🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Gen Z: потребителите, които вече определят тенденциите в технологиите

Те се ориентират много по-бързо в света, но пък се налага да отсяват огромни количества фалшиви новини от същественото

Gen Z: потребителите, които вече определят тенденциите в технологиите
Gen Z: потребителите, които вече определят тенденциите в технологиите
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Запознайте се с поколението 18 - 24 г. - движещата сила на дигитализацията. Те са родени, когато вече имахме пейджъри и дори мобилни телефони - колкото военни радиостанции с големи антени. Те се ориентират много по-бързо в света, но пък се налага да отсяват огромни количества фалшиви новини от същественото.

Mastercard® работи за идните десетилетия. Безконтактните плащания, мобилните портфейли и приложения за банкиране, които днес ползваме в смартфоните си, без да се замисляме, са разработвани години назад. Mastercard познава потребителите, за да им предлага винаги най-необходимите дигитални решения, отразяващи ценностите им и UX предпочитания. Вижте кои са Gen Z в новото проучване на Mastercard в страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ).

Digital Natives

Младежите са потопени в дигиталния свят:

Повечето слушат музика (89%), гледат видеострийм (74%) или играят видеоигри (67%) поне веднъж седмично.

73% говорят с приятелите си чрез приложения за съобщения всеки ден. Най-популярните медии са YouТube (91%), Instagram (82%) и Facebook (77%). 70% използват социални медии като основен източник на информация и вдъхновение, следват публикации, споделени от приятели, и четат новинарски уеб сайтове.

Следват многобройни лидери на мнение в социалните медии, включително политици, социални активисти, блогъри и артисти, но в същото време 65% не вярват на препоръките на инфлуенсърите.

Умни покупки

За поколението Z е важно да има добро съотношение цена - качество:

73% от потребителите обичат да пазаруват, но очакват висококачествен продукт на разумна цена, и 77% от тях имат любима марка, която използват/купуват; по-голямата част активно търсят стоки с отстъпки.

77% са съгласни, че когато намерят нещо, което им харесва, проверяват дали то е достъпно някъде в промоция, и 74% винаги проучват различни търговци, преди да купят.

Онлайн пазаруването е естествена среда за поколението Z:

76% от тях правят онлайн покупки поне веднъж месечно и почти една трета (30%) поне веднъж седмично.

Най-често те купуват дрехи (60%), храни (45%), козметика (41%) и хранителни продукти (35%).

Зеленото е новото черно

Младите хора не са безразлични към случващото се около тях и са ангажирани със социални и екологични проблеми. Ценностите са от първостепенно значение в живота им:

45% заявяват, че през последните 12 месеца са дарили средства за кауза.

34% са участвали в доброволческа инициатива. Бъдещето на планетата (46%) е едно от най-често срещаните им притеснения. 51% казват, че в живота има много по-важни неща от парите.

Те са нетърпеливи да започнат да работят и 64% дори обмислят да започнат собствен бизнес. Но в същото време 61% казват, че балансът между професионалния и личния живот е важен и го търсят.

Cashless и fintech

Потребителите от поколението Z предпочитат да използват методи за дигитални плащания в електронната търговия:

Мобилни портфейли (Украйна, Румъния и България), Pay-by-links & BLIK (Полша), дебитна карта (Гърция), PayPal (Австрия).

За 46% цената е най-важният фактор при избора на финансова институция, което е преди доверие (40%), ниво на обслужване (33%) и добро мобилно банкиране (28%).

Мобилните приложения за банкиране са основният начин за използване на банкови услуги; новите функции, които младежите биха искали да видят в банковите приложения, са повече персонализирани опции и директен контакт под формата на чат.

Mastercard и KANTAR: количествено и качествено изследване на 6600 души между 18-24 от 11 страни в ЦИЕ, вкл. България.