Меко приземяване

Авиокомпаниите се опитват да избегнат поскъпване на самолетните билети

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Авиокомпаниите с полети от и до България ще следват различни стратегии за разпределяне на финансовата тежест от европейската търговия с въглеродни квоти, в която участват от 1 януари. Допитване на Capital.bg показа, че част от превозвачите все още не са решили дали и каква част от новите екологични разходи ще бъдат прехвърлени към пътниците, а други компании ще оптимизират бюджета си, така че да не натоварват клиентите.

От 1 януари всички авиокомпании с полети от и до летища в Европейския съюз са длъжни да притежават разрешителни (квоти) за изпускане на въглероден диоксид, които да са равни на количествата, емитирани от самолетите. За 2012 г. Европейската комисия реши да даде безплатно средно 85% от квотите, изчислени спрямо количествата от предишни години (1 квота=1 тон CO2).

От 2013 г. делът на безплатните разрешителни постепенно спада. Недостигащите квоти се купуват на търгове от Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ), която е основният инструмент на ЕС за противодействие на климатичните промени. Досега в нея участваха около 11 000 индустриални предприятия и енергийни централи.

В търсене на решение

Ръководството на националния превозвач Bulgaria Air не е решило дали и каква част от разходите за недостигащте квоти ще бъде калкулирана в цената на билетите. Като най-голям български превозвач компанията ще получи най-много безплатни квоти - 126 000 за 2012 г.

"Това количество няма да ни стигне, но все още не знаем колко още трябва да купим", обясни за Capital.bg Стефан Цигов, директор "Наземно обслужване" в компанията. Предварителните изчисления сочат, че заради въглердоните емисии разходите на фирмата, чиито най-отдалечени дестинации са в Испания и Англия, ще се увеличат с около 2–3 евро на пътник.

Bulgaria Air ще вземе решение как да разпрездели екоразходите, след като се посъветва с брокери на въглеродни квоти, каза още Цигов, допълвайки, че търговията с емисии все още е новост за авиационната индустрия. Според него при всички положения сега компаниите ще са още по-мотивирани да са ефективни и да пълнят самолетите, така че генерираните емисии да се разпределят между повече пътници.

До края на февруари министерството на околната среда и водите ще предостави безплатни квоти освен на националния авиопревозвач и на Bulgarian Air Charter, BH Air и Air Via. Всички те са отчели пред ведомството натоварването и изминатите разстояния през 2010 г., по които може да се съди за емисиите. Между 2012 и 2020 г. четирите фирми ще разполагат с общо 2.3 млн. безплатни квоти.

"Дали ще им трябват допълнително квоти, или ще имат излишък зависи от интензивността на дейността им, вида на горивото и ефективността на използваните технологии в въздухоплавателните средства", поясниха от екоминистерството.

Нискотарифен имидж

Нискотарифните компании ще се опитат да запазят привлекателността на евтините си билети като компенсират екологичните разходи с орязване на други пера от бюджета. "Няма да увеличаваме нашите цени, а ще се фокусираме върху по-доброто управление на разходите", казаха от британската easyJet, която обслужва полети от София до Лондон (Гетуик) и до Манчестър. Заради участието в ЕСТЕ компанията ще трябва да плати 16 млн. паунда (19.4 млн. eвро) през финансовата 2012 г., сочи първоначалната оценка.

Не е ясно дали другите компании ще последват примера на easyJet, но изглежда, че в нискотарифният сегмент никой не се съпротивлява на търговията с емисии. Европейската асоциация на нискобюджетните авиокомпании (ELFAA), в която членуват водещите превозвачи за евтино пътуване със самолет, приветства решението на Съда на ЕС от края на декември. Съдиите разпоредиха във въглеродната търговия да участват и неевропейски компании с полети до общността.

"С включването в ЕСТЕ авиацията напълно покрива екологичните щети, които причинява. Правителствените политики трябва да признаят това и трябва да спрат разрастването на данъчното бреме за авиокомпаниите", смята генералният секретар на ELFAA Джон Ханлън. Няколко фирми вече призоваха британското правителство да отмени местната авиотакса APD, която удвоява финансовата тежест на въглеродните квоти и която според тях не носи екологични ползи.

Съобщенията за поскъпване на полетите обаче заваляха още от началото на годината. Заради очаквания недостиг на квоти белгийската Brussels Airlines, част от групата Lufthansa, съобщи, че билет за полет в Европа ще поскъпне с 3 евро, а пътуване до летище в Америка или Африка вече ще струва 10 евро повече. Самата Lufthansa предупреди, че "въглеродните й разходи" от около 130 млн. евро през тази година няма да бъдат за сметка на компанията. Американските Delta, United-Continental и US Airways добавиха 3 долара доплащане за полетите до ЕС.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    rus_h avatar :-(
    rus_h

    Тъкмо българина започна да отделя пари за почивки и пътуване и сега остава да вдигнат цените на билетите

    Нередност?
Нов коментар