Емил Вагенщайн: Онлайн звеното на ozone.bg е с 60% ръст, но офлайн магазините са 40% надолу

Ръководителят на маркетинга на електронния магазин е сред панелистите на форума Ecommerce Retail Summit на "Капитал"

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Емил Вагенщайн ръководи маркетинга на ozone.bg от 2017 г. Той е вторият служител, нает в компанията в началото на 2008 г., като независимо от формалната си позиция, която се променя през годините, остава активен участник в изграждането на уебсайта, оперативните процеси и технологичните разработки на групата. Отговорен е за създаването и интеграцията на ERP системата на компанията - вътрешен проект, който е изграден изцяло по процесите и нуждите на интернет търговеца.

На настоящата си длъжност, той управлява цялостната стратегия на Ozone и неговите проявления в онлайн и офлайн пространството, както и другите два бранда на групата - Pulsar Games и PCstore.bg.

Емил Вагенщайн е сред панелистите на конференцията Ecommerce and Retail Summit: Restart, Reconnect, Rechain, която ще се проведе онлайн на 5 ноември. Събитието се организира от "Капитал" и ще постави акцент върху предизвикателствата, адаптацията и развитието на ритейла в условията на новата COVID реалност. Ръководителят на маркетинга на ozone.bg ще вземе участие в дискусия за локалния пазар и успешните стратегии за растеж.

Оказа ли коронавирус пандемията ефект върху търсенето на стоки онлайн и какво показва опитът на ozonе.bg? Какъв е ръстът на продажбите ви от месец март насам?

Винаги сме се стремели да асоциираме бранда си с продукти за свободно време и забавление. Затова един от първите търговци, за който клиентите се сетиха в началото на локдауна, беше точно Ozone.bg. С времето сме доказали, че можем да се справим дори и с изненадващи покачвания в обема на поръчките, което ни позволи със сравнително ниско влошаване на услугата да посрещнем търсенето. Нормалните ни очаквания за Ozone бяха да растем около 50% година към година. В тримесечието на локдауна (март, април, май) постигнахме доста по-сериозни ръстове. В летните месеци оборотите започнаха да влизат в по-нормален ритъм и към момента сайта е с малко над 60% ръст година към година. Другата страна на монетата е "Пулсар" - физическата ни верига за гейминг продукти. Всичките ни магазини са в големи търговски центрове и за това бяха напълно затворени за над 2 месеца. В момента тази бизнес единица е с 40% надолу година, спрямо миналата година.

Изпитвахте ли затруднения, свързани с прекъснатите вериги на доставки? Кога забелязахте първи признаци на нормализация и как изглеждат нещата днес?

Продължаваме да имаме проблеми с доставките и наличностите в определени вертикали (Пъзели, Електроника, CE, част от гейминг сегмента). Търговският ни екип обаче направи навременни и бързи зареждания и поръчки много по-рано тази година, затова сме в добра позиция да посрещнем най-силния сезон.

Кои са най-търсените категории стоки и промениха ли се спрямо времето преди старта на пандемията? Кои категории се сринаха?

Предвид нишовата специфика на Ozone.bg нямаме големи промени в разпределението на категориите. Най-големите ни вертикали остават гейминг и книжарница, като тази година книжарницата ще стане най-голямата ни категория. Това беше очаквано, така че съотношението не се е променило. Нямаме и категории, които се представят много по-зле от очакваното.

Промени ли COVID-19 вашите операции? Наложи ли се ускорено интегриране на нови технологични решения за онлайн магазина?

Предвид това, че нашият онлайн магазин е основната ни бизнес единица и фокусът и вниманието ни винаги са били съсредоточени точно в него - не, не се наложи да интегрираме нови технологични решения. Онлайн ритейла в сърцевината си е логистичен и технологичен бизнес повече от търговски такъв. Затова и винаги сме обръщали особено внимание на дебита на логистичния ни център и технологичната ни обезпеченост. Този фокус ни дава и възможността да издължаваме възможно най-бързо и с минимални грешки, максимален брой поръчки. В една стандартна година между 20.11 и 20.12 генерираме над 30% от годишния си оборот - обемът по времето на локдауна не достигна такива нива, затова и успяхме да запазим сравнително високо ниво на услугата си.

Планирате ли обичайно провеждане на кампанията "Черен петък"? Кои са големите предизвикателства тази година?

Както вече споменах, фокусът на Ozone.bg е в продукти за забавление и свободно време. Оборотът ни е много изкривен в Q4 и конкретно в периода между Черния петък и Коледа. Този период е от изключителна важност за годишните ни резултати и прекарваме по-голямата част от годината да планираме точно него (и като търговия, и като маркетинг, и като операции). Големите предизвикателства идват с влошаването на епидемиологичната обстановка в страната и това, че ни се налага да преминем към режим на работа, в който трябва да върнем още по-голяма част от процедурите, които имахме през март, април и май.

Каква е прогнозата Ви за сектора и компанията за 2021 г.?

Онлайн търговията е от малкото сектори, които ще продължат да растат и в сравнително лошата икономическа ситуация. Българският пазар е доста назад като средни показатели за онлайн потребление и в момента с доста бързи темпове наваксваме към много по-развити пазари като Румъния, Чехия и Западна Европа.
Конференцията Ecommerce and Retail Summit се организира от "Капитал" и е наследник на предходните успешни формати Retail in Detail и Strategies for Ecommerce Success. Тя ще се проведе на 5 ноември в дигитална среда.

Участниците ще могат да гледат срещата онлайн в реално време или по-късно, на запис, в зависимост от типа на билета си. Виртуалната аудитория ще има достъп до digital goodie bag с ексклузивно съдържание от лекторите и спонсорите, както и до инструменти за ефективен нетуъркинг.

Повече информация за лекторите и програмата можете да видите на уебсайта на събитието и във фейсбук, а с различните възможности за участие можете да се запознаете на страницата за регистрация.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар