Никос Ифантидис, управител на IKEA в България: Доставките вече идват навреме

От септември мебелната верига работи с още една логистична компания, за да доставя по-бързо

Никос Ифантидис - управител на българския офис на IKEA
Никос Ифантидис - управител на българския офис на IKEA
Никос Ифантидис - управител на българския офис на IKEA
Никос Ифантидис - управител на българския офис на IKEA
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Никос Ифантидис ръководи бизнеса на "Хаус маркет" в България от 2017 г. Освен в България гръцката Housemarket - част от Fourlis Group, развива търговска дейност с марка IKEA по силата на франчайз договор още в Гърция и Кипър.

Ифантидис поема бизнеса тук след 16 години работа за бранда на гръцкия пазар, като през последните шест заема позицията регионален управител и отговаря за трите магазина на IKEA в Северна Гърция. Кариерата му за шведската мебелна компания започва през 2003 г. като търговски мениджър в първия гръцки магазин на IKEA в Солун. През 2006 г. ръководи откриването на централния магазин в Атина, на който е и управител до 2009 г.

Защо има празни рафтове в магазините? Откъде произтича проблемът - от производителите на стоки и/или от веригите на доставки? Какви мерки предприемате за решаването му на глобално ниво и тук, на местния пазар?

- Без съмнение ситуацията с нарушените вериги на доставки, както и ограничените и същевременно поскъпнали суровини, оказват влияние върху всички отрасли по света, като ИКЕА (IKEA) не прави изключение. По време на пандемията възникнаха нарушения в транспорта в глобален мащаб, а последните събития на изток от нас утежниха и без това трудната обстановка. В резултат на това някои продукти на ИКЕА бяха разпродадени, а ритмичността на доставките се възстановяваше много по-бавно. Не можем да не споменем обстоятелството, че магазините ни посрещат увеличен брой посетители. В този смисъл, като се вземат предвид изброените фактори, ние посрещнахме всички предизвикателства и приоритизирахме ритмичното осигуряване на продукти за нашия пазар, така че в момента сме в много добра позиция и с увереност мога да кажа, че подобренията са все по-видими с всеки изминал ден - без да броим единични случаи, доставките вече идват навреме и складовият ни капацитет е почти изцяло запълнен.

Магазините в България преминаха към нов дистрибуционен център в Румъния, който е много по-близо до страната ни. Какви проблеми решава този център?

- От 2021 г. логистичната база с площ 75 хил. кв.м в Румъния се използва от IKEA Supply като дистрибуционен център за входящи и изходящи операции за магазините в Югоизточна Европа и Източното Средиземноморие. Центърът е от стратегическо значение за българския пазар, тъй като се намира в непосредствена близост до него. Виждаме голям напредък през последните месеци, изразяващ се в доброто изпълнение на поръчките и стабилните графици за доставка.

Как е организирана дистрибуцията на онлайн поръчките в страната, защо има забавяне на доставки до клиенти?

- Дистрибуцията на онлайн поръчките е eдно от предизвикателствата, пред които компанията ни се изправи през изминалите две години. Съвсем разбираемо е, че по време на затварянето на обектите, а и след това, значителна част от потока от нашите клиенти се насочи предимно онлайн, а това се отрази на някои от вътрешните ни операции.

Появиха се определени смущения и в оперативната ефективност на нашите местни партньори. От септември започнахме работа с още една логистична компания в България, която осигурява доставки в последната отсечка до нашите клиенти, с цел постигане на още по-добро ниво на обслужване.

Как се отразява войната в Украйна на бизнеса? Имате ли доставчици от Украйна?

- Не мисля, че има сектор, който да не е засегнат от този конфликт, било то пряко или косвено.

През юни Inter IKEA обяви, че управляваният от IKEA Industry бизнес в Русия ще намали броя на служителите и ще започне процес по намиране на нов собственик за четирите фабрики. Вносът и износът на продукти на IKEA за и от Русия и Беларус са преустановени.

Освен това се полагат допълнителни усилия за управление на сложните аспекти и недостатъците на нашата верига за доставка, както и разходите, свързани с прекратяване на операциите по снабдяване от Русия и редуциране на присъствието на Inter IKEA Group.

Как се отразява инфлацията на продажните цени - колко се увеличиха тази година и коя стока е с най-висок ръст?

- До този момент имаме основно корекции при някои продукти с увеличена себестойност и правим всичко възможно да абсорбираме повишението, така че то да бъде усетено минимално от нашите клиенти. Правим промени и във всички наши оперативни дейности - оптимизираме процеси и намаляваме разходите си навсякъде, където виждаме възможност за подобрение.

Отчитате ли промени в потребителското търсене в резултат на пандемията и ръста на цените? Кои са най-продаваните продуктови групи в България?

- Когато ситуацията в света е несигурна, а инфлацията е завладяла множество пазари, включително и българския, анализаторите биха очаквали свиване на търсенето. Но въпреки това ние не регистрираме подобна тенденция, особено що се отнася до стоките за дома - личното пространство е мястото, в което българинът инвестира. Според мен това е свързано с високия процент от хора, които притежават собствено жилище.

Това, което наблюдаваме, е целево посещение на магазините ни, както и увеличено търсене на продуктови категории като спални и офис обзавеждане, което отдаваме на трансформацията, случваща се с живота на хората и техните домове.

Кухните определено се нареждат сред най-продаваната категория. Интегрирахме нова 3D програма за планиране на кухнята, която е интуитивна и събира всичките ни интериорни знания, за да улесни клиентите при изработването на проекта. И така ръстът на продажбите на кухни през изминалата година отбеляза 26% спрямо предходната година. Това се дължи основно на гъвкавите модулни решения, популярната услуга "Онлайн среща" за проектиране с наш експерт, както и на доброто ниво на наличност на най-продаваните кухненски комбинации.

Колко са посетителите на веригата?

- През каталожната 2022 г. (започва на 1 септември 2021 г. и приключва на 31 август 2022 г.) сме посрещнали 3.4 милиона посетители във всички канали (25% повече спрямо предходната година), като за нас не е изненада, че най-високият индекс на посещаемост е в магазин Варна (индекс 150) - новата концепция за формат на малък магазин. Там също отбелязваме най-високата потребителска удовлетвореност.

Какъв е делът на онлайн продажбите в общите приходи на компанията и как се променя той?

- През изминалата година бяха налице много предпоставки в подкрепа на онлайн пазаруването. Онлайн бизнесът на ИКЕА се ускори и вече съставлява 26% от общите продажби на дребно в световен мащаб.

На българския пазар делът на онлайн продажбите е 20%, като вярвам, че за нас това е много стабилно развитие, имайки предвид факта, че започнахме с дял от 5% през 2016 г.

Мисля, че сме единствената компания в България, която предлага 14 различни онлайн инструмента за планиране, давайки възможност на нашите клиенти да планират интериорни мебелни комбинации от удобството на своя дом.

И за да онагледя търсенето - през годината отчетохме 270 хил. онлайн посетители, което означава, че обслужваме по един клиент всяка втора минута денонощно.

Какви са актуалните финансови резултати на компанията?

- Каталожната 2022 г. (започва на 1 септември 2021 г. и приключва на 31 август 2022 г.) беше година, изпълнена с предизвикателства - влиянието на пандемията отслабна, но преките и косвени последствия от ситуацията в Украйна, и особено негативните последици от енергийната криза и инфлацията, оставиха своето отражение върху продажбите на дребно на франчайзополучателите на ИКЕА. Общият размер на продажбите на дребно на ИКЕА за каталожната 2022 г. достигнаха 44.6 млрд. евро (41.9 млрд. евро през каталожна 2021 г.).

Нашата компания - Housemarket, част от Fourlis Group, реализира продажби на трите пазара - Гърция, България и Кипър, възлизащи на 131.6 млн. евро през първото шестмесечие на финансовата 2022 г., което е 18.1% повече спрямо същия период на финансовата 2021 г. Продажбите през първото шестмесечие на финансовата 2022 г. в Гърция отбелязаха увеличение с 21.3%, а продажбите в другите две държави регистрираха ръст с 9.7%.

Следвайки положителната тенденция, от началото на годината отчитаме ръст на оборотите тук, в България, спрямо последната година преди пандемията - 2019 г. Ако сравним оборота от първите осем месеца на 2022 г. спрямо същия период на 2019 г. като нормална оперативна година, имаме ръст от повече от 12%, което смятам за много добър показател.

Планирате ли да откриете нови обекти или нови центрове за поръчки, кога и къде? Какви са средносрочните планове за развитие на веригата в България?

- Намерихме добри перспективи в самото сърце на България, затова обръщаме поглед към Велико Търново. Обектът ще бъде разположен в "Mall Велико Търново", като, разбира се, няма да спрем само дотам.

Ние от ИКЕА имаме амбициозна цел - положителен ефект върху климата до 2030 г. и постигане на неутралитет по отношение на въглеродните емисии, като същевременно разширяваме бизнеса си.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА

Отговорите на въпросите са дадени писмено

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    eal531150847 avatar :-@
    eal531150847

    Даже няма да си правя труда да чета тази статия, защото само от заглавието виждам, че ще прочета една ОГРОМНА ЛЪЖА! Искам да попитам автора на темата, дали случайно е проверил всъщност колко жалби са постъпили в КЗП относно IKEA, великата фирма, която просто НЕ може да доставя поръчките си? На колко клиенти са взели парите, но не са доставили закупените продукти, защото просто не ги интересува какво се случва след като продуктите излязат от склада им, сякаш отговорността им спира до там и сякаш клиентите сами са избрали куриерската фирма, с която IKEA ще имат договорни отношения? А когато човек сам се опита да си разреши проблема, защото от IKEA не поемат никаква инициатива и отговорност, не получавате нито един конкретен отговор, никаква съпричасност, никакво разбиране... просто едно голямо НИЩО. А единствения телефон за връзка с тях, който всъщност би следвало да служи за цитирам - "В случай на казус, който трябва да бъде разгледан незабавно, моля, свържете се с нас." - е напълно безполезен, освен ако под "бъде разгледан" нямат предвид някой да те изслуша по телефона и от там нататък отново едно голямо НИЩО. Нека авторът на статията се опита да се свърже с мениджър по телефона, за да си разреши проблем... всъщност и да опитва и не, е абсолютно все тази е, защото така или иначе няма да успее! А дали авторът на статията е прехвърлил фейсбук страницата на IKEA България, за да види там колко са "щастливи" и "доволни" клиентите, които не си получават поръчките? Повечето от въпросите са риторични/иронични и не изискват отговор, защото само този, който е минал през целия този ад от мъки с IKEA знае, колко достоверна е тази статия! И да не бъде голословно всичко това - моята поръчка беше пусната на 12 септември и не беше доставена до края на месеца! А може би се има предвид септември 2023? 🤣

    Нередност?
Нов коментар