Бизнес под чадър в трудни времена

Компаниите не отчитат спад в интереса към франчайзинга, но действат по-предпазливо

"Влизането забранено" не важи за франчайзинговия бизнес модел
"Влизането забранено" не важи за франчайзинговия бизнес модел
"Влизането забранено" не важи за франчайзинговия бизнес модел    ©  Цветелина Ангелова
"Влизането забранено" не важи за франчайзинговия бизнес модел    ©  Цветелина Ангелова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Наричат работата на франчайз "бизнес под чадър". За някои този чадър се оказва устойчив във време на глобална криза. За други той е недостатъчно условие, за да оцелеят, показа емпирично проучване на "Капитал" сред франчайзингови партньори.

Има спад, няма спад

Експанзията на франчайз обекти, в които се приготвят замразени закуски от тесто, бе особено осезаема през миналата година. Кризата обаче удари част от продажбите. От "Лакис" например отчитат около 20% спад в потреблението през последните месеци.

"Това са наблюдения и на преки конкуренти, и на кетърингови фирми", уточнява Илона Станева, управител на "Лакис Франчайзинг". Компанията има 113 работещи обекти в цялата страна.

Лидия Пенева, маркетинг директор на Vitta Foods, също признава, че има намаление на оборотите в обектите с марка "Чичо Хранко". Но смята, че това е свързано "както с кризата, така и с месеците януари и февруари, които традиционно са слаби за всеки бизнес". "Чичо Хранко" има над 200 сключени франчайз договора.

Падащите продажби обаче не влияят на отношението към бизнес модела, твърдят държатели на франчайз права. "Форнетти" работи с 334 партньора и отчита повишен интерес към откриване на нови търговски обекти в последните три месеца. "Причината е, че франчайзът е добро решение по време на криза за малки самостоятелни търговци в бранша. Нещо повече - в много случаи това е единственият начин за оцеляването на някои от тях. Защото този модел им позволява да станат част от финансово силна мрежа, с иновации и модерни технологии", обяснява Мартин Удварев, управител на "Форнетти България". Той е убеден, че "една голяма структура винаги ще е по-ефективна в сравнение с единично положените усилия".

Не всички в сектора на храните страдат от намалено търсене. Георги Минчев, собственик на сладкарници "Неделя", твърди, че заведенията на веригата са пълни. "Първоначалният ефект от кризата е увеличение на оборотите. Това е резултат от повече свободно време на съкратените от работа, които финансово са все още добре", обяснява Минчев. "Неделя" има 22 сладкарници на франчайз в страната и предвижда да отвори най-малко три нови до края на годината. Според Минчев това е реалистично, защото "грамотни икономически хора с ресурси от строителството се насочат към друг бизнес. Те знаят за предимствата на франчайзинга като модел и търсят да се впишат точно в такава схема".

Иван Тодоров от Варна потвърждава наблюденията на Минчев за засилен интерес от страна на строители и вносители на строителна техника към бизнес на франчайз. Тодоров държи правата за ресторантите Subway за България. "Кризата работи в наша полза. Много хора искат да вложат парите си в сферата на храненето и услугите. При това, без да откриват топлата вода". Този месец компанията Subway е подписала три договора за франчайз обекти в България - два в София и един в Пловдив, и води преговори за други два - в Плевен и Бургас, посочва Тодоров.

Още ентусиасти

Не само хранителният бранш е ухажван от потенциални получатели на франчайз права. Деница Божинова, оперативен мениджър на фитнес веригата Curves за България, казва, че запитванията за бизнес по този модел не само не са стихнали, но сега се разгарят. Компанията стъпи в България през септември миналата година. Заедно с кризата. Но вече е сключила три договора за франчайз обекти - в София, Варна и Пловдив. И преговоря за финализиране на четвърти. Божинова обяснява търсенето на алтернативни модели на бизнес с факта, че "много хора се чувстват застрашени на работното си място, а други вече са били в бранш, пострадал от кризата, и искат да се захванат с нещо ново". Плановете на Curves са до две години фитнес обектите да станат 15-20.

Дори в силно засегнат от кризата сектор като недвижимите имоти не отчитат, или поне не признават, спад в търсенето на партньори. Веселин Венев, директор франчайз на "Адрес недвижими имоти", посочва, че на 15 януари компанията подписала нов договор в Ловеч. И преговаря за франчайз в Добрич и Велико Търново.

Инж. Любка Коларова, председател на Българската франчайзингова асоциация, дава за пример русенска агенция за недвижими имоти, работеща на франчайз. Тъкмо този модел на работа позволил на фирмата да получи информация и да осъществи голяма сделка за индустриални площи по време на кризата.

Преди дни от компанията за декоративни и строителни материали "Декор Център" съобщиха, че отдават на франчайз един от магазините си в столицата. Според собственика Росен Добрев тази стъпка и кризата са само съвпадение. "Не сме планирали кризата, а франчайзингът е част от нашата стратегия", казва Добрев. И уточнява, че първият магазин, даден на франчайз, е разработен и носи печалби, така че "рискът на франчайзополучателя е силно минимализиран".

Русенската модна къща "Аристон С" също обяви намерението си да работи на франчайз с търговски обекти, в които се предлага облекла само с нейната марка. В началото на март фирмата възнамерява да отвори монобранд магазин, за да посочи модела, който ще налага на франчайз партньорите. Планираме големи инвестиции за подкрепа на проекта - главно за обучение и дизайн, казват от "Аристон С" и възнамеряват да открият 50 обекта на франчайз за следващите две години.

А Валентин Кръстев, маркетинг директор на Българската франчайзингова асоциация, очаква експанзия от големи международни компании, "защото за тях франчайзингът е начин за развитие и противодействие на кризата".

Умерен песимизъм

Розовите перспективи не означават липса на проблеми. "Ще бъде трудно. Сега все още има инерция, освободените от работа имат натрупвания и спестявания. Но максимум до есента джобовете ще изтънеят", прогнозира Георги Минчев и се определя като умерен песимист.

Илона Станева от "Лакис" отчита, че вече са закрили 10 обекта. Тази стъпка обаче не била пряка последица от кризата. Франчайз партньор отворил наведнъж 10 заведения в различни градове и тъй като му било трудно да ги управлява, се разледил с част от тях. Други били принудени да се откажат заради повишаване на наема за наетите от тях помещения. В същото време седем обекта на конкуренти преминали към "Лакис". И причината според Станева е, че веригата предлага по-широка гама продукти, които се търсят през целия ден, а не само за закуска.

Доскорошна партньорка на една от веригите за бързо хранене призна, че се оказала от този модел на работа, но не заради кризата, а защото закуските, които предлагала, не били добри, а рекламата им - слаба.

И в "Чичо Хранко" са намалили темповете на растеж. "Не успяхме да изпълним плановете си за броя на обектите до края на 2008 г.", казва Лидия Пенева. За да противодейства на кризата, компанията подкрепя и привлича партньори с различни маркетингови и ценови похвати. И разчита на конкурентното си предимство - най-ниски цени за продуктите си. Както и на факта, че "храните са най-устойчиви на криза. Това е последното нещо, от което ще се лиши човек", убедена е Лидия Пенева.

"Не сме коригирали плановете си, но развиваме по-бавно мрежата си от обекти. И двете страни подхождат предпазливо - ние правим по-внимателна селекция на партньорите, а те по-внимателно вземат решения дали да се присъединят към нас", обобщава Илона Станева.

По-лесен старт

Франчайзът се утвърждава като устойчив бизнес модел

Бойчо ПОПОВ

За много предприемачи франчайзингът е идеалният микс между това да бъдеш самостоятелен и класическата работа като служител. Принципът работи в България от няколко години, а в западните икономики - от десетилетия. И, както личи, този бизнес модел е имунизиран срещу кризисни времена.

"Ако времената са бурни, франчайзинг браншът ликува", пише Handelsblatt. През тази година в Германия оборотът на фирмите, франчайзополучатели, ще се повиши с 12.3%. "Най-сетне отново има достатъчно заинтересовани, които искат да станат предприемачи по този начин", казва браншовият анализатор Феликс Пекерт. Колкото повече служители са съкращавани от досегашните си фирми-работодатели, толкова повече кандидати чукат на вратите на компании, които работят на франчайзингов принцип, като хлебарниците Backwerk, пицариите Joey's Pizza Service, или Town & Country Haus, които строят фамилни къщи.

През 2009 г. франчайзингът ще създаде в Германия нови 5000 предприемача, показват данни от анализа Franchise Monitor 2009. Според Forum Franchise & Systeme оборотът на бранша в Германия през 2009 г. ще достигне 70.1 млрд. евро спрямо 62.5 млрд. евро през миналата година.

В Обединеното кралство франчайзингът също нараства. Генералният директор на Британската франчайзингова асоциация Брайън Смарт е предложил да организира безплатни работни семинари за компаниите, които са склонни да предложат бизнес модела си на франчайзинг. Според него този бизнес модел има най-висока степен на успеваемост при стартирането на собствен бизнес, отколкото традиционните начини за предпримачески старт. "Разбира се, франчайзингът не е магическо хапче, нужна е много работа, но все пак това е доста устойчив бизнес модел", твърди той пред Financial Times. Форумът на частния бизнес, организация, в която членуват около 25 000 малки и средни фирми, стартира в края на миналата година разяснителна кампания за франчайзинга. "Това може да е решение за тези компании, които биха искали да разширят бизнеса си, но в тези трудни времена не успяват да намерят финансиране от банките си", казва Ник Плейн, финансов директор на форума.

Така смятат и мениджърите на Domino's Pizza, която е сред най-големите британски франчайзингодатели и регистрира ръст на продажбите си от 10% за изминалата 2008 г. Тя също е сред фирмите, които търсят нови възможности за франчайзинг. Анди Хърст, директор на направлението "Франчайзинг" в Domino's Pizza, казва, че е отворен към оферти от служители, които наскоро са били съкратени. "Знаем, че има чудесни хора, които са били съкратени и са получили обезщетения и в момента обмислят следващата стъпка в кариерата си", казва той.
15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Софиянец
    • - 4
    • + 7

    Минчев, собственик на сладкарници "Неделя", да си прибере фирмения камион от тротоара срещу Сити Центъра. Тротоарите на София не са нито паркинги, нито товаро-разтоварища, нито логистични бази. Камион на тротоара прави лошо впечатление дори в дълбокия Ориент, към който принадлежи София.

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    Явор

    Аз не мога да намеря един читав източник за нформация за франчайзинг. Фирмите, които го продават само се хвалят сами, тази асоциация за франчайзиг не е ли редно поне да има сайт и да може човек да се свърже с тях по някакъв начин. Има ли някакви фирми, които да консултират предприемачите, как човек може да получи повече информация за пазара на франчайзите без да обикаля и да върти телефони до безкрай?

    Може и аз да не търся както трябва, ако някой има информация да сподели. Предварително благодаря!

    По въпроса за бусовете и камионите- да много е дразнещо, явно си ги използват като билбордове. Не знам дали не постигат обратен ефект с наглостта си.

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    Коларова БФА

    Здравейте г-н Явор.
    За повече информация за франчайзинга в България ,както и за БФА можете да видите на :
    http://www.bulfa.org/ или
    http://franchising.start.bg/

    С поздрав:
    Коларова /председател БФА/

    Нередност?
  • 4
    boyo avatar :-|
    Boyo
    • + 1

    Уважаеми г-н Явор,

    за повече информация може да посетите следния сайт:

    http://www.franchising.bg - тук има списък с наличните франчайзи в БГ.

    Полезна ще ви е и страницата http://www.franchise-net.bg/

    Поздрави,

    Бойчо Попов

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    Явор

    Разгледах сайтът на БФА, за съжаление нищо не открих в него, нито начин за контакт, нито някакви членове(освен 2, които не мога да открия), наистина ли последната и активност е от 2007г. ? Като цяло и http://franchising.start.bg/ е изпълнен само с безмилени линкове, благодаря все пак за отзивчивостта.

    Г-н Попов, много Ви благодаря за http://www.franchising.bg наистина ми свърши много добра работа, нямах си ни най-малка представа, че в България има толкова франчайзи... По въпроса за http://www.franchise-net.bg/ много е слабо развит на български, явно е от скоро, няма нищо съществено за нашия пазар на него...

    Освен всичко се свързах и с http://www.franchising.bg - много са отзивчиви и ми отговориха на всички въпроси по телефона, наистина много съм учуден, че без да се налага да плащам получих такава консултация! Искам да благодаря!

    Някой друг ако има повече информация да сподели моля!

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    Анонимен

    А към кои франчайз те насочиха консултантите от франчайзинг.бг ? Наистина са много но повечето са безсмислени.

    Нередност?
  • 7
    veskord2 avatar :-|
    veskord2

    Попълних въпросник който можеш да намериш и на сайта им - http://www.franchising.bg/downloads/Form_Franchise_Buyers_BG.doc
    И така ще те насочат... Много зависи от твоите наклонности, тоест с какво искаш да се занимаваш. Сигурно затова и голяма част от франчайзите, който си гледал са ти се сторили безсмислени, а именно защото не проявяваш интерес в конкретната област... Според мен е добре да има така наречените "безсмислени" франчайзи, защото така има място под слънцето за всеките- например един може да иска да се занимава с банички, друг с човешки ресурси, трети с фитнес и т.н.
    Не искам да казвам аз какво си избрах, бизнес тайна е ;-)

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    Л.Коларова

    Здравейте г-н Явор ,

    Относно БФА :На пазара сме от 1994 г.
    1. В страницата с препратка : За нас на БФА ,ако бяхте я разгледали по обстойно щяхте да видите действащите консултанти ,както и координати за връзка с тях.
    2. От опит знаем ,че най добре е съответното заинтересовано лице да изпрати е-маил със конкретно запитване към Асоциацията /препратка :гореща линия е-майл :[email protected] / за да можем , в зависимост от това къде живеете, да препратим Вашето запитване към консултант, намиращ се в непосредствена близост до Вас и мястото където живеете .
    3. От 2007 г. пуснахме и нов сайт http://franchising.start.bg/ с цел да дадем възможност на хора като Вас да се информират първоначално за всяка тема от сферата франчайзинг. В зависимост от това дали искате да купувате или продавате франчайзинг ,на какво следва да обърнете внимание и от какви подводни камъни да се пазите ,преди да започнете да преговаряте.
    Вижте за целта, статията за франчайз правото на ЕО и България : http://franchising.start.bg/article.php?aid=7414
    Разбира се тук се изисква да имате малко по добри и езикови умения ,за да можете да се разходите по целия "виртуален" франчайз свят,които сме създали за хора като Вас ,които сега прохождат във въпросната тема. /за Ваша информация са публикувани най добрите и качествени сайтове по темата ,предимно на наши проверени през годините партньори от Европа/
    В този сайт ние публикуваме както чужди /Мастер франчайзинг/ ,така и наши български фирми , работещи по системата на франчайзинга в България ,за които сме проверили доколко договорите им за франчайзинг са съобразени с националното ни законодателство и специфичното право на Европейската общност в тази насока!

    Така ,че ако сериозно сте решили да купувате бизнес ,а още повече да предлагате франчайзингов бизнес ,се налага да почетете !
    А и да се замислите дали безплатния бизнес съвет винаги е най - добрия и наистина най - неутралния и компетентния!

    Аз на свой ред също все пак искам да Ви благодаря за насоките ,които ми дадохте за оптимизирането на сайта http://franchising.start.bg/.

    С пожелание за успех в морето на предприемаческите възможности чрез франчайзинг !

    С поздрав:
    Любка Коларова


    Нередност?
  • 9
    Avatar :-@
    Анонимен

    Г-жо Любка Коларова,

    Наистина сте "на пазара". За никого не е тайна, че за да бъде добавен нов франчайз във Вашия списък с франчайзодатели, се изисква същите тези да да членове на БФА. Лошото в случая е, че за да сте член трябва да се заплаща по 2000лв на година??!! Този факт буди съмнение, че далеч не всички франчайзингови възможности са описани във franchising.start.bg , което може да се види и с просто сравнение между него и този на www.franchising.bg . Изглежда тази Ви политика на "рекет" в замяна на линк води до липса на нови такива.

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-P
    Л.Коларова

    На Ваше място г-н Анонимен бих се постарала да звънна до всички публикувани в сайта www.franchising.start.bg франчайзодатели, за да проверите на колко от тях им е изискана "задължителната " такса за членство в БФА за да бъдат публикувани . А след това да се информирате кого , как и защо приемаме за членове в БФА .

    Нередност?
Нов коментар