът на "Браво" Атанас Янев. Но според него фирмите "бързат да яхнат вълната" и да използват безплатната реклама на  "Стара планина".

"За част от компаниите стандартите не са новост, защото и сега произвеждат продукти от месо, без заместители", категорична е Илонка Аврамова, заместник-председател на асоциацията и управител на "Гала-М" - Монтана.

Тони Трайкова, управляващ партньор в КФМ – Благоевград, пък твърди, че нейната компания "отдавна произвежда месни продукти, които не съдържат немесни добавки, оцветители, консерванти и ГМО". "Ние имаме много изделия, които изцяло покриват нормите на стандартите за "Стара планина", и е жалко, че ще можем да поставим това име само на един продукт от всяка продуктова група", казва Трайкова. Обяснението на този факт е в това, че фирмите ще продължат да произвеждат старите си колбаси с бранда, под който са известни (например "Камчия"), независимо че те също може да съответстват напълно на стандарта за "Стара планина".

Ще купуваме ли

Д-р Любомир Кулински, директор на Държавния ветеринарно-санитарен контрол (ДВСК), обещава, че в началото ветеринарите ще присъстват "100% физически" във фирмите, заявили, че ще произвеждат по стандартите, и ще контролират много строго продуктите по цялата верига. "Стриктен контрол ще бъде упражняван и от страна на Асоциацията на месопреработвателите в България, в която планираме да създадем арбитражна лаборатория от най-висок клас", съобщава Драгомир Илиев. Целта е да се съхранят традиционните български продукти, да се даде възможност за избор и гаранция на купувачите, че не бъркат с предпочитанията си.

Илонка Аврамова обаче прогнозира, че ще възникнат проблеми с външния вид на продуктите (заради забраната за влагане на оцветители) и със срока на годност, който ще бъде по-кратък (заради невлагането на консерванти). "Бялото птиче месо например е наистина бяло и това може да не се хареса на хората, които са свикнали с оцветения външен вид на каймите", казва Аврамова.

Проблем за част от купувачите ще бъдат и цените. Защото всичко с марката "Стара планина" ще струва повече от масовите аналози.

"Истината е, че и сега има достатъчно продукти, които са само от месо. Но те не са най-купуваните, защото са най-скъпи. Масовият потребител у нас за голямо съжаление е с оскъдни финансови възможности. Това го принуждава да търси най-ниските цени, след което негодува от съдържанието. Той обаче негодува и от продуктите с безкомпромисен състав, защото са му скъпи. Доволен е само потребителят с висока потребителска култура и добри финансови възможности", обобщава потребителските нагласи Кирил Вътев.

Вероятно затова месопреработвателите са умерени в своите прогнози за търсенето на "Стара планина".

"Пазарът няма да претърпи особена промяна. Той функционира по свои правила и освен от стандарти се влияе и от чисто икономически фактори. Големият въпрос е не дали ние, производителите, искаме да произвеждаме по стандартите, а дали ще има достатъчно не само мислещи за здравето и стила си на хранене хора, но и платежоспособни", казва Тони Трайкова.

От продажбите на първите колбаси "Стара планина" ще зависи дали ще има стандарти и за друга група месни продукти, уточнява Кирил Вътев. Затова производителите очакват реакциите и на търговците. "Именно техният интерес ще е от решаващо значение за налагането на "Стара планина" на пазара", смята Тони Трайкова. Според Вътев възможен проблем е по какъв критерий търговските вериги ще избират доставчиците на продуктите по утвърдените стандарти. Причината е, че те ще са с една и съща търговска марка, еднакви като съдържание и почти без разлика в цената.

Вече се водят разговори между ДВСК и хипермаркетите продуктите "Стара планина" да бъдат обособени на отделни щандове. Това вече беше направено при млякото, сиренето и кашкавала, разположени отделно от имитациите, които съдържат растителни мазнини. Нещо повече - ДВСК забрани използването на тези наименования за продукти с немлечни съставки, тъй като това бе изискване на специален европейски регламент. И тъй като Европа няма подобни претенции към кебапчетата, саламите и останалите месни продукти, които не отговарят на изискванията за "Стара планина", те ще продължат да се наричат по същия начин, независимо че за някои от тях повече би подхождало наименованието соеви пръчици вместо кренвирши например.

17 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    martinangelov avatar :-|
    martinangelov
    • - 3
    • + 25

    "Бялото птиче месо например е наистина бяло и това може да не се хареса на хората, които са свикнали с оцветения външен вид на каймите", казва Аврамова.

    О Боже! Безумно изказване. Искам да забранят всички оцветители и ароматизатори за всички продукти като е в скандинавските страни! Аман от пудра

    Нередност?
  • 2
    john_3volta avatar :-|
    john trivolta
    • - 2
    • + 15

    "Масовият потребител у нас за голямо съжаление е с оскъдни финансови възможности. Това го принуждава да търси най-ниските цени, след което негодува от съдържанието", казва Кирил Вътев. Прав е човекът. Масовият БГ потребител е свикнал на тройка кебапчета с 3 бири, вместо като европеец да хапне едно кебапче с гарнитура и да пие чаша вино. И после като почнат инфарктите и инсултите - лекарите и аптекарите са му виновни.

    Нередност?
  • 3
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov
    • + 26

    Хм, накрая ще се окаже, че толкова сме свикнали със соята и овкусителите, че продуктите от "истинко" месо няма да ни харесват :)

    Нередност?
  • 7
    duh4o avatar :-|
    duh4o
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#2] от "john_3volta":

    Е тя така цената излиза същата ....Да не кажа и по скъпо :)

    Нередност?
  • 8
    den_zuk avatar :-|
    den_zuk
    • - 6
    • + 3

    поредния напън да се сложи ярем и на този пазар, само не разбирам какво значи :обособяване на щандове с продукти "стара планина", нали говорим уж за продукти на различни производители, отново начин за заблуда на потребителя и протекционистична политика по отношение на определени производства.
    а това с различните хладилници и съдържанието им си е ясно като бял ден, двск защо се правят на ощипани и не кажат че това не е измислено вчера а преди 50 години, а те просто преди два месеца се сетиха че трябва да си вършат работата по контрола. немислимо е ползване на едни и същи хладилници или охлаждащи агрегати за продукти с различен белтъчен състав и различни естествено начини на обсеменяване и увреда впоследствие.

    Нередност?
  • 9
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431
    • + 7

    "Солта пък е технологично необходима за спойката между месото и водата, фосфатите имат водозадържаща функция" - т.е. без тях няма как да напомпаме кофа вода в свинското филе, така че като се приберете да можете да го изцедите за една супа. Престанах да си купувам пушено филе, след като стана почти невъзможно да намеря нещо, което да не е цялото в шупли воднисто желе, пресолено и кашесто. Обичам месо, което да не може да се пие със сламка, кво да правя...

    Нередност?
  • 10
    goblenka avatar :-|
    goblenka
    • + 5

    Твърдо мога да кажа, че нямаме ресурс за да покрием този стандарт. При положение, че животните са под критичния брой, от къде ще вземат преработвателите суровини? Ако ги внасят, как ще стигнат до поносими за българския потребител цени? Смея да предскажа, че ще купуваме сурогати на цени между пожелателни и реални, а ще си мислим, че са "стандартни". Контролните органи ще си затварят очите, както са правили и до сега./ Нека никой не ме убеждава, че се прилагат изискванията на ЕС за контрол на храните от фермата до купувача/. Ще има стоки "лукс", на висока цена, която всъщност е реалната, достъпна за по-малката част от потребителите.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал