🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Над половината българи не спазват хранителен режим

Близо 68% от родителите не поставят ограничения в храненето на своите деца, показва национално представително проучване

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Близо 90% от българите отдават значение на здравословното хранене, а 60.6% са променили своя хранителен режим през последните три-четири години. Тревожна е обаче тенденцията, че 68.4% не поставят ограничения в храненето на своите деца. Това показват резултатите от национално представително проучване за навиците на хранене, инициирано от "Лидл България". Изследването е направено през януари т.г. сред 800 участници на възраст от 16 до 70 години от агенция Blue Point в партньорство с Медицинския университет - Варна, Националната асоциация по практическа диетика и интегративна медицина и Асоциация "Родители". Анкетата дава начало на дългосрочна кампания на "Лидл България" под надслов "ХраненеСмисъл".

С домашна храна

Преобладаващият процент от участниците в проучването предпочитат да се хранят у дома или с домашно приготвена храна. При седмичното пазаруване най-често купувани са суровите пресни продукти, а консервираните и полуфабрикатите са най-малко предпочитани. Най-обилното хранене е вечер (45.4%), най-малко се яде сутрин на закуска (10.4%). От хипермаркети предпочитат да пазаруват 64.4% от анкетираните, следващи по посещаемост са кварталните и фермерските магазини, отчита проучването на Blue Point.

Без захар и тестени изделия

Повече от половината от запитаните (56%) не спазват хранителен режим. Близо половината от тези, които го правят, не консумират захар, за 35% той е свързан с ограничаване на определени храни, а 32% не се хранят с тестени изделия. Само 9% отговарят, че не консумират месо, а 3.7% - продукти с животински произход.

Храните, които са "тотално изключени" от менюто, са: захар (24.1%), месо (16.7%), мазни, газирани напитки (14.8%), чипс, пакетирани, полуфабрикати (9.3%).

Само 31.6% от родителите обаче поставят ограничения в храненето на децата. Забраните включват намален прием на захар и захарни изделия (61,3%), на чипс (40%), газирани напитки (17.5%), бързи храни (10%).

За да се чувствам по-добре

Близо 14% от запитаните са променили изцяло хранителния си режим. Една трета са направили това заради "проблеми с теглото", 28% - поради "здравословни проблеми", а почти 15% отговарят: "за да съм здрав и да се чувствам добре".

На въпроса "Какво означава здравословно хранене" спонтанните отговори са: повече зеленчуци (27.4%), повече плодове (24.6%), балансирано, разнообразно (23.9%), консумация в разумни количества, качествени продукти.

Българите проявяват загриженост към опазването на околната среда в контекста на храненето, като тази тема е важна за 68.3% от анкетираните, отчита агенция Blue Point.

Над 82% от запитаните посочват, че следят за срока на годност върху опаковката. Съставът на продукта, изписан върху етикета, е важен за 71% от участниците в проучването. Следват произходът на продукта и хранителните стойности. Относително малко хора се интересуват дали опаковката е рециклируема (17%).

"Грижата за добрата храна е част от корпоративната ни стратегия за устойчиво развитие. В нашите магазини доверието си дават над 1.4 млн. потребители седмично. От години работим, за да осигурим по-качествени, здравословни и устойчиви хранителни продукти на достъпна цена. Организираме кампанията "ХраненеСмисъл", за да докажем, че храненето с мисъл е качествено, вкусно, достъпно, близо до хората и да нарушим мита, че е скъпо и изисква много време и внимание - това са все нагласи от категорията на приятните оправдания", коментира Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България".

Тя припомни, че още през 2017 г. на глобално ниво Lidl разработи цялостна стратегия за намаляване на солта, захарта, остатъчните вещества, замърсителите и добавките в асортимента от своите собствени марки. А обновената корпоративна "Политика на осъзнато хранене" вече свързва храненето и с грижата към планетата.