Технологиите не решават сами проблемите в киберсигурността, нужни са и хора

Какво казаха гостите на дигиталното събитие Cybersecurity and Data Protection Forum, организирано от "Капитал"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Хората са ключът, по който трябва да работим. Това е бъдещето на нашата работа и така можем да стигнем до някакъв смислен краен резултат", заяви Александър Класанов, началник сигурност в "Райфазенбанк България", по време на дигиталното събитие Cybersecurity and Data Protection Forum, организирано от "Капитал".

Форумът събра на едно място във виртуален формат десетки представители на сектора на киберсигурността на българско и международно ниво. Повечето от тях разгледаха дигиталните рискове през призмата на COVID-19 и изместването на работното място към виртуална среда.

Още в началото на събитието за последните тенденции в киберсигурността говори Лайош Антал, ръководител "Услуги в областта на киберриска" в Deloitte CEE, а Борис Гончаров от българската компания AMATAS изложи тезата си, че бизнесите, които не смятат киберсигурността за приоритет и не мислят да я надградят след кризата с коронавируса, рано или късно ще бъдат тежко ударени, потенциално и фатално.

Компаниите насочват все повече пари към киберсигурността, макар че експертите казват, че сферата все още не е наистина основен приоритет. Същевременно голяма част от проблемите идват от самите служители, които често не са достатъчно добре обучени. Тезата за връзката между киберсигурността и хората бе застъпена в дълбочина от Божидар Божанов, основател и изпълнителен директор на LogSentinel, който направи презентация на тема "Киберсигурността се нуждае от хора".

Проблеми в облакаи промени в средата

"Облакът се развива и това е добре, но е и възможност за киберпрестъпници, които нямат търпение да се възползват", каза Ангел Гюров, оперативен ръководител в отдел "Развитие" в "Нетера". Сигурността на облака става все по-важен компонент за компаниите. "Много хора виждат облака като решение, докато други имат страх от облака. Всички проблеми, свързани с тази технология, идват от сложността на услугите", добави Константинос Фердеригос, генерален мениджър в My Services.

Ричард Шьонфелдер, старши мениджър по киберсигурност в Darktrace, представи проблемите на променящата се среда. "Едно от най-големите предизвикателства пред нас е офанзивният изкуствен интелект (AI). Атаките стават все по-сложни, дори през имейл. Фалшивите писма-атаки вече имат в себе си добър стил и убедителен език", каза Шьонфелдер. "Това, което ние даваме на пазара, е имунна система, която да се бори сама с тези заплахи."

"В момента работим от вкъщи, всичко е на един клик разстояние, имаме дори нов продукт - Security Operational Center, каза в презентацията си Мартин Димов, мениджър IT сигурност в Mnemonica. За съжаление обаче хората, които се занимават с кражбата на данни и кибератаки, също са вкъщи и правят същото - усъвършенстват се." Димов говори за борбата с нелегалния достъп до данни и други видове атаки, които често се оказват успешни предимно защото системите често не са обновени и не се спазват основни хигиенни навици във виртуална среда.

Йеле Веринга от KnowBe4 говори за важността на човешкия фактор в киберсигурността. "Златният триъгълник включва технология, процеси и хора. Терминът е измислен още през 1964 г. Това, което виждаме днес обаче, е, че бюджетите отиват почти изцяло за технологии, по-малко за процеси и почти никакви пари не стигат за обучението на хора. Те обаче са най-слабото звено", каза Веринга. Той цитира статистика, според която 70% от пробивите са през фишинг атаки, 20% - през лош софтуер, и 10% за всички други възможности за пробив. "Технологията просто не може да реши всичко."

"Рискът, който се подминава, са третите страни", каза и Иван Господинов, старши мениджър киберсигурност в Coca-Cola European Partners. Той участва в дискусионен панел на тема стратегии в киберсигурността в ерата на дистанционната работа заедно с Мартин Филев, мениджър ICT решения в "А1 България".

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар