🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

CATL не очаква твърди батерии за EV да излязат на пазара до няколко години

"Китайският крал" в сектора не вярва, че Toyota ще направи това до 2027 г.

Ръководителят на CATL Робин Зенг твърди, че така желаната технология за електрически превозни средства е непрактична и опасна
Ръководителят на CATL Робин Зенг твърди, че така желаната технология за електрически превозни средства е непрактична и опасна
Ръководителят на CATL Робин Зенг твърди, че така желаната технология за електрически превозни средства е непрактична и опасна    ©  Reuters
Ръководителят на CATL Робин Зенг твърди, че така желаната технология за електрически превозни средства е непрактична и опасна    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Прехвалената твърдотелна батерия за електрически автомобили все още е на години от пускане на пазара, като "много пречки" блокират развитието ѝ, заяви ръководителят на китайската компания CATL, която доминира в тази индустрия. В интервю за Financial Times Робин Зенг, основател и главен изпълнителен директор на CATL, заяви, че така възхваляваната технология не работи достатъчно добре, не е достатъчно издръжлива и все още има проблеми с безопасността.

Експертите от бранша смятат, че твърдотелните батерии, при които се избягва течният електролит, използван в съвременните технологии, могат да променят електромобилите, като позволят по-голям пробег. Японският автомобилен производител Toyota обяви напредъка си, като обеща да предложи твърдотелни батерии още през 2027 г.

Но китайският "крал на батериите", който е доктор на физическите науки, постави под въпрос дали японският му конкурент наистина скоро ще комерсиализира продукта си.

"Ние напълно подкрепяме твърдотелните батерии, но аз инвестирам в това от 10 години, каза Зенг. Почти всеки месец наблюдавам хората, които работят по разработката на твърдотелни елементи, така че знам целия напредък, а някак си все още имаме тези спирачки."

Зенг обясни, че твърдотелните батерии имат големи предимства само ако използват нов тип химия, като за аноден електрод се използва чист литиев метал, като добави, че има множество трудности с пускането им на пазара.

Световен лидер

През последното десетилетие CATL се разраства и през миналата година доставя 37% от батериите за електрически превозни средства в света, а Зенг е влиятелен в индустрията. Според SNE Research CATL произвежда и 40% от батериите, използвани за съхранение на енергия.

Зенг заяви, че неговата група се е насочила към натриево-йонни батерии и батерии от кондензирана материя, които използват полутвърд материал, като прототипите вече са в процес на производство. Полутвърдият материал може да съхранява около два пъти повече енергия от конвенционалните литиево-йонни батерии, твърди CATL.

Робин Зенг разказва пред FT за амбицията си да наложи CATL във всички области - от пренос на енергия до производство на енергия - чрез рециклируемите слънчеви клетки, които групата разработва.

"Ние не искаме да произвеждаме само компоненти, а мислим как да създадем система, хардуер и софтуер, които да помогнат на населените места да постигнат въглеродна неутралност", каза той. Той обеща да инвестира част от паричните средства на компанията в размер на 264 млрд. юана (36.6 млрд. долара) в такива проекти. CATL също така бавно напредва с продажбата на акции в Хонконг, главно за да привлече клиенти като заинтересовани страни, каза Зенг. "Много от нашите клиенти искат да инвестират в нас, казва той. Ако им продаваме батерии, те искат да получат някаква възвръщаемост от финансовия пазар."

Но нарастващото геополитическо напрежение между Пекин и Вашингтон застрашава целите на Зенг, като последният проблем дойде през декември, когато клиентът на CATL Duke Energy изключи батериите на групата, инсталирани в база на морската пехота в Северна Каролина. "Батериите са като камъните или тухлите - купувате ги, за да построите къща. Когато продавахме тухлите [на Duke], им казахме да не ги използват за военни цели... така че това всъщност нарушава нашите споразумения. Но ако се замислите, нещо като тухла всъщност, как може тухлите да шпионират?"

Въпреки това ситуацията принуди китайския милиардер да промени плановете за разширяване на CATL в САЩ - сега ще се стреми да лицензира технологията си за батерии на други компании, вместо да изгражда собствени заводи за батерии.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар