Оборотът на български производители в "Лидл" за три години надхвърля 2 млрд. лв.

Германската верига работи в България от 13 години и до дни открива 121-ия си магазин

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Над 2 млрд. лв. е оборотът на български компании в търговската мрежа на "Лидл" (Lidl) в периода 2020-2022 г. Близо 90% от тази стойност е реализирана в страната, а останалото е износ в европейската мрежа на веригата. Това са стоки, закупени от "Лидл" от български производители при безкомпромисни критерии за качество, съобщи Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България".

И 100 млн. лв. за износ

Драгийска представи данни, които показват възходящ тренд на този оборот - през 2020 веригата е изкупила стоки от български производители за 536 млн. лева. През следващата година обемът расте със 17%, а през 2022 - с 36% спрямо 2021 и достига 850 млн. лева.

"Този скок до голяма степен е продиктуван от нарастващия брой на търговските обекти на веригата, която в събота - на 25 ноември, ще отбележи своя 13-и рожден ден с откриване в Плевен на 121-вия си магазин", съобщи Милена Драгийска.

Скокът на оборота е съпътстван и от нарастващ експорт на стоки от български производители в европейската мрежа на "Лидл" - от 48 млн. лв. през 2020 той достига 101 млн. лв. през 2022 в 32 държави, показват данните на веригата.

"Ръстът на износа говори за конкурентоспособност на българските продукти. Кооперирането на български производители с "Лидл" означава качество, напредък, развиване на продукти, по-добра организация на работа, повече производство и продажби", обобщи Милена Драгийска.

По-големи с "Лидл"

От стъпването си в България до днес "Лидл" работи по справедлив и прозрачен модел на общуване с българските производители, заяви Милена Драгийска. Тя припомни, че компанията прилага нето нето цени, без никакви входни, логистични, маркетинг и други такси и че работи на принципа win-win.

"Водим активна политика за дългосрочно партньорство. Споделяме всичко за пазара като логистични възможности, нови тенденции, рамкови условия, които се задават от ЕС, както и ноу-хау. Изявяваме се и като говорител от името на българските производители по въпроси, свързани с европейски регламенти - например този за опаковките и остатъците от опаковки", обобщи Милена Драгийска.

Съвместната работа на "Лидл България" с българските производители и оборотите, които те реализират в търговската мрежа на веригата, оказват положително влияние върху растежа и развитието на самите компании, показва специален анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ).

Според него за водещите 50 компании (според стойността на доставките) търговските отношения с Lidl носят средно 10.6% от общите им приходи, като при 13 компании те са над 1/3 от приходите, при 7 - над половината, а при три - почти всички приходи. Нещо повече - дружествата, които работят с "Лидл", бележат по-бърз ръст на общите приходи за последните три години, отколкото е общото увеличение на приходите в преработващата промишленост в страната. Тези компании осигуряват заетост на над 12 хил. души, в много случаи - в малки населени места със сравнително висока безработица, коментира Лъчезар Богданов, главен икономист в Института за пазарна икономика.

Въздействие върху регионите

Партньорството с "Лидл" въздейства не само върху върху развитието на самите компании и тяхното производство, но и на регионите, в които те оперират, отчита специален анализ, изготвен от Института за пазарна икономика (ИПИ).

Според изследването през последните три години "Лидл България" доставя стоки от над 250 български компании от всичките 28 области на страната. С най-голям дял от продуктите, които местните производители са доставяли на веригата в периода 2020-2022 г., са месото, колбасите и рибата, млечните продукти и яйцата, плодовете и зеленчуците.

За периода 2020-2022 г. с най-висока стойност на продукцията, продадена през мрежата на веригата, е област Пловдив - над 250 млн. лева. В още три области - София, Ловеч и Търговище, стойността на доставките е над 100 млн. лева.

На общинско ниво "Лидл България" работи с местни производители от 85 общини. В почти половината от тях доставчиците са два или повече, а най-многобройни са тези в София-град и община Пловдив.

Ефектът от търговската дейност на "Лидл България" в шестте най-големи български общини

Ефектът от търговската дейност на "Лидл България" в шестте най-големи български общини през 2022 г. достига 705 млн. лева. Това показва анализ, изготвен от Института за пазарна икономика, който обхваща общините София, Пловдив, Стара Загора, Русе, Варна и Бургас.

Съвкупният принос към икономиките на тези шест общини се формира чрез преките и непреките ефекти от дейността на компанията. Според методологията на ИПИ преките ефекти се постигат както чрез плащанията към производители и доставчици на стоки от областта, така и чрез инвестициите, разходите за персонал и тези за външни услуги по текущата издръжка на мрежата от търговски обекти. Всички тези разходи на "Лидл" увеличават търсенето на стоки, суровини, материали, услуги и труд в региона по веригата на стойността, като по този начин формират непреките ефекти от дейността на компанията, уточнява докладът.

Само за последните две години инвестициите в 6-те града надхвърлят 74 млн. лева, като средната инвестиция в един обект на веригата е между 7 и 15 млн. лв. Средната работна заплата на служителите в "Лидл" е чувствително по-висока от средните за страната, както и спрямо съответните общини - от 7% в София до 68% по-висока от средната заплата в Бургас, отчита анализът на ИПИ. Само за 2022 г. близо 140 компании от 6-те области са реализирали свои стоки за над 370 млн. лв. както в обектите на веригата в страната, така и в европейската мрежа на "Лидл".

През 2022 г. магазините на "Лидл" в 6-те общини, включени в анализа, достигат 61, общите инвестиции в тях до момента - 610 млн. лв., а служителите - 1800 души.