Инфлацията удря дори и шоколадовия бизнес

Най-големият производител Barry Callebaut прогнозира "скромен" ръст на продажбите

Инфлацията, която има огромно влияние върху цената на какаото, прави предизвикателството пред бранша по-голямо.
Инфлацията, която има огромно влияние върху цената на какаото, прави предизвикателството пред бранша по-голямо.
Инфлацията, която има огромно влияние върху цената на какаото, прави предизвикателството пред бранша по-голямо.
Инфлацията, която има огромно влияние върху цената на какаото, прави предизвикателството пред бранша по-голямо.
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Хората сe наслаждават на плодовете на какаовото дърво от хиляди години. Горчивите, пикантни шоколадови напитки са играли важна роля в обществото на маите и ацтеките, а какаовите зърна са служили като валутна единица. През годините значението не е намаляло, като шоколадовият бизнес се е доказал като "имунизиран" срещу по-широките икономически тенденции.

Изглежда обаче, че тази тенденция не е валидна за сегашната ситуация на висока инфлация и цена на продуктите. Най-големият производител на шоколад Barry Callebaut и вторият Lindt & Sprüngli отчитат намаляване на темпа на растеж на продажбите през последните две години. Barry Callebaut е доставил над 1 млн. тона шоколад и съставки през шестте месеца до февруари - 3% по-малко от миналата година. Затварянето на завода Wieze в Белгия, най-голямата фабрика за шоколад в света, също допринася за това. Въпреки това приходите от продажби на компанията са се увеличили със 7.9%, брутната й печалба - с 11.4%, а нетната - с 10.4%.

"Това се дължи на временно ограничената наличност на нашите глобални марки и по-слабото от очакваното търсене в инфлационна среда", отбелязва главният финансов директор Бен де Шрайвър. "Обемът на производителите на храни допълнително се възстанови през второто тримесечие в целия регион в предизвикателна пазарна среда", подчертава компанията.

Занижени очаквания

В резултат на това базираният в Цюрих производител намали инвестициите в бизнеса и понижи очакванията си за продажбите за фискалната година до края на август с повече от очакваното от анализаторите. "Избрахме разумен подход в настоящата пазарна среда, отразяващ малко по-ниски капиталови разходи", каза по време на конферентен разговор с анализатори Де Шрайвър.

Barry Callebaut прогнозира ръста на обема за цялата година да бъде "равен до скромен", каза още директорът. Това е спад от очаквания по-рано годишен ръст от 5%. Промяната на предвижданията за 2023 г. не беше изненадваща, но "мащабът на ревизията надолу е значителен" според анализатора на Vontobel Жан-Филип Берчи.

Lindt от своя страна увеличи обемите с 2.6% миналата година, по-бавно от отчетените през 2021 г. 7%. Компанията успя да компенсира по-ниския ръст на обема с по-високи цени и по-печеливши продажби, като оперативните маржове от 15% са най-големите в историята на швейцарското дружество.

Инфлацията, която има огромно влияние върху цената на какаото, прави предизвикателството пред бранша по-голямо. Разходите за ключовия продукт почти достигат най-високите си нива в последните пет години, а цялостното покачване на цените пречи за пренасянето на голяма част от ценовия натиск върху клиентите.

Това води и до желание за навлизане в нови пазари като веган и други алтернативни предложения. Тази стратегия за преминаване към по-скъпата част на пазара се очаква да носи постоянно увеличение на продажбите през следващите години. "Иновации като веган и рубинен шоколад помагат за постигане на по-висок марж, който трябва да доведе до устойчиво по-високи печалби в Barry Callebaut", казва Алекс Слоун, анализатор в Barclays.