Първото на Балканите уиски във високия сегмент е на румънска компания
Carpathian Single Malt на Alexandrion Group отлежава и във винени бъчви, в България брандът засега влиза с два вкуса
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
- Инвестицията от 5 млн. евро е на най-голямата румънска компания за производство и диструбуция на алкохол
- Alexandrion се надява с продукта си да заинтригува основно местния и регионален пазар
- Конкуренцията в сегмента на single malt уискито е огромна, затова брандът ще разчита на своята регионалност и на разнообразие от вкусове
В света на високия клас уиски като цяло има три империи, които го владеят: ирландско, шотландско и американски бърбън. Напоследък обаче този традиционен модел започва да се разчупва - в последните 20 години Single Malt японски уискита направиха забележителни пробиви на световния пазар и все повече вълнуват потребителите, Европа изненадва с все по-качествени предложения от Швеция, Дания, Германия и Франция, а Индия и Тайван са изгряващи звезди от Азия.
За първи път и компания от Балканите - румънската Alexandrion Group, прави опит да присъедини региона към производителите на Single Malt уиски с дебютиралия неотдавна бранд Carpathian. Ресурсите и амбицията са румънски, но ноухауто е британско, като майстор дестилерът на бранда Алан Андерсон е от Острова и има 30 години опит и в Шотландия, и в Ирландия, преди да се включи в румънския проект.
13 вкуса
По думите на Андерсон за добрите качества на румънския продукт помагат меката вода от региона на Карпатите, специфичният вкус на местния малцов ечемик - произвеждан съвсем близо до дестилерията, а в добавка е и традиционната шотландска технология, която следват.
Въпреки това екипът е наясно, че конкуренцията в сегмента на Single Malt уискито е огромна, затова и залагат на нещо по-различно в Carpathian: уискито отлежава стандартно няколко години в американски бъчви от Кентъки бърбън, но след това - и във винени бъчви. В момента серията включва 13 различни вкуса - от местния червен сорт феташка негра през бъчви от бургундско вино и италианско кианти и амароне до такива от коняк и порто. Част от тях идват от собствената винарна на компанията, която е и сред най-големите в Румъния - Domeniile Alexandrion Rhein 1892.
Брандът, който официално е факт от година и в момента е на нещо като маркетингово "турне" по света и в региона, вече е и на българския пазар. Засега се предлагат само две разновидности - уиски, отлежавало в бъчви от коняк и червено порто, но вероятно те ще се увеличат с времето. По думите на Алан Андерсон в портфолиото на бранда скоро ще има и 14-и вкус и е много възможно той да дойде от бъчва с български мавруд.
Пазарни планове
Carpathian засега се цели в местния и регионалния пазар. Екипът е напълно наясно, че румънско Single Malt уиски трудно ще се съревновава с утвърдените на пазара Single Malt шотландски и ирландски уискита, особено в ценовата категория от около 50 евро за бутилка, където се позиционира.
Стратегията е обаче да разчитат именно на интересните и различни вкусове, които предлагат, на любопитството на потребителите, както и на малко местна, регионална гордост, обяснява представителят на компанията за България Борис Гюров. По думите му акцент са качеството, региониалността и сътрудничеството. В България засега Carpathian може да бъде намерено в специализираните магазини за уиски, както и в отбрани уиски барове.
"Половината от продажбите на Single Malt уиски обикновено са за подарък, затова и смятаме, че ще успеем да заинтригуваме тези потребители с от една страна румънско уиски, а от друга с различни вкусове. Освен друго то е и много добро като качество", казва британецът Колин Ловъринг, който живее в Румъния от много години и е в ролята на посланик на марката Carpathian Single Malt.
Инвестицията в производството на висок клас уиски е голяма - в случая около 5 млн. евро, а компанията не очаква тя да започне да се връща поне в близките 10 години. "В света на уискито е нормално печалба да видят обикновено първо внуците", казва с усмивка и Ален Андерсон. От екипа посочват, че в случая инвестицията е възможна, тъй като зад нея стои най-големият производител и дистрибутор на алкохол в Румъния и един от големите играчи в региона Alexandrion Group. "Това е повече имиджова инвестиция - искаме да покажем, че регионът вече има самочувствие да покаже свое разпознаваемо и регионално Single Malt уиски", казва и Борис Гюров.
1 коментар
Предвид факта, че огромна част от консумираното по света уиски е фалшиво, по-добре добро румънско уиски, отколкото менте на утвърдена марка.
Поздравления, нека им върви. Ще опитам, когато се появи.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.