Български компании разказват плановете си за връщане към нормалността

Бизнеси от различни индустрии споделят как променят работните си процеси и как се грижат за служителите си в кризата

Само за два месеца голяма част от света бе блокирана, а много хора, компании и правителства трябваше светкавично бързо да променят начина си на живот и работа. За разлика от предишни кризи коронавирусът не подбира малки или големи сектори и индустрии. Засегнати бяха всички - от гигантски корпорации за милиарди долари до кварталния хранителен магазин.

Български фирми от различни браншове трябваше бързо да променят работните си практики и бизнес модели. Естествено, отражението е различно върху различните индустрии. Някои като ресторанти и хотели затвориха напълно. Други като аутсорсинг компаниите пуснаха до 95% от служителите си да работят от дома. Трети пък като супермаркетите нямат спад в приходите, но работят при повишени мерки за безопасност за клиенти и служители. Едно е сигурно, компаниите в цял свят не са се срещали с подобна ситуация, макар немалко от тях да са преживявали всякакви финансови и други кризи. И действията им в момента, както и научените уроци и въведени нови практики могат да доведат до позитиви и в бъдеще, когато светът започне да се завръща към новата нормалност. Подбрахме примери на компании в България от различни сектори, които са променили и продължават да променят в движение работните си процеси. Част от тях разказаха своя опит, инициативи и планове занапред по време на HR уебинар, организиран от "Капитал" и "Кариери" тази седмица.

Пълния разговор със споделено знание от компании от IT бранша, ритейла и индустрията за това как се грижат за хората и културата на компаниите си в кризата можете да намерите тук или в YouТube канала на "Капитал".

Правилата на Puzl CowOrKing - споделени мерки за сигурност

На 7 хил. кв.м площ в две сгради в бизнес център "Витоша" се простира едно от най-големите споделени работни пространства в България - Puzl CowOrKing. Мястото побира общо над 650 души и обичайно капацитетът му е почти запълнен. В края на извънредното положение отделните офиси остават изцяло заети, а наемателите в общите зони са наполовина по-малко и вероятно ще останат така за неопределено време, за да отговори на новите правила за сигурност на работното място.

"Естествено ще стартираме с по-малко наематели, защото ситуацията се отрази върху голяма част от наемателите ни и част от тях трябваше да освободят работните си места или да намалят екипите си и съответно заетите работни места. За момента общите ни зони са заети между 50 и 60% и смятаме да запазим този процент запълваемост, за да може да осигурим повече пространство между хората", коментира пред "Капитал" Петя Липева, главен навигатор в пространството.

Екипът на Puzl CowOrKing вече посреща наемателите си с нова правила за безопасна работа, разделени в три категории.

- Организация на пространството

Сред първите промени в Puzl CowOrKing логично е засилване на хигиената. "На входовете на всички пространства има автоматични диспенсъри с дезинфектант за ръце, както и препарати, с които наемателите могат да почистят личните си вещи", обяснява Петя Липева. Тя допълва, че екипът по хигиена е инструктиран допълнително да почиства всички често докосвани повърхности. Филтрите на системите за вентилация и климатизация също се сменят често в комбинация с регулярно проветряване на всички помещения.

- Препоръки към наемателите

За ограничаване на струпването на хора екипът преустановява събитията в залите, като в зависимост от ситуацията очакват да ги възобновят през септември. "Ще оборудваме всички зали с видеоконферентни системи, за да може да ограничим срещите с външни лица", уточнява Петя Липева. При необходимост в кафе зоната на Puzl CowOrKing, която към момента не се използва, има отделни зали, пригодени за срещи с посетители при конкретни хигиенни и предпазни мерки.

В общите пространства също е препоръчително наемателите да спазват дистанция от минимум два метра помежду си и по възможност да ограничат идването до работното място с градски транспорт.

Сред новите правила в Puzl CowOrKing е и изрично внимание към личното здраве и в случай на неразположение всеки да се поставя под карантина, като уведоми както собствения си екип, така и този на споделения офис.

- Препоръки към външни лица

Като допълнителни мерки от Puzl CowOrKing задължават доставчиците да оставят пратките на рецепцията на пространството, без да влизат в него. Обиколките на споделения офис за представянето му на потенциални нови наематели ще се организират от екипа извън работно време при задължително носене на предпазни маски. Все пак заинтересованите ще бъдат насърчавани да разгледат пространството чрез технологията за виртуална реалност. "За момента работим върху позитивен и негативен сценарий за рестартиране на бизнеса. Очакваме да има по-голям интерес към гъвкави условия за наемане на работни пространства и в същото време голяма част от екипите ще преминат на напълно дистанционна работа", казва в заключение Петя Липева, като очакванията й са до края на месеца да имат по-добра видимост за последствията и потенциалното развитие на бизнеса на споделеното работно пространство.

"Аурубис България": Въведохме ротационен принцип на работа

За "Аурубис България" - най-големият производител на катодна мед в Европа, понятието домашен офис не съществува преди корона кризата. От общо 890 служители на компанията едва около 10% живеят извън района на Пирдоп и Златица и пътуват всяка сутрин до завода. Освен че в преработването на метали и суровини работата по подразбиране не може да се върши пред екран, за администрацията на компанията всекидневното присъствие в завода също е част от корпоративния код.

"Нашето разбиране преди началото на кризата и продължаваме да вярваме, че е така, е, че ние сме едно голямо семейство и трябва да продължаваме да бъдем заедно. Нашето работно място е заводът ни, който е разположен на територията на Пирдоп и Златица. За нас беше голямо предизвикателство да се пренастроим и да видим как ще продължим да работим, свикнали да бъдем на място, говорейки с хората. Това е изключително предимство и сега го осъзнаваме", разказа ръководителят "Човешки ресурси Югоизточна Европа" в "Аурубис" Анелия Димова по време на HR уебинар за добри практики за грижа за служителите в кризата, организиран от "Капитал" и "Кариери" тази седмица.

В хода на корона кризата обаче "Аурубис" въвежда възможност за работа от вкъщи не само за административните длъжности. За да предпази здравето на хората, които работят в производството и поддръжката, но и да осигури непрекъснатост на производствения процес, компанията въвежда ротационен принцип на работа. "Ротацията се състои в това винаги да имаме "резервен" екип, който е в т.нар. хоум офис и на разположение, в случай че се наложи да се яви на работа - 14 дни даден екип е вкъщи, след което друг екип се ротира на "работа от вкъщи", обясни Анелия Димова. Резервните екипи получават пълния пакет от възнаграждения и придобивки, докато са на разположение вкъщи.

Отделно на територията на завода действа и медицински център, който "Аурубис" привежда в съответствие с новите хигиенни правила. Компанията има и пакет за здравна застраховка на служителите си и провежда уебинари за психично здраве с психотерапевти, като предлага възможности и за индивидуални консултации с тях. А през партньорските си програми осигурява финансиране (в размер на 1.360 млн. лева за следващите две години) за местните болници, медицински центрове, училища и културни центрове. "В този случай партньорските програми имат за цел да направят по-плавно излизането от периода на кризата и съответно пак да подкрепят нашите служители, защото те живеят в региона", коментира Анелия Димова.

По време на уебинара HR мениджърът разказа, че в момента компанията разработва детайлен план за поетапно излизане от сегашната ситуация. "Със сигурност резки движения няма да правим, това, което обсъждаме в т.нар. оперативен щаб, е да запазим голяма част от мерките, които и в момента прилагаме - от гледна точка на отстояние, дезинфекция и прочие. Нещото, което ще си вземем със сигурност, е работата от вкъщи. Стана ясно, че онлайн можем да работим и можем и да се обучаваме", коментира още Димова. Тя обясни, че компанията вижда много позитиви от провеждането на срещи онлайн от гледна точка на управление на времето, съдържание и фокусираност и работи в посока да запази този научен урок. "За съжаление кризата няма да свърши скоро, по-скоро трябва да видим как в дългосрочен план можем да съхраним здравето на нашите колеги", обобщи тя.

SiteGround: Ще се връщаме плавно и поетапно в офиса

IT индустрията е една от малкото, които корона кризата не завари неподготвена за дистанционен режим на работа. Повечето компании имат дългогодишни политики и практики за домашен офис, а тези IT бизнеси, които имат офиси в други държави, започнаха да изнасят служителите си от бизнес сградите, преди кризата да се развие в България.

Българската уеб хостинг компания SiteGround, за която работят около 500 души в страната (базирани в София, Пловдив и Стара Загора), например започва с мерките за кризата с COVID-19 през февруари и преминава към изцяло дистанционен режим на работа за всички екипи още преди да бъде обявено извънредното положение.

"Всички очакваме да се завърнем към предишния си начин на работа, но това няма да стане, преди да сме сигурни, че и средата, в която живеем, също трайно се е завърнала към по-нормален ритъм, без да застрашава масово хората. И също ще се случва поетапно", разказва плановете на компанията Виктор Фачев, директор "Човешки ресурси" в SiteGround.

В момента във всичките им офиси се допускат само единици хора, които са отговорни за поддържането на офис средата физически. Преди да преминат към офис помещенията, има редица стъпки, които те трябва да изпълнят: човекът да е сигурен, че се чувства добре, след което да дезинфекцира както ръцете, дрехите си, мобилния си телефон и лаптоп, така и да смени обувките си, ако ще пребивава в офиса по-дълго време, или да ползва такива за еднократна употреба, ако се налага достъп за кратко. Компанията има режим на допускане само по един човек в асансьор и на поне 2.5 метра дистанция в общите пространства и осигурява и лични предпазни средства за служителите си. SiteGround проучва и различни варианти с тестове за COVID-19 за служителите, но на етапа не смята, че са достатъчно надеждни, така че да гарантират сигурност и безопасност за всички.

"Ако облекчим режима на достъп, ще започнем само с най-критичните екипи, на които работата от вкъщи влияе в най-голяма степен на качеството и продуктивността, но и тогава ще продължим политиката си за работа от вкъщи при нужда", уточнява Виктор Фачев. "Екипите ни очакват с нетърпение отново да заработим в невероятните ни и уютни офиси по начина, по който сме свикнали, но няма да бързаме това да се случи веднага", допълва той.

Междувременно компанията е създала редица инициативи, с които да поддържа мотивацията и ефективността на служителите си от разстояние. Сред мерките за подкрепа са например осигуряване на техника, необходима за работа, и дори бюра и столове от офиса, доставка на храна всеки ден по домовете за всички служители от София, Пловдив и Стара Загора, регулярни уебкасти, в които топ мениджмънтът на компанията дава ъпдейти какво се случва в компанията. SiteGround насърчава служителите да продължат да си общуват и в извънработно време чрез виртуални фитнес тренировки, клубове по интереси, онлайн бордови игри. Според Виктор Фачев подобни мерки имат разтоварващ ефект, развиват креативността и екипността. "Въпреки че не сме заедно на едно място, продължаваме да се усещаме като една общност от колеги. Въпреки че сме технологична компания, където често хората са свикнали да работят от разстояние, нашата култура е такава, че ние много си взаимодействаме на място", обяснява той. Тази седмица компанията е започнала и цялостна програма за благополучие на служителите си, разделена на три части (финансова, духовна и емоционална). Чрез нея служителите имат достъп до уебинари за лични финанси, психично здраве, йога и майндфулнес. Това е мярка, която цели да поддържа духа на компанията, да помогне на хората да излязат от кризата, но вероятно ще се запази и еволюира и в новата нормалност.

"Лидл България": Кризата е възможност за цялостна ревизия на процесите

Търговските вериги бяха сред първите бизнеси, които трябваше да трансформират пространствата и процесите си заради пандемията, за да осигурят здравето и сигурността както на служителите си, така и на пазаруващите в тях. Над 2000 от служителите на "Лидл България" са на т.нар. първа линия и общуват всекидневно с хиляди хора. Затова компанията започва своята подготовка за новата нормалност далеч преди да бъде регистриран първият болен в България.

Търговската верига създава своя кризисен щаб, в който участват топ мениджърите и ключови представители на средния мениджмънт, още през февруари. Неговата цел е да обработва цялата информация за функционирането на бизнеса и за опазване на здравето и сигурността на служителите и на клиентите в новите условия и да взима бързи и адекватни решения. В началото на кризата им се налага да взимат решения в рамките на часове. Една от първите му задачи, разбира се, е да осигури предпазни средства в магазините, филиалите и складовите бази. Това освен доставка на огромни количества маски, дезинфектанти, ръкавици и шлемове означава и монтиране на защитни бариери от плексиглас между клиентите и служителите на каси. И е нелека задача предвид недостига на предпазни средства в световен мащаб в началото.

В същото време около 90% от офис служителите на компанията преминават в режим работа от разстояние, а тези, на които им се налага да посещават офисите, биват разделени на А и Б групи, така че да се ротират и да не се налага да бъдат в пространството по едно и също време. Дистанционната работа се практикува в компанията и преди кризата, но след нея се случва в много по-голям мащаб и обхваща повече хора. Отделно офисът е разграфен на отделни стаи и зали, за да нямат хората близък контакт едни с други. Процесите по подбор на нови служители и онбординг програмата за новоназначени са изцяло мигрирани към виртуална среда. Участието на компанията в кариерни форуми също се случва изцяло онлайн.

За цялостната реорганизация на процесите в "Лидл България" разказа Катерина Шопова, директор "Човешки ресурси" в компанията, по време на HR уебинара на "Капитал" и "Кариери" тази седмица. "Кризисният щаб изигра и продължава да играе ключова роля въобще в условията на тази криза. Чрез него ние комуникираме всички ежедневни решения и към служителите, и обратно - като комуникационен канал да приемаме всички техни въпроси или поставяне на проблеми и съответно тяхното буквално решение на дневна база", обясни още тя.

В момента компанията работи по детайлен план с инструкции за завръщането, по който още не разкрива детайли. По време на уебинара обаче Катерина Шопова обясни, че за хората на първа линия "Лидл" ще продължи да поддържа безпрецедентните мерки за сигурност, а вероятно ще запази и работата от разстояние за офис служителите си. В какъв обем и мащаб ще се случи това обаче зависи от актуалната пандемична обстановка. Тя добави, че компанията мисли и решения за служителите си с деца, тъй като все още не е ясно кога те ще бъдат допуснати до училища и детски градини.

"Със сигурност ще има нов начин на работа и в офисите - с отстояване на разстояние, с непрекъснатото дезинфекциране, с предпазните средства, начините, по които се общува по време на заседание в една зала. Ясно е, че тази нормалност ще продължава може би с месеци, според някои прогнози и години, и тук стои нашата роля да можем много детайлно и ясно да разпишем правилата, по които отсега нататък ще работи организацията", коментира още HR мениджърът. Според Катерина Шопова кризата и наученото от дистанционната работа е възможност и за цялостна ревизия на процесите в компанията и намиране на нова ефективност. "Ангажираността има различни формати и най-важна е връзката между хората, а не средата, в която се случва", коментира тя.

По темата работиха Зорница Стоилова и Сирма Пенкова

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар