🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Мариан Колев, "Хиполенд": Реалистичният сценарий е за 50% спад в приходите ни

Собственикът на веригата за детски играчки пред "Капитал"

"Макар че Китай е голямата фабрика на света, около 20% от играчките все още се правят в Европа. За голямо съжаление водещата държава тук е Италия, която също пострада сериозно в кризата", разказва Мариан Колев
"Макар че Китай е голямата фабрика на света, около 20% от играчките все още се правят в Европа. За голямо съжаление водещата държава тук е Италия, която също пострада сериозно в кризата", разказва Мариан Колев
"Макар че Китай е голямата фабрика на света, около 20% от играчките все още се правят в Европа. За голямо съжаление водещата държава тук е Италия, която също пострада сериозно в кризата", разказва Мариан Колев    ©  Надежда Чипева
"Макар че Китай е голямата фабрика на света, около 20% от играчките все още се правят в Европа. За голямо съжаление водещата държава тук е Италия, която също пострада сериозно в кризата", разказва Мариан Колев    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Мариан Колев е основател и мажоритарен собственик на веригата за продажба на играчки и детски стоки "Хиполенд". Работи в сегмента от края на 90-те години, когато създава компанията "Феликс тойс". И до днес тя е най-големият дистрибутор на детски играчки на пазара в България.

Веригата "Хиполенд" е създадена през 2005 г. и има 30 магазина във всички по-големи градове на България и онлайн продажби. През 2018 г. приходите на "Хиполенд" АД са били 65 млн. лв., а печалбата 3.6 млн. лв.

Как се отрази ситуацията с избухването на коронавирус пандемията на бизнеса с играчки и в частност на веригата "Хиполенд"?

Хубавото е, че проблемът в Китай, където е фабриката за играчки на света, приключи и нашите партньори от там вече се обаждат не само за да кажат, че възстановят доставките, а да ни питат как сме и как могат да помогнат. Хората проявяват огромно съчувствие и са много адекватни в ситуацията.

Това, което идва като сигнали, е, че фабриките в Китай до седмици или месец имат възможност да заработят с пълен капацитет, както е било преди кризата.

Друг въпрос е, че потреблението в България вече ще е съвсем различно, но никой не може да предвиди какво. Само сме сигурни, че ще се свие на този етап.

Има някои продукти, които изобщо няма да бъдат купувани в следващата една-две години вероятно.

Забелязвате ли вече свиване в търсенето на играчки?

Тъй като кризата е сравнително отскоро (интервюто е от средата на март - бел. авт.), винаги първата реакция при някакъв подобен форсмажор е на страх, безпомощност, неориентираност и блокаж. Липсва всякаква предвидимост.

Всички смятаха, че в първите дни след наложеното извънредно положение в България онлайн магазините ще бъдат претрупани с поръчки, но това не се случи. Да, имаше някакъв ръст, но не беше това, което се очакваше. В тези дни ритейлът е по-скоро като нокаутиран боксьор, който не знае много добре какво се случва. Всичко се променя за часове, но не само за нас, а и за хората. Такива дни не са подходящи за решението за купуване на играчки.

А какво се случи, когато коронавирус кризата връхлетя Китай в началото на годината? Усети ли се на пазара спад на производството на играчки и забавяне на доставки?

Проблемът там съвпадна с идването на китайската Нова година, а около нея винаги има за две-три седмици свиване на производството. Сега официално беше удължена ваканцията и голяма част от хората не се върнаха на работа след нея. Да, имаше прецедент и препълнени контейнери със стока там, които нямаше как да бъдат освободени и да тръгнат насам, защото нямаше хора. Но китайците информираха всичките си клиенти в Европа и света, че забавят доставките и не знаят колко. Бързо се овладя това положение и бяха поставени и изпълнявани нови срокове, а също така беше предоставена възможност да се откажем, ако не ни трябва вече стоката, която сме поръчали.

Това забавяне отразили ли се на "Хиполенд" и имате ли липсващи артикули и готовност да работите така, както сте планирали кампаниите си, в т.ч. и тази за Деня на детето?

Много бих искал да празнуваме този празник и да имаме право да сядаме заедно на маса. Ние имаме готовност и тази готовност няма общо с вируса, а с поддържането на повече наличности и поддържането на връзка с повече европейски партньори. Макар че Китай е голямата фабрика на света, около 20% от играчките все още се правят в Европа. За голямо съжаление водещата държава тук е Италия, която също пострада сериозно в кризата.

Много от международните вериги обявиха, че имат прекъсване във веригата на доставките вследствие на кризата. Имате ли подобни наблюдения и какво показва вашият опит?

Това е валидно за всички сектори, тъй като дори там, където не е задължително спирането на процесите, всеки, който работи, е потенциален враг на битката с вируса и е сочен за печалбар. Искам да ви кажа, че в момента всеки работодател в търговията и услугите, който не си е разпуснал хората, се смята за гаден и алчен. Никой обаче не взима предвид, че половината хора нямат интернет или не могат да си поръчат онлайн.

Как се подготвяте за подобни кризи, които имат глобално и дългосрочно отражение? Какви конкретни мерки взимате сега?

Към момента при нас хората идват един ден на работа, а на следващия не. Гледаме наполовина да разделим дните между работа на място и от вкъщи. Магазините ни в моловете са затворени, но аз съм изключително изненадан, че хората пишат и показват готовност да са на работните си места и да подкрепят компанията. Хората са обединени, не са уплашени и са готови да поемат риска животът да не спира и икономиката да не блокира.

Може ли да се очаква, че веригите ще се преориентират към нови доставчици, продукти и прочие вследствие на прекъсванията във веригата на доставките?

Това не го мисля в този момент. Така или иначе още преди да се случи тази криза, ние сме се стремили да разширяваме географията на нашите доставчици. Нямам нищо против Китай. Бих казал, че тя в момента е номер едно и като цени, и като качество, но винаги е добре да имаш по-голям избор, така че ние отдавна вече сме потърсили и други възможности. Сигурен съм, че след няколко месеца не само ние, но целият свят ще мисли по-различно и ще действа по-внимателно, отколкото днес.

Как приключи за вас 2019 г.? Увеличи ли се делът на онлайн канала?

Делът на онлайн канала се увеличи и вече е над 10%. Продажбите през 2019 г. са същите като през 2018 г., като причините са добре известни. Първата е демографията в България, а втората е тази, която удря целия свят много сериозно. Децата спират все по-рано да играят с играчки заради навлизането на технологиите в живота им. Днес деца на 8 години наричат магазините за играчки бебешки. На най-големия панаир в началото на годината в Хонконг всички големи производители ни поздравяваха след въпроса как беше 2019 г. заради това, че сме успели да запазим нивото на продажбите си. В последните година фалираха много големи производители и големи търговци на играчки в Европа и по света, а миналата година фалира и най-голямата американска верига за играчки Toys R Us.

Каква е прогнозата ви за продажбите през 2020 г.?

За мен един спад от 20% е оптимистичният сценарий за всяка фирма, независимо от бранша й, когато той е различен от ритейла на храни и фармацията. Реалистичният ми сценарий е за 50% надолу в приходите ни.

Интервюто взе Силвия Радославова