🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Вече 10 години създаваме логистични услуги за онлайн магазини, продаващи зад граница

Светлозар Димитров, съосновател и управител на euShipments.com

Вече 10 години създаваме логистични услуги за онлайн магазини, продаващи зад граница
Вече 10 години създаваме логистични услуги за онлайн магазини, продаващи зад граница
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Какви възможности предоставя вашата логистична компания на електронните търговци?

Редица статистики показват, че доставката на поръчките и пратките е основна пречка пред всеки онлайн магазин, който иска да се развива в нови за него международни дестинации. Именно тук се намесваме ние от euShipments.com с бързи, гъвкави и ценово конкурентни куриерски и фулфилмънт решения.

Кои пазари покривате?

- Доставяме пратки на наши клиенти както до изключително популярните за българските онлайн магазини дестинации като Унгария, Румъния, Гърция, Хърватия и други от региона, така и до всички останали държави - членки на ЕС.

Разделяме мрежата си на:

  • дестинации, до които доставяме с опция "наложен платеж";
  • дестинации, определени като Premium ecommerce markets (Германия, Франция, Белгия, Дания, Нидерландия и др., в които всички поръчки са предплатени).

Какви са вашите предимства пред конкуренцията?

- Предимствата се крият зад оперативните и IT процеси, които реализират доставките. Има огромна разлика между начина, по който една ecommerce поръчка се доставя от класически международен куриер, и нашия модел на работа. Мрежата ни за доставки на пратки е изградена в партньорство с най-силните и разпознаваеми куриерски компании във всяка от държавите, в които продават нашите клиенти. Така всеки наш клиент получава най-доброто от куриерския бранш в Европа. Във всяка от държавите имаме предпочитан партньор, но разполагаме и с редица други опции, така че клиентите ни да могат да избират коя куриерска компания да доставя поръчките им до определена територия. Добри примери за това са Румъния, където имаме на разположение трите най-силни мрежи (тези на Same Day, FAN и Cargus), Унгария (GLS HU и Sprinter), Полша (InPost и DHL), Франция (Colis Prive и Colissimo), Германия (DHL и Hermes).

Тук трябва да споделим, че в момента активните при нас методи за доставка са над 600, които покриват напълно всички държави - членки на ЕС, чрез:

  • сухопътни куриерски услуги;
  • доставки до т.н. PuDo и Lockers мрежи;
  • Air express услуги;
  • икономични доставки с ограничена тракинг информация;
  • доставки от фулфилмънт складовете ни в България (Русе) и други държави.

Важно предимство е и фактът, че нашите онлайн търговци имат на разположение всичко, описано дотук, подписвайки само един договор за логистична услуга с нас и интегрирайки използваната от тях ecommerce платформа само с euShipments.com.

Последно, но не на последно място, клиентите ни знаят, че ни е грижа за всяка пратка - независимо дали идва от магазин с 5 или с 5000 поръчки на месец.

Как вашата компания улеснява стъпките на един онлайн търговец, решил да продава отвъд граница?

- С нас логистичната задача е решена. Онлайн търговецът няма нужда да проучва кои са подходящите за него куриерски компании във всяка отделна държава, да договаря цени и оперативни модели с тях, да се разплаща с тях, да комуникира с тях на теми като статуси на пратки, рекламации, фактури и суми по наложени платежи. Всички тези активности са събрани в разработеното от нас софтуерно решение, клиентски интерфейс, а и нашият експертен екип е винаги на разположение да съдейства. Натрупали сме богато ноу-хау, чрез което улесняваме всеки наш клиент още в деня, в който стартират първите му международни онлайн продажби и доставки.

С нас онлайн търговците няма нужда да се учат от грешките си.

Кои са най-търсените пазари за вашите клиенти към момента?

- През 2020 само ние доставихме близо 250 000 пратки до получатели в Румъния. Тази година това число ще е дори по-голямо, така че мога да кажа, че румънският пазар се превръща във вътрешен за българските онлайн магазини. Всеки, които стъпи там преди 2-3 години, вече продава в цяла Централна и Източна Европа, или в т.нар. COD (cash on delivery, или наложен платеж) дестинации. Радваме се, че все повече търговци тестват и т.н. Premium ecommerce markets като Германия и Франция и ние вярваме, че ще успеят, защото българските онлайн магазини разполагат с конкуренти продукти, отлични логистични решения и остава само да се погрижат за маркетинга.

Извършвате логистични услуги за международни онлайн магазини. Кои плюсове на компанията я правят предпочитана в този род дейности?

- Важно е да отбележим, че всъщност ние доставяме пратки, генерирани само от онлайн поръчки. Сто процента от нашите клиенти са онлайн магазини. Това неминуемо води до експертност в това направление. Натрупаната опитност, фактът, че си партнираме с над 30 куриерски и фулфилмънт компании, и стотиците различни методи за доставка, които са на разположение на търговците, карат все повече от най-големите и добри онлайн магазини в България да доверяват пратките си на euShipments.com

Превърнахме се в първи избор, а не в добра и работеща алтернатива!

Инвестирахте във втори фулфълмънт склад в Русе. Разкажете ни повече за това разширяване на капацитета.

- И към днешна дата по-голямата част от приходите на euShipments.com продължават да се генерират от пратките, които товарим от адресите на онлайн магазините и които доставяме до клиентите им в чужбина. Нашата фулфилмънт история започна през 2015 когато един от текущите ни клиенти ни постави условие - или приемаме цялата му стокова наличност в Русе и започваме тук да опаковаме и изпращаме поръчките му до Румъния, Унгария, Гърция и България, или ще се наложи да търси подобна опция от някой друг. Приехме предизвикателството. Така през септември 2019 се наложи да се преместим в нов склад, който да може да изпълнява не само функцията на сортировъчен и разпределителен център за международните ни обеми от пратки, а и да се превърне в "дом" за стоките на все повечето клиенти, които се нуждаят от доверен и опитен фулфилмънт партньор. Капацитетът на този склад е изчепан, така че реагирахме на търсенето с допълнителни квадратни метри и палетоместа.

Защо смятате, че българските и международните онлайн магазини все по-често избират вашите складове за обработването на техните поръчки?

- Натрупаната опитност, софтуерните ни решения, фактът, че Русе логистично е разположен така, че да доставя пратките до региона с оптимално транзитно време и цена, помагат при избора. Увеличеният брой на фулфилмънт клиенти в Русе се дължи както на все по-голямата резпознаваемост на тази услуга в България, така и на факта, че все повече търговци от Централна и Западна Европа стартират продажбите си в нашия регион. Получим ли запитване от чужбина, в почти 100% от случаите го превръщаме в стартиращ клиенти и релни обеми от пратки.

Как пандемията промени електронната търговия и логистичната част към нея?

- Тя промени активните онлайн търговци и ускори развитието им до такава степен, че през 2020 определени магазини отчетоха ръстове от по 60/70/100, а дори и повече проценти.
В същото време пандемията мотивира традиционни B2B организации да погледнат към ecommerce пазара, което ще "качи" онлайн нови продуктови категории и ще разшири броя на предлаганите стоки онлайн. Крайният потребител също се променя. Пандемията го кара все по-често да поръчва онлайн, като по този начин избягва физическите магазини, опашките и струпването на хора. Средният размер на една годишна потребителска кошница неминуемо се увеличава.

Доставчиците на логистични услуги трябва да реагират бързо и да подсигуряват допълнителен капацитет, така че да гарантират максимално бързи и надеждни услуги. В модела на euShipments.com това се случва, като следим тенденциите и добавяме в мрежата си все повече нови методи за доставка и нови премиум куриерски компании.

Как се справяте с предизвикателствата?

- Както за нас, така и за всички в бранша най-големите предизвикателства са в посрещането и качественото обслужване на нарастващите обеми от поръчки и пратки. Справяме се с тях чрез постоянни инвестиции и подобрения в IT инфраструктурата и чрез обучението и надграждането на екипите, които са свързани с оперативната и следпродажбената дейност.