🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Големите вериги: Нови планове за експанзия

Мениджърите на 7 търговски компании за очакванията и инвестициите през 2024 г.

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Коронавирус, войни, цени на електроенергия, невиждани нива на инфлацията. Това минало, съчетано с огромни технологични промени, диктува икономическата обстановка и нагласата на потребителите. В тази среда големите търговски вериги продължават да откриват нови обекти и да отчитат възходящи финансови резултати.

Каква беше изтеклата година и какви са нагласите за 2024 г. според мениджърите на: "Кауфланд", "Лидл", "Билла", "Метро", "Фантастико", "Видеолукс холдинг" и ССС. Ето въпросите, които "Капитал" им зададе:

  • 1. Колко обекта открихте през 2023 г.? Какви инвестиции направихте през 2023? Какви финансови резултати очаквате за 2023 г. - приходи, печалба, ръст?
  • 2. Кои са водещите трендове в ритейла през 2023? Какви очаквате да са през 2024 г.?
  • 3. На колко се оценява целият пазар на бързооборотни стоки за 2023 и какъв дял държи вашата компания?
  • 4. Какво е влиянието на инфлацията върху продажните цени?
  • 5. Какво е мястото на дигитализацията в бизнеса на компанията?
  • 6. Колко обекта планирате да откриете през 2024 г. и къде? Какви други инвестиции планирате за 2024 г.? В бюджета за годината какъв ръст/спад на приходите залагате?

Иван Чернев - изпълнителен директор на "Кауфланд България":

През 2024 г. ще продължим с експанзията си, отваряме халите

1. През отминаващата година продължихме категоричната си експанзия в София и открихме 2 нови хипермаркета в града - в кварталите "Люлин 3" и "Малинова долина". С тях броят на обектите ни в столицата вече е 15, а в страната - 65. Общите инвестиции на компанията ни в модернизации и откривания за 2023 г. надхвърлят 100 млн. лв.

2. Тенденциите, които и в момента наблюдаваме и които със сигурност ще се запазят и през 2024 г., са: цена, качество, българско производство, лоялни програми и дигитализация. Българите продължават да са ценово ориентирани, но атрактивните предложения сами по себе си вече не са достатъчни. Потребителите ни търсят качество и оценяват високо богатия избор от стоки, който им предлагаме, включително и при собствените марки. Потребителите все повече оценяват персонализираните предложения. Съвсем осезаемо в последната година нарастват и очакванията към цялостното клиентско изживяване - включително към програмите за лоялност като нашата Кaufland Card, затова и ние ще продължим приоритетно да се развиваме и в тази посока.

Друга много силна тенденция е възраждането на интереса към българските стоки и сезонните плодове и зеленчуци, отглеждани в България. Все повече клиенти четат етикети, изучават произход, интересуват се откъде идват стоките и как контролираме качеството им в магазинната мрежа.

В света, в който живеем, един от най-важните ресурси е времето и в отговор на това през последната години приоритетно въвеждаме редица иновации и дигитализация на процесите, насочени именно към оптимизиране на времето за пазаруване. Два примера в тази посока са касите ни за самообслужване и поетапно въвежданата от нас в последния месец система за самостоятелно сканиране на артикулите през мобилен телефон по време на самото пазаруване вътре в магазина. Тези две иновации намаляват с около 30% времето, прекарвано в нашите хипермаркети.

Един от стратегическите ни проекти, които стартирахме през тази година - автоматите ни за обратно събиране на опаковки от PET бутилки и кенове, се радват на огромен интерес. От старта на проекта до момента сме събрали над 6 млн. бр. опаковки, като машината във Варна е най-използваната от всички машини на групово ниво в Европа.

3. Оборотът на сектора възлиза на над 11 млрд. лв. Kaufland е компанията с лидерска позиция в него - близо 2 млрд. лв. е годишният ни оборот. По-важното за мен обаче е добавената стойност, която компанията ни създава за българската икономика. Неотдавна представихме доклад за икономическото си въздействие и по данни от него добавената ни стойност възлиза на 1.63 млрд. лв. Всеки 100 лева, похарчени в Kaufland, създават допълнителна стойност за българската икономика и общество в размер на 71.7 лева.

4. Инфлацията естествено повлиява цялата верига на ритейл бизнеса - производството, логистиката, съхранението, режийните, инвестицията в допълнителен качествен контрол. Въпреки това ние непрекъснато разширяваме ценовите предложения към нашите клиенти. Предлагаме над 1000 промоции седмично, отделно от това имаме над 4000 жълти етикета на артикули от всички категории в постоянна кампания "Избери качество на изгодна цена".

5. Смея да твърдя, че ние сме най-иновативния ритейлър на българския пазар. Дигитализацията е по цялата верига на нашия бизнес, но една от най-интересните и значими иновации във всекидневната ни работа е нашата смарт дигитална система за планиране на артикули и промоциите на стоките в магазинната ни мрежа. Тя изчислява необходимите всекидневни наличности от стоки и промоционалните предложения. Системата генерира заявки на база клиентското търсене в магазинната мрежа, давайки всекидневни решения, съобразени с очакванията на клиентите. Така спомага за прецизиране на доставките, минимизиране на възможностите от грешки и намаляване на хранителните отпадъци. Благодарение на нея през последната година се реализират над 80 000 промоционални предложения в магазинната мрежа на веригата, а обемът на хранителни отпадъци се намалява с до 22 000 000 кг./бр. годишно.

Друга иновация за българския пазар, която неотдавна внедрихме пилотно в няколко наши магазина, е системата за сканиране на продуктите с телефон. K-SCAN дава възможност на клиентите сами да отбелязват избраните от тях стоки, докато пазаруват в магазина, спестявайки от времето за преминаване през каса. Сканирането на артикулите става с личен мобилен телефон или специален ръчен скенер още преди всеки един от артикулите да бъде поставен в количката. За да се плати крайната сметка, сумата й се прехвърля на касата на самообслужване чрез отбелязване на QR код. За използване на приложението с мобилен телефон е необходима единствено регистрация с Kaufland Card, която да се сканира на входа на магазина.

Сред всички важни иновации са и сгъваемите клап-палета, които са разработени изцяло за Kaufland. Благодарение на тях заменихме използването на обикновените европалета. Резултатите, освен че са директни към околната среда (спестяваме над 250 т фолио заради твърдите им страни и голям брой логистични обратни курсове заради това, че са сгъваеми), са и подобрени социални показатели - насочени изцяло към намаляване на физическото натоварване на нашите колеги в централния ни склад.

6. През 2024 г. ще продължим с експанзията си. Със сигурност най-специално за нас ще бъде дългоочакваното откриване на Централните хали в София. Възстановяването на автентичния вид и предназначение на този паметник на културата е една от най-мащабните инициативи, реализирани от нашата компания.

Милена Драгийска - главен изпълнителен директор на "Лидл България":

През 2024 ще стъпим за пръв път в пет нови града

1. И през 2023 г. "Лидл България" продължи да развива устойчиво своята търговска мрежа в страната, дори и с по-бърз темп спрямо предходната година. През изминалата година отворихме девет нови магазина - в София, Перник, Слънчев бряг, Карлово, Стара Загора, Плевен, Пловдив, Добрич, Елин Пелин. Търговската ни мрежа към края на календарната 2023 г. вече достига 124 магазина в 54 града в страната. Инвестицията, необходима за изграждането и оборудването на нов магазин, възлиза средно на 14 милиона лева.

Припомняме, че според изследване на ритейл пазара, направено от анализатора от сп. Progressive Владимир Чириков, през 2022 г. "Лидл" стана лидер на пазара в София и като общи приходи, след като вече бе лидер по отношение на показателя ефективност на продажбите на магазините - тоест приходите, съотнесени към търговската площ на кв.м на обектите. През 2023 г. очакваме да затвърдим лидерската си позиция.

2. Кумулирането на кризи от различно естество в последните три години значително повлия върху начина на живот на хората, а това от своя страна промени и потребителските нагласи. Хората станаха по-предпазливи и внимателни в потреблението. В подобна ситуация цените имат все по-голямо значение, а интересът към промоционалните стоки продължи да расте, но не за сметка на качеството и свежестта. Отчитаме по-често, но по-селективно пазаруване. Световните проучвания показаха определено засилен интерес към собствените марки като по-изгодна и умна алтернатива, но със същото добро качество. Потребителите - дори и тези, които са финансово стабилни, все повече предпочитат собствените марки.

3. В момента по данни на Progressive пазарът на бързооборотни стоки в България за 2022 г. възлиза на около 13.6 млрд. лева. По различни източници на Lidl се определят около 14% пазарен дял.

4. Комплексни са факторите, които допринасят за формирането на цените на дребно в условията на инфлация, а и не само - те са зависими от цените на енергията и горивата, на суровините, както и на торове, фуражи, а също и транспортни разходи, както и все по-нарастващото значение на разходите за труд в един високо дефицитен и конкурентен пазар на работната сила в страната. Глобални проблеми по цялата верига на доставки влияят също върху търсенето и предлагането и така новини от телевизията се оказват пряк причинител на повишаване на цени на един или друг продукт и други подобни фактори, вкл. климатични промени.

Нашата роля като търговска верига е ключова в подобна ситуация, защото стоим между производителя и крайния клиент. От нас се очаква да предложим цена на продукта, която е справедлива за производителя, но и да е достъпна за клиента.

В началото на годината инфлацията, в резултат на редица външни фактори, като войната в Украйна например или дългосрочните последици от пандемията, имаше осезаемо влияние върху крайните клиентски цени. Както неведнъж сме обяснявали, цените на дребно на храните се адаптират към промените в цените на суровините със забавяне във времето от 6 до 12 месеца. Вече можем да кажем обаче, че дойде моментът, в който се усеща успокояване на цените както в цяла Европа, така и в България - захар, брашно, олио, хляб, някои млечни, прясно месо са част от примерите.

5. Ние вярваме, че който владее ефективността, той ще владее ценовото предимство, така че за нас е от ключово значение постоянно да модернизираме и оптимизираме процесите си, било то с дигитализация или автоматизация. В складовата си дейност вече прилагаме изкуствен интелект - имаме автоматизирани системи, които правят изчисления и предложения например за поръчките на промоционалните стоки. Възможността за автоматична поръчка всеки ден също е много важен елемент - имаме много стройна система, която прави предложение за поръчка на стоките, отново изцяло на база изкуствен интелект. Тя съобразява продажбите на даден артикул, максималната наличност на регала, както и някои други параметри, които сме задали, и предлага на ръководителя на магазина колко да поръча следващия път. Така намаляваме риска от липсващи артикули или такива с недостатъчна наличност. Това осигурява не само по-голяма прецизност при поръчките, но и освобождава повече време на ръководителя на магазина да общува с персонала, да инвестира в неговото обучение, да се грижа за контрола на свежестта в магазина. Налице са електронни ценови табели в цялата ни магазинна мрежа, което означава по-малко разход на хартия и същевременно по-малко излишни работни стъпки за нашия персонал. Когато има ценови промени, с натискане на няколко копчета имаме уеднаквено съдържание на ценовите табели във всички магазини и даваме информация за произход на стоката, цена, описание. Касите на самообслужване са също пример за автоматизиране на определени дейности и възможност да пренасочим освободения човешки ресурс да бъде ангажиран с дейности в отговор на клиентското очакване, например да пече пресни хлебчета или грижовна подредба на нехранителния асортимент и др. Почти всички наши HR процеси са вече дигитализирани - от управлението на таланта и системата за обучение до дигитални заявки за отпуски, отчитане командировки, електронни фишове и т.н.

И разбира се, за нас от ключово значение е клиентската ни карта Lidl Plus - дигитален, удобен за ползване формат, който не оставя пластмасов отпечатък в природата. Разработихме го първи за България в този изцяло дигитален формат още през октомври 2020 г. и продължаваме да го разширяваме за клиентите, за да се насладят на редица предимства: допълнителни отстъпки, най-новите ни промоции и предложения, дигитална брошура, ексклузивни купони. Чрез приложението те могат да се възползват и от дигиталната касова бележка - иновативна за българския пазар функционалност, която съхранява дигиталните касови бонове от всяко пазаруване за период от три години. По този начин клиентите могат да планират и управляват по-добре бюджета си.

6. Експанзионните ни планове се базират на задълбочени анализи както на икономическите процеси, така и на потребителските нагласи и нужди. Определено виждаме потенциал за разрастване и затова засилваме темповете.

И през 2024 г. ще продължим да следваме стратегическата си цел да бъдем по-близо до своите клиенти, осигурявайки удобни локации за пазаруване. Наша цел е да стъпим за пръв път в пет нови града - търсим по-иновативни модели и партньорства при позиционирането ни с цел изчерпване по здравословен начин на потенциала за разширение на нашата мрежа.
Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на "Билла България":

Инвестициите на BILLA в България през 2024 г. ще надхвърлят 100 млн. лв.

1. Вече отпразнувахме откриването на нашия 158-и обект в България, а общо новините ни магазини за 2023 г. са 12. За пръв път отворихме магазини в градовете Созопол, Чирпан, Троян и в село Граф Игнатиево, област Пловдив, с което броят на градовете на нашата карта достигна 50. Нашите магазини в страната изпълняват различни мисии - някои са разположени в сърцето на жилищните квартали, други - в големите търговски центрове, имаме силно застъпено позициониране в ритейл парковете на ключови междуградски пътища, а от тази есен стартирахме и изцяло нов формат - по-малки квартални магазини "BILLA Днес". Отделно инвестирахме и в цялостна реновация на 14 наши обекта в страната. Те отвориха с нова фасада по австрийски модел, модерни и уютни търговски зали, оборудване от последно поколение и много повече удобства за клиентите. Общите ни инвестиции за експанзия и реконструкции през 2023 г. надхвърлиха 62 млн. лв.

2. Българските потребители пазаруват изключително прагматично. Водещи за тях са качеството на продуктите и добрата цена, както и близостта на магазина до дома. Нашите проучвания на нагласите показват, че за 60% от потребителите произходът на продуктите и по-краткият път на доставка е важен, затова регионалните продукти продължават да се ползват с по-високо доверие. Отчасти и като резултат от инфлацията, устойчиво се повишава интересът към програмите за лоялност, предоставящи повече отстъпки, както и към собствените марки заради доброто им съотношение цена - качество.

Ако говорим за сектора като цяло, смятам, че конкуренцията ще продължава да бъде все по-агресивна, както между производителите, така и между търговците, и това в крайна сметка ще бъде от полза за потребителите.

3. Пазарният дял на BILLA към ноември 2023 г. е 19.7%, като данните, които ние използваме, са на Nielsen и обхващат пазара на модерната търговия. За втора поредна година отбелязваме увеличение на нашия пазарен дял, като през 2023 г. той бележи ръст 0.5% процентни пункта спрямо 2022 г.

4. За всички нас - търговци и потребители, е добра новина, че инфлацията забави ход, но ако ме попитате дали цените на храните могат да бъдат по-ниски, отговорът е "Да". Виждаме спад в цените на суровините на европейските борси, на горивата и електроенергията, на опаковъчните материали и очакваме да видим отражението на този спад и в цените на нашите доставчици. "BILLA България" също така инвестира активно в промоции, специални отстъпки и други активности, с които намалява инфлационната тежест върху потребителите средно с около 5%.

5. Има пазари, предимно това са държавите от Централна и Северна Европа, където дигитализацията в ритейла играе изключително голяма роля в избора на потребителите. Самата народопсихология на хората в тези държави предполага търсенето на едно потребителско преживяване, при което живият контакт може да бъде сведен до минимум. На тези пазари дигитализацията в сектора е на много високо ниво и вярвам, че в бъдеще България също може да го достигне. Моето наблюдение е, че българските потребители, и изобщо потребителите в южните държави в Европа, държат много повече на личния контакт. Когато влязат в магазина, те очакват да бъдат обслужени с внимание, да могат да получат помощ или съвет на място. Разбира се, все по-голяма част от младите и активни хора в България се интересуват от съвременните дигитални решения и виждат тяхната добавена стойност, когато пазаруват.

6. През 2024 планираме инвестиция от над 68 млн. лв. за откриване на нови 12 магазина и цялостна реконструкция на други 11 от вече съществуващите ни обекти. Отправили сме поглед към редица малки и големи градове, включително Тетевен, Мездра, Ловеч, Казанлък. Ще продължим активно да развиваме и програмата си за декарбонизация, като поставяме фотоволтаични инсталации на покривите на наши обекти и в допълнение на тях ще строим специални фотоволтаични навеси на някои от нашите паркинги. Освен удобство за клиентите с коли през летните месеци, те ще генерират допълнителна чиста и възобновяема енергия. Също така над 30 млн. лв. ще бъдат инвестирани в строежа на регионалната ни складова база в с. Загоре, област Стара Загора, която ще бъде сертифицирана по международния BREEAM стандарт за зелено строителство. Така по предварителни изчисления инвестициите на BILLA в България за 2024 година ще надхвърлят 100 млн. лв.
Жан Котан, изпълнителен директор на "Метро България":

За 2024 година залагаме реален ръст от 6%

1. Не сме отваряли нови обекти през 2023 г., тъй като този тип експанзия не е част от стратегията на нашата компания. Ние сме многоканален търговец на едро и фокусът ни е да обслужваме нуждите на професионалните си клиенти от сектори хорека и традиционна търговия чрез нашите кеш енд кери магазини или чрез нашата услуга за доставки към B2B клиенти (FSD - Food Service Delivery).

Подпомогнати от нашата sCore стратегия, продължихме да растем и през 2023 г. достигнахме продажби над 1.1 млрд. лв. в абсолютна стойност. В процентно съотношение пораснахме с 14% спрямо 2022 г. (нашата финансова година е между 1 октомври и 30 септември). Успяхме да увеличим значително дела си в B2B пазара.

2. "Метро" е търговец на едро и не сме част от ритейла. Ако говорим като цяло за пазара на бързооборотни стоки, водещи трендове през 2023, които очакваме да се запазят и през 2024 г., са:

  • Усилията, насочени към ценова стабилност за нашите клиенти - основните ни ценови инициативи в тази посока "Винаги изгодни" и "Цени на ниво" ("Вземи повече, спести повече").
  • Важността на собствените марки: Ние разполагаме с богата гама от собствени марки и като основни предимства бих посочил две от тях - те са създадени, за да отговарят на изискванията на нашите професионални клиенти, и преминават през най-стриктните стандарти за качество. Също така ги предлагаме в контролирана среда - нашите магазини са сертифицирани по IFS - международен стандарт за качество, който в България притежаваме единствено ние.
  • Онлайн търговия: Тук за бизнес клиентите ни разчитаме на нашата онлайн платформа за поръчки и доставки M Shop, a за крайните клиенти си партнираме с kolichka.bg
  • Навлизането на все повече персонализирани решения: Персонализацията е изключително важен фактор, особено когато говорим за хотелиерския и ресторантьорския бизнес. Местата за настаняване и хранене могат да варират според големината си, локацията си, вида кухня, капацитет и т.н. За да отговорим максимално гъвкаво и адекватно на всички клиентски нужди, сме въвели редица решения, създадени за индивидуалните им потребности - от създаване на асортимент за определен клиент, през индивидуално ценообразуване, специализирани информационни услуги, индивидуализиран график на фактуриране и т.н. С нашата "МЕТРО академия" организираме и индивидуални обучения на клиенти, на техния персонал, включително съдействаме при изготвяне на менюто им и надграждане на специфични умения.


3. В "Метро" ние следим пазарен дял сред B2B клиентите ни, а не в контекста на пазара на бързооборотни стоки. Ние сме лидер на B2B пазара и увеличаваме значително дела си с нашата sCore стратегия. Особено се гордеем с представянето ни на хорека, където успяваме да увеличим пазарния си дял средно с над 1% всяка от последните 3 години. Тази година рестартирахме нашата франчайз програма за малки и средни търговци "Моят магазин", с която ще помогнем значително за развитието на бизнеса на клиентите ни в сектора на традиционна търговия.

4. Макар и в по-малка степен от миналата година инфлацията все още има влияние върху цените ни. Трябва да отбележим, че през последните месеци се забелязва и дефлация в някои продуктови категории - олио, тоалетна хартия, някои млечни продукти.

5. Дигиталните решения са ключови за развитието на бизнеса ни, особени когато става дума за нашите професионални клиенти. Най-важна за нас е онлайн платформата ни за поръчки и доставки за хорека бизнеса - МShop. Чрез нея се осъществяват заявките от клиенти и на следващия ден продуктите се доставят в ресторанта/хотела им. Мобилното ни приложение M Companion също е инструмент, на който залагаме много и който ще популяризираме все повече в бъдеще. Тези инструменти помагат на клиентите ни да имат персонализиран избор на продукти, да създават дори собствен каталог, както и да следят поръчките и документите си и да имат актуална информация за предложенията ни в реално време.

В допълнение, нашите търговски представители и служители в магазините също ползват специално създадени CRM корпоративни дигитални решения (за комуникация с B2B клиентите ни), които им помагат в ежедневната работа, правят я по-структурирана и лесна за проследяване.

6. Откриването на нови обекти не е във фокуса на стратегията ни като търговец на едро. Инвестициите, които планираме, са свързани със стремежа ни да сме лидер на B2B пазара и са основно в три направления:

  • Разширение наFSD (FSD - Food Service Delivery = услуга доставки до професионални клиенти) - изграждане или разширяване на многотемпературни FSD депа до нашите магазини. В момента сме единствената компания, която разполага с такива бази на национално ниво;
  • Трансформация на магазините ни в многоканални центрове за търговия на едро: с по-модерни системи за управление на поръчки/доставки/стокови наличности и цялостно увеличение на капацитета им;
  • Франчайз мрежа от търговци: увеличение на мрежата ни от независими търговци "Моят магазин" и инвестиции в обновяването, търговското предложение и рекламата на техните магазини.


През 2023 г. направените инвестиции в стратегически проекти са близо 3 пъти по-големи в сравнение с периода преди имплементирането на стратегията ни (преди 2021 г.). За 2024 г. залагаме реален ръст от +6% (без инфлацията). В крайна сметка той ще зависи от актуалните нива на инфлацията.
Светослав Гаврилов - изпълнителен директор на "Фантастико груп":

Планираме строителство на нов обект в София и на малък ритейл парк в Банкя

1. През 2023 г. започна изграждането на логистична база за стоки, изискващи температурно съхранение, непосредствено до съществуващата ни база в град Елин Пелин. Това е стратегически проект за компанията, който ще ни позволи да оптимизираме процеса на доставките и ще улесни навлизането ни на нови пазари. Строителството вече е в доста напреднал етап и предвиждаме охладеният склад да заработи през май 2024 г. Инвестицията за построяването на този проект е 24 млн. лв., а за оборудването - 12 млн. лв., и така общият размер ще достигне малко над 36 млн. лв.

През 2023 г. очакваме ръст на продажбите спрямо 2022 г. с над 16%. През 2023 намаляха разходите за електроенергия, но тези за работни заплати са с над 22% по-високи спрямо предходната година, което се дължи на актуализиране на възнагражденията. Очакваме за 2023 г. да постигнем рентабилност около 7%.

2. Водещите трендове в ритейла за 2023 г. са дигитализацията и устойчивото развитие, основано на ESG принципите. Това ще са и основните насоки за развитие на сектора през 2024 г.

Процесът на дигитализация при нас протича в две направления: от една страна, дигитализация на процесите вътре в компанията (развитие на ERP системи; складов софтуер; BMS, контролиращ всички системи в един обект - климатична, хладилна, вентилационна и т.н.) и от друга - дигитализация на услугата към клиентите - онлайн продажби, мобилни приложения, каси на самообслужване, електронни етикети, клиентски карти.

Успоредно с дигитализацията върви и процесът за повишаване квалификацията на хората, работещи в сферата на търговията. Двата процеса са свързани и могат да се развиват единствено заедно. При нас се провеждат над 10 000 часа обучения всяка година, като имаме изградена дигитална платформа за улеснение на процеса.

Инвестираме в проекти в областта на опазване на околната среда, подкрепа на местните общности и служителите. Това ще бъде фокусът на всички компании от сектора и през 2024 г.

6. През 2024 г. планираме да отвори супермаркет "Фантастико" в столичния квартал "Левски", обект, чието изграждане се забави поради някои инфраструктурни въпроси. През 2024 г. ще стартираме строителството на обект на "Фантастико" в квартал "Орландовци" в София и на малък ритейл парк до обекта ни в град Банкя. Общата инвестиция за тези обекти ще е над 40.5 млн. лв. Предвидени са и инвестиции за дигитализация в размер 4 млн. лв.
Божидар Колев - съсобственик на "Видеолукс холдинг":

Очакваме двуцифрен ръст за "Технополис" и "Практикер"

1. Може да определим 2023 г. като динамична и наситена с много успехи. Разширихме дейността на бранда "Практикер", лидер в сектора "Направи си сам", като отворихме два хипермаркета в Перник и в Хасково. По този начин броят на магазините в страната вече е 16. Открихме четири ритейл парка HOLIDAY PARK в големи градове в страната - Стара Загора, Пазарджик, Перник и Хасково. Всеки от тях предоставя на клиентите богато разнообразие от магазини и заведения. Направихме ключова инвестиция за "Технополис" и "Практикер", като удвоихме централния си склад с 30 000 кв.м. 2023 г. се очертава като успешна, като предвиждаме двуцифрен ръст за двата бранда.

2. През последните години се наблюдаваше нарастване на онлайн продажбите, както и възстановяване и растеж на физическите магазини. Прогнозираме, че двата канала ще имат същите тенденции на развитие и през следващата година. Разбира се, този ръст на пазара зависи от много различни фактори - на локално и глобално ниво. Появата на нови разнообразни продукти и развитието на технологиите също оказват влияние на сектора.

4. Инфлацията беше предизвикателство през 2022 г. През 2023 има разнопосочни трендове при различни продуктови категории, а при някои дори се забелязва и спад при цените.

5. Дигитализацията е изключително важна част от стратегията на "Видеолукс холдинг". Тази година заместихме хартиените етикети с електронни в хипермаркетите "Технополис" и "Практикер". Процесът по замяна започна преди две години и през септември 2023 г. успяхме да заменим над 1 млн. хартиени етикета в цялата търговска мрежа на магазините. Инвестирахме и във внедряването на дигитална система за управление на складовото стопанство.

6. Имаме положителни очаквания за резултати през 2024 г. През следващите години планираме да концертираме нашите усилия в бъдещи инвестиции в развитието и разширяването на нашите вериги "Технополис" и "Практикер". През 2023 стартирахме изграждането и на два ритейл парка HOLIDAY PARK в София, които ще предоставят на клиентите хипермаркети "Технополис" и Практикер", както и още над 20 магазина и заведения.
Ивайло Павлов - управител на "CCC България":

Ще продължим да разширяваме мрежата си от физически магазини

1. Още в края на 2022 г. възобновихме нашата експанзия, като отворихме магазини ССС в Перник, Хасково и Сливен. През 2023 г. продължихме, като стигнахме по-близо и до нашите клиенти в Пазарджик с нов обект в "Холидей парк".

Инвестирахме в разгръщането на потенциала на някои от ключовите ни локации като магазините ни в Paradise Center и в Jumbo Plaza в София, както и в магазина ни във Delta Planet Mall във Варна. Всички тези локации бяха обновени според последната интериорна концепция и това вече дава резултат.

Въпреки предизвикателствата на пазара очакваме да завършим 2023 с ръст спрямо 2022 г.

2. След изключително предизвикателната 2022 г., която всички очаквахме с трепет след годините на пандемия и която ни поднесе нов вид изненади, 2023 е годината, на която разчитахме да ни покаже реалните условия на пазара, тенденции, както и каква е промяната в клиентското поведение и нагласи.

Определено се оформи тенденция в по-масовото и често прилагане на промоционални стратегии и активности, целящи по-динамично обръщение на продуктите, бърз паричен поток, с което да се отключи оборотен капитал. Развиха се стратегиите със засилен фокус върху лоялните програми.

Вярвам, че тенденцията с фокус върху лоялните програми и омниканалните продажби ще е тази, които ще доминира и през 2024 г.

3. Пазарът на бързооборотни стоки отчита ръст с над 10% за последната година и половина. Най-голям дял в този ръст се заема от хранителните вериги и компаниите, предлагащи храни, както и стоки за бита.

Разбира се, поради инфлацията клиентите се фокусират върху стоките от първа необходимост за сметка на тези, свързани с обновяване на гардероба. В тази връзка при компаниите с дейност от наш тип този ръст е по-малък, но все пак го има.

4. Инфлацията беше неизбежен катализатор на промяна в ценовата политика. Разходите, които формират крайната цена до потребителя, рязко нараснаха и компаниите, в това число и ние, трябваше да се адаптират и намерят най-правилната си ценова стратегия.

Ние успяхме да наложим много нови и световно известни марки, с които подписахме договори дългосрочно, и по този начин малко или много си гарантирахме гъвкавост на ниво ценова стратегия.

5. Дигитализацията заема все по-голяма част от бизнеса ни, което беше и наша основна цел за 2023. Изключително много се фокусирахме върху омниканалната търговия чрез различни инструменти. По този начин успяхме да увеличим и базата си от лоялни клиенти.

6. Приоритет номер едно за нас през 2024 г. е да продължим да разширяваме мрежата си от физически магазини на ССС, за да сме все по-близо до клиентите си и да им предложим клиентското преживяване. В етап на преговори сме за няколко нови локации както в София, така и в страната. Друг значим аспект са инвестициите в подобряване на лоялната ни програма CCC Club.

От друга страна, работим усилено по финализирането на преговорите относно нов бранд на пазара, който идва с уникална концепция, изцяло в духа на нашата стратегия: Продукт/Цена/Търговска марка/Модна тенденция. Надявам се съвсем скоро да съм в позиция да споделя повече. Относно бюджета за 2024 г. - той е рефлексия на нашите амбиции да растем, следвайки омниканалния подход.

Интервютата взе Мара ГЕОРГИЕВА