🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

PUMA ще се предлага в България от ново дружество на "Спорт депо"

Дистрибуторът "Спорт партнерс" планира да удвои продажбите тази година до над 11 млн. лв.

Германският бранд преди е бил представляван от гръцка компания
Германският бранд преди е бил представляван от гръцка компания
Германският бранд преди е бил представляван от гръцка компания    ©  Спорт партнерс
Германският бранд преди е бил представляван от гръцка компания    ©  Спорт партнерс
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Пазарът на спортни стоки в България се размества. В началото той бе доминиран от гръцки представителства, но вече географията се променя. Преди три години сръбската Sport Time пое лидера при маратонките тук, а и глобално - Nike.

Сега пак гръцки вносител се изтегля и дистрибуцията на марка №3 на пазара Puma отива при българските собственици на "Спорт депо" - баща, дъщеря и син Красимир, Димана и Николай Цонови. Регистрираното от тях "Спорт партнерс" поема германския бранд от досегашния представител - гръцката The Sportswind, която отговаря и за пазарите в Гърция и Кипър.

"Спорт депо" е вторият по големина търговец на спортни стоки в страната с оборот над 75 млн. лв. за 2021 г. Веригата е мултибранд, но през годините е получила представителството на много спортни марки, макар и с по-малки пазарни дялове, като Speedo, Kettler, Lotto и т.н. Дистрибуцията на една марка в комбинация с верига магазини явно е приемана от глобалните производители, защото същата е ситуацията и с Nike и веригата "Спорт вижън".

Новият дистрибутор на Puma влиза с амбиция да съживи продажбите от наследените 5-6 млн. лв. годишно, като ги удвои. Ще го постига с повече обекти, включително три собствени монобранд магазина, и с повече маркетинг.

Местно изключение

"Обичайно дистрибуцията на големи марки от света на спорта, особено такива от топ 3 (Nike, adidas, Puma), е за региони. Изключение е отделяне на дистрибуцията само за една държава, и то само за големи пазари, като например Германия, Италия, Франция и др. Това е така, защото инвестициите в самостоятелни магазини на марките, маркетинг, екип, логистика и т.н. са много големи и понякога е по-рентабилно, когато една фирма покрива 2-3 пазара с цел постигане на ефект от мащаба. Много рядко при глобалните спортни марки се правят рокади с промяна на дистрибутор, особено за по-малък пазар като нашия. Мога спокойно да кажа, че "Спорт партнерс", респективно "Спорт депо", е първата изцяло българска компания, която ще представлява една от трите големи спортни марки", коментира за "Капитал" Николай Цонов, основател на "Спорт партнерс".

По думите му, за да получи официалното дистрибуторство, по време на преговорите с централата на Puma българският екип е представил "амбициозен план и дълбоко познание на българския пазар". "Успяхме да убедим мениджмънта на Puma, че имаме капацитет да увеличим силата на марката и да ѝ върнем блясъка, който се беше позагубил през последните години", обобщава Николай Цонов.

На 60 места

Планът за развитие включва през 2023 г. точките за доставка на продукти с марката Puma да достигнат до почти 60 в цялата страна. Освен във физически магазини брандът ще бъде наличен и в най-големите онлайн платформи. Освен това "Спорт партнерс" ще отвори и управлява по един официален монобранд магазин на Puma в София и в Пловдив, както и един аутлет, съобщиха от компанията.

"Планираме да разширим партньорската ни мрежа в цялата страна. Стремим се да осигурим точки на продажба във всички големите населени места, но за нас е важно да установим дългосрочни отношения и с малкия бизнес. Във времето той е доказал, че познава клиентите си и изборът му на продукти е сигурен и категоричен. Благодарение пък на партньорите с големи мултибранд магазини марката ще се развива не само във физическите магазини, но и в online пространството", обобщи за "Капитал" Николай Цонов.

Първият монобранд магазин на Puma вече е факт - обектът отвори на 24 март в Paradise center. Вторият магазин ще отвори на 19 май в Mall Plovdiv. "Инвестицията за двата монобранда и аутлет магазини е за близо един милион лева. Трите магазина ще осигурят работа на над 30 души и се надяваме във времето да разширяваме както магазинната си мрежа, така и екипа", уточни за "Капитал" Николай Цонов.

Българското дружество очаква през първата година ръст на продажбите с около 50%. "Маркетинговият план включва повишена честота на комуникация чрез локални социални канали, усилено присъствие на събития, спонсорства и други. Предстои да бъде обявено и името на български посланик на марката, който ще бъде действащ за Puma и в международен план", съобщи Елена Миланова, бранд мениджър на Puma за България.

Спортният пазар

От "Спорт партнерс" посочват, че пазарът на спортни стоки в България за 2021 г. се оценява на почти 450 млн. лв. без ДДС по данни на най-големите компании - представителствата на големите спортни марки (adidas, Nike, Puma, Under Armor и др.), както и най-големите вериги, сред които: Sport Depot, Decathlon, Sport Vision, SLS. По данни на компанията по-малките участници на пазара съставляват под една четвърт от него (21%, или 120 млн. лв. без ДДС) и са обикновено независими магазини, дистрибутори на спортни марки с оборот под 5 млн. лв. и нови онлайн магазини. По наблюдения на "Спорт партнерс" пазарът в стойност расте средно с около 15% на годишна база и това е устойчива тенденция за последните 10 години.

През 2020 г. световният лидер на пазара на спортни стоки Nike промени работата си на гръцкия пазар, което размести и бизнеса в България. Причина бе увредената репутация на тогавашния дистрибутор в региона - гръцката Folli Follie. В резултат - от 1 юни 2020 американският бранд има нов изключителен дистрибутор за България и Румъния - сръбската Sport Time Balkans, която оперира в България и веригата "Спорт вижън". Дистрибуторът на Nike тук "Спорт тайм ЕУ" отчете оборот над 68 млн. лв. за 2021 г.

Германската Adidas присъстваше в България пряко - чрез собствен офис. В последните няколко години обаче марката свива силно представителството си тук заради глобална стратегия, която централизира операциите, а част от административните дейности бяха поети от централата в Берлин. Сега всички монобранд обекти Adidas в страната са на франчайз, а българският офис управлява директно само четири аутлет магазина. За 2021 г. "Адидас България" имаше оборот над 42 млн. лв.

Блиц

Николай Цонов, основател на "Спорт партнерс":

Нашата цел за 2023 г. е продажбите на Puma да надхвърлят 11.5 млн. лв.



Колко е бил пазарът на продукти на Puma в България през 2021-2022 г. В какви продажби се целите за тази година и за следващата?

- Нямаме официални данни от предишния дистрибутор на марката, а по-скоро естимации, но оборотът на марката за България за периода 2021-2022 е между 5 и 6 млн. лв. Нашите цели за 2023 г. са продажбите да надхвърлят 11.5 млн. лв.

Каква е пазарната позиция на Puma в България?

- Към момента Puma се намира на трето място след първенеца Nike и Adidas. Една от целите ни за следващите 3 години е да скъсим дистанцията между Puma и adidas, което планираме да се случи след изпълнението на всички планирани дейности - разширяване на точките на продажба и маркетингова стратегия. В момента пазарният дял на Puma е под 10% в стойност, като се целим към 18% към 2025 г.

Кой е най-продаваният продукт на марката?

- Има два фаворита сред колекцията на Puma: Evostripe спортен памучен комплект и маратонки RS-X, които са изцяло съобразени със стъпалото и осигуряват комфорт през целия ден.

Плюс или минус е комбинацията мултибранд спортна верига ("Спорт депо") плюс представителство на бранд?

- За някои брандове дистрибуцията не води до повече продажби, понеже потенциалът им до някаква степен е ограничен. В случая с Puma това, че имаме сериозен опит в ритейла и познаваме пазара, ще е от голям плюс за всички търговци и крайни клиенти на марката. Ние виждаме нещата, които трябва да се оптимизират, за да тръгне тя нагоре. Много е важно да спазваме насоките, които имаме от централата, и да разграничим бизнеса ни като ритейлър и дистрибутор, за да могат всички клиенти на пазара (физически и онлайн магазини) да работят при еднакви условия и да няма фаворитизирани играчи на пазара, което неминуемо би създало един дисбаланс и загуба на част от пазарния потенциал. До момента групата на "Спорт депо" дистрибутира над 30 спортни марки: Speedo, Kettler, Lotto, Fischer, Jack Wolfskin, Helly Hansen и др.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jwq000 avatar :-P
    jwq000

    Коя е тая Рита бе?

    Нередност?
Нов коментар