🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пандемията промени времето в технологичната индустрия

Облакът, хардуерът и конкуренцията придобиват все по-голямо значение

Пандемията оформи група, която може да се нарече "технология от второ ниво", чието тегло, измерено чрез пазарна капитализация, нарасна значително спрямо гигантите.
Пандемията оформи група, която може да се нарече "технология от второ ниво", чието тегло, измерено чрез пазарна капитализация, нарасна значително спрямо гигантите.
Пандемията оформи група, която може да се нарече "технология от второ ниво", чието тегло, измерено чрез пазарна капитализация, нарасна значително спрямо гигантите.    ©  Shutterstock
Пандемията оформи група, която може да се нарече "технология от второ ниво", чието тегло, измерено чрез пазарна капитализация, нарасна значително спрямо гигантите.    ©  Shutterstock
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Технологичната индустрия в последно време изглежда е в постоянен ръст. Рекордите падаха един след друг, когато компаниите отчитаха резултатите си преди три месеца. Приходите са нараснали средно с 40% в сравнение със същия период преди година и печалбите с 90% за петте западни технологични титана - Alphabet (компанията, майка на Google), Amazon, Facebook, Apple и Microsoft, общо известни като GAFAM. Индексите на технологични акции като бенчмарка на S&P 500 за информационни технологии се изкачиха до стратосферни височини.

Ако последният кръг от тримесечните печалби е някакъв ориентир - дигиталните гиганти без Amazon and Apple (към момента на подготовка на текста още не ги бяха обявили) отчетоха и последните си тримесечни резултати, технологичната индустрия се връща на земята. Приходите и печалбите на GAFAM се увеличават, но с по-скромните 30%. Цените на акциите избледняват. Забавянето предоставя допълнителни доказателства за степента, до която пандемията е променила технологичната индустрия. Въпросът сега е дали секторът е в нова траектория, или ще се върне към типичната до момента посока през следващите няколко години.

Като за начало една от първите прогнози, когато ковид-19 удари в началото на 2020 г., беше, че ще направи големите технологии още по-големи. Тези фирми според теорията са в най-добра позиция да се възползват от повишеното търсене на дигитални предложения, докато по-малките фирми, които имат по-малко ресурси за преминаване през пандемията, биха пострадали най-много. Първата половина на тази прогноза се сбъдна, както показва ръстът на пазарната капитализация на петте компании. През януари 2020 г. тяхната комбинирана стойност възлиза на 17.5% от S&P 500. Днес делът им е около 22%.

Нова сила

Въпреки това много по-малки компании също са нараснали по размер и стойност. Пандемията оформи група, която може да се нарече "технология от второ ниво", чието тегло, измерено чрез пазарна капитализация, нарасна значително спрямо гигантите. През май определихме в тази група да влязат 42 фирми с пазарна стойност, тогава не по-малка от 20 млрд. долара, които бяха регистрирани през 2000 г. или по-късно. През февруари 2020 г. те имаха обща пазарна капитализация от 22% от GAFAM. Днес числото е 31%.

Причините за тази нова сила са многобройни. Единият е големият брой публични предлагания в последно време, особено на технологични стартъпи: повече от 100 от началото на годината, обясняват от доставчика на данни Renaissance Capital. Въпреки някои сделки на висока цени реакцията срещу придобиванията на големите технологии забави темпото на сливания и поглъщания тази година. Най-важното е, че пандемията показа, че има големи дигитални пазари, които не са доминирани от GAFAM. Групата от фирми от второ ниво например се ръководи от PayPal, услугата за онлайн плащания, която може да се похвали с пазарна капитализация от 276 млрд. долара.

И все пак най-интригуващите промени са качествени. Първата е, че технологичната индустрия стана много по-облачна отпреди. "Видяхме две години дигитална трансформация за два месеца", каза Сатя Надела, изпълнителният директор на Microsoft, в началото на пандемията, визирайки най-вече растежа на нейните облачни услуги. Взети заедно, приходите на трите най-големи облака - облачния бизнес на Microsoft, AWS на Amazon и Google Cloud Platform, които предоставят повече от 60% от онлайн инфраструктурните услуги, са се увеличили с повече от една трета - от 27 млрд. долара през четвъртото тримесечие на 2019 г. до близо 37 млрд. през второто тримесечие на тази година.

Пандемията показа, че има големи дигитални пазари, които не са доминирани от GAFAM.
По-големите бенефициенти на набиращия сили облак обаче, изглежда, са по-малки фирми. Като вземем група от 50-те технологични фирми от второ ниво днес, около 80% са доставчици на облачни услуги. Някои сега са сили, с които трябва да се съобразяваме: Snowflake, облачно базирана платформа за данни, струва 104 млрд. долара; Twilio, която предоставя корпоративни комуникационни услуги, е оценена на около 61 млрд. долара; и Okta, която управлява дигиталните самоличности на служителите, със стойност около 39 млрд.

По-старите технологични фирми сега също са по-здраво закотвени в облака. Софтуерният гигант Salesforce беше един от неговите пионери. Adobe, друг софтуерен титан, успешно се преоткри за тази нова форма на бизнес. Дори изоставащите в облака, Oracle и SAP, най-големите световни доставчици на конвенционален корпоративен софтуер, най-накрая го използват. Най-големите производители на хардуер - Cisco, Dell и IBM - също все повече продават своите стоки "като услуга", достъпна през облака на база заплащане за употреба вместо инсталиране на офис компютри.

Завръщането на хардуера

Втората смяна в индустрията е, че слабият хардуер също се завърна по някакъв начин по време на пандемията въпреки миграцията в компютърното небе. Най-изненадващо персоналните компютри се възродиха, тъй като отдалечените работници се нуждаеха от по-добро оборудване. През 2020 г. компютрите отбелязаха най-големия си ръст от десетилетие с над 300 млн. доставени устройства, с 13% повече в сравнение с 2019 г., според фирмата за пазарни проучвания IDC. Оттогава растежът се забави, но главно защото недостигът на чипове и други компоненти възпрепятства производството. Dell, третият по големина производител на компютри в света след Lenovo и HP, се справи най-добре, като увеличи доставките през третото тримесечие с близо 27% в сравнение с миналата година, според IDC - почти гарантира добри резултати, когато Dell публикува отчета си на 23 ноември.

Производителите на чипове дават още по-силен сигнал за завръщането на хардуера в ядрото на индустрията. Въпреки че Intel разочарова инвеститорите, когато публикува тримесечните си резултати на 21 октомври, продажбите нараснаха с 5% до 19.2 млрд. долара, а печалбата - с 60% до 6.8 млрд. Samsung Electronics, най-големият производител на чипове за памет в света, който също ще отчете резултати на 27 октомври, отбеляза, че печалбите му скочиха до най-високото ниво от три години. А TSMC, най-добрият договорен производител на полупроводници, от своя страна заяви на 14 октомври, че продажбите са продължили да растат с бързи темпове, достигайки 14.9 млрд. долара, а нетната печалба е била 5.6 млрд., което е ръст от съответно 16.3% и 13.8%.

Големият въпрос е дали трите компании могат изгодно да изпълнят своите рекордни инвестиционни планове. Те са предназначени да задоволят нарастващото търсене на чипове не само от доставчиците на облачни услуги, но и от фирми, които произвеждат оборудване за това, което се нарича иновация - устройства, свързващи се с облака или разширяващи го, от смартфони до интелигентни сензори. Intel например заяви, че ще инвестира до 28 млрд. долара през 2022 г. TSMC планира да вложи 100 млрд. долара през следващите три години, за да разшири капацитета си за производство на чипове.

Третата голяма промяна в технологичната индустрия по време на пандемията може да бъде най-съществената - засилената конкуренция. Въпреки че членовете на GAFAM все още не са атакували основните бизнеси на другия - като онлайн търсене в случая на Google и електронната търговия за Amazon, съперничеството се разгорещи. Досега основните примери са силно конкуриращите се облаци и промените в политиките за поверителност на Apple за iPhone - които навредиха на приходите от реклами на Facebook според резултатите, публикувани на 25 октомври. Но на 21 октомври Google обяви, че ще намали таксата, която начислява на доставчиците на абонаменти в своя магазин за приложения, до 15%, оказвайки натиск върху Apple да направи същото. И с толкова много хора, които сега работят дистанционно и вероятно продължават да го правят, избухна битка на платформите между Google, Microsoft, Salesforce и Zoom, популярна услуга за видеоконферентна връзка, за това кой ще доминира виртуалния офис.

Други компании също избират повече битки с GAFAM. Крепостта на социалните медии на Facebook изглежда много по-малко безопасна сега, когато има поне два сериозни съперника: американския Snapchat, социална мрежа, собственост на Snap, и TikTok, приложението за къси видеоклипове, управлявано от китайския интернет гигант ByteDance. Според данни, разпространени при неотдавнашна вълна от изтичане на информация, тийнейджърите на Facebook в Америка вече прекарват два до три пъти повече в TikTok, отколкото в Instagram, който принадлежи на американския конгломерат за социални медии. Amazon също е изправен пред по-голяма конкуренция както под формата на утвърдени компании, които най-накрая са прегърнали дигиталния свят, включително Walmart, така и новодошли като Shopify, която помага на търговците да продават онлайн и да изпълняват поръчки. Опитът на PayPal да купи Pinterest, друга социална мрежа, сега, изглежда, е изоставен, но би помогнал на PayPal да навлезе по-дълбоко в електронната търговия.

След почти две години на ковид-19 технологичната индустрия е по-облачна, по-обвързана с хардуера и по-турбулентна. От тези тенденции е малко вероятно първите две да продължат завинаги, поне в сегашния си вид. Цифровите метеоролози твърдят, че облакът вече е достигнал "пикова централизация", което означава, че отсега нататък ще се разраства не толкова чрез центрове за данни с размер на футболно игрище, а на "иновативното ниво", където неговите цифрови услуги докосват физическия свят. И като се има предвид икономиката на полупроводниковата индустрия - заводите за производство често струват над 10 млрд. долара и отнемат години за изграждане - недостигът на чипове в крайна сметка може да се превърне в пренасищане.

По-отворен въпрос е колко дълго ще продължи новата фаза на състезанието. Оптимистите твърдят, че след дълъг период на втвърдяване пандемията е помогнала на индустрията да се тласне към по-динамичен период, в който гигантите се конкурират помежду си, както и с по-малки фирми. Песимистите казват, че тази фаза няма да продължи дълго и че лидерите на индустрията рано или късно ще укрепят крепостите си и ще изкупят конкурентите. И ето защо повече от всякога търсачите на истината не трябва да притъпяват бдителността си.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар