🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пълната количка на Ozone.bg: няколко купени бизнеса и нов голям склад

Електронният търговец очаква приходи от 127 млн. лв. през тази година, или ръст от над четири пъти за четири години

Йордан Йорданов е изпълнителен директор на Ozone.bg от две години. Той е и съсобственик заедно с Иво Джоков. Двамата са бивши съдружници в "Мегалан"
Йордан Йорданов е изпълнителен директор на Ozone.bg от две години. Той е и съсобственик заедно с Иво Джоков. Двамата са бивши съдружници в "Мегалан"
Йордан Йорданов е изпълнителен директор на Ozone.bg от две години. Той е и съсобственик заедно с Иво Джоков. Двамата са бивши съдружници в "Мегалан"    ©  Надежда Чипева
Йордан Йорданов е изпълнителен директор на Ozone.bg от две години. Той е и съсобственик заедно с Иво Джоков. Двамата са бивши съдружници в "Мегалан"    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • През последната година търговецът е направил няколко придобивания - на магазини за фототехника и учебници, на издателство и на правата за Тери Пратчет.
  • Наред с това компанията отвори нов офис и нов склад в Елин Пелин.
  • Ozone.bg очаква приходи от 127 млн. лв. през тази година, или ръст от над четири пъти за четири години.

Докато очаква голямото пазаруване на потребителите преди коледните празници, електронният търговец Ozone.bg също е с пълна количка. През последната година компанията е придобила няколко бизнеса - магазина за фототехника Photo Pavillion, книжарницата "БГ учебник", издателството Artline и правата за книгите на Тери Пратчет, които досега бяха собственост на издателството "Вузев". И макар в момента да няма активни преговори за допълнителни придобивания, такива не са изключени.

Заедно с покупките Ozone.bg се премести и в нов офис в MegaPark на "Цариградско шосе", без да изоставя и стария си офис в "Студентски град". Отваря и нов склад в Елин Пелин с два пъти по-голяма площ от този, построен през 2020 г. на същото място.

Мащабното разширение, наред с органичния растеж и номиналното подбутване от инфлацията, водят и до значителни ръстове. Йордан Йорданов, изпълнителният директор на "Озон ентъртейнмънт", която стои зад бранда Ozone.bg, очаква общи приходи за тази година между 125 и 127 млн. лв. "в зависимост как се справим с Черния петък". За сравнение, за 2021 г. приходите на дружеството "Озон ентъртейнмънт" са 72.7 млн. лв., но ръстът изглежда още по-впечатляващ, ако се погледне назад към последната година преди пандемията, 2019 г., когато те са 28.2 млн. лв. - над четирикратно разширение в рамките на три години. Броят на служителите за последните две години също се е удвоил до около 480 души в момента.

Йорданов е изпълнителен директор на Ozone.bg от вече две години насам. Той е и съсобственик на компанията, заедно с основателя Иво Джоков. Двамата са бивши съдружници от интернет доставчика "Мегалан", който бе купен от "Мобилтел" (днес "А1 България") през 2010 г. Сделката бе в пакет с друг доставчик на интернет, "Спектър нет", а общата платена цена за двете компании - 72 млн. евро.

Идеята зад придобиването на различните видове бизнеси е по-лесно добавяне на нови категории в самата Ozone.bg, макар повечето бизнеси да продължават да работят и самостоятелно чрез своите собствени магазини и онлайн платформи. По същия начин в края на 2020 г. Ozone.bg придоби и сайта за бебешки продукти Baby.bg, като добави категорията "Майки и бебета" в сайта си. Година по-рано, през 2019 г., Ozone.bg купи и веригата физически магазини за видеоигри "Пулсар".

Без да дават отделни суми за различните инвестиции, от Ozone.bg казват, че през последните три години са вложили за покупки, нови складове, софтуер и разширение към нови пазари около 28 млн. лв.

Технология и хронология на придобиванията

Първото от серията нови придобивания идва в края на 2021 г., когато Ozone.bg купува бизнеса на Photo Pavilion. Подобно на придобиването на Baby.bg (и по-късно "БГ учебник"), Ozone.bg взима екипа и активите на дружеството, а не самото дружество "Бест електроникс", което за 2021 г. има малко над 3 млн. лв. приходи, докато за последната си пълна година като бизнес, 2020 г., те са 4.1 млн. лв., с уточнението, че няколко поредни години преди това продажбите са били между 6.5 и 7.5 млн. лв. годишно.

"Бизнесът с фотоапарати е малко нишов, не е за всеки. Масовият пазар за фотоапарати на практика изчезна - казва Йорданов. - С тях случаят е идентичен като с Baby.bg: взимаме целия екип, който разбира бизнеса и ни помага да го развием като част от Ozone.bg. От наша страна идва това, в което ние сме силни: услугите и операциите. До момента фототехниката върви доста добре като бизнес спрямо очакванията ни."

Няколко месеца по-късно, през февруари 2022 г., Ozone.bg придобива и бизнеса с книжарници на "БГ учебник", с уточнението, че в сделката не влиза едноименното издателство. "Предмет на сделката е всичко, което притежават като книжарница - сайтът, борсата, бизнесът с крайни клиенти, инвентар", казва Йорданов. За 2021 г. дружеството "Книжарници БГ учебник" отчитат 2.3 млн. лв. приходи.

Последните две придобивки са по-скорошни. Маркетинговият директор Емил Вагенщайн казва, че преди два месеца е приключила сделката по придобиване на правата за книгите на Тери Пратчет, които досега бяха в издателството "Вузев". Тази сделка е като добавка към друга, която е затворена само преди седмици - за нишовото издателство Artline, което издава предимно комикси, научна фантастика и фентъзи романи.

Сега идеята е през Artline, която ще остане като отделен бранд, компанията да издаде до края на годината всички около 40 книги от "Света на диска" на Пратчет, които са излизали в различни периоди през последните 30 години, но почти никога не са били заедно по едно и също време в книжарниците.

Сделката за Artline е по-различна от останалите, защото придобиването е за цялото дружество "Студиото на А", което за 2021 г. отчита 1.47 млн. лв. приходи. Artline ще добави още една линия към книжния бизнес на Ozone.bg, която освен да продава книги на други издателства, има и свой собствен импринт, Ozone Books, през който излизат и ще продължат да излизат основно книги на инфлуенсъри. Допълнително, от края на 2021 г. Ozone.bg има и своя платформа за електронни книги.

"Нашите клиенти и тези на Artline често се засичат, защото те имат много фантастика и фентъзи заглавия, а ние, все пак, оригинално сме магазин за гейминг. Имат и много комикси, включително права за DC и Marvel заглавия", казва Вагенщайн.

Ozone.bg, магазин за... всичко?

Серията от придобивания не само разширява бизнеса на Ozone.bg като приходи, но и променя цялата концепция на компанията. В началото основаната през 2008 г. Ozone.bg е бизнес изцяло за продажба на видеоигри. През 2013 г. Джоков влиза оперативно в компанията, започва разширение и брандирането вече е като "магазин за забавление".

В това разширение влизат множество категории, сред които книги, филми, музика, играчки, настолни игри, пъзели и др., като в случая на пъзелите компанията създава и собствен бранд - Black Sea Puzzles. По-късно в портфолиото се появява и техника, като в един момент Ozone.bg пое и операциите на търговеца на техника PCStore.bg, който вече на практика не съществува и пренасочва към основния сайт на компанията.

Добавянето на фототехника, учебници и още книги не е единственото, с което Ozone.bg се разширява в момента. В следващите месеци компанията ще пусне в цялост още няколко категории, сред които "Здраве и красота" (козметика и хранителни добавки), "Спорт и туризъм" и "Дом и градина". Според Йорданов те ще бъдат добавени органично, защото компанията не е намерила подходящи бизнеси, чрез които да влезе в тези вертикали.

"По принцип с придобиването спестяваш някакво време - купуваш екип, купуваш и пазарна позиция. С органичното развитие започваш от нулата. В тези категории не сме намерили кой да придобием, защото ние много внимаваме какво купуваме. Бизнесите, които придобиваме, после идват в Ozone.bg, работят с нас и трябва да го правят по начина, по който ние сме свикнали", казва Йорданов. Добавя, че всяко придобиване отнема около шест месеца предварителна проверка на бизнеса и после около година, докато купеният бизнес стане "пълноценна част" от Ozone.bg

Постоянното добавяне на нови категории води до логичния въпрос дали в един момент Ozone.bg няма да се превърне в "магазин за всичко", по подобие на Amazon или, в балканския случай, eMAG. Според Йорданов голямата разлика е, че Ozone.bg не би добавила платформа за търговия между потребители - т.нар. маркетплейс.

"Ако имаме маркетплейс, не бихме могли да гарантираме качество. Опитваме се ние да изпълняваме услугата и добавяме категория по категория. А това отнема време. Ние бихме добавяли категории, но не бихме добавили маркетплейс, защото там вече не зависят от нас нещата", казва Йорданов.

Това, което ние сме забелязали в цяла Източна Европа, е, че продуктовото портфолио често не е достатъчно добро така, както е в Западна Европа. Дори нишовите играчи в Западна Европа имат изключително широки портфолиа, докато тук не е така. Тук един търговец има някаква част от портфолиото, друг има друга част. Ние вървим към това да бъдем бизнес по западен модел.

Емил Вагенщайн
Емил Вагенщайн

маркетингов директор в Ozone.bg

От новия склад в Елин Пелин към новите пазари в Европа

Извън придобиванията, Ozone.bg има и нови офис и склад - съответно в MegaPark на "Цариградско шосе" и в Елин Пелин, без да изоставя и стария си офис в "Студентски град". Според Йорданов и Вагенщайн решението за новия склад и офис са били лесни, "защото просто ни отесня".

Новият склад е собственост на компанията и се явява като значително разширение на логистичната база, открита през 2020 г. - условно казано, "старият" склад е с размер 4500 кв.м чиста площ, докато новият - 8500 кв.м, или 13 хил. кв.м със заскладяването за бързооборотни стоки. Той би трябвало да може догодина да прави 40 хил. поръчки на денонощие, като потенциалът е за до 100 хиляди.

Новият склад се появява не само заради ръста на Ozone.bg в България, но и заради външните пазари, на които стъпва. През 2020 г. компанията навлезе на румънския пазар, който, по думите на Вагенщайн, се развива "с озонски темпове" и през 2022 г. приходите оттам ще бъдат около 10 млн. лв. В началото на тази година Ozone.bg добавя още два пазара - Гърция и Хърватия.

Всички те се обслужват от логистичната база в Елин Пелин, като средното време за доставка е около три дни, с цел да падне до под два дни. Йорданов казва, че за момента няма нужда от външен склад и основните операции винаги ще бъдат в Елин Пелин, "освен ако не идем някъде наистина далеч, например в Полша - тогава може и да се наложи външен склад".

Добавя, че компанията търси пазари за разширение в Европейския съюз, защото е значително по-лесно от административна гледна точка, "дори и логистично да е по-лесно да идеш в Сърбия". Има и друг фактор - Хърватия например се оказва неразвит пазар по отношение на електронна търговия спрямо други европейски пазари. "Вероятно бихте предположили, че Гърция ни е по-голям пазар от Хърватия, но всъщност е точно обратното", казва Йорданов.

Погледът навън дава и нова перспектива на компанията какво е по-различното на Запад спрямо на Изток. "Това, което ние сме забелязали в цяла Източна Европа, е, че продуктовото портфолио често не е достатъчно добро така, както е в Западна Европа. Дори нишовите играчи в Западна Европа имат изключително широки портфолиа, докато тук не е така. Тук един търговец има някаква част от портфолиото, друг има друга част. Ние вървим към това да бъдем бизнес по западен модел", казва Вагенщайн.

С подбутване от инфлацията

Разговорът неминуемо минава и през темата за инфлацията, която, поне в случая за Ozone.bg, има по-скоро позитивен ефект в числово изражение. "Ние сме пораснали може би 80% за тази година. Не виждаме разлика в потреблението. Средната стойност на кошницата се вдига, но частично това се дължи и на инфлацията, и на това, че добавихме още неща - съответно хората могат да си купуват повече неща през Ozone. Неща, които преди това пак са купували, но от другаде", казва Йорданов.

Отражението вътре в компанията е, че заплатите на всички служители са били индексирани.

Другият голям двигател на цените в глобален мащаб - проблемите с веригите на доставки, също продължава да бъде фактор. Йорданов казва, че "положението е значително по-добре" спрямо края на 2020 г., когато е последната среща на представители на компанията с "Капитал", но "проблемите са глобални и те продължават да съществуват. Голяма част от времето на търговците минава в намиране на стока - не е като да си поръчаш нещо и то просто да дойде."

През идната година Ozone.bg планира да слепи новопридобитите бизнеси и техните екипи, да оптимизира процесите в логистичните си центрове и да обърне повече внимание на физическия ритейл. Макар да се свързва почти изцяло с електронна търговия, Ozone.bg всъщност има и физически магазини - фирмен такъв в "Студентски град", под оригиналния офис на компанията, както и магазините, наследени от "Пулсар" и Photo Pavilion.

"Планът е магазините "Пулсар" да се превърнат в Ozone.bg магазини с по-широко портфолио. Photo Pavilion имат магазини в Пловдив, Бургас, Варна, те са разпознаваем бранд за тези градове и за нишовата аудитория, затова ще ги разширим. Догодина ще релокираме и още 4-5 магазина, ще ги уголемим и ще ги направим по-озонски", казва Емил Вагенщайн.

Йорданов добавя, че макар за момента да "няма нищо конкретно, по което да работим, ако излезе възможност, бихме придобили още бизнеси".

Допълнително продължава и анализът кои да бъдат следващите страни, в които Ozone.bg да навлезе. Заедно с тях върви и ученето от грешките при подобен вид растеж. "Оправяме проблеми, защото такива неминуемо има, когато правиш по 1.5 млн. поръчки на година", завършва Йорданов.

Q&A

Доколко фокусът все още пада върху гейминга?

Йордан Йорданов: Геймингът все още е основното нещо или поне едно от основните неща. Гейминг, книги, детски играчки, настолни игри, пъзели - цялата тази част са ни страшно важни. Хората, които ги работят, са от години в Ozone и го дишат и живеят.

Ще има ли някога отново PlayStation под 1000 лв.?

Емил Вагенщайн: Цената на PlayStation се вдигна заради инфлацията, но цикълът на конзолите е такъв, че в един момент неминуемо частите в него поевтиняват, технологията остарява, пазарът се насища и цените падат. Това, че сега PlayStation 5 е 1100 лв., не е завинаги. Ще дойде и падането на цените, и промоциите, но първо трябва да има повече предлагане, което, предполагам, няма да се случи и другата година.

Търсите ли конкретни съотношения на продажбите по категории?

Йордан Йорданов: Не. Опитваме се навсякъде да продаваме повече, във всяка една категория. Има категории, в които не наблягаме, например техника, защото там пазарът е запълнен от други играчи и не е нещо, което може много да се развие.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vzoran avatar :-|
    vzoran
    • - 7

    Озон е руска марка, може и да е съвпадение, но в новата реалност не купувам от там.

    Нередност?
  • 2
    ......... avatar :-|
    .........
    • + 1

    До коментар [#1] от "vzoran":

    Съвпадение, Иво Джоков е силно активен в социалните мрежи и често позицията му е срещу войната. Макар да не се асоциирам с неговите политически възгледи(ДБ или ПП), все пак услугите им са с високо качество, нямам забележки. Прави ми добро впечатление, че търговците във физическия магазин са компетентни и могат да дават добри съвети, а онлайн обслужването е коректно и относително бързо.

    Очевидно хората знаят как се прави този бизнес и успяват да постигнат успехи там, където немалко други се провалиха - все пак някои сме достатъчно стари да си спомняме фалита на Мултирама или пък Публикс.

    Нередност?
Нов коментар